Geld & Recht alle pijlers

Partneralimentatie

28-10-2013 12:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil allereerst even voorop stellen dat ik geen aanspraak wil maken op PA, voordat ik allerlei shit over me heen krijg... Ik heb hier wel een mening over, en vele met mij, maar daar gaat het nu even niet om.

Ik vraag me namelijk af hoe mensen dit hebben geregeld. Op internet kan ik hier niet veel wijzer van worden. Je hebt natuurlijk een maandelijkse storting tot een max van twaalf jaar als er kinderen zijn, maar zijn er nog mensen die het anders hebben opgelost?

Zijn er ook mensen die hier 'creatief' mee om gegaan zijn zodat ex bv recht krijgt op een woning oid? Dus dat je elkaar kunt helpen.

Ik ben benieuwd naar eventuele oplossingen! Ik wil graag wat inspiratie opdoen voor mensen die er met elkaar uit willen komen door te vragen hoe anderen dat hebben opgelost.
To school for cool
quote:koekie1980 schreef op 28 oktober 2013 @ 19:26:

[...]

Mee eens maar de realiteit is dat er nog steeds teveel moeders in de bijstand beladen. Het woord bijstandmoeder is een normaal begrip, het woord bijstandvader hoor je nooit.

De oorzaak van dit probleem zit zo diep in de NL maatschappij, in de politiek etc

Het is niet zomaar op te lossen.
Je bent zelf een theepot
quote:lila01 schreef op 28 oktober 2013 @ 19:15:

[...]

Ja, afkopen is voor de betalende partij niet zonder risico.Precies, stel de ontvanger gaat na een jaar weer samenwonen. de pa vervalt...dus de betaler heeft flink voor niks gedokt
Ik probeer mee te denken met een (ex)stel wat er samen uit probeert te komen. Vandaar mijn vraag.

Aan de discussie over het nut en afschaffing enz heb ik niet zoveel (begrijp de discussie wel hoor, maar is nu niet relevant)
To school for cool
Ik ken iemand die heeft afgezien van partner- en kinderalimentatie maar heeft het huis op haar naam gekregen.
quote:eva364 schreef op 28 oktober 2013 @ 14:18:

Ik ben er al jaren voor om de partneralimentatie af te schaffen. Eenieder die wilt scheiden moet ook maar zijn of haar eigen boontjes doppen. Voor kinderalimentatie is het een ander verhaal, daar ben je samen verantwoordelijk voor. (Al vind ik wel dat een co-ouderschap uitkomst biedt, dan zijn beiden even betrokken bij het kind en kunnen er ook evenveel voor zorgen).

Aan de ene kant willen vrouwen geemancipeerd zijn, maar als er geld valt te halen dat houden ze graag hun handje op. BAH! Wordt er ooit weleens over nagedacht dat de ex man ook verder moet kunnen leven, zonder financieel aan de grond te zitten?! Ik zou zeggen: dames, ga lekker werken en wees onafhankelijk! Voelt een stuk beter.

Als je samen afspraken maakt dat 1 van de 2 minder gaat werken of helemaal thuis blijft voor de kinderen dan moet je ook samen die consequenties dragen als je later uit elkaar gaat!

De thuisblijven heeft een pensioengat, een carrieregat, dat is allemaal niet zo snel meer op te bouwen. Dáárvoor is partneralimentatie. Om te voorkomen dat stomme mensen die zelf geen afspraken maken (wie van thuisblijfouders denkt aan hun pensioengat?) of heel naïef zijn (we blijven toch altijd bij elkaar?) aanspraak gaan maken op de staat (de belastingbetaler).

Dáárom is er alimentatie. Dat heeft niks met emancipatie en vrouwen te maken, de minstverdienende partner krijgt het, ook als dat de man is. Dus wees gewoon slim en maak van tevoren samen afspraken: wees verantwoordelijk voor elkaar zolang je elkaar nog wat gunt, dan hoef je ook als alimentatiebetaler later niet te klagen.
quote:SuzanneSuus schreef op 28 oktober 2013 @ 20:23:

[...]

De oorzaak van dit probleem zit zo diep in de NL maatschappij, in de politiek etc

Het is niet zomaar op te lossen.Valt wel mee hoor. Ik hoor steeds vaker dat (ongetrouwde) stellen inderdaad gaan nadenken over de consequenties van minder werken en hoe je dat sámen op gaat lossen. Dat de 1 echt veel minder verdient en alles opgeeft zie ik gelukkig steeds minder om me heen. Mensen worden steeds minder naief en meer verantwoordelijk. Moet ook wel want de staat vangt je niet meer op met bijstand.
quote:bloemetje77 schreef op 28 oktober 2013 @ 23:40:

[...]

Als je samen afspraken maakt dat 1 van de 2 minder gaat werken of helemaal thuis blijft voor de kinderen dan moet je ook samen die consequenties dragen als je later uit elkaar gaat!

De thuisblijven heeft een pensioengat, een carrieregat, dat is allemaal niet zo snel meer op te bouwen. Dáárvoor is partneralimentatie. Om te voorkomen dat stomme mensen die zelf geen afspraken maken (wie van thuisblijfouders denkt aan hun pensioengat?) of heel naïef zijn (we blijven toch altijd bij elkaar?) aanspraak gaan maken op de staat (de belastingbetaler).

Dáárom is er alimentatie. Dat heeft niks met emancipatie en vrouwen te maken, de minstverdienende partner krijgt het, ook als dat de man is. Dus wees gewoon slim en maak van tevoren samen afspraken: wees verantwoordelijk voor elkaar zolang je elkaar nog wat gunt, dan hoef je ook als alimentatiebetaler later niet te klagen.

Je zwamt, anders kan ik het niet zeggen!

Na een scheiding kunnen partners aanspraak maken op 50% van het pensioen van de ex dat is opgebouwd in de periode dat men geregistreerd samen leefde.

Dat heeft niets, maar dan ook niets met pa allimentatie ( wat een zwaar achterhaalde regeling is) te maken!
*do not underestimate the power of stupidity*
quote:Amand schreef op 28 oktober 2013 @ 14:08:

[...]

Hoezo 'wel alleen financieel verantwoordelijk voor mijn kind'? Je woont in een te duur huis van het geld dat voor de opvoeding van jullie kind bestemd is.

Nu weet ik wat je bedoelt met 'shit over je heen krijgen'.

Wat een vooroordeel, zeg!
quote:bloemetje77 schreef op 28 oktober 2013 @ 23:40:

Dáárom is er alimentatie. Dat heeft niks met emancipatie en vrouwen te maken, de minstverdienende partner krijgt het, ook als dat de man is. Dus wees gewoon slim en maak van tevoren samen afspraken: wees verantwoordelijk voor elkaar zolang je elkaar nog wat gunt, dan hoef je ook als alimentatiebetaler later niet te klagen.Zoals mindgame al zegt; daarvoor is pensioenverevening in het leven geroepen. Het verlies aan inkomsten kun je ook tijdens het huwelijk regelen, door dan al een spaarrekening op naam van de minstverdienende partner te openen en daar maandelijks een bedrag op te storten als 'salaris' voor de zorg voor de kinderen. Bete nog maken beide partners afspraken over de verdeling van werk en zorg, zodat ze allebei aan hun carrière kunnen werken. Partneralimentatie is ouderwets en overbodig als mensen het gewoon vooraf goed zouden regelen.
....
anoniem_148849 wijzigde dit bericht op 11-12-2014 09:36
Reden: ...
% gewijzigd
Het zit wel degelijk in onze cultuur, gedachte over het gezin ( als hoeksteen vd samenleving)

NL heeft als westeuropees land de minst (fulltime) werkende vrouwen, de duurste kinderopvang, etc

Ik vind PA ook suf maarrrr vrouwen die nu gaan scheiden kunnen niet zomaar hun parttime baan upgraden naar een fulltime baan,

De issues liggen ook vóór de scheiding, namelijk dat vrouwen blijven werken zodra er kinderen komen ( cultuuromslag nodig) en zoveel mogelijk uren blijven werken , dat kinderopvang beter wordt geregeld dan nu het geval is etc

Er is echt heel veel nodig om de NL situatie te veranderen. De werk- en kinderopvangcultuur is nog niet zoals die zijn moet
Je bent zelf een theepot
Ik kan het mis hebben maar de discussie hier zegt me dat we er nog lang niet zijn.
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven