Kaliumtekort, wat eten?

dinsdag 5 november 2013 om 18:54
Omdat ik al een half jaar spierpijn heb, is mijn bloed onderzocht. Daarbij bleek dat ik een kaliumtekort heb en nu krijg ik van de huisarts een voedingsadvies. Dat kan niet opgestuurd worden en de assistente had er ook geen zin in om me te vertellen wat erin stond, dus nu kan ik het (hopelijk, als ik het red) vrijdag ophalen. Ik wil echter wel graag weten waar ik vanaf vandaag al rekening mee kan houden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke voedingsmiddelen moet je extra eten bij een kaliumtekort?
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke voedingsmiddelen moet je extra eten bij een kaliumtekort?
dinsdag 5 november 2013 om 19:56
http://www.antoniuszieken ... etadvies_kaliumtekort.pdf
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 november 2013 om 19:56
Hieronder ziet u enkele producten met veel
kalium op een rijtje:
• aardappelen
• appelstroop
• cacao
• fruit
• gedroogde vruchten
• groenten
• groentesap
• koffie
• melk en melkproducten
• natriumarme dieetproducten
• noten
• peulvruchten zoals witte/bruine bonen,
kapucijners en linzen
• tomaat
• tomatensap
• vruchtensap
Producten met weinig kalium
Als u meer kalium moet gebruiken, kunt u
onderstaande producten (waar dat mogelijk
is) beter vervangen door producten met
meer kalium.
• frisdrank
• honing
• jam
• kaas
• margarine en dieetmargarine
• olie
• pasta zoals macaroni en spaghetti
• rijst
• roomboter
• suiker
• thee
kalium op een rijtje:
• aardappelen
• appelstroop
• cacao
• fruit
• gedroogde vruchten
• groenten
• groentesap
• koffie
• melk en melkproducten
• natriumarme dieetproducten
• noten
• peulvruchten zoals witte/bruine bonen,
kapucijners en linzen
• tomaat
• tomatensap
• vruchtensap
Producten met weinig kalium
Als u meer kalium moet gebruiken, kunt u
onderstaande producten (waar dat mogelijk
is) beter vervangen door producten met
meer kalium.
• frisdrank
• honing
• jam
• kaas
• margarine en dieetmargarine
• olie
• pasta zoals macaroni en spaghetti
• rijst
• roomboter
• suiker
• thee
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

dinsdag 5 november 2013 om 20:21
quote:elninjoo schreef op 05 november 2013 @ 20:06:
Vind dat altijd zo futloos smaken als het in de oven is gebakken, niet mijn ding.Lekker: ongeschilde nieuwe aardappels in kwarten of dikke frieten snijden, door elkaar husselen met kruiden, zout en peper. Ca. 30 minuten in de oven zetten op 220 graden.
Vind dat altijd zo futloos smaken als het in de oven is gebakken, niet mijn ding.Lekker: ongeschilde nieuwe aardappels in kwarten of dikke frieten snijden, door elkaar husselen met kruiden, zout en peper. Ca. 30 minuten in de oven zetten op 220 graden.

dinsdag 5 november 2013 om 20:29
Ik laat over drie weken gelijk maar alle vitamines onderzoeken. Afgezien van spierpijn heb ik (inderdaad) soms hartkloppingen, en ik ben soms zo verschrikkelijk uitgeput. Nu ga ik ook standaard best wel iets te laat naar bed, maar met 7 uur slaap per nacht zou je toch niet zo vreselijk moe moeten zijn.
En aan de groente en fruit dus. Zuivelproducten gebruik ik niet (behalve kaas) omdat mijn darmen daar niet goed op reageren, fruit vind ik altijd een gedoe (eet 1 a 2 stuks per week, maar wel elke dag vruchtensap), en groente probeer ik wel 2 ons per dag te eten. Aardappels dan weer weinig, hooguit 1 keer per week (gebakken). Dat ga ik ook maar wat vaker doen.
In een van de genoemde links stond trouwens de hoeveelheid kalium per voedingsmiddel. Om met die hoeveelheden aan de benodigde 3,5 gram per dag te komen moet je er wel heel veel van eten (10 aardappels ofzo).
En aan de groente en fruit dus. Zuivelproducten gebruik ik niet (behalve kaas) omdat mijn darmen daar niet goed op reageren, fruit vind ik altijd een gedoe (eet 1 a 2 stuks per week, maar wel elke dag vruchtensap), en groente probeer ik wel 2 ons per dag te eten. Aardappels dan weer weinig, hooguit 1 keer per week (gebakken). Dat ga ik ook maar wat vaker doen.
In een van de genoemde links stond trouwens de hoeveelheid kalium per voedingsmiddel. Om met die hoeveelheden aan de benodigde 3,5 gram per dag te komen moet je er wel heel veel van eten (10 aardappels ofzo).

dinsdag 5 november 2013 om 20:29
quote:Melpomene schreef op 05 november 2013 @ 20:21:
[...]
Lekker: ongeschilde nieuwe aardappels in kwarten of dikke frieten snijden, door elkaar husselen met kruiden, zout en peper. Ca. 30 minuten in de oven zetten op 220 graden.
Smaakt het dan niet nog hartstikke rauw? En doe je er geen (zonnebloem)olie overheen?
Als ik iets tekort kom dan slik ik liever 'n pilletje, weet je tenminste dat je genoeg binnenkrijgt. Als je het uit 'n voedingsmiddel moet halen, moet je voor de adh vaak enorme hoeveelheden wegwerken.
[...]
Lekker: ongeschilde nieuwe aardappels in kwarten of dikke frieten snijden, door elkaar husselen met kruiden, zout en peper. Ca. 30 minuten in de oven zetten op 220 graden.
Smaakt het dan niet nog hartstikke rauw? En doe je er geen (zonnebloem)olie overheen?
Als ik iets tekort kom dan slik ik liever 'n pilletje, weet je tenminste dat je genoeg binnenkrijgt. Als je het uit 'n voedingsmiddel moet halen, moet je voor de adh vaak enorme hoeveelheden wegwerken.

dinsdag 5 november 2013 om 20:35
Betje, ik denk dat het idd verstandig is om om een uitgebreid bloedbeeld te vragen.
En laat je anders eens doorverwijzen naar een dietiste.
Maak in de tussentijd op de site van het voedingscentrum (ja, ik weet het) een account aan voor de eetmeter. Daarin kun je bijhouden wat je per dag eet en wat daar aan energie, maar ook vitamines en mineralen inzit.
Dan heeft je diëtiste straks een beter beeld van wat jij nodig hebt.
En laat je anders eens doorverwijzen naar een dietiste.
Maak in de tussentijd op de site van het voedingscentrum (ja, ik weet het) een account aan voor de eetmeter. Daarin kun je bijhouden wat je per dag eet en wat daar aan energie, maar ook vitamines en mineralen inzit.
Dan heeft je diëtiste straks een beter beeld van wat jij nodig hebt.
Als het kaliumtekort erg groot is, kun je het beste gewoon om een supplement vragen.
Verder kun je met je arts overleggen of het zin heeft om naast je plaspillen een zogeheten ACE-remmer te gaan gebruiken.
Zelf kun je inderdaad al die reeds genoemde dingen eten en je gewone zout vervangen door bijvoorbeeld LoSalt. Als je minder natrium binnenkrijgt, dan stijgt daardoor al automatisch je kalium (dus zelfs zonder dat je extra kalium neemt).
Verder kun je met je arts overleggen of het zin heeft om naast je plaspillen een zogeheten ACE-remmer te gaan gebruiken.
Zelf kun je inderdaad al die reeds genoemde dingen eten en je gewone zout vervangen door bijvoorbeeld LoSalt. Als je minder natrium binnenkrijgt, dan stijgt daardoor al automatisch je kalium (dus zelfs zonder dat je extra kalium neemt).

quote:elninjoo schreef op 05 november 2013 @ 20:31:
Als je spierpijn hebt kun je ook magnesium bij slikken. Ik slik 'n combi van magnesium met zink en calcium. Zink is goed tegen verkoudheid en magnesium tegen spierverzuring en calcium zit er gewoon bij, daar heb ik niet echt 'n reden voor.
klopt, magnesium wordt daar vaker voor gebruikt
maar dat is niet geheel zonder bijwerkingen, je kan dat beter niet overdoseren
vitamine / mineralentekort komen voor als reactie op medicaties en stress
vaak zijn er bij een tekort aan het 1, ook tekorten aan het ander
dat is het uitzoeken (bloedprikken) waard
Als je spierpijn hebt kun je ook magnesium bij slikken. Ik slik 'n combi van magnesium met zink en calcium. Zink is goed tegen verkoudheid en magnesium tegen spierverzuring en calcium zit er gewoon bij, daar heb ik niet echt 'n reden voor.
klopt, magnesium wordt daar vaker voor gebruikt
maar dat is niet geheel zonder bijwerkingen, je kan dat beter niet overdoseren
vitamine / mineralentekort komen voor als reactie op medicaties en stress
vaak zijn er bij een tekort aan het 1, ook tekorten aan het ander
dat is het uitzoeken (bloedprikken) waard
dinsdag 5 november 2013 om 21:00
quote:betjebig schreef op 05 november 2013 @ 19:05:
Ik krijg geen gesprekje maar alleen het voedingsadvies en moet dan over drie weken weer bloed prikken. Het kaliumgehalte was 3.0 terwijl het minimaal 3.5 moet zijn. Het tekort wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik een diureticum slik (icm met een betablokker, ivm mijn bloeddruk).Slik je al een kaliumsparend diureticum? Anders misschien even met je arts bespreken?
Ik krijg geen gesprekje maar alleen het voedingsadvies en moet dan over drie weken weer bloed prikken. Het kaliumgehalte was 3.0 terwijl het minimaal 3.5 moet zijn. Het tekort wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik een diureticum slik (icm met een betablokker, ivm mijn bloeddruk).Slik je al een kaliumsparend diureticum? Anders misschien even met je arts bespreken?
“Don’t look back – you’re not going that way.”

woensdag 6 november 2013 om 19:09
Hmmm ik heb vandaag een banaan, mango, ca. 100 gram meloenblokjes en twee glazen sinaasappelsap op. Dat zijn toch behoorlijk wat extra calorieën die ik dan naar binnen moet werken. Ik denk dat ik voortaan maar half zoveel brood eet tijdens mijn lunch, en dan twee stuks fruit (waarvan een banaan). Ik zou ook nog van die snoeptomaatjes kunnen kopen, die vind ik nog wel weg te krijgen. Hemeltje, ik houd eigenlijk helemaal niet zo van fruit, en dan moet ik levenslang dit soort hoeveelheden weg werken. Ik ga wel even met de huisarts bespreken of ik niet gewoon een pilletje kan slikken.

woensdag 6 november 2013 om 22:26
quote:betjebig schreef op 06 november 2013 @ 19:28:
Ik heb HCT, zijn er nog meer dan? Op zich niet eens zoveel, 25 mg., en 100 mg labetalol.Bedoel je hydrochloorthiazide? Er zijn er nog meer. Maar bel je huisarts even, misschien is het niets, misschien wel.
Ik heb HCT, zijn er nog meer dan? Op zich niet eens zoveel, 25 mg., en 100 mg labetalol.Bedoel je hydrochloorthiazide? Er zijn er nog meer. Maar bel je huisarts even, misschien is het niets, misschien wel.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

woensdag 6 november 2013 om 22:57
quote:betjebig schreef op 06 november 2013 @ 19:09:
Hmmm ik heb vandaag een banaan, mango, ca. 100 gram meloenblokjes en twee glazen sinaasappelsap op. Dat zijn toch behoorlijk wat extra calorieën die ik dan naar binnen moet werken. Ik denk dat ik voortaan maar half zoveel brood eet tijdens mijn lunch, en dan twee stuks fruit (waarvan een banaan). Ik zou ook nog van die snoeptomaatjes kunnen kopen, die vind ik nog wel weg te krijgen. Hemeltje, ik houd eigenlijk helemaal niet zo van fruit, en dan moet ik levenslang dit soort hoeveelheden weg werken. Ik ga wel even met de huisarts bespreken of ik niet gewoon een pilletje kan slikken.
Verdien je je brood als fotomodel dat je zo loopt ze zeiken over calorieen in fruit?
Eet anders veel tomaten.
Of vraag betere medicijnen
Verdien je je brood als fotomodel dat je zo loopt ze zeiken over calorieen in fruit?
Eet anders veel tomaten.
Of vraag betere medicijnen