Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken, ineens

28-10-2012 16:52 20 berichten
Tja, 5 jaar geleden begon ik weer met roken na er heel lang vanaf te zijn. Vandaag ben ik gestopt met roken, met een aantal argumenten.

1- Ik wil een voorbeeld voor mijn kinderen zijn.

2-Eigenlijk vind ik roken toch wel heel erg "low profile", en ik schaam me er best voor.

3- Ik rook sowieso niet in huis, niet voor de kinderen op de eerste plaats, maar ik vind het ook echt smerig om ergens nicotine aanslag te zien.

4-Het wordt koud buiten en niet leuk om buiten te gaan staan bibberen voor je verslaving.

En daar zit ik dus mee... die aller aller belangrijkste reden, mijn gezondheid... dat geloof ik dus niet. Ik wil niet roken echt volhouden, omdat ik het gewoon een stinkende vieze gewoonte vind.

Ik heb de knop om en niet eens meer zin in roken, gisteravond voor het laatst gerookt. Ik weet zeker dat als ik nu een sigarettenrook zou ruiken ik het vreselijk vind zou vinden. Ik heb wel een raar gevoel, beetje licht in hoofd, maar vooral een vreemd soort rillingen met koud zweet.
Alle reacties Link kopieren
Super! Volhouden!
Probeer je als voormalig ex-verslaafde nog eens voor de geest te halen hoe vreemd je al die rokers vond toen je zelf eenmaal afgekickt was.

Hou vol!
quote:Amand1969 schreef op 28 oktober 2012 @ 17:07:

Probeer je als voormalig ex-verslaafde nog eens voor de geest te halen hoe vreemd je al die rokers vond toen je zelf eenmaal afgekickt was.

Hou vol!

Vreemd vond ik het niet, ik vind het vooral zo sneu en zielig overkomen als je buiten gaat staan koukleumen met een sigaret.

Ik steek psychologisch denk ik heel raar in elkaar. Ik moet er geen aandacht aan besteden, ik moet net doen of er niks aan de hand is. Mezelf als het ware voor de gek houden. Als mensen in mijn omgeving zeggen hoe goed en knap ze het wel niet van mij vinden, dan denk ik oh, het zal me vast wel niet lukken, want het is toch wel heel moeilijk. Ik houd mezelf dus voor de gek, dat roken iets is dat je doet, of gewoon niet doet, een keuze, en geen verslaving. Moeilijk uit te leggen, maar zo kwam ik er de andere keer ook vanaf.
Ik wilde de termen 'sneu' en 'zielig' niet gebruiken

En het is wel degelijk een keuze, dat niet-roken. Het is alleen een erg moeilijke keuze, omdat je een verslaafde bent.

Voor mij werkte het wel: 'ik kan geen sigaret opsteken, want ik ben een niet-roker'.
Hier ook een stopper. Nu 2 maanden. Ik hoef niet te roken want ik mis de smaak niet eens en dat na een half leven roken met de laatste jaren anderhalf pakje per dag. Ik snap niet dat het nu ineens lukt en er geen enkel probleem mee heb.

Alhoewel.......

Ik moet wel toegeven dat ik het gevoel heb een saai wijf te zijn.

Niet dat dat roken nou zo geweldig was maar ik mis wel dat sociale of dat rustmoment.

Het is net of ik in een ander leven leef, erg vreemd hoor.
Misschien een tip ipad2, dat "rustmoment", helpt het niet om dan demonstratief met een bordje op schoot een appel te schillen en op te eten? Ik eet nu heel veel mandarijntjes, ik moet zo af en toe iets met mijn handen doen.
Dus nu alweer 3 weken gestopt waarvan de eerste week zo af en toe nicotinekauwgom. Maar christus nog aan toe, ik weet echt niet wat ik vandaag heb. Ik had een stressvolle dag, ook vanavond druk geweest met op tijd op een afspraak te kunnen verschijnen. Ik kwam thuis, heb een glas wijn ingeschonken, en nog 1 en al een paar uur heb ik zo erg de neiging om de fiets te pakken en een pakje sigaretten in een kroeg te halen die nog open is. Het voelt als lichamelijke verslaving, dat kan toch niet meer? Er speelt de hele tijd door mijn hoofd, een paar maar, en dan niet meer.
Volhouden nu hoor!

Maar lees ik het goed, ben je al ruim een jaar weer gestopt?
Lach!
Het was dus vorig jaar toch niet helemaal gelukt netniet? balen is dat!!

Ik ben afgelopen maart gestopt, zoineens was ik er helemaal klaar mee! dat is wel vaker gebeurd natuurlijk, en heb ook meerdere pogingen gedaan voor die tijd, maar idd ook altijd weer toegegeven aan die drang om toch 's avonds laat ergens nog bij een kroeg of benzinestation een pakje te gaan halen!

Maar afgelopen maart heb ik het boek van Allan Carr nog een keer gelezen, (had ik dus ook al eerder gedaan..zonder resultaat..) en toen het boek uit was, heb ik m'n laatste sigaret gerookt.

het wonderlijke vind ik, dat ik er geen moment moeite mee heb gehad! echt zo raar! ik rookte op het laatst anderhalf pakje per dag, en ik was begonnen op m'n vijftiende (ben nu 30)

Af en toe had ik in het begin wel van die momenten dat ik even niet wist wat ik doen moest, omdat ik normaal gesproken op zulke momenten een sigaret pakte, maar daar heb ik nu ook geen last meer van!

Extra stimulans voor mij is denk ik wel, dat ik ongeveer een maand nadat ik gestopt ben, ook zwanger werd en dan mag je natuurlijk helemaal niet meer! Als dat niet zo was geweest, weet ik niet of ik het ook zo gemakkelijk vol kon houden! Dan pak je misschien toch sneller tijdens een feestje een peukie!

maar is het je gelukt om toch niet dat pakje te gaan halen gisteravond??
Ik zit er aan te denken om toch weer Champix te gaan gebruiken, dat hielp als een trein, goed ik werd er wel een beetje manisch van, maar nu weet ik dat het een bijwerking is dus dan kan ik me er denk ik wel overheen zetten.
supergoed! het is onzin om te zeggen dat het leven saai is zonder roken,. een sigaret op zich is niet spannend, vertelt geen moppen oid. Het gaat om de dopaminepiekjes die je msit (beloningsstofje in hersenen). Shoppen geeft ook dat gevoel. Of iets anders leuks / spannends doen. Ik ben nu een jaar klaar en nog steeds heel blij. het heeft me al met al tien jaar gekost om echt helemaal te stoppen...
Ik heb ook al dikke 3 weken geen sigaret meer gerookt.

Ik probeer dus te stoppen dmv een e sigaret ,ik ben begonnen met 16 mg nicitine daarna 12 en nu zit ik op 6mg.

Ik ga dus niet met mijn collega's mee naar buiten om te roken (ik damp)dus ik probeer ook de gewoonte af te bouwen,houd ik het echt niet meer dan neem ik een trekje van mijn damper.

Met 2 weken ga ik over op 0mg nicotine.

De eerste 3 dagen vond ik het wel moeilijk wat zo'n e sigaret kun je echt niet vergelijken met een echte sigaret,maar ik heb toen doorgezet.

Het gaat me dit keer gewoon lukken.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Toen ik eenmaal gestopt was, zag ik ineens wat een debiele gewoonte roken is. Je steekt een staafje in je mond die je in de fik steekt en de rook ga je inademen. Bewust! Terwijl er geen mens is die diep snuivend achter een bus staat, want dieseldamp stinkt.

Nog gekker wordt het als je je bedenkt dat je er gruwelijke ziektes van kan krijgen en dat een meerderheid het goor vind tegenwoordig. Verder is het heel duur en moet je in een vieze rookruimte staan of naar buiten. Wat is de.lol nog?

Ik vond het fijnste van stoppen dat ik me niet meer druk hoefde te maken wanneer i

k weer kon roken.
quote:netniet schreef op 28 oktober 2012 @ 17:14:

[...]

Vreemd vond ik het niet, ik vind het vooral zo sneu en zielig overkomen als je buiten gaat staan koukleumen met een sigaret.

Ik steek psychologisch denk ik heel raar in elkaar. Ik moet er geen aandacht aan besteden, ik moet net doen of er niks aan de hand is. Mezelf als het ware voor de gek houden. Als mensen in mijn omgeving zeggen hoe goed en knap ze het wel niet van mij vinden, dan denk ik oh, het zal me vast wel niet lukken, want het is toch wel heel moeilijk. Ik houd mezelf dus voor de gek, dat roken iets is dat je doet, of gewoon niet doet, een keuze, en geen verslaving. Moeilijk uit te leggen, maar zo kwam ik er de andere keer ook vanaf.

Je houdt jezelf gedeeltelijk voor de gek, roken is een keuze. Ik had hetzelfde, het kostte me weinig moeite. Iedereen riep steeds maar hoe knap het was, en dat vond ik helemaal niet. Het ging me gemakkelijk af. Veel mensen maken het veeeel te ingewikkeld. Zeker tegenwoordig, er wordt van alles bijgesleept. Vaak als reden om weer te beginnen of niet te stoppen.

Ik ben bij de derde keer stoppen geslaagd, en dat voelde echt heel anders dan de eerste twee keer. Die eerste keren had ik ook steeds maar over moeilijk, moeilijk, moeilijk, o wat erg, wat erg, etc. etc. en lulde ik er de hele dag over. De derde keer totaal niet. En toen had ik er dus helemaal geen moeite (meer) mee.
quote:boerderijgeit028 schreef op 19 november 2013 @ 12:53:

Ik zit er aan te denken om toch weer Champix te gaan gebruiken, dat hielp als een trein, goed ik werd er wel een beetje manisch van, maar nu weet ik dat het een bijwerking is dus dan kan ik me er denk ik wel overheen zetten.

De beperkte ontwenningsverschijnselen zijn een 'bijwerking' van het stoppen. Zo kun je het ook zien.

Met allerlei middeltjes maak je jezelf alvast wijs, dat roken te vervangen is door iets anders en stoppen heel moeilijk.
Hou vol!

Hier nu ook 1,5 week gestopt. Behalve gister een hijsje genomen van een vriendin, kon het niet laten. Duizelig en vies. Was er helemaal licht in mn hoofd van en het was niet eens lekker. Dus vanaf nu weer niet roker.

Ik ruik beter, stink niet meer zo en al ruim 30 euro bespaard.
quote:Melpomene schreef op 19 november 2013 @ 13:19:

[...]

De beperkte ontwenningsverschijnselen zijn een 'bijwerking' van het stoppen. Zo kun je het ook zien.

Met allerlei middeltjes maak je jezelf alvast wijs, dat roken te vervangen is door iets anders en stoppen heel moeilijk.

Stoppen voor mij zonder middeltjes is ook heel moeilijk. Ik ben een excuuszoeker, dat weet ik van mezelf. Ik heb het zo vaak op eigen kracht geprobeerd, maar ik ben gewoon een afhaker, heel zwak en baal er ook van. Dat champix hielp goed bij mij.

En afkickverschijnselen heb ik zeker gehad. Ik kreeg met de dag meer en meer pijn, en dat was niet iets wat ik verwacht had. Mij werd verteld de eerste paar dagen zijn moeilijk, maar daarna heb je meer lucht, meer smaak, voel je je beter, ik ging me naar mate de tijd vorderde alleen maar ellendiger voelen. Pijn in mijn longen van heb je jou daar. Ik lag iedere dag om half 9 in bed met de gedachte misschien gaat het morgen wel iets beter.
quote:Rockmyworld schreef op 19 november 2013 @ 12:50:

Het was dus vorig jaar toch niet helemaal gelukt netniet? balen is dat!!

maar is het je gelukt om toch niet dat pakje te gaan halen gisteravond??

Bij de poging van vorig jaar rookte ik na 2 dagen alweer, ik was er toen blijkbaar nog niet genoeg klaar mee.

Ik had gisteren een gigantisch hectische dag, na die 2 wijntjes in de avond werd ik dus zwak, voor mijn gevoel moest ik roken om tot ontspanning te komen. Ik heb de afgelopen weken wel vaker wijn gedronken, maar zonder dat ik die sterke behoefte om te roken had. Ik heb het gisteravond dus gelukkig niet gedaan, een kroeg opzoeken waar ik sigaretten kon kopen of desnoods het tankstation. Wel helaas om de reden dat ik mijn slapende kinderen niet alleen thuis durfde te laten, dus niet omdat ik het niet wilde......, mijn slapende kinderen hebben er dus voor gezorgd dat ik geen pakje sigaretten had gekocht.
quote:netniet schreef op 19 november 2013 @ 15:52:

[...]

Bij de poging van vorig jaar rookte ik na 2 dagen alweer, ik was er toen blijkbaar nog niet genoeg klaar mee.

Ik had gisteren een gigantisch hectische dag, na die 2 wijntjes in de avond werd ik dus zwak, voor mijn gevoel moest ik roken om tot ontspanning te komen. Ik heb de afgelopen weken wel vaker wijn gedronken, maar zonder dat ik die sterke behoefte om te roken had. Ik heb het gisteravond dus gelukkig niet gedaan, een kroeg opzoeken waar ik sigaretten kon kopen of desnoods het tankstation. Wel helaas om de reden dat ik mijn slapende kinderen niet alleen thuis durfde te laten, dus niet omdat ik het niet wilde......, mijn slapende kinderen hebben er dus voor gezorgd dat ik geen pakje sigaretten had gekocht.En hoe is de behoefte vandaag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven