Gezondheid alle pijlers

Huisstofmijtallergie en beddengoed

20-11-2013 14:36 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben allergisch voor huisstofmijt. Ik ben nu aan het kijken hoe ik kan zorgen dat ik zo min mogelijk last ervan heb.

Ik heb van die speciale hoezen aangeschaft voor mijn dekbed en hoofdkussen. Maar wat ik mij nu afvraag: helpt dat wel als je je kussen en dekbed niet vooraf hebt gereinigd?

Ergens las ik dat je eerst je dekbed en kussen moet wassen/laten reinigen. Weer ergens anders las ik dat je de huisstofmijt toch opgesloten hebt in bijvoorbeeld het kussen en dat het dus niet uitmaakt... ?

Wie kan mij daar wat duidelijkere antwoorden op geven?
Helemaal voorkomen kan niet, heel veel minderen kan wel. Als je daarop googled kom je veel tips tegen (oa. je kussen en dekbed af en toe in de vriezer stoppen of buiten hangen als het hard vriest).
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Het helpt überhaupt niet. Aldus de allergoloog van het ziekenhuis waar man onder behandeling is.

Als je je beddengoed op 60 graden wast is de huisstofmijt dood.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 20 november 2013 @ 14:43:

Het helpt überhaupt niet. Aldus de allergoloog van het ziekenhuis waar man onder behandeling is.

Als je je beddengoed op 60 graden wast is de huisstofmijt dood.Ja, maar dan zitten ze in je dekbed en kussen?
Huisstofmijt zit niet alleen op je matras/bed/kussen maar ook in tapijt, meubels, gordijnen, je kledingkast etc.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Ja. Dood. En dan schijnt het niet meer die reactie te veroorzaken.
Het is trouwens niet bewezen dat het zo radicaal mogelijk uitroeien van huisstofmijt in je huis positieve effecten oplevert.
Ik heb de moed opgegeven. Heb wel een waterbed, maar geen speciale hoezen. We zuigen om de dag en ik gebruik gewoon medicatie: nasacort iedere dag en tavegyl zo nodig.

Volgens mij is het niet uit te roeien ;)
Ik strijk elke week met mijn stoomstrijkijzer (en een theedoek) ons matras. Een heerlijke verademing! Wel een rotklusje, vooral het constante omdraaien van het matras. Heb geen hoezen.
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
De allergie is voor de uitwerpselen van de beestjes dus idd als ze dood zijn is de last minder! Opsluiten door speciale hoezen is niet echt oplossing, beter is om het zo min mogelijk fijn voor de beestjes te maken! Kussen in de vriezer... Beddengoed wassen op 60 graden, vaak verschonen en veel luchten (dus bed open gooien en lekker fris in de kamer!)
Bij mij hielp het wassen van mijn kussen en dekbed al een hoop! Verder is het nuttig om je beddengoed ook regelmatig te wassen op een hoge temperatuur. En ik stofzuig mijn slaapkamer nu zeker 1x per week. En het raam open laten staan helpt ook..

Als ik heel veel last van de allergie heb neem ik ook medicatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven