Gezondheid alle pijlers

Als je geen kind wil, mag je niet neuken

16-06-2008 16:17 298 berichten
Voordat er weer een topic wordt vervuild met mag je nu wel of niet abortus laten plegen, open ik een aparte discussie.

Op dit forum vinden veel vrouwen dat je niet mag neuken als je geen kind wil. Ik vind dit een bizarre en nogal ouderwetse mening.

Natuurlijk, abortus is een laatste redmiddel, maar ik wil nooit kinderen. Toen ik onverhoopt, ondanks anticonceptie, zwanger werd heb ik het toch echt weg laten halen. En daar heb ik geen spijt van.

Vinden jullie nu echt dat ik nooit meer mag neuken omdat ik geen kinderen wil? Omdat mijn spiraal misschien toch een keer niet zou kunnen werken?

Mag je neuken, als je geen kind wil

Totaal aantal stemmen: 198

Ja, mits je goede anticonceptie gebruikt. (89%)
Nee, als je geen kinderen wil, mag je nooit meer neuken. (3%)
Doe waar je zin in hebt, je kan altijd nog abortus laten ple (8%)
Alle reacties Link kopieren
quote:ingmagh schreef op 17 juni 2008 @ 16:36:

FV, hoe kun je tegen abortus zijn en pro alle andere maniere om een zwangerschap te voorkomen?

En als je anti-abortus bent, ben je dan ook tegen het tegenovergestelde: IVF, IUI, ICSI ed? Ik weet dat het niet veel met deze discussie te maken heeft, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

Omdat er voor mij een wereld van verschil zit tussen een beginnend leven beëindigen, of voorkomen dat er uberhaupt beginnend leven ontstaat. Lijkt me ook vrij logisch, dat dat het verschil is tussen een abortus en een condoom.

En mijn mening is overigens veel genuanceerder dan "anti-abortus", maar aangezien mijn postings wel altijd zo opgevat worden schaar ik mezelf voor het gemak maar in het anti-kamp. Maar for the record: ik vind het vrij logisch en begrijpelijk dat iemand die nooit kinderen wil, een abortus pleegt als ze onverhoopt zwanger raakt. Ik vind datzelfde van iemand die zwanger wordt uit een verkrachting, of zwanger wordt van een one night stand wiens naam ze niet eens weet, of zwanger is van een gehandicapt kind, of zwanger en ernstig ziek is, en zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken waarin ik een abortus begrijpelijk vind. Dat neemt verder niet weg dat ik het nog steeds gewoon stom vind om dan zwanger te worden en het neemt ook niet weg dat ik voor mezelf slechts in zeer beperkte gevallen een abortus zou overwegen en in nog minder gevallen die abortus ook zou ondergaan.

Ik heb het in de discussie van dat modellenmeisje overigens precies zo gezegd: ik heb vooral moeite met abortus omdat ik vind dat het doel waarvoor abortus ooit gelegaliseerd is, namelijk vrouwenemancipatie, tegenwoordig vaker geschonden wordt door abortus dan dat het door abortus bevorderd wordt. Ik vind dat abortus te vaak misbruikt wordt om vrouwen in een afhankelijke positie te plaatsen en te vaak misbruikt wordt als uitgestelde anticonceptie en dat vind ik een kwalijke zaak. Dát is voor mij de belangrijkste reden om tegen abortus te zijn en dat heb ik ook al meermaals op dit forum verkondigd en onderbouwd met feiten zoals ik die ken vanuit de VBOK.

En om op je andere vraag te antwoorden: ja, zelf zou ik nooit de medische molen ingaan voor een kind, maar dat is natuurlijk makkelijk lullen omdat ik gewoon een kind heb. Maar ik heb idd een aversie tegen kunstgrepen om zwanger te worden.
Am Yisrael Chai!
quote:Carlice schreef op 16 juni 2008 @ 17:07:

Wat ik verder altijd hele rare opmerkingen vind is dat de argumenten voor een abortus van de TO even 'weggedacht' moeten worden. Denk alles maar weg, zou je dan wel een kind willen? Ja hallo, als het zo simpel in elkaar zit, dan hoef je ook die abortus niet te overwegen. Dan denk je de hele situatie waar je in zit lekker weg, en dan is alles opgelost. Alsof het leven zo in elkaar zit? Dus je financiele situatie die compleet k is, is ineens helemaal perfect, je relatie is perfect, al het andere wat niet goed zit, waardoor je nu geen kind wilt, is helemaal top. Nou laat maar komen dan! Zo werkt het toch niet, dat is toch een te simpele manier om iemands argumenten om voor een abortus te kiezen, onderuit te halen? Ik vind zaken als een goede/slechte relatie, financiele situatie, werk/studie, persoonlijk welbevinden hele wezenlijke zaken waarop je je keuze baseert. En deze grote onderwerpen in het leven, verander je niet met de knip met de vingers en zet je niet zomaaer even naar je hand. Was dat maar zo, maar we zijn toch volwassen genoeg om inmiddels te weten dat problemen of andere zaken niet even kunnen wegdromen/denken.Het gaat volgens mij helemaal niet om het wegwuiven van de argumenten van een TO, natuurlijk verander je je financiele situatie niet zo 1-2-3, maar om het deduceren van de gevoelens van TO. Als je je focust op negatieve situationele adspecten zie je misschien niet eens dat je eigenlijk best een kindje zou willen hebben. Wat wil TO los van de situatie? Situaties zijn altijd maar tijdelijk, niet 1-2-3 op te lossen misschien, maar, zoals Lalein al zei, wel altijd aan verandering onderhevig. Dus financiele situatie van een paar jaar versus levenlang leven..
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Verder moet ik nog 7 pag's bijlezen..
Eens met Fashion Victim, wat betreft de uitgestelde anticonceptie. Zo licht wordt er soms wel degelijk over gedacht. Verder vind ik veel reden begrijpelijk, maar die reden zouden dan vaak voor mijzelf niet reden genoeg zijn. Gelukkig is er dus vrije keuze en mag een ieder doen wat ze wil. Zelf vind ik anticonceptie gewoon niet goed gebruiken (ik was de pil een paar keer vergeten, condoom gleed af/ scheurde etc) de meest lichtzinnige redenen, want met een morning afterpil kun je een ongewenste zwangerschap die op deze manier is ontstaan zo verhelpen..
quote:IfOnly schreef op 17 juni 2008 @ 16:35:

Ingmagh en FV, ik vraag me af over jullie dezelfde topics als ik over abortus hebben gelezen. Nou heb ik toevallig niet het topic gelezen over het meisje met de modellen carriere maar wel vele anderen. Ik denk dat jullie net zo goed weten als ik dat TO's daar regelmatig met de grond gelijk worden gemaakt.

Uit een heel groot topic dat erg lang heeft gelopen kan ik me nog herinneren dat o.a. Inad en Fashionvictim in mijn ogen bijzonder gemene opmerkingen hebben geplaatst...

In jouw ogen. Hmm. Ben dan benieuwd waar het precies om ging.

Waren we het toevallig niet met je eens en dus gemeen?

Weet je wat dan in mijn ogen weer ' gemeen' is? Mensen ergens c.q. van beschuldigen en dat a. niet staven en b. in een andere discussie een oud topic aanhalen. Dit laatste mag volgens de forumregels niet eens.

Wat hebben we dan geschreven? in welke context? Zo'n opmerking als jij hier maakt zou ik in elk geval nooit maken, want is gewoon soort van ononderbouwde laster en verre van netjes forumgedrag. Ik ken jouw hele nick overigens niet eens, dus wie weet post je wel al langer onder een andere nick en doe je graag valse beschuldigen. Dit is net zo'n soort veronderstelling als jij doet en ook nergens op gebaseert, maar leuk ter illustratie.

Ifonly you'd practice what you preach... jaja
quote:Inad schreef op 17 juni 2008 @ 19:02:

[...]

Het gaat volgens mij helemaal niet om het wegwuiven van de argumenten van een TO, natuurlijk verander je je financiele situatie niet zo 1-2-3, maar om het deduceren van de gevoelens van TO. Als je je focust op negatieve situationele adspecten zie je misschien niet eens dat je eigenlijk best een kindje zou willen hebben. Wat wil TO los van de situatie? Situaties zijn altijd maar tijdelijk, niet 1-2-3 op te lossen misschien, maar, zoals Lalein al zei, wel altijd aan verandering onderhevig. Dus financiele situatie van een paar jaar versus levenlang leven..Tuurlijk, situaties hoeven niet eeuwig te duren, ze kunnen tijdelijk zijn. maar dat zijn ze dus eigenlijk heel vaak niet. En een kind in die situatie ter wereld brengen, vind ik dan zelden een goed idee. Als je financieel echt in de prak zit vind ik het dus echt een slecht idee. Omdat een kind niet van de lucht en de liefde kan leven. En dan wordt die financiele situatie dus niet beter, alleen maar slechter. En dan moet er weer beroep worden gedaan op instanties, subisdies, andere geldpotjes, gezinsvoogd gedoe. En als dat niet allemaal lekker loopt, hebben de instanties het gedaan (ik schets nu een scenario). Een relatie die al niet helemaal goed zit, of nog heel pril is en dat is de reden dat men grote twijfels heeft, dan zeg ik: doe dan maar niet. Ik vind het nog steeds het beste als kinderen worden geboren in een stabiele omgeving. Niet dat tijdens de zwangerschap of erna de relatie op de klippen loopt. Met alle stress die dit met zich meebrengt. Dan zit je al direct met een belabberde basis. En zo zijn er nog tal van voorbeelden op te noemen, die op papier te veranderen zijn, maar in de praktijk gewoon zelden goed aflopen. Dus om een TO te helpen, hoef je niet te doemdenken. Maar een beetje realisme zou niet verkeerd zijn
Eigenlijk he, is geen enkle situatie stabiel, Carlice. Weet je hoeveel huwelijken eindigen in een echtscheiding? Hoeveel relaties stuklopen in het eerste jaar na de geboorte van een eerste kind? En werk is geen garantie, iedereen kan ontslag krijgen, ziek worden, een ongeluk krijgen..

Dat bedoel ik met situaties zijn veranderlijk en omgekeerde geldt dus ook...wie weet wordt die prille relatie wel veel sterker door de komst van een kind. Brengt de komst van een kind ineens een groter verantwoordelijkheidsgevoel teweeg waardoor harder aan een bijv. financiele situatie gewerkt wordt. Ik vind van subsidies gebruik maken ook geen probleem, daar zijn die dingen voor! Als ij onverhoopt ernstig ziek zou worden ben je toch ook blij met de AOW? (zelfs als die nauwelijks iets voorstelt, maar goed..)

Ik was zelf getrouwd bij komst van kind (nu bijna 3) en ben nu aan t scheiden. Niets is zeker.
Dat beaam ik ook alleen maar, alleen ik vind de gok te groot als je bij voorbaat al weet dat het niet goed zit. Dat de basis in de begin situatie al niet in orde is. En dan wel zodanig, dat iemand het zo zwaarwegend vindt dat een abortus in ieder geval wordt overwogen. Om dat ze het dus voor een deel eigenlijk niet zien zitten. Ik word er dan niet altijd even blij van, als die situatie waar die persoon in zit helemaal rooskleurig wordt gemaakt door forummers. Net als die zgn Michael (oke het was niet echt, maar wel een mooi voorbeeld) denken mensen dat als de nood aan de man komt, ze ineens in staat zijn om alles beter te maken. Wat gewoon in de praktijk niet zo werkt. The road to hell is paved with good intentions. Allerlei prachtige voornemens, want ja er komt ineens een kind. Het werkt gewoon niet zo.

Als je een goede baan hebt, wordt je niet zomaar ontslagen. En als het toch misgaat, heb je meestal vertrekregelignen, je hebt een degelijk inkomen dus je uitkering is niet meteen eem drama. Heb je lang achtereen gewerkt, dan kun je daar ook langer een beroep op doen. Ik vind het dus niet goed dat er in gezinssituaties met ongeplande zwangerschap, die men blijkbaar toch niet aankan, beroep wordt gedaan op sociale voorzienigen. Ik vind ernstig ziek worden iets heel anders dan in de verkeerde omstandigheden, toch een kind te laten komen. Dat heet de boel verprutsen, dat heet geen verantwoordelijkheid kunnen nemen, het toch willen en daar de samenleving voor laten opdraaien.

Maar nu gaat het teveel over wel of niet ergens een beroep op mogen doen. Dat was niet direct mijn insteek.

Wat de toekomst brengt is niet altijd even goed in te schatten, je kunt alleen maar je best blijven doen voor je relatie, voor je baan, kortom voor je gezin. En hopen dat dat tot de beste uitkomst leidt. Maar beginnen aan het ouderschap, als de basis al niet goed is vind ik gewoonweg geen goed idee. In tegenstelling tot anderen praat ik de toekomst dan niet ineens mooi, ik raad iemand dan liever aan heel realistisch te blijven en te bedenken of dat nou wel echt de beste situatie is om dergelijke verantwoordelijkheden op je te nemen.
"Ik heb vooral moeite met abortus omdat ik vind dat het doel waarvoor abortus ooit gelegaliseerd is, namelijk vrouwenemancipatie, tegenwoordig vaker geschonden wordt door abortus dan dat het door abortus bevorderd wordt. Ik vind dat abortus te vaak misbruikt wordt om vrouwen in een afhankelijke positie te plaatsen"

Fashion, ik probeer te volgen wat je schrijft, maar ik begrijp dat laatste niet goed. Ik ben benieuwd wat je bedoelt, waarom je vindt dat abortus misbruikt wordt om vrouwen in een afhankelijke positie te plaatsen?
quote:Omen schreef op 17 juni 2008 @ 22:57:

"Ik heb vooral moeite met abortus omdat ik vind dat het doel waarvoor abortus ooit gelegaliseerd is, namelijk vrouwenemancipatie, tegenwoordig vaker geschonden wordt door abortus dan dat het door abortus bevorderd wordt. Ik vind dat abortus te vaak misbruikt wordt om vrouwen in een afhankelijke positie te plaatsen"

Fashion, ik probeer te volgen wat je schrijft, maar ik begrijp dat laatste niet goed. Ik ben benieuwd wat je bedoelt, waarom je vindt dat abortus misbruikt wordt om vrouwen in een afhankelijke positie te plaatsen?

Omdat uit de gegevens van de VBOK - en trouwens hier uit de topics op het forum over dit onderwerp ook - blijkt dat abortussen vooral uitgevoerd worden omdat de man het kind niet wil. Vrouw mag dan kiezen: of een abortus, of het lekker zelf uitzoeken. Daarmee wordt anticonceptie dus een verantwoordelijkheid van de vrouw, terwijl waar twee neuken twee nog altijd schuld hebben.

Verder is er nog een ander apart fenomeen dat ervoor zorgt dat een vrouw die GEEN abortus kiest, vervolgens niet kan terugvallen op de wettelijke regelingen die er niet voor niets zijn. Want hee, je wist toch dat hij dat kind niet wilde, dan moet je ook niet zeiken als je het toch houdt.

Abortus wordt daarmee een soort chantagemiddel en uit de cijfers die mij bekend zijn blijkt ook dat een groot deel van de vrouwen zwicht voor die emotionele chantage.

Vergelijk dat met een jaar of dertig, veertig geleden waarbij met name mánnen degenen waren die panisch waren voor een zwangerschap omdat die onherroepelijk zou resulteren in een "moetje", en in mijn optiek heeft de keuzevrijheid van abortus en de acceptatie van abortus als wenselijke optie niets anders gebracht dan nog meer eenzijdige verantwoordelijkheid voor de vrouw.

Overigens is ook mijn eigen seksuele ervaring daarin niet anders, omdát er abortus is, is mijn ervaring dat 99 van de 100 mannen anticonceptie zien als MIJN verantwoordelijkheid. Hee, jij wil toch geen abortus, dan moet je maar zorgen dat je de pil slikt. Dat idee.

Dat vind ik schandalig en uitermate kwalijk en ik vind het zeer treurig dat vrouwen zich massaal laten wijsmaken dat dat ook zo is.
Am Yisrael Chai!
Dank voor je uitleg Fashion. Ik begrijp nu wat je bedoelt en ben met je eens dat abortus in dit daglicht contraproductief werkt t.a.v. emancipatie.
Overigens vind ik het wel verdomde jammer dat vrouwen zichzelf in deze positie zetten en zich emotioneel laten chanteren.
quote:Inad schreef op 17 juni 2008 @ 19:43:

[...]

In jouw ogen. Hmm. Ben dan benieuwd waar het precies om ging.

Waren we het toevallig niet met je eens en dus gemeen?

Weet je wat dan in mijn ogen weer ' gemeen' is? Mensen ergens c.q. van beschuldigen en dat a. niet staven en b. in een andere discussie een oud topic aanhalen. Dit laatste mag volgens de forumregels niet eens.

Wat hebben we dan geschreven? in welke context? Zo'n opmerking als jij hier maakt zou ik in elk geval nooit maken, want is gewoon soort van ononderbouwde laster en verre van netjes forumgedrag. Ik ken jouw hele nick overigens niet eens, dus wie weet post je wel al langer onder een andere nick en doe je graag valse beschuldigen. Dit is net zo'n soort veronderstelling als jij doet en ook nergens op gebaseert, maar leuk ter illustratie.

Ifonly you'd practice what you preach... jaja

Nee Inad, het gaat niet om met mij eens zijn of niet. Er heeft een tijd een topic gelopen, het heette 'help ik ben zwanger wat nu??' of iets dergelijks waarin een TO die meerdere redenen had om de zwangerschap af te willen breken finaal met de grond gelijk werd gemaakt. En waarin een groepjes forumsters, waaronder jij, stelselmatig opmerkingen plaatste als "ik hoop dat jij nooit meer kinderen zal kunnen krijgen". Vind ik persoonlijk een ontzettend nare opmerking in de trant van; iemand kanker toewensen oid. Zelfde categorie.

Ben benieuwd of iemand dit topic nog terug kan vinden. Ik zocht 'm ook al ter illustratie van wat ik precies bedoel. (ook al staan dit soort opmerkingen in bijna elk abortustopic maar dit was wel het dieptepunt qua beschaving...) Dit was een discussie met een heel nare toon waarin bijvoorbeeld ook heel smalend werd gereageerd als de TO even een paar uur niet reageerde. (sommige mensen hebben ook nog een leven....)

Het leek mij trouwens logisch om hier andere topics aan te halen aangezien het topic geopend is naar aanleiding van veel andere topics?? Maargoed, ik wist niet dat het verboden was. Trouwens ik nam maar even voor het gemak aan dat iedereen wel wist wat voor opmerkingen ik bedoelde. Heb ook een paar voorbeelden in andere posts genoemd. Maargoed als je dat topic terug vindt kan ik er nog wel een paar "mooie" uithalen.

En ik ben inderdaad pas net lid maar lees al heel lang (jaren) mee.
Ik vind dat ook jammer en dat is dus ook vaak mijn insteek als ik reageer op topics zoals die van dat meisje laatst waarnaar steeds gerefereerd wordt, wat weer een schoolvoorbeeld van de door mij geschetste situatie was.

Overigens: het merendeel van de abortussen is een gevolg van het niet gebruiken van of vergeten van anticonceptie, (bij pilgebruiksters is het bijvoorbeeld ruim 40 % die een abortus ondergaat als gevolg van het vergeten of niet gebruiken van de pil, tegenover maar ongeveer 17% die hem verkeerd gebruikt hebben of ziek geweest zijn) dus dat in deze algemene discussie zo gehamerd wordt op het traject aan de voorkant is mi ook niet geheel onterecht.

En de meerderheid van de vrouwen die een abortus ondergaan zijn of getrouwd of wonen samen, dus de argumenten die onder andere door Evidenza en mijzelf werden aangedragen komen niet uit de lucht vallen. De feiten wijzen uit dat het merendeel van de abortussen gepleegd wordt door mensen met een vaste relatie die laks zijn met anticonceptie.
Am Yisrael Chai!
Dat zullen de feiten zijn, ze zijn triest.

Toch heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag aan Dreamer en nog iemand wiens nick me even ontschoten is: als je nou wél slordig geweest bent met de anticonceptie en ongewenst zwanger bent, moet je dan voor straf het kind krijgen?

Dit is de derde keer dat ik de vraag stel, hierna hou ik ermee op. Maar ik ben zo benieuwd naar het antwoord.

xx lisa.
Ik denk dat je geen antwoord krijgt omdat iedereen het een onzinnige vraag vindt, Lisa.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 17 juni 2008 @ 23:44:

Ik vind dat ook jammer en dat is dus ook vaak mijn insteek als ik reageer op topics zoals die van dat meisje laatst waarnaar steeds gerefereerd wordt, wat weer een schoolvoorbeeld van de door mij geschetste situatie was.

Overigens: het merendeel van de abortussen is een gevolg van het niet gebruiken van of vergeten van anticonceptie, (bij pilgebruiksters is het bijvoorbeeld ruim 40 % die een abortus ondergaat als gevolg van het vergeten of niet gebruiken van de pil, tegenover maar ongeveer 17% die hem verkeerd gebruikt hebben of ziek geweest zijn) dus dat in deze algemene discussie zo gehamerd wordt op het traject aan de voorkant is mi ook niet geheel onterecht.

En de meerderheid van de vrouwen die een abortus ondergaan zijn of getrouwd of wonen samen, dus de argumenten die onder andere door Evidenza en mijzelf werden aangedragen komen niet uit de lucht vallen. De feiten wijzen uit dat het merendeel van de abortussen gepleegd wordt door mensen met een vaste relatie die laks zijn met anticonceptie.

Ik vind het ook zeker betreurenswaardig, dat veel vrouwen zich eigenlijk niet vrij voelen in de keuze (zoals jij de cijfers hier schetst). Dat ze zelf iets anders zouden willen, of in ieder geval als optie zouden willen overwegen, maar hun partner wil het niet. En dan is het ineens alleen het 'probleem' en de keuze van de vrouw. Zou ze doorzetten, dan is de kans zeer groot dat meneer opstapt en dat ze er alleen voor staat. Ik kan me voorstellen dat beiden dingen zo'n impact zullen hebben, dat de vrouw kiest voor de abortus. Dan is ze hem niet kwijt en niet onbelangrijk, dan is ze geen alleenstaande moeder. Aan de andere kant, de keuze lijkt ook zelden aan de man te zijn. Als hij niet wilt, lijkt op die manier chanteren de enige manier om ook zeggenschap te krijgen over de situatie. Een erg foute manier natuurlijk. Ik ken een situatie, die dus precies andersom is. Ik meldde elders al dat ik van dichtbij heb meegemaakt, dat een vrouw ongepland zwanger werd en toch besloot de zwangerschap te voldragen. Een van de redenen, zo niet een hele belangrijke reden hiervoor was: hij wilde niiet dat zij het zou laten weghalen. Als ze dat zou doen, was de relatie over. Zij was na jarenlang very unhappy single zo blij met deze relatie, dat ze deze niet op het spel wilde zetten. En dit was iemand die geen kinderen wilde, altijd had gezegd dat ze wel zou weten wat ze zou doen als het toch zou gebeuren. En dit was ook het eerste waar ze aan dacht, totdat hij aan de rem trok. Ze heeft wel alle zeilen moeten bijzetten en die 9 manden hard nodig gehad om aan het idee te wennen. Ik heb niet de indruk dat ze nu bijzonder gelukkig is met het huisje boompje beestje, maar ze is wel heel blij met hem. Hij wil nu zelfs met haar trouwen, en dat wilde ze zo graag. Moraal van dit verhaal? Vrouwen doen achterlijk idioot veel dingen om een kerel aan zich te binden? Is dat de conclusie die we (deels) hieruit kunnen trekken?

Toch vind ik het goed dat abortus wel mogelijk is, voor de vrouwen die uit eigen beweging een keus maken waar ze zelf helemaal achter staan (en waar hun partner hen in steunt). Zodat zij niet gedwongen worden in het moederschap.

*en nu moet ik echt weer verder aan mijn paper, nachtwerk, ai!*
quote:lisa schreef op 17 juni 2008 @ 23:55:

Dat zullen de feiten zijn, ze zijn triest.

Toch heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag aan Dreamer en nog iemand wiens nick me even ontschoten is: als je nou wél slordig geweest bent met de anticonceptie en ongewenst zwanger bent, moet je dan voor straf het kind krijgen?

Dit is de derde keer dat ik de vraag stel, hierna hou ik ermee op. Maar ik ben zo benieuwd naar het antwoord.

xx lisa.Ik denk dat je mij met de nick die je niet meer weet bedoelt. Ik heb gereageerd maar weet niet meer woordelijk wat ik heb gezegd. Ik blijf erbij dat als ik slordig ben geweest met de pil ik het niet naar mezelf zou kunnen verantwoorden om een abortus te plegen. Aangezien ik alleen uit liefde vrij neem ik aan dat het kind ook uit liefde wordt geboren. Ik moet erbij zeggen dat mijn financiele toestand het toelaat om een kind op te voeden en ik een stabiele relatie heb enzo. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat wat uit liefde is ontstaan ook uit liefde kan worden opgevoed. Ik had mijn ouders dus achter de hand gehad mocht het fout gegaan zijn. Dat maakt de keuze natuurlijk al snel makkelijker. Ik heb in mijn post ook aangegeven dat er veel situaties zijn waarin ik vind dat een abortus wel moet kunnen. Het feit dat ik er namelijk zelf niet voor kies betekent niet dat de rest van Nederland er niet voor hoeft te kiezen. Ik oordeel dan ook niet te snel over mensen die het wel overwegen.

Overigens vind ik mijn standpunt (naar mezelf niet verantwoorden) niet iets dat ik op een topic voor steun ed van toepassing vind en laat dat dus altijd achterwege. Ik meet in dat geval de omstandigheden die worden omschreven af en meng me vaak niet eens in de discussie. Iedereen moet zelf kunnen beslissen.

Los daarvan wil ik zeggen dat ik het verhelderend vind om te lezen wat anderen ervan vinden. De scheidslijn tussen voor en tegen is op sommige punten flinterdun. En ik kan me in de uitleg van FV vinden over het chantage middel (mooi verwoord ook) en kan me in de voorstanders die het zelf hebben meegemaakt vinden.

Laat ik het erop houden dat ik me uit deze discussie terugtrek om misverstanden op het schriftelijk gebied te voorkomen en dat ik, mocht ik ooit voor de moeilijke keuze komen te staan, zal oordelen op dat moment. Want je weet nooit wat je doet voordat je zelf in de situatie zit.
overigens had ik gisteren om 15.47 al gereageerd
FV, waarom is het een onzinnige vraag? Ik stel die gewoon tegenover de opmerkingen dat een abortus 'geoorloofd' is volgens sommigen mits je maar zorgvuldig bent geweest met anticonceptie. Daarmee impliceer je toch dat het niet zou mogen als je gewoon slordig bent geweest?

xx lisa.
quote:lisa schreef op 18 juni 2008 @ 09:06:

FV, waarom is het een onzinnige vraag? Ik stel die gewoon tegenover de opmerkingen dat een abortus 'geoorloofd' is volgens sommigen mits je maar zorgvuldig bent geweest met anticonceptie. Daarmee impliceer je toch dat het niet zou mogen als je gewoon slordig bent geweest?

xx lisa.

IK VIND het een onzinnige vraag omdat abortus een zwaarbevochten recht is wat vooral ook een recht moet blijven. Het feit dat je de principes die eraan ten grondslag liggen ter discussie stelt en kritisch bekijkt welke tendenzen met dat recht in gang worden gezet, wil natuurlijk niet zeggen dat je vindt dat vrouwen "voor straf" een kind moeten krijgen.

Het recht op abortus is dusdanig belangrijk dat je op de koop toe zult moeten nemen dat het misbruikt wordt. Maar dat is mijn mening. Dan kan je van dat misbruik natuurlijk wel gewoon nog steeds iets vinden en dat ook verkondigen. Al was het maar om bij eventuele meelezers iets in hun denkpatroon te veranderen.
Am Yisrael Chai!
Nog een keer dan: als je het kind als straf ziet, is een kind je eigenlijk niet gegund. Dat is ook altijd wat ik voel bij "niet gepland maar wel gewenst". Alsof je een kind kunt plannen. Ik wil graag in februari 2010 bevallen, dus moet ik in mei 2009 zwanger worden. Dat lukt niet, althans, meestal niet. Maar een straf moet een kind niet zijn. Als jij je kind als straf ziet, moet je een abortus kunnen plegen. Want het kind is niet alleen een straf voor jou, maar ook voor zichzelf en dat is het ergste wat je iemand aan kunt doen.

Maar goed, zo kun je eindeloos doorgaan natuurlijk.
quote:IfOnly schreef op 17 juni 2008 @ 23:37:

[...]

En waarin een groepjes forumsters, waaronder jij, stelselmatig opmerkingen plaatste als "ik hoop dat jij nooit meer kinderen zal kunnen krijgen". Vind ik persoonlijk een ontzettend nare opmerking in de trant van; iemand kanker toewensen oid. Zelfde categorie.

Kijk, dit is precies wat ik bedoel met valse beschuldiging. Ik weet 100% zeker dat ik zoiets niet gezegd/ geschreven heb. Ga maar zoeken zou ik zeggen en staaf je boute beschuldigingen! En NEE, dat is niet mijn verantwoordelijkheid maar de JOUWE. Jij stelt het, dus dan moet je het ook waarmaken. Quote dus heel graag!

En als je het niet doet stap ik wel naar de Viva-angels. Ik laat me dit soort dingen niet zomaar in de mond leggen. Belachelijk.
quote:fashionvictim schreef op 18 juni 2008 @ 09:14:

[...]

IK VIND het een onzinnige vraag omdat abortus een zwaarbevochten recht is wat vooral ook een recht moet blijven. Het feit dat je de principes die eraan ten grondslag liggen ter discussie stelt en kritisch bekijkt welke tendenzen met dat recht in gang worden gezet, wil natuurlijk niet zeggen dat je vindt dat vrouwen "voor straf" een kind moeten krijgen.

Het recht op abortus is dusdanig belangrijk dat je op de koop toe zult moeten nemen dat het misbruikt wordt. Maar dat is mijn mening. Dan kan je van dat misbruik natuurlijk wel gewoon nog steeds iets vinden en dat ook verkondigen. Al was het maar om bij eventuele meelezers iets in hun denkpatroon te veranderen.

Helemaal mee eens!! Met hele stuk en zeker met vetgemaakte deel. Vind het ook een grodnrecht waar niet aan getornd mag worden (net als Euthanasie, en kneep em dus ook even toen we zo'n christelijke regering kregen) MAAR inderdaad moeten rechten niet misbruikt worden. Daar mag je best over discussieren, net als over ethiek in t algemeen...

Als je als TO niet de mening van anderen wilt horen, wat doe je dan, zoals Carlice zich al terecht afvroeg, op een forum??
Ladies, ik VIND dat ook. Ik wil de opmerking 'als je maar zorgvuldig bent geweest met anticonceptie' alleen relativeren. Dat wordt zo snel gezegd mijns inziens. Alsof je alleen dán recht zou hebben op een abortus.

En natuurlijk zou iedereen die geen kinderen wil maar wel wil neuken heel zorgvuldig moeten zijn met die anticonceptie.

Dus eens, eens, eens.

Maar ik wil het denkpatroon van iemand die opmerkt dat abortus moet kunnen 'mits' etc, ook even een kriebeltje geven. That's all.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven