Geld & Recht alle pijlers

WA aanspreken

29-10-2013 20:46 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Zaterdag kwam een vriend bij ons klussen en liet hij iets vallen waardoor een steiger die we geleend hadden van een andere vriend kapot is. Kan ik degene die wat heeft laten vallen vragen zijn WA aan te spreken?

groetjes, rosie
Meestal zeg je Hoogheid, maar je moet wachten tot hij jou eerst aanspreekt
Het is te doen gebruikelijk om WA aan te spreken met de term 'Majesteit'.
Jeemig sabbaticalmeds.. Zijn wij familie?
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 oktober 2013 @ 20:48:

Meestal zeg je Hoogheid, maar je moet wachten tot hij jou eerst aanspreekt
ik zou het eerst bij mijn eigen verzekering proberen

hoe rot ook: jij leent de steiger en de hulp was een vriendendienst, dan kan zoiets gebeuren, toch?
quote:ondernemer schreef op 29 oktober 2013 @ 20:50:

Jeemig sabbaticalmeds.. Zijn wij familie?Jij zit me zoals gewoonlijk weer na te apen
quote:sabbaticalmeds schreef op 29 oktober 2013 @ 20:48:

Meestal zeg je Hoogheid, maar je moet wachten tot hij jou eerst aanspreektaar wacht ik al jaren op
quote:itsme1973 schreef op 29 oktober 2013 @ 20:52:

ik zou het eerst bij mijn eigen verzekering proberen

hoe rot ook: jij leent de steiger en de hulp was een vriendendienst, dan kan zoiets gebeuren, toch?dit snap ik niet helemaal. Mijn eigen WA kan ik toch niet aanspreken. Ik heb zelf niets kapot gemaakt. WA is er toch juist voor als je per ongelijk iets van een ander kapot maakt, toch?
Haha, ik dacht ook meteen aan de andere WA.

Maar goed, ja, dat zou kunnen ja. Ik denk inderdaad niet dat de jouwe het dekt, omdat jij het niet gedaan hebt. Maar dan moet vriend wel zo'n verzekering hebben natuurlijk, WA is niet verplicht en heeft dus niet iedereen.

Overigens vind ik wel dat de morele verantwoordelijkheid bij jou ligt, jij hebt de steiger geleend, en jij hebt de vriend gevraagd te helpen. Dus als er geen verzekering is, of die dekt niet, vind ik niet dat die vriend de schade zou moeten betalen. Alleen verzekeringstechnisch moet echt zo, omdat jou verzekering niet dekt wat jij niet zelf fysiek gedaan hebt.
Natuurlijk zal ik de steiger betalen als er geen verzekering is. Zou te gek zijn als ik de klus-vriend liet betalen, Maar als die verzekering er toch is, is dat nog beter want die lijkt me juist voor dergelijke gevallen.
quote:rosie76 schreef op 29 oktober 2013 @ 21:04:

[...]

dit snap ik niet helemaal. Mijn eigen WA kan ik toch niet aanspreken. Ik heb zelf niets kapot gemaakt. WA is er toch juist voor als je per ongelijk iets van een ander kapot maakt, toch?Jij hebt die steiger geleend, jouw verzekering aanspreken.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
aha helder
Best knap, een steiger slopen...
quote:rosie76 schreef op 29 oktober 2013 @ 21:47:

aha helderJe kunt bij jouw verzekering toch aangeven dat jullie de steiger hebben geleend en dat het tijdens het klussen in jullie huis kapot is gegaan?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ja, dat zal ik ook gaan doen, hoef ik de klusvriend ook niet onnodig lastig te vallen.
quote:rosie76 schreef op 29 oktober 2013 @ 21:04:

[...]

dit snap ik niet helemaal. Mijn eigen WA kan ik toch niet aanspreken. Ik heb zelf niets kapot gemaakt. WA is er toch juist voor als je per ongelijk iets van een ander kapot maakt, toch?

Jij hebt de klusser gevraagd om te klussen. Dat maakt jou verantwoordelijk.

Ik heb eens bij een vriendin een bed opgemaakt. Ze was ziek en ik wilde haar een handje helpen. De spiegel van de schuifdeur heeft het niet overleefd (lang verhaal maar dat zal ik jullie besparen). Maar vriendin heeft haar eigen verzekering moeten bellen. Ik ben niet zonder iets te zeggen naar boven gegaan, ik heb mijn hulp aangeboden en zij heeft die geaccepteerd. Dus was het haar verantwoordelijkheid.
geleende spullen vallen doorgaans NIET onder een avp. Clausule: opzicht.
toch niet: Opzicht[bewerken]

Er is sprake van opzicht wanneer een verzekerde zaken van een derde tijdelijk onder zich heeft. Schade aan deze zaken is uitgesloten, voor zover er sprake is van schade ontstaan aan zaken:

Vanuit huur / huurkoop / lease / erfpacht / pand / vruchtgebruik / abonnementen (zoals bibliotheek);

Uit hoofde van uitoefening bedrijf of beroep;

Die de verzekerde onrechtmatig onder zich heeft, zoals na diefstal;

Die een motorrijtuig, (Sta)caravan, vouwwagen, motor- of zeilvaartuig of luchtvaartuig betreffen;

Die geld, geldswaardig papier, bank-, giro- betaalpassen, creditcards betreffen.

In andere situaties is opzicht meeverzekerd tot een bepaald maximumbedrag, doorgaans circa ¤ 12.500,--.
Hahaha! Ik klikte dit topic alleen maar even aan om te kijken of er al iemand de flauwe grap gemaakt had over WA. En jawel hoor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven