Bloeddonor
zondag 22 april 2012 om 20:42
Zodra ik 18 was heb ik me ook ingeschreven bij Sanquin. In het eerste gesprek werd ik al geprikt en namen ze 4 buisjes af. Daar merkte ik helemaal niks van. Ook de bijbehorende vragenlijst zat er natuurlijk bij. Ik had een erg gezellige dokter die me heel goed heeft voorgelicht in dat gesprek over hoe en wat.
Een paar weken later kreeg ik een uitnodiging in de bus dat ik was uitgenodigd voor mijn eerste afspraak om bloed te komen doneren. Heb er verder ook geen moment echt last van gehad. Even een speculaasje en dat beetje duizelig zijn was weer weg nog voor ik in de auto zat.
Een paar weken later kreeg ik een uitnodiging in de bus dat ik was uitgenodigd voor mijn eerste afspraak om bloed te komen doneren. Heb er verder ook geen moment echt last van gehad. Even een speculaasje en dat beetje duizelig zijn was weer weg nog voor ik in de auto zat.
zondag 22 april 2012 om 20:49
Ik ben in februari bloeddonor geworden (onder het mom "kleine moeite groot plezier") en heb onlangs mijn eerste oproepkaart ontvangen. Over 1,5 week ga ik bloed geven.
Bij de intake kreeg ik een hele vragenlijst en dit moest ik met de arts doorspreken. Ik geloof dat je bij het bloed geven zelf ook nog een lijstje krijgt en je bloeddruk en ijzergehalte worden gemeten. Als je ijzer te laag is mag je geen bloed geven, maar dat kan tijdelijk zijn dus het kan zijn dat je ijzerwaarde een paar maanden later weer goed is.
Ik was in eerste instantie bang dat mijn waarde te laag was, omdat ik vegetarisch ben en vrijwel geen vleesverangers eet. Maar gelukkig niks aan het handje Ben echt benieuwd hoe ik er aan toe ben als ik eenmaal bloed heb gegeven..
Bij de intake kreeg ik een hele vragenlijst en dit moest ik met de arts doorspreken. Ik geloof dat je bij het bloed geven zelf ook nog een lijstje krijgt en je bloeddruk en ijzergehalte worden gemeten. Als je ijzer te laag is mag je geen bloed geven, maar dat kan tijdelijk zijn dus het kan zijn dat je ijzerwaarde een paar maanden later weer goed is.
Ik was in eerste instantie bang dat mijn waarde te laag was, omdat ik vegetarisch ben en vrijwel geen vleesverangers eet. Maar gelukkig niks aan het handje Ben echt benieuwd hoe ik er aan toe ben als ik eenmaal bloed heb gegeven..
zondag 22 april 2012 om 20:54
quote:esmee43 schreef op 22 april 2012 @ 19:54:
Ik heb de meest gewilde bloedgroep 0 negatief,maar mag helaas niet doneren omdat ik zelf heb ontvangen.
Bij mij precies zo, ook O-negatief en ook een transfusie gehad in het verleden.
daarvoor was ik wel donor, werd soms "afgekeurd"ivm een laag HB.
Als ik wel mocht doneren dan had ik daar eigenlijk nooit last van na die tijd.
Ik heb de meest gewilde bloedgroep 0 negatief,maar mag helaas niet doneren omdat ik zelf heb ontvangen.
Bij mij precies zo, ook O-negatief en ook een transfusie gehad in het verleden.
daarvoor was ik wel donor, werd soms "afgekeurd"ivm een laag HB.
Als ik wel mocht doneren dan had ik daar eigenlijk nooit last van na die tijd.
zondag 22 april 2012 om 20:55
Goed dat je je hebt opgegeven! Ben al jaren bloeddonor en heb me een aantal jaar geleden ook opgegeven voor beenmerg. Ben nu 2 keer opgeroepen voor beenmerg maar (gelukkig ) hebben ze beide keren een betere match gevonden. Naast bloed word ik ook regelmatig opgeroepen om bloedplaatjes te geven. Dit kun je doen als je getest bent en ingeschreven als beenmergdonor.
Ik heb er ook nooit veel last van en de medewerkers van de bloedbank leggen je helemaal in de watten.
Het kost je eigenlijk alleen wat tijd dus inderdaad, kleine moeite groot plezier!
Ik heb er ook nooit veel last van en de medewerkers van de bloedbank leggen je helemaal in de watten.
Het kost je eigenlijk alleen wat tijd dus inderdaad, kleine moeite groot plezier!
zondag 22 april 2012 om 21:06
Wanneer je regelmatig reist is het handig om een overzichtje mee te nemen waar je wanneer bent geweest en of je malariaprofylaxe hebt geslikt. Mijn ervaring is dat het wat wisselt na welke reis je wel en geen bloed mag doneren.
Zelf geef ik plasma na een paar keer flauwvallen na afloop van volbloed doneren. Bij plasmadonatie maakt het slikken van malariaprofylaxe ook niet uit volgens mij.
Zelf geef ik plasma na een paar keer flauwvallen na afloop van volbloed doneren. Bij plasmadonatie maakt het slikken van malariaprofylaxe ook niet uit volgens mij.
zondag 22 april 2012 om 21:18
Ik ben lang bloeddonor geweest, maar naar B-positief was blijkbaar niet veel vraag, en werd me elke keer aan de kop gezeurd of ik niet voor de plasmaferese wilde gaan. Dan krijg je een deel weer terug.
Wat uit mijn lijf is gaat er niet weer in, of het nu urine, kots of bloed is. Er zijn te vaak fouten met het schoonmaken/steriliseren in ziekenhuizen, ik pas ervoor.
Na drie jaar gezeur hierover ben ik er maar helemaal mee gekapt. Als ik als donor aangeef iets niet te willen moeten ze niet elke keer opnieuw gaan zeuren. Blijkbaar waren ze niet blij genoeg met me.
Wat uit mijn lijf is gaat er niet weer in, of het nu urine, kots of bloed is. Er zijn te vaak fouten met het schoonmaken/steriliseren in ziekenhuizen, ik pas ervoor.
Na drie jaar gezeur hierover ben ik er maar helemaal mee gekapt. Als ik als donor aangeef iets niet te willen moeten ze niet elke keer opnieuw gaan zeuren. Blijkbaar waren ze niet blij genoeg met me.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

maandag 23 april 2012 om 09:30
Goed zo!! Er is nog steeds een tekort aan bloeddonoren!
Wat bij mij helpt is ruim voldoende (eigenlijk meer dan is anders soms zou doen) te eten en drinken en om na het prikken nog even wat te drinken en snoepen in de wachtruimte. Je kunt daar vanalles krijgen. Wanneer ik meteen weg ga, is de kans dat ik duizelig word groter. Ik vind het trouwens wel fijner om het na m'n werk of op een vrije dag te doen. Je mag ook niet gaan sporten daarna trouwens en niet lang stilstaan.
Over welke bloedgroep je hebt; je krijgt een pasje, daar staat het sowieso op.
Wat bij mij helpt is ruim voldoende (eigenlijk meer dan is anders soms zou doen) te eten en drinken en om na het prikken nog even wat te drinken en snoepen in de wachtruimte. Je kunt daar vanalles krijgen. Wanneer ik meteen weg ga, is de kans dat ik duizelig word groter. Ik vind het trouwens wel fijner om het na m'n werk of op een vrije dag te doen. Je mag ook niet gaan sporten daarna trouwens en niet lang stilstaan.
Over welke bloedgroep je hebt; je krijgt een pasje, daar staat het sowieso op.

maandag 23 april 2012 om 13:14
Wat goed om te lezen! Nou ja, niet dat je dat nodig hebt natuurlijk, maar wel dat je dus zo direct iets hebt aan het bloed dat mensen doneren.
Voor mensen die prikken eng vinden; dat vind/vond ik ook... Heb het de eerste paar keer daar aangegeven, ook dat ik snel duizelig word. En dan letten ze extra goed op je. Ik vond (voor mezelf hoor, dat is geen oordeel naar anderen die een andere keus maken!) dat moment dat even vervelend is, niet in verhouding staan met hoeveel een ander kan hebben aan het bloed dat ik dan doneer.
Voor mensen die prikken eng vinden; dat vind/vond ik ook... Heb het de eerste paar keer daar aangegeven, ook dat ik snel duizelig word. En dan letten ze extra goed op je. Ik vond (voor mezelf hoor, dat is geen oordeel naar anderen die een andere keus maken!) dat moment dat even vervelend is, niet in verhouding staan met hoeveel een ander kan hebben aan het bloed dat ik dan doneer.
maandag 23 april 2012 om 13:27
Ik ben ook donor. De laatste keer had ik het toch niet rustig aan gedaan achteraf (ben gelijk ergens heen gegaan waarvan ik dacht dat het niet inspannend was, ik had immers nooit eerder ergens last van gehad) en ben flauwgevallen.
Dus je moet wel echt, echt rustig aan doen achteraf, gewoon naar huis en op de bank dus. (maar bij je intake nemen ze dus niet meteen de hele hoeveelheid af). Ik heb mijn lesje geleerd in ieder geval voor de volgende keer
Dus je moet wel echt, echt rustig aan doen achteraf, gewoon naar huis en op de bank dus. (maar bij je intake nemen ze dus niet meteen de hele hoeveelheid af). Ik heb mijn lesje geleerd in ieder geval voor de volgende keer

dinsdag 15 oktober 2013 om 15:26
Je krijgt eerst een vragenlijst die je in moet vullen, deze lever je daarna in en dan moet je even wachten tot er een arts vrij is. Deze neemt de lijst dan even door, bij punten waar hij iets van wil weten ( bij mij was het een reis buiten Europa bijv. of medicatie die ik heb ivm mijn astma) vraagt hij door, daarna krijg je een HB test en je bloeddruk wordt opgenomen, samen met een paar buisjes bloed die onderzocht worden. Stelt vrij weinig voor.
dinsdag 15 oktober 2013 om 15:33
Ik ben al jaren bloeddonor maar heb toevallig vorige week een brief gekregen dat ze teveel donoren hadden en dat de post waar ik altijd bloed gaf gingen sluiten. De dichtsbijzijnde post zou nu dik een half uur autorijden verder zijn. Ik heb me dus helaas afgemeld maar wel met de mededeling dat als het weer in de buurt zou komen ik me weer aanmeld. Vind het namelijk ook een prettig idee dat eens in de zoveel tijd je bloed gecheckt wordt. Het is dus ook een beetje eigenbelang.
woensdag 16 oktober 2013 om 11:51
Heb mij ook ooit opgegeven om bloeddonor te worden, maar ik ben helaas niet geschikt
Ze kunnen bij mij niet goed prikken, waardoor het drie keer mis is gegaan. Komt door te dunne en wegrollende aderen en zo. Alleen die vier buisjes zijn toen wel gelukt.
Je hoort allerlei horrorverhalen van mensen die niet durven te geven. Ik dacht ik ga het gewoon proberen, en nu alles is mis gegaan wat er bij mij mis kon gaan, ben ik alleen maar gefrustreerd dat het niet gelukt is en dat het niet gaat lukken.
Als het wel zou helpen, zou ik zo weer gaan. Een blauwe arm is niets vergeleken het redden van iemands leven.
Ze kunnen bij mij niet goed prikken, waardoor het drie keer mis is gegaan. Komt door te dunne en wegrollende aderen en zo. Alleen die vier buisjes zijn toen wel gelukt.
Je hoort allerlei horrorverhalen van mensen die niet durven te geven. Ik dacht ik ga het gewoon proberen, en nu alles is mis gegaan wat er bij mij mis kon gaan, ben ik alleen maar gefrustreerd dat het niet gelukt is en dat het niet gaat lukken.
Als het wel zou helpen, zou ik zo weer gaan. Een blauwe arm is niets vergeleken het redden van iemands leven.