Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:doddie schreef op 27 oktober 2013 @ 11:11:

kadanz ik denk dat sommige bedoelen dat er begrip is voor menig cultuur en gewoonte en dat sommige Nederlanders nu ook dat begrip willen voor het geen we hier vieren. Dat was er ook altijd maar nu gaan ze daar aan tornen en torn je aan de tolerantie voor anderen. Wordt je eigen gewoonte niet meer geaccepteerd ga je ook krijgen dat andersom moeilijker wordt gedaan.

Dat is een logisch vervolg.

Nee, dat is geen logisch gevolg want er zit geen logica in. Wat voor begrip is er voor andere culturen? Moeten moslims dankbaar zijn voor ons 'begrip' dat ze naar hun eigen moskee mogen? Moeten moslima's dankbaar zijn voor ons 'begrip' dat ze een hoofddoekje mogen dragen? Moeten moslims dankbaar zijn voor ons 'begrip' dat ze halal vlees mogen eten net als de joden al eeuwen lang kosjer vlees mogen eten?

Is dat begrip werkelijk iets tastbaars waar wij als volk trots op mogen zijn? Iet dat ons credits geeft in elke andere discussie? Of is dat iets vanzelfsprekends, dat eenieder vrij is om zijn of haar religie te belijden ongeacht wat wij inhoudelijk van die religie vinden?
quote:medunkt schreef op 27 oktober 2013 @ 11:16:

Doddie, Sinterklaas vieren is óók de eigen gewoonte van Quinsy Gario. Dit is geen kritiek van buitenaf, maar van binnenuit. Hij is een medeburger, die het vanaf zijn kindertijd net zo goed gevierd heeft als jij en ik.

En iemand die er gewoon bijhoort, die heeft dus kritiek vanbinnenuit.

Dat jij het ziet als: dát is van ons, en hij is van buiten... we moeten iets inleveren aan iemand die van buitenaf naar ons kijkt, zie je nu echt niet hoe je daarmee iemand buiten de samenleving plaatst louter en alleen omdat hij niet aan het stereotype beeld van de autochtone Nederlander voldoet? Maar Quinsy is gewoon een autochtone Nederlander hoor.

medunkt, je zegt dit perfect.

Doddie, ik hoop dat je het bovenstaande kunt begrijpen. Dit is geen geschreeuw, dit is de naakte waarheid.
quote:

lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 11:04:

[...]

Ik ben nog nooit uitgescholden voor hoer. Niet door een allochtoon in ieder geval.Ik wel, in Brabantse steden, in Brussel, in Antwerpen. Ook heb ik gezien dat vrouwen van Marokkanse afkomst uitgescholden werden voor hoer omdat ze geen hoofddoekje droegen of op stap waren. Dat het jou niet overkomen is, wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:ondernemer schreef op 27 oktober 2013 @ 11:13:

Als je zegt dat Zwarte Piet racistisch en slecht is, dan val je niet een of ander abstract personage aan maar je valt iedereen aan die dit feestje mee in stand houdt. Je kunt nog beter zeggen dat het Kerstfeest niet deugt. Ook niet leuk om te horen, maar het zal mensen minder persoonlijk raken dan Zwarte Piet.Maar is dat dan zo erg? Kunnen onze tere Nederlandse zieltjes niet tegen een klein stootje, of enige vorm van kritiek? Kunnen we echt niet anders dan dit zien als een aanval in plaats van een leermoment?
quote:femselien schreef op 27 oktober 2013 @ 11:21:

Ik denk dat voor welke piet we ook gaan, dat niemand 100% blij is met de uitkomst. Wanneer we over gaan op regenboogpieten, denk ik dat veel Nederlanders zich gekwetst, tekortgedaan en genegeerd voelen en dat er daarom veel verweten wordt aan iedereen wie allochtoon is. Zie maar dat verhaal dat hier gepost is over die vrouw die niet eens protesteerde tegen zwarte piet. Racisme zal juist meer voor komen, aangezien het nu meer een "wij tegen zij" discussie aan het worden is in Nederland. Niet altijd binnen dit topic overigens.

Die opmerkingen in de trant van "als wij in moeten leveren in onze cultuur, dan moeten anderen in Nederland dat ook met hun cultuur doen" vind ik heel begrijpelijk. Iedereen wil namelijk gelijkheid en het gevoel hebben een stem te hebben. Wanneer enkel wij alleen moeten inleveren, voelt dat heel oneerlijk. Er wordt inderdaad lang gediscussieerd over cultuur kwesties die veel Nederlanders tegen de borst stuiten, maar het is wel toegestaan. Daarom is het extra pijnlijk dat we geforceerd worden om in te leveren in onze traditie die wij altijd als onschuldig hebben ervaren. En dan kan iemand weer zeggen dat een sprookjesfiguur aanpassen geen inleveren is, maar voor velen voelt dat wel zo. Die opvatting mag net zo voor waar worden aangenomen en gerespecteerd worden als de mensen die zich benadeeld voelen door zwarte piet. De ene mening telt niet zwaarder dan de andere voor mij, omdat iedereen gelijk is.Eensch.

Doddie, Sinterklaas vieren is óók de eigen gewoonte van Quinsy Gario. Dit is geen kritiek van buitenaf, maar van binnenuit. Hij is een medeburger, die het vanaf zijn kindertijd net zo goed gevierd heeft als jij en ik.

Dat jij het ziet als: dát is van ons, en hij is van buiten... we moeten iets inleveren aan iemand die van buitenaf naar ons kijkt, zie je nu echt niet hoe je daarmee iemand buiten de samenleving plaatst louter en alleen omdat hij niet aan het stereotype beeld van de autochtone Nederlander voldoet? Maar Quinsy is gewoon een autochtone Nederlander hoor.En dat is de andere kant. Er wordt in termen van 'wij' en 'zij' gedacht die niet kloppen. Veel autochtone Nederlanders zijn voor een veranderde Piet en veel allochtone Nederlanders vinden het prima dat Piet zo blijft.
En nu stop ik met de discussie. Fijne zondag nog allemaal!
quote:kadanz, 17 minuten geleden

Nee dat denk ik niet. Ik hoor ook dat dat in Nederland gebeurt. HIer en daar. Af en toe. Maar de video die jij post is uit het buitenland, niet uit Nederland. In Nederland zou geen vrouw zo'n reportage durven maken.
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 11:10:

[...]

Nee dat denk ik niet. Ik hoor ook dat dat in Nederland gebeurt. HIer en daar. Af en toe. Maar de video die jij post is uit het buitenland, niet uit Nederland. Dat wilde ik benadrukken.

Verder heb ik jou een vraag gesteld naar aanleiding en in de context van deze discussie. Ik heb niks voor jou ingevuld. Ik heb slechts om jouw mening gevraagd.Hier en daar, af en toe. Dat weet je zeker, je hebt cijfers hierover?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 oktober 2013 @ 11:13:

[img]http://25.media.tumblr.com/tumblr_mayai ... 2_1280.jpg[/img]

Bingo!!!!!!Ook dit raakt het verkeerde doel, en het doet me denken aan BREEDER bingo.
quote:juniper213 schreef op 27 oktober 2013 @ 11:31:

[...]

Hier en daar, af en toe. Dat weet je zeker, je hebt cijfers hierover?Jij anders?
quote:juniper213 schreef op 27 oktober 2013 @ 11:32:

[...]

Ook dit raakt het verkeerde doel, en het doet me denken aan BREEDER bingo.Aan wat??
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:juniper213, 16 seconden geleden

Hier en daar, af en toe. Dat weet je zeker, je hebt cijfers hierover?Nee, heeft ie niet. Wil ie ook niet weten verder. Gaat over het buitenland.

Dat jij het ziet als: dát is van ons, en hij is van buiten... we moeten iets inleveren aan iemand die van buitenaf naar ons kijkt, zie je nu echt niet hoe je daarmee iemand buiten de samenleving plaatst louter en alleen omdat hij niet aan het stereotype beeld van de autochtone Nederlander voldoet? Maar Quinsy is gewoon een autochtone Nederlander hoor.Diegene plaatst zichzelf ergens buiten, niet andersom. Ik zou niet te hard zeggen dat hij Nederlander is, want dat zien mensen alleen zo als het hun uitkomt. Je weet maar nooit op welk moment welke nationaliteit hen uitkomt.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2013 @ 11:33:

[...]

Nee, heeft ie niet. Wil ie ook niet weten verder. Gaat over het buitenland.Het ging ook over hoe vaak het hier zou voorkomen, toch?
Misschien heeft kadanz wel cijfers over hoe vaak er voor zwarte piet gescholden wordt. Of is het dan wel opeens belangrijk dàt het gebeurd en niet hóe vaak het gebeurd. En dat dat wel telt en kwetsend is, maar voor hoer uitschelden niet, dat is maar een excesje hier en daar, vooral in het buitenland.
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 11:32:

[...]

Jij anders?Als ik die zou hebben, zou ik ze toch niet aan jou vragen. Jij doet een uitspraak over frequentie van zulke voorvallen, ik vraag om onderbouwing daarvan. Dus, laat zien, ik ben benieuwd?!
quote:juniper213, 23 seconden geleden

Het ging ook over hoe vaak het hier zou voorkomen, toch?Was sarcasme.
quote:femselien schreef op 27 oktober 2013 @ 11:21:

Ik denk dat voor welke piet we ook gaan, dat niemand 100% blij is met de uitkomst. Wanneer we over gaan op regenboogpieten, denk ik dat veel Nederlanders zich gekwetst, tekortgedaan en genegeerd voelen en dat er daarom veel verweten wordt aan iedereen wie allochtoon is. Zie maar dat verhaal dat hier gepost is over die vrouw die niet eens protesteerde tegen zwarte piet. Racisme zal juist meer voor komen, aangezien het nu meer een "wij tegen zij" discussie aan het worden is in Nederland. Niet altijd binnen dit topic overigens. Maar daarmee diskwalificeer je toch juist die reactie? Dit voorbeeld laat toch duidelijk zien dat de hele verontwaardiging niet rationeel is? Wil je liever de lieve vrede bewaren zodat alles onderhuids door kan sudderen dan iets bespreekbaar maken? Misschien moeten we als samenleving deze bittere pil gewoon eens een keer doorslikken. En ja dan krijg je wat verontwaardigde reacties. Is dat zo erg?[quote]
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 oktober 2013 @ 11:33:

[...]

Aan wat??breeder bingo
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2013 @ 11:36:

[...]

Was sarcasme. aha
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2013 @ 11:27:

[...]

Ik wel, in Brabantse steden, in Brussel, in Antwerpen. Ook heb ik gezien dat vrouwen van Marokkanse afkomst uitgescholden werden voor hoer omdat ze geen hoofddoekje droegen of op stap waren. Dat het jou niet overkomen is, wil niet zeggen dat het niet gebeurd.

Hoe weet jij nou dat het allochtonen waren die jou uitscholden?

Waaraan kon je dat zien?

Sterker nog, in die situaties was jijzelf de allochtoon.
quote:juniper213 schreef op 27 oktober 2013 @ 11:36:

[...]

Als ik die zou hebben, zou ik ze toch niet aan jou vragen. Jij doet een uitspraak over frequentie van zulke voorvallen, ik vraag om onderbouwing daarvan. Dus, laat zien, ik ben benieuwd?!juniper, ik reageer juist op de stelling dat we als Nederlanders zo veel ingeleverd hebben. Ik vraag toch ook niet naar exacte cijfers als MrsStanleyWalker zegt dat vrouwen uitgescholden worden, nota bene met een Belgische video als bewijs?

Dus als er al iemand met cijfers moet komen (dooddoener in elke discussie) dan is het Mrs...
quote:juniper213 schreef op 27 oktober 2013 @ 11:32:

[...]

Ook dit raakt het verkeerde doel, en het doet me denken aan BREEDER bingo.Welk doel raakt het dan volgens jou en welk doel had ik - beter - moeten raken volgens jou?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Die reactie van jou Kadanz op mijn post (ik durf niet te quoten want het gaat mobiel 9 vd 10 keer fout) geeft voor mij aan dat je de gekwetste reactie van een deel van Nederland ziet als een paar verontwaardigde reacties. Terwijl het voor veel Nederlanders veel dieper ligt dan dat, hetgeen ik al had uitgelegd in mijn post. Waarom zouden die reacties van die pro pieten minder zwaar wegen dan die van van de anti pieten? Je geeft het beestje in elke partij een andere naam, terwijl beide partijen achter hun standpunten staan. Maar voor jou is het voor de een noodzaak om te reageren en voor de ander zijn het maar een paar verontwaardigde reacties die maar even een bittere pil moeten slikken. Die vlieger gaat voor mij niet op, gelijkheid works both ways.
Some flies are too awesome for the wall

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven