Werk & Studie alle pijlers

studie ; maatschappelijke zorg!

14-11-2013 17:59 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg de opleiding maatschappelijke zorg..

de eerste periode van school zit er alweer op, deze week alles ingeleverd, en 2 toetsen gemaakt die ik denk ik goed heb gemaakt..

wie studeert nog meer een welzijnsopleiding ofiets?
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Kun je dat ook eten, zo'n studie maatschappelijke zorg?
Ik hoop dat je de toets met minder spelfouten hebt gemaakt.
Ik heb het 1 jaar gestudeerd, de opleiding was toen net nieuw en nog heel onbekend. Ben er mee gestopt toen er in mijn "klas" maar 2 personen de opleiding deden, de rest was gestopt. Het motiveerde totaal niet meer en school liet ook te wensen over qua organisatie. Hoop dat het bij jou beter geregeld is.
Ik heb ooit de voorloper gedaan, vergelijkbaar met MMZ4. Weggegooide jaren. Nog geen 1/4 van mijn klas heeft zijn diploma gehaald en niemand werkt in die richting. Ik wist niet hoe snel ik weg moest zijn daar. Hoop dat het nu beter is.
gelukkig is hert bij mij beter geregeld, uitstekende organisatie en leuke interessante vakken, wat doe jij tegenwoordig? #bettiepage?
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
spaxanouk, dat is toch een MBO opleiding? Mijn dochter denkt erover dat te gaan doen. Volgens een buurman was het vooral gericht op werken in instellingen, met ook veel lichamelijke zorg. Ik heb nog niet verder gezocht maar klopt dit volgens jou?
@Ambra,,

Klopt dit is een MBO opleiding.

Ik zit nu in het laatste jaar niveau 3.

De opleiding zelf is wat minder vind ik zelf, veel dezelfde opdrachten, maar uiteindelijk heb je er wel heel veel aan.

Hierbij heb ik het over het schrijven van plannen van aanpak en activiteitenschema´s.

Het werken in het werkveld ben ik echt heel positief over.

Je kun komen te werken in dagactiviteitencentra's voor volwassenen, ouderen mensen met een beperking en/of meervoudige beperking, woonlocaties.

Ik heb vorig jaar een stageplek gehad in de horeca met mensen met een beperking (autisme) Hier was weinig lichamelijke verzorging. Je spreekt hierbij dan alleen over dat je op moet letten of de handen wel worden gewassen en het zou kunen dat ze speciale materialen gebruiken als ze bijvoorbeeld maar één hand kunnen gebruiken zeg maar.

Ik loop nu stage op een dagactiviteitencentrum voor mensen met een beperking. De beperkingen verschillen van autisme tot verstandelijk en lichamelijke beperking. Ik zit op de laagste groep en ik dacht dat ze vrij weinig konden. Ze zitten allemaal in een rolstoel bij mij op de groep en ze kunnen niet praten. Ze maken zich duidelijk door geluiden te maken, Na een tijdje ga je de clienten kennen en krijg iig ik meer plezier in het werken. Mijn kijk op deze doelgroep is erg positief.

Het is een erg leuke opleiding. Na 3 jaar word het wat minder, omdat het een beetje hetzelfde is de hele tijd, maar wel nuttig. Praktijk leer je veel meer dan op school. Op school leer je bijv. niet hoe je moet verschonen of met een tillift moet werken of uberhaupt mensen met een meervoudige beperking. Er word bij mij op school gesproken over het feit dat ze maatschappelijke zorg de opleiding uit willen breiden met een verzorgend vak.

Misschien is het een keer een idee om je dochter mee te laten lopen op een aantal instellingen of dagactiviteitencentra's om te kijken of je het werk echt leuk vind om te doen?

Groetjes...
XKimberly, dank je wel voor je uitgebreide reactie, hier heb ik echt wat aan.

Wat ze wil is eigenlijk maatschappelijk werkster worden, maar dat is een HBO opleiding, en ze doet VMBO dus dat gaat niet zomaar. Toen zag ik die opleiding Maatschappelijke zorg, en ik dacht dat een soort voorloper van Maatschappelijk werk is. Dit is het dus duidelijk niet! Dochter heeft lichamelijke klachten, kan ws niet echt in de zorg werken, en dat trekt haar ook niet echt. Ik denk dat je me op het spoor hebt gezet van weer opnieuw met haar kijken en denken, dank je wel. Ze zit nu in de 3e, dus ze heeft nog even de tijd.

Succes met je laatste loodjes! Ik hoop dat je straks een baan vind die goed bij je past.

Dag dag Ambra
quote:ambra schreef op 14 november 2013 @ 18:46:

spaxanouk, dat is toch een MBO opleiding? Mijn dochter denkt erover dat te gaan doen. Volgens een buurman was het vooral gericht op werken in instellingen, met ook veel lichamelijke zorg. Ik heb nog niet verder gezocht maar klopt dit volgens jou?
quote:ambra schreef op 14 november 2013 @ 19:16:

XKimberly, dank je wel voor je uitgebreide reactie, hier heb ik echt wat aan.

Wat ze wil is eigenlijk maatschappelijk werkster worden, maar dat is een HBO opleiding, en ze doet VMBO dus dat gaat niet zomaar. Toen zag ik die opleiding Maatschappelijke zorg, en ik dacht dat een soort voorloper van Maatschappelijk werk is. Dit is het dus duidelijk niet! Dochter heeft lichamelijke klachten, kan ws niet echt in de zorg werken, en dat trekt haar ook niet echt. Ik denk dat je me op het spoor hebt gezet van weer opnieuw met haar kijken en denken, dank je wel. Ze zit nu in de 3e, dus ze heeft nog even de tijd.

Succes met je laatste loodjes! Ik hoop dat je straks een baan vind die goed bij je past.

Dag dag Ambra

Wat wil ze uiteindelijk doen dan ?

Met wat voor een doelgroep?

Want je kan ook de jeugdzorg of verslavingszorg in zeg maar.

Maar je zou waarschijnlijk ook de andere doelgroepen moeten leren kennen, maar het is altijd een mogelijkheid om aan te geven dat je dochter een beetje beperkt is met sommige handelingen. Je hebt veel instellingen wat betreft de maatschappelijke zorg, het is heel uitgebreid en ze houden rekening met de leerlingen, omdat het nou eenmaal een sociale opleiding is. Bij mij op school is er nooit moeilijk over gedaan. Vaak houden ze er wel rekening mee, dit is wel de opleiding die ze zou moeten volgen om uiteindelijk maatschappelijk werk te doen. Het gaat alleen wat langzamer. Maar uiteindelijk kom je er wel via deze weg. Wanneer ze niveau 4 gaat doen krijg je al meer te maken met jeugdzorg en verslavingszorg. Maar je moet een lange weg door, omdat het zo'n uitgebreide opleiding is.
Jammer genoeg zijn de arbeidsvooruitzichten in deze richting tegenwoordig gezakt tot een dieptepunt.

Als je goed de actualiteiten volgt, lees je dat in alle sectoren er heel veel mensen uitvliegen.

Wel iets om bewust over na te denken raad ik je aan.
quote:flatscreen schreef op 14 november 2013 @ 20:02:

Jammer genoeg zijn de arbeidsvooruitzichten in deze richting tegenwoordig gezakt tot een dieptepunt.

Als je goed de actualiteiten volgt, lees je dat in alle sectoren er heel veel mensen uitvliegen.

Wel iets om bewust over na te denken raad ik je aan.daar heb je gelijk aan, maar in het jaar dat zij uiteindelijk is afgestudeerd tot compleet maatschappelijk werker is de arbeidmarkt wss wel weer beter. denk ik haha
quote:flatscreen schreef op 14 november 2013 @ 20:02:

Wel iets om bewust over na te denken raad ik je aan.En nu? Iedereen maar stoppen met studeren/opleiding want het is toch allemaal kut? Alvast thuis gaan zitten simmen want er is toch geen werk? Wat stel je eigenlijk voor aan jonge mensen die een op dit moment een opleiding doen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 14 november 2013 @ 20:54:

[...]

En nu? Iedereen maar stoppen met studeren/opleiding want het is toch allemaal kut? Alvast thuis gaan zitten simmen want er is toch geen werk? Wat stel je eigenlijk voor aan jonge mensen die een op dit moment een opleiding doen?

Stoppen en uitkering trekken natuurlijk.

@Ambra, wat ik wel weet is dat veel instellingen in jeugdzorg alleen maar HBO-ers willen, dus óf het personeel moet doorstuderen óf ze vragen HBO geschoolden. Kan ze niet beter eerst naar de HAVO?
This is not kosher!
Ik heb helpende, vig en pw gedaan, geen mmz. Maar heerlijk, ik zou niet anders willen dan welzijn.
quote:Wellhello schreef op 14 november 2013 @ 21:04:

[...]

Stoppen en uitkering trekken natuurlijk.

Ohja.

Dat zal de toekomst inderdaad gaan helpen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 14 november 2013 @ 20:54:

[...]

En nu? Iedereen maar stoppen met studeren/opleiding want het is toch allemaal kut? Alvast thuis gaan zitten simmen want er is toch geen werk? Wat stel je eigenlijk voor aan jonge mensen die een op dit moment een opleiding doen?

De welzijns sectoren bedoel ik daar mee, dus jeugd, ouderenzorg, gehandicapten etc. waar je met deze opleiding bij terecht kunt.

Maar hopen op het beste over 4 jaar is heel optimistisch, als je dat doet, voor mij ook prima. Maar uitkering aanvragen loert om de hoek.

Zo ook stage volgen zal niet evident zijn, want veel instellingen zullen niet eens meer bestaan komend jaar.
er is momenteel juist weinig vraag naar hbo maatschappelijk werkers. er is meer vraag naar uitvoerend werk, vaak op mbo niveau 4. ook is er wel vraag naar hbo sph en mwd voor op de groepen in instellingen. maar puur mwd vacatures zijn er zeer weinig nu.

waar verder vraag naar is momenteel in de zorg: verzorgenden, verpleegkundigen, spv-ers en psychologen/psychiaters
quote:ambra schreef op 14 november 2013 @ 19:16:

Wat ze wil is eigenlijk maatschappelijk werkster worden, maar dat is een HBO opleiding, en ze doet VMBO dus dat gaat niet zomaar. Toen zag ik die opleiding Maatschappelijke zorg, en ik dacht dat een soort voorloper van Maatschappelijk werk is. Dit is het dus duidelijk niet! Dochter heeft lichamelijke klachten, kan ws niet echt in de zorg werken, en dat trekt haar ook niet echt.

Dag dag AmbraSociaal Maatschappelijk Dienstverlener is de MBO variant van HBO MWD.
quote:dyna schreef op 17 november 2013 @ 00:06:

er is momenteel juist weinig vraag naar hbo maatschappelijk werkers. er is meer vraag naar uitvoerend werk, vaak op mbo niveau 4. ook is er wel vraag naar hbo sph en mwd voor op de groepen in instellingen. maar puur mwd vacatures zijn er zeer weinig nu.

waar verder vraag naar is momenteel in de zorg: verzorgenden, verpleegkundigen, spv-ers en psychologen/psychiatersIk ben zelf sph-er en ga komend jaar mijn baan verliezen door kabinetsmaatregelen. In de kranten hier lees je wekelijks dat instellingen gaan sluiten in komend jaar. En alle disciplines die jij noemt vliegen er tevens uit. Ik weet niet of dit regionaal sterk verschilt, maar zo is de prognose dus waar ik woon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven