Gezondheid alle pijlers

Darmproblemen. Tarwe, spelt, of..

14-11-2013 19:55 65 berichten
Al heel mijn leven heb ik veel last van mijn darmen. Al vaak voor naar de huisarts geweest maar meestal krijg ik dan movicolon.

Wat ik heb gemerkt is dat ik veel last krijg van tarwebrood en als ik speltbrood eet dan heb ik geen klachten (pijn).

Maar van speltbrood krijg ik weer chronische verstopping en dus andere klachten.

Iemand tips of alternatieven voor spelt/tarwebrood?
Alle reacties Link kopieren
Volkorenmeel zegt niets over wat voor soort graan het is. Van elke soort graan heb je bloem (= zonder de vliesjes en dus vrij wit/licht) en volkoren (= met de vliesjes van het graan en donkerder)

In de volksmond wordt volkoren gebruikt om tarwebrood aan te duiden met dus de vliesjes van de graankorrels erin, ipv het lichte tarwebrood wat ook bestaat.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
Ik zou ook even geen tarwe pasta maar bijv spelt of kamut pasta (bijv spaghetti) eten.
Google eens op Gluten vrij eten.. En probeer dat eens een week of 2 streng vol te houden, ik denk dat je daar erg veel van opknapt! Er is gelukkig tegenwoordig veel Gluten vrij te vinden en te maken.. Ik ken al velen die hier heel veel baat bij hebben..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Dat heb ik al gedaan maar zoals gezegd, van spelt krijg ik verstopping.

Thanks voor de uitleg, volkoren is dus geen goed alternatief.
Gluten vrij houdt wel in dat er veel meer is dan alleen brood wat je moet laten staan, veel producten, kant en klaar, hebben ook additieven waar tarwe in zit, terwijl je het niet eens door hebt

Veel tijd besteden in de supermarkt aan het lezen van de ingrediënten
Sense, ik zie dat mais ook glutenvrij is, zou maisbrood dan goed zijn?
Ik zou spelt en havermout eten en dan daarnaast lijnzaad en chiazaad enzo. En je kunt kijken wat er in de biologische winkel (of van Zonnatura) is aan zemelen die niet van tarwe zijn, geen idee namelijk. Eet je voldoende groente en fruit?

Eet je veel vlees? Ook dat kan nog een oorzaak zijn.
Er is trouwens een boek dat 'broodbuik' heet, misschien heb je daar wat aan. Volgens mij gaat dat ook hierover, maar ik heb het niet gelezen.
Ik eet veel fruit, normaal groente en weinig vlees.

Havermoutpap lust ik echt niet.

Ik kan wel zoeken naar zemelen en lijnzaad maar had gehoopt dat er nog een goede broodsoort zou bestaan waar ik geen verstopping van krijg.

Ik smeer bv brood als ik naar mijn werk ga, en roggebrood of rijst oid meenemen is lastig.
Ja, zolang er geen additieven in zitten die Gluten bevatten mag maïs brood ook, gluten vrij op de verpakking is idd echt Gluten vrij.. Met maïs meel kun je ook nog pannenkoeken bakken, en tortillas.. Als je je er in verdiept zie je dat er veel mogelijk is, je moet alleen meer tijd besteden, maar dat is het wel waard
quote:Janna- schreef op 14 november 2013 @ 22:53:

Volkoren zegt niets over wat voor soort graan het is. Van elke soort graan heb je bloem (= zonder de vliesjes en dus vrij wit/licht) en volkoren (= met de vliesjes van het graan en donkerder)

In de volksmond wordt volkoren gebruikt om tarwebrood aan te duiden met dus de vliesjes van de graankorrels erin, ipv het lichte tarwebrood wat ook bestaat.

Weet je dit wel heel zeker? bron?

Want mijn voedingsdeskundige zegt iets heel anders, dat het wel degelijk verschillende granen zijn.

Ook reageren mijn darmen heel heftig op tarwe brood en niet op volkoren, dat gaat prima. Dus lijkt mij dat dit niet hetzelfde is
En als lunch kan je ook salade eten. Of soep? Of soms een omelet ofzo. Ligt er aan waar je bent natuurlijk, maar toch. Vaak kan het best alleen moet je het even goed uitdenken en plannen.
Bedankt allemaal, ik ga morgen bij de natuurwinkel vragen of ze glutenvrij brood hebben. 😉
http://www.voedingscentru ... die/tarwe_meel_bloem.aspx
BlauwTheekopje: http://passie.horeca.nl/pdf/5047/De_soo ... em_en_meel
Spelt is niet glutenvrij. Mais wel, maar gewoon maisbrood bevat ook tarwe. Coeliakie is bijna altijd aan te tonen met bloedonderzoek, maar er zijn mensen die geen antistoffen hebben en toch coeliakie hebben. Maar dat is maar een minderheid van de mensen. Daarnaast is een darmonderzoek ook nodig, maar het begint met een bloedonderzoek.

Als je glutenvrij gaat eten is coeliakie niet meer aan te tonen. Waarom niet gewoon naar de huisarts en bloed laten prikken voor onderzoek naar granenallergie en coeliakie.

Met alleen glutenvrij brood ben je er nog niet als je glutenvrij moet/wil eten. Dan zal je alles wat je koopt, van kruidenmix tot vleesbeleg en bak en braad moeten controleren.
Maar reisa, als je het gros al niet meer eet dan is dat kleine beetje wat er bv in een koekje toch niet zo erg?
quote:sushilala schreef op 14 november 2013 @ 23:29:

Maar reisa, als je het gros al niet meer eet dan is dat kleine beetje wat er bv in een koekje toch niet zo erg?Als je echt coeliakie hebt wel. Dat is een auto-immuunziekte, waarbij je van iedere kruimel waar gluten inzit (letterlijk) ziek wordt. Zelfs kruisbesmetting, dus een tosti ijzer waar gluten tosti's in gemaakt worden of een frituurpan waar gewone frikadellen of kroketten in gebakken worden is al een probleem. Sterker nog alle houten spatels zijn de deur uit, op aanraden van de Nederlandse Coeliakie Vereniging, die worden niet schoon genoeg.
OK... Ik zal het in mijn achterhoofd houden, ik word niet ziek, heb alleen constant pijn en ben niet anders gewend.

Ik ga eerst eens kijken of vervangen vh brood helpt. Vervangen met spelt hielp dus wel, op die verstopping na.
Maar naast coeliakie bestaan er ook een gewone allergie voor tarwe, andere granen zoals spelt zijn dan wel een optie. Maar ik raad je echt aan om eerst bloed te laten prikken en niet zomaar glutenvrij te gaan eten. Een darmbiopt is dan niet meer betrouwbaar. Je zou eens kunnen kijken op glutenvrij.nl, de site van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Daar kan je ook van alles vinden over de klachten die mensen hebben voor de diagnose.

Er zijn trouwens heel veel mensen die coeliakie hebben en geen diagnose hebben. Er is weinig kennis bij huisartsen. Zo werden mijn dochters getest op een granenallergie. Die hadden ze niet, heel fijn. Maar dat zegt niets over coeliakie, daar moet je een andere bloedtest voor doen. Je kan ook vragen naar een verwijzing naar een MDL arts. Die zou waarschijnlijk gelijk het bloedonderzoek doen bij iemand die al haar hele leven lang last heeft van haar darmen.
quote:sushilala schreef op 14 november 2013 @ 23:37:

OK... Ik zal het in mijn achterhoofd houden, ik word niet ziek, heb alleen constant pijn en ben niet anders gewend.

Ik ga eerst eens kijken of vervangen vh brood helpt. Vervangen met spelt hielp dus wel, op die verstopping na.Ik werd ook niet ziek, dacht ik. Alleen sterven je darmvlokken langzaam af en nam ik geen voedingsstoffen meer op, met alle gevolgen van dien. Op het laatst was ik toch wel heel erg ziek. Veel afgevallen, bloedarmoede, elke vitamine die geprikt werd was ernstig tekort. Maar dat gaat heel langzaam, ik voelde me niet gewoon ziek. Eerder bejaard.
Fruit.
Misschien dat ik volgende week dan toch maar naar de dokter ga... Al is het verleidelijk om gewoon eens te proberen om glutenvrij te eten. ;)
Nou dan doe je dat toch? Glutenvrij brood ligt gewoon bij de supermarkt. Ik zou het wel even roosteren, dan smaakt het wat beter. Smiddags kan je bijvoorbeeld roerbakgroente bakken en daar 2 geklutste eieren doorroeren. Avondeten is vaak nog het makkelijkst. Anders kan je kijken op livaad wat wel en niet mag uit de supermarkt.

Probeer het gewoon een tijdje en kijk wat het met je darmen doet.

Je kan ook een paar weken al je granen weglaten, maar dat is nog extremer.
Ga anders eens op zoek naar een diëtist die werkt met FODMAP Dieet. Ik lees er veel goede dingen over en het helpt dus uit te sluiten waar je last van hebt.

Ook voor PDS klachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven