Geld & Recht alle pijlers

Op kamers, hoe dan?

01-11-2013 16:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Ik vraag me even af hoe iets zit en jullie kunnen me hoop ik helpen.

Als je student bent en maandelijks 250 euro verdient, is het dan mogelijk om op kamer te gaan? Krijg je dan ook toeslagen enzo? Dat je meer stufi krijgt is zo'n beetje het enige dat ik er vanaf weet.

Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe doen jullie dat nu met financiën? Dat het geen vetpot zal worden snap ik, maar ik ben erover aan het denken om toch op kamers te gaan.
Naast uitwonende beurs is er de mogelijkheid van een aanvullende beurs c.q. lening. Je ontvangt zorgtoeslag, dat ontvang je nu waarschijnlijk ook. Eventueel heb je ook recht op huurtoeslag, maar dat is van vele factoren afhankelijk.

Meer werken, zodat je meer inkomen genereert. Heel veel studenten kunnen het, dus jij vast ook. Vraag eens aan je medestudenten hoe zij dat doen.
Je krijgt stufi voor een uitwonende student, als je een eigen voordeur hebt krijg je huursubsidie en je krijgt zorgtoeslag, mits je natuurlijk niet een te hoog inkomen hebt voor die laatste 2.

En het bovenstaande is dan wat je krijgt, en dan kun je ook nog bijlenen bij de dinges, en je hebt je bijbaan. Mijn nichtje van 20 heeft zo iets van 800 euro elke maand. En als ze bij haar ouders is krijgt ze een volle tas eten mee (Indische mama is erg bang voor voedseltekorten en Indische papa gaat niet storten in een bodemloze put). Je snapt dat ik regelmatig bij nichtje mee-eet. En dan gaat het nog niet op. Indische mama kookt alsof nichtje een man en 2 kinderen heeft.
De overheid gaat uit van 1/3 stufi, 1/3 ouders en 1/3 zelf verdienen.

Dan zou je uitkomen op 750 euro. Als je ouders niet (volledig) kunnen bijdragen vult het DUO dat aan en kun je tot 500 per maand van ze krijgen.

Dan is er natuurlijk nog de optie om meer bij te verdienen of te lenen.

Je kunt zorgtoeslag krijgen maar huurtoeslag zit er vaak niet in voor je.

Toen ik nog op kamers woonde zat ik er ongeveer zo bij:

Inkomen:

500 stufi

+/- 500 bijbaan

75 zorgtoeslag (ik weet niet precies hoeveel het was eigenlijk)

------------- +

+/- 1075

Uitgaven:

225 huur (incl gwl, buitenwijk van utrecht, 11m2)

150-200 studiekosten (collegegeld+boeken en andere materialen)

120 zorgverzekering

200 boodschappen

40 telefoon

25 sportschool

---------- +

810

Dus bleef er ongeveer 290 over voor alle andere dingen. Ik heb wel veel gewerkt in die tijd en daar heeft mijn studie onder geleden ja, jaartje vertraging. Maar het was het dik waard want ik heb wel gewoon relaxed kunnen leven, op vakantie gegaan, een rijbewijs gehaald, etc.
Als je jonger bent dan 23 jaar, moet je een huurwoning zoeken met een huurprijs lager dan ¤374,77. Tevens moet deze woning dan een eigen badkamer, toilet en badkamer hebben, met een deur die op slot kan, of het moet een studentenhuis zijn die door de overheid is aangewezen als toeslaggerechtigd. Dan krijg je huurtoeslag. Afhankelijk van je inkomen zal dat ongeveer ¤130 maximaal zijn.

Tevens krijg je natuurlijk uitwonende beurs en kan je bijlenen. Het is afhankelijk van wat je wilt: als student uitwonen is geen vetpot, maar het kan wel. Ik werkte daarnaast en deelde veel kosten van bijvoorbeeld eten met mijn huisgenoten, en het was prima te doen! Hield niet veel over voor leuke dingen, maar kon wel af en toe.

Voor het overzicht:

Inkomsten:

- 600 werk

- 500 stufi

- 80 zorgtoeslag

-----------------------------

1080

Uitgaven:

- 350 kamer (20m2 in buitenwijk Utrecht)

- 300/350 voor school (dure boeken helaas)

- 200/250 boodschappen

- 150 verzekeringen'

--------------------------------

1000/1100.
Je krijgt idd ongeveer 270 euro uitwonende studiefinanciering en zorgtoeslag. Je kunt daarbij maximaal lenen (geloof dat dit max 500 euro pm is, dat weet ik niet zeker). Mocht je een goedkoop appartementje kunnen vinden onder de ¤360 dan krijg je huursubsidie, als je op kamers gaat wonen niet.

Ik zit op kamers voor ¤350 pm inclusief internet en gwl, maar heb naast mijn studie wel een baan en verdien dus voor een student erg veel. Toch als ik een deel van mijn salaris weg zou halen, zou ik het wel kunnen redden door zuinig te leven.

Alles bij elkaar op en je loon van ¤250 zou het haalbaar moeten zijn om op kamers te gaan. Het ligt aan je eigen bestedingspatroon en je eisen of je het daadwerkelijk redt.
Oh ja in de vakanties en onderwijsvrije weken probeerde ik zo veel mogelijk te werken. Dat tikt best lekker aan. In de zomer verdiende ik dan +/- 2500 euro. 1500 op de spaarrekening (bijna je collegegeld) en van de rest ging ik dan op vakantie en kon ik toch uitgerust aan het nieuwe collegejaar beginnen.
quote:matroesjka_ schreef op 01 november 2013 @ 16:28:

Oh ja in de vakanties en onderwijsvrije weken probeerde ik zo veel mogelijk te werken. Dat tikt best lekker aan. In de zomer verdiende ik dan +/- 2500 euro. 1500 op de spaarrekening (bijna je collegegeld) en van de rest ging ik dan op vakantie en kon ik toch uitgerust aan het nieuwe collegejaar beginnen.Dit inderdaad.
Ik had zo'n 450 euro aan inkomsten (stufi, zorgtoeslag, beetje lenen en klein beetje werken), periode 2006-

Mijn ouders betaalden mijn boeken/collegeled/zorgverzekering. Huur was iets minder dan 250 euro per maand incl., eten deed ik vrijwel altijd met huisgenoten. Ik kon er van rondkomen, maar een luxe vakantie in de zomer zat er niet in.

Reden dat ik niet meer heb gewerkt is dat ik dit niet trok icm met studeren, ik had mijn weekenden echt nodig om bij te tanken (ja, er zijn nog studies waarvoor je 40 uur in de week aan de bak moet).
Even een kleine tip trouwens, geen idee of het overal zo is maar in mijn stad in ieder geval wel.

Mocht je je aansluiten bij een studentenvereniging, ze hebben hier verenigingshuizen voor hun leden. Wat me opvalt daaraan is dat de prijzen voor kamers een stuk lager zijn dan bij particulieren, scheelt hier al snel ¤50 - ¤100 per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven