Hulpvraag
donderdag 18 december 2025 om 13:40
Goedemiddag,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Al weet ik niet goed hoe ik mijn situatie in een kort verhaal kan samenvatten.
Situatieschets: eind 30, co-ouderschap voor zoon, 2 jonge kinderen met huidige man, zelf veel in jeugd meegemaakt.
Het gaat over mijn thuissituatie wat al jaren niet goed is of gaat.
Maar dit heb ik jaren lang met de mantel der liefde bedekt omdat, ik zo graag een gezin wilde.
Het gaat om een zeer extreme situatie waar veel geweld heeft plaatsgevonden en dan bedoel ik vooral ons huis kort en klein slaan en zeer ernstige (onverwachte) woede-uitbarstingen.
Maar ook geestelijke manipulatie sinds ik lees over narcisme vallen voor mij de puzzelstukjes op zijn plek, ik ben niet gek of niet genoeg.
Ook mijn kinderen lijden er onder sinds april woont mijn zoon ook niet meer bij mij (voorheen de helft), hij trok de situatie hier thuis niet meer.
M’n middelste is bang en zenuwachtig thuis en is laatst nog met ernstige buikpijn bij de huisartsenpost geweest.
Alle jaren draag ik alle zorg alleen, altijd ben ik doorgegaan altijd de stabiele factor voor mijn kinderen.
In de hoop dat het ooit beter zou worden maar het wordt eerder erger dan beter.
Ik heb het idee dat ik op punt van instorten sta.
Ik tril de hele dag hartkloppingen, licht in mijn hoofd, zweterig, suicidale gedachten, slecht slapen, slecht tegen prikkels kunnen.
Maar ik moet op de been blijven er is geen ruimte om in te storten.
Waar ik zo bang voor ben als ik de relatie beendig dat ik de veiligheid van mijn kinderen (en mezelf) op het spel zet.
En ik vind het vreselijk om het vertrouwen van mijn kinderen te beschadigen.
Nu ben ik er nog als hij een uitbarsting heeft of boos doet.
Maar als ze dan alleen bij hem zijn breekt dat mijn hart.
Ik ben eigenlijk altijd thuis want, als ik eens weg ben hoor ik altijd achteraf dat hij boos heeft gedaan.
Helaas heb ik geen familie of ouders voor hulp. De school van middelste kind is op de hoogte, huisarts heb ik vandaag aangeschreven.
Relatietherapie zie ik niet zitten, aangezien alles aan mij ligt: ‘als jij zou veranderen, is er niks met mij aan de hand’..
Ik ben ten einde raad en moest het ergens delen..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Al weet ik niet goed hoe ik mijn situatie in een kort verhaal kan samenvatten.
Situatieschets: eind 30, co-ouderschap voor zoon, 2 jonge kinderen met huidige man, zelf veel in jeugd meegemaakt.
Het gaat over mijn thuissituatie wat al jaren niet goed is of gaat.
Maar dit heb ik jaren lang met de mantel der liefde bedekt omdat, ik zo graag een gezin wilde.
Het gaat om een zeer extreme situatie waar veel geweld heeft plaatsgevonden en dan bedoel ik vooral ons huis kort en klein slaan en zeer ernstige (onverwachte) woede-uitbarstingen.
Maar ook geestelijke manipulatie sinds ik lees over narcisme vallen voor mij de puzzelstukjes op zijn plek, ik ben niet gek of niet genoeg.
Ook mijn kinderen lijden er onder sinds april woont mijn zoon ook niet meer bij mij (voorheen de helft), hij trok de situatie hier thuis niet meer.
M’n middelste is bang en zenuwachtig thuis en is laatst nog met ernstige buikpijn bij de huisartsenpost geweest.
Alle jaren draag ik alle zorg alleen, altijd ben ik doorgegaan altijd de stabiele factor voor mijn kinderen.
In de hoop dat het ooit beter zou worden maar het wordt eerder erger dan beter.
Ik heb het idee dat ik op punt van instorten sta.
Ik tril de hele dag hartkloppingen, licht in mijn hoofd, zweterig, suicidale gedachten, slecht slapen, slecht tegen prikkels kunnen.
Maar ik moet op de been blijven er is geen ruimte om in te storten.
Waar ik zo bang voor ben als ik de relatie beendig dat ik de veiligheid van mijn kinderen (en mezelf) op het spel zet.
En ik vind het vreselijk om het vertrouwen van mijn kinderen te beschadigen.
Nu ben ik er nog als hij een uitbarsting heeft of boos doet.
Maar als ze dan alleen bij hem zijn breekt dat mijn hart.
Ik ben eigenlijk altijd thuis want, als ik eens weg ben hoor ik altijd achteraf dat hij boos heeft gedaan.
Helaas heb ik geen familie of ouders voor hulp. De school van middelste kind is op de hoogte, huisarts heb ik vandaag aangeschreven.
Relatietherapie zie ik niet zitten, aangezien alles aan mij ligt: ‘als jij zou veranderen, is er niks met mij aan de hand’..
Ik ben ten einde raad en moest het ergens delen..
donderdag 18 december 2025 om 18:25
Ik heb hier geen ervaring mee, sorry.
als ik de relatie beendig dat ik de veiligheid van mijn kinderen (en mezelf) op het spel zet
dat kun jij beter beoordelen dan wij. Maar dit lijkt mij iets om te bespreken met anderen (en met meer dan 1 persoon): huisarts, wijkagent (dat heet misschien buurtregisseur tegenwoordig), bel eens met Veilig Thuis.
En ik denk ook de school van jouw jongste kind inlichten.
als ik de relatie beendig dat ik de veiligheid van mijn kinderen (en mezelf) op het spel zet
dat kun jij beter beoordelen dan wij. Maar dit lijkt mij iets om te bespreken met anderen (en met meer dan 1 persoon): huisarts, wijkagent (dat heet misschien buurtregisseur tegenwoordig), bel eens met Veilig Thuis.
En ik denk ook de school van jouw jongste kind inlichten.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 18 december 2025 om 19:31
Slecht advies, lees je het nieuws niet? Veilig thuis kan niets doen en plaatst je in een vechtscheidingsframe. Bovendien is er bij veel VT nog beleid dat ze contact met jouw partner gaan opnemen.BrutaImmaculata schreef: ↑18-12-2025 18:27Je kan 24/7 Veilig Thuis bellen, dan hoef je niet op de huisarts te wachten.
Dat is aan het veranderen dankzij de aandacht voor femicide, maar je zal maar net de verkeerde treffen.
In welke regio zit je? In Tilburg, Rotterdam, Groningen zijn meldpunten voor vrouwen geopend (Filomena) De kennis die ze daar hebben, heb je nodig om veilig verder te kunnen.
Voor nu raad ik je aan alvast zoveel mogelijk vast te leggen aan bewijs en op een geheime plek te bewaren mocht je weg gaan bij hem..
donderdag 18 december 2025 om 19:40
Ik ken vele mensen die goed geholpen zijn en zichzelf uit de naad werken daar. Je smaad en laster zet je maar op Facebook voort.Hereiam schreef: ↑18-12-2025 19:31Slecht advies, lees je het nieuws niet? Veilig thuis kan niets doen en plaatst je in een vechtscheidingsframe. Bovendien is er bij veel VT nog beleid dat ze contact met jouw partner gaan opnemen.
Dat is aan het veranderen dankzij de aandacht voor femicide, maar je zal maar net de verkeerde treffen.
In welke regio zit je? In Tilburg, Rotterdam, Groningen zijn meldpunten voor vrouwen geopend (Filomena) De kennis die ze daar hebben, heb je nodig om veilig verder te kunnen.
Voor nu raad ik je aan alvast zoveel mogelijk vast te leggen aan bewijs en op een geheime plek te bewaren mocht je weg gaan bij hem..
donderdag 18 december 2025 om 19:43
Het is geen smaad en laster: het is nationaal nieuws.BrutaImmaculata schreef: ↑18-12-2025 19:40Ik ken vele mensen die goed geholpen zijn en zichzelf uit de naad werken daar. Je smaad en laster zet je maar op Facebook voort.
En het is absoluut niet om medewerkers af te fikken, want ik ben zelf werkzaam in dat veld. Gelukkig is er nu aandacht voor dit specifieke probleem, maar het beleid is nog altijd ‘neutraliteit’ waardoor veel vrouwen juist in onveiligheid worden gebracht.
Dat is geen mening: dat is een feit wat gewoon te lezen is in het nieuws. Daarom zijn er nu ook speciale meldpunten als antwoord op een niet werkend systeem.
donderdag 18 december 2025 om 19:45
Dat ben ik helemaal met je eens. Recent stond er nog een interview met rechter of advocaat in een landelijk dagblad die precies op dit gevaar wees. https://www.volkskrant.nl/binnenland/re ... ~b605f43b/Hereiam schreef: ↑18-12-2025 19:43Het is geen smaad en laster: het is nationaal nieuws.
En het is absoluut niet om medewerkers af te fikken, want ik ben zelf werkzaam in dat veld. Gelukkig is er nu aandacht voor dit specifieke probleem, maar het beleid is nog altijd ‘neutraliteit’ waardoor veel vrouwen juist in onveiligheid worden gebracht.
Dat is geen mening: dat is een feit wat gewoon te lezen is in het nieuws. Daarom zijn er nu ook speciale meldpunten als antwoord op een niet werkend systeem.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 18 december 2025 om 20:03
Wat je beschrijft klinkt erg heftig. Het klinkt als structureel huiselijk geweld:
- Fysiek geweld tegen de omgeving (huis kort en klein slaan, intimidatie)
- Onvoorspelbare woede-uitbarstingen
- Langdurige psychologische manipulatie
- Kinderen met stress- en angstklachten (buikpijn, vermijden van huis)
- Ernstige stresssymptomen (trillen, hartkloppingen, suïcidale gedachten)
Je lichaam is in overlevingsstand, dit is geen zwakte, maar een alarmfase.
Je schrijft: “Als ik wegga, zijn de kinderen alleen bij hem en dan is het onveiliger.”
Dat is een denkfout en houdt je gevangen in de situatie:
- Nu zien en voelen de kinderen continu geweld, spanning en angst
- Ze leren: dit is wat liefde is
- Ze raken chronisch overbelast (zoals zoon die al is gevlucht)
Bij een scheiding:
- Is er toezicht, dossieropbouw, betrokken instanties
- Kan omgang beperkt, begeleid of aangepast worden
- Is er geen dagelijkse blootstelling meer
Blijven is vaak gevaarlijker dan gaan, emotioneel en lichamelijk.
Je zegt zelf al dat relatietherapie geen optie is want hij zegt: “Alles ligt aan jou: als jij verandert. Er is niets met mij aan de hand.”
Dat klinkt als weinig verantwoordelijkheid of zelfreflectie van zijn kant. Relatietherapie bij (mogelijk) narcistisch of gewelddadig gedrag verergert vaak de situatie. Het geeft de dader extra taal en munitie.
Wat je nodig hebt:
Niet “nog even volhouden”.
Niet “sterk zijn”.
Maar bescherming en structuur.
1. Contact met huisarts is goed
Expliciet woorden gebruiken: huiselijk geweld, angst, suïcidale gedachten
2. Veilig Thuis
Voor documentatie en bescherming
3. Alles vastleggen
Data, uitbarstingen, wat kinderen zeggen/doen
4. Niet alleen blijven
Professionele steun zoeken, juist omdat je geen familie hebt
- Fysiek geweld tegen de omgeving (huis kort en klein slaan, intimidatie)
- Onvoorspelbare woede-uitbarstingen
- Langdurige psychologische manipulatie
- Kinderen met stress- en angstklachten (buikpijn, vermijden van huis)
- Ernstige stresssymptomen (trillen, hartkloppingen, suïcidale gedachten)
Je lichaam is in overlevingsstand, dit is geen zwakte, maar een alarmfase.
Je schrijft: “Als ik wegga, zijn de kinderen alleen bij hem en dan is het onveiliger.”
Dat is een denkfout en houdt je gevangen in de situatie:
- Nu zien en voelen de kinderen continu geweld, spanning en angst
- Ze leren: dit is wat liefde is
- Ze raken chronisch overbelast (zoals zoon die al is gevlucht)
Bij een scheiding:
- Is er toezicht, dossieropbouw, betrokken instanties
- Kan omgang beperkt, begeleid of aangepast worden
- Is er geen dagelijkse blootstelling meer
Blijven is vaak gevaarlijker dan gaan, emotioneel en lichamelijk.
Je zegt zelf al dat relatietherapie geen optie is want hij zegt: “Alles ligt aan jou: als jij verandert. Er is niets met mij aan de hand.”
Dat klinkt als weinig verantwoordelijkheid of zelfreflectie van zijn kant. Relatietherapie bij (mogelijk) narcistisch of gewelddadig gedrag verergert vaak de situatie. Het geeft de dader extra taal en munitie.
Wat je nodig hebt:
Niet “nog even volhouden”.
Niet “sterk zijn”.
Maar bescherming en structuur.
1. Contact met huisarts is goed
Expliciet woorden gebruiken: huiselijk geweld, angst, suïcidale gedachten
2. Veilig Thuis
Voor documentatie en bescherming
3. Alles vastleggen
Data, uitbarstingen, wat kinderen zeggen/doen
4. Niet alleen blijven
Professionele steun zoeken, juist omdat je geen familie hebt
donderdag 18 december 2025 om 20:03
Heb je iemand die je kunt vertrouwen? Neem die dan in vertrouwen en zet bij die persoon je ‘hulppakket’ neer. Zorg voor (kopieen van) eventueel benodigde documenten, een pakketje kleding van je kinderen en jezelf, licht de school goed in zodat ze weten dat de kinderen niet met je man worden meegegeven, breng de wijkagent en buren op de hoogte. Spreek met hen een codewoord af; als er iemand langskomt en vraagt of alles ok is durf je misschien niks te zeggen omdat je man erbij is. Met een codewoord weten anderen dat er wel ingegrepen moet worden. Probeer wat geld opzij te zetten. Je situatie is schadelijk voor je kinderen, veel sterkte!
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in