Gezondheid alle pijlers

Bloeddonor

22-04-2012 19:19 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang nadenken heb ik besloten bloeddonor te worden. Morgenmiddag heb ik een intakegesprek in het ziekenhuis en ik vroeg me af wat ik er nou precies van moet verwachten. Wordt je dan bijv. ook gelijk getest?
Ik heb me online aangemeld bij Sanquin, de bloedbank. Ik kreeg bij Sanquin een vragenlijst mee, ingevuld en gewacht tot de arts mij kwam onderzoeken. Bloed afnemen, wat vragen stellen. Niets bijzonders. De uitslag kwam twee weken daarna en ik ben nu officieel bloeddonor-;). Even wachten op mijn eerste uitnodiging.
Wat goed! Jammer genoeg mag ik het niet doen, anders had ik het zeker gedaan
Ja ik zit ook Sanquin... Oke dan weet ik een beetje wat me te wachten staat Thanks!
quote:mama_lein schreef op 22 april 2012 @ 19:24:

Wat goed! Jammer genoeg mag ik het niet doen, anders had ik het zeker gedaanIk moet het ook nog maar afwachten hoor Het schijnt dat er ook naar verschillende waardes in je bloed gekeken wordt? Naja, ik zie het morgen vanzelf wel
WordT je?

Wat een goed besluit van je! Ik wilde het ook graag, maar gezien mijn gezondheid niet mogelijk.
quote:metafoor schreef op 22 april 2012 @ 19:27:

Wat een goed besluit van je! Ik wilde het ook graag, maar gezien mijn gezondheid niet mogelijk.Same here, wel jammer
Ai... Ja een grove fout. Het is natuurlijk word
Bij een 1e bezoek krijg je een vragenlijst en nemen ze wat bloed af om te testen.

Als je donor mag worden krijg je bij elk bezoek een vragenlijst en krijg je een klein onderzoekje. Bloeddruk en hb. Als dat in orde is mag je doneren.
quote:mama_lein schreef op 22 april 2012 @ 19:27:

[...]

Same here, wel jammer Ja, inderdaad, maar orgaan donor is hier nog wel in de run! I
Ik zit ook bij Sanquin, volgens mij is de bloedafname wel een soort standaardprocedure hoor, daar zul je niet snel op afgekeurd worden (tenzij blijkt dat je bijv. een of andere ziekte onder de leden hebben). Verder kijken ze naar je bloeddruk, hartslag (pols) en hb-gehalte (dat wordt voor iedere afname apart gemeten). Dat kan wel te laat zijn en dan mag je een tijdje niet doneren.

Goed dat je die stap hebt genomen!
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Een vragenlijst, een prikje in je vinger, bloeddruk meten en dan een paar buisjes bloed afnemen (niet zo veel als bij een donatie). Na een paar weken krijg je een brief met de eerste oproep, als je goedgekeurd bent. Daarbij staat ook meteen je bloedgroep.

En na een paar keer bloed geven krijg je een brief of je ook bloedplaatjes- en beenmergdonor wilt worden (ter registratie, je wordt opgeroepen als er een match is en dat gebeurt dus misschien wel nooit). Doen!

Ik vind het altijd heel gezellig, naar de bloedbank
quote:sunny_mar schreef op 22 april 2012 @ 19:33:

Ik zit ook bij Sanquin, volgens mij is de bloedafname wel een soort standaardprocedure hoor, daar zul je niet snel op afgekeurd worden (tenzij blijkt dat je bijv. een of andere ziekte onder de leden hebben). Verder kijken ze naar je bloeddruk, hartslag (pols) en hb-gehalte (dat wordt voor iedere afname apart gemeten). Dat kan wel te laat zijn en dan mag je een tijdje niet doneren.

Goed dat je die stap hebt genomen!Ik begrijp hieruit dat je al eens bloed hebt 'afgestaan'? Hoe voel je je erna? Het is toch zo dat er per keer een halve liter bloed van je afgenomen wordt? Kan je diezelfde dag nog wel werken? Even wat praktische vraagjes
Goed hoor!

Ik durf niet, prikken is een hele beproeving altijd. Ik eindig steevast met twee dikke armen en een klein naaldje in mijn hand.
.
-
Ik heb de meest gewilde bloedgroep 0 negatief,maar mag helaas niet doneren omdat ik zelf heb ontvangen.
Ik ben een tijd bloeddonor geweest. Helaas mocht ik de laatste paar keren niet geven ivm te laag HB gehalte.

Toen mijn man veel bloedtransfusies nodig had was hij zo blij dat mensen dit wilde doen voor hem dat hij spijt had dit zelf nooit gedurfd te hebben (had erge angst voor naalden) en na het hebben gehad van bloedkanker mag je, logisch, geen bloeddonor meer worden.

Ik weet dus uit eerste hand hoe belangrijk en levensreddend dit is.

Ik ga wel weer eens bellen kijken of ik het weer kan opstarten en hopen dat het kan.

Het is trouwens helemaal niet eng hoor. Je kunt rustig zitten terwijl je het bloed geeft. Er werd bij mij wel erg op gelet of ik na het geven wel iets at. Je kon daar diverse dingen krijgen. Ik wilde eens weg gaan na het eten van een appel ivm. dieet maar moest toen eerst nog een stuk ontbijtkoek eten.

Had verder nooit ergens last van.
http://www.sanquin.nl/bloed-geven/bloeddonor-worden/

Een linkje naar de website van Sanquin voor meer informatie.
Vergeet je legitimatie niet mee te nemen!
quote:istar_ schreef op 22 april 2012 @ 20:00:

Vergeet je legitimatie niet mee te nemen!Da's een goeie! :D En iedereen: dank voor de info!
Ik ben ook bloeddonor geweest. Om praktische redenen op dit moment niet maar als het weer kan schrijf ik me weer in. Ik voelde me altjd wel best wel slap. Goed eten en drinken vantevoren helpt daar wel tegen. En na de tijd ook zeker even blijven zitten en wat eten en drinken. Niet meteen wegrennen en even niet aan je dieet denken

Ik ging zelf altijd na mijn werk en denk dat dat de eerste keer misschien ook wel handig is. Je weet niet hoe je je voelt.

Als je echt bloed gaat geven zit je wat langer met een naaldje in je arm terwijl de zak vol loopt. Ik vond dat altijd een naar gezicht, die naald die uit je arm steekt. Als je het vraagt leggen ze er even een gaasje op, dan kan je het niet meer zien.
Ik ben ook bloeddonor bij Sanquin

Bij de intake moet je een vragenlijst invullen en wordt er een klein beetje bloed afgenomen. Ze testen op een beperkt aantal ziektes, bijvoorbeeld hiv.

Als alles in orde is mag je bloed geven. Mijn HB is soms te laag, dan mag ik niet doneren. Ze zeggen dat je dan de avond daarvoor spinazie kunt eten en sinasappelsap kunt drinken om je waarden op te krikken. Er wordt een halve liter afgenomen.

Mijn aders zijn vrij onzichtbaar. Ik heb een keer gehad dat ze niet goed konden prikken waardoor het bloed niet doorstroomde. Ik mocht toen niet nog een keer geprikt worden omdat er dan al een beetje uit is. + nog een halve liter wordt dan teveel.

Na het doneren kun je daar gratis wat eten en even zitten als je je slap voelt. Ik vond het erg grappig om iedereen daar felrode tomatensoep te zien eten.
Hier al meer dan 10 jaar donor, zo iets simpels om iets nuttigs te kunnen doen.

En een halve liter bloed is in 10 minuutjes meestal afgenomen, en ik heb me erna nooit slap gevoeld.

Altijd voor de vorm even zitten en een kopje thee drinken, maar zodra ik de deur uitloop, merk ik helemaal niks meer.

Succes!
Toch blijf ik vinden dat Sanquin heel onduidelijk is voor het aanmelden van donors!

meteen bij donor worden staat :iedereen tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van meer dan 50 kilo kan in principe bloeddonor worden.

Ze horen er meteen bij te zetten ; Heeft u zelf bloed ontvangen na 1983 dan mag u geen bloed geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven