Beelden voor het slapen gaan
donderdag 21 november 2013 om 23:10
Hallo lieve Viva-vrouwen,
Ik heb al gedurende een lange tijd ( een jaar of anderhalf ), voordat ik ga slapen last van beangstigende beelden. Deze beelden flitsen heel erg snel voorbij. Het lijkt alsof ik elk individueel beeld maar maximaal 3 seconde zie, en daar staat het volgende enge beeld alweer.
Deze beelden variëren van een gruwelijk moord, tot een close-up van het gezicht van een psychopaat.
Doordat ik deze beelden steeds maar 3 seconde zie krijg ik niet de kans er goed naar te kijken en beleef ik het eerste schrik moment steeds weer opnieuw.
Ik ben me nog totaal bewust van mijn omgeving, ik weet dat ik in mijn eigen kamer, in mijn eigen bed lig, ik weet ook dat het alleen maar beelden zijn, maar toch weet ik niet hoe ik deze beelden kan laten verdwijnen. en dus het enorm angstige gevoel dat ik heb te boven te komen.
Dit houd meestal een half uur tot drie kwartier aan.
Ik zie het zowel met mijn ogen open als dicht.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of beter nog; hoe er van af te komen?
Lieve groetjes; Dreamer_x
Ik heb al gedurende een lange tijd ( een jaar of anderhalf ), voordat ik ga slapen last van beangstigende beelden. Deze beelden flitsen heel erg snel voorbij. Het lijkt alsof ik elk individueel beeld maar maximaal 3 seconde zie, en daar staat het volgende enge beeld alweer.
Deze beelden variëren van een gruwelijk moord, tot een close-up van het gezicht van een psychopaat.
Doordat ik deze beelden steeds maar 3 seconde zie krijg ik niet de kans er goed naar te kijken en beleef ik het eerste schrik moment steeds weer opnieuw.
Ik ben me nog totaal bewust van mijn omgeving, ik weet dat ik in mijn eigen kamer, in mijn eigen bed lig, ik weet ook dat het alleen maar beelden zijn, maar toch weet ik niet hoe ik deze beelden kan laten verdwijnen. en dus het enorm angstige gevoel dat ik heb te boven te komen.
Dit houd meestal een half uur tot drie kwartier aan.
Ik zie het zowel met mijn ogen open als dicht.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of beter nog; hoe er van af te komen?
Lieve groetjes; Dreamer_x
anoniem_191317 wijzigde dit bericht op 21-11-2013 23:11
Reden: ( geen groetjes neer gezet, schandalig!! )
Reden: ( geen groetjes neer gezet, schandalig!! )
% gewijzigd
none but ourselves can free our minds
donderdag 21 november 2013 om 23:20
donderdag 21 november 2013 om 23:24
donderdag 21 november 2013 om 23:24
Ik las dit en dacht, hee, dat heb ik ook meer dan eens gehad. Net voor het slapengaan enorm veel korte psycho beelden zien. Van alles wat, vaak ook hele oude mensen gezichten. Het maakte me niet zozeer bang, want ik was volledig 'bij' en het voelde alsof ik mijn hersenen enorm snel in flitsen kon laten fantaseren. Beetje vreemd wel... Voel me verder volkomen normaal hoor
donderdag 21 november 2013 om 23:25
donderdag 21 november 2013 om 23:25
Ik heb het ook wel eens. Heel af en toe. Niet iedere avond. Een voorbeeld van mij: Opeens, vanuit het niets, zie ik de stoeprand op me af komen, alsof ik hem heel hard ga raken, en net op het moment dat ik hem ga raken, kom ik weer "bij", eigenlijk ben ik gewoon "bij", want ik weet ook dat ik nog gewoon wakker ben. Ook zie ik wel eens gezichten voor me. Maar toch zie ik ze niet écht, waardoor ik ze dus ook niet zo kan waarnemen, zoals een écht gezicht. Vaak lig ik dan in bed te denken, wat ik net ook alweer zag, en dan ben ik het gelijk weer kwijt. Ik weet niet of dit herkenbaar voor je is, maar het is heel moeilijk om te beschrijven. Volgens mij ben je dan toch half bij bewustzijn en half niet.
donderdag 21 november 2013 om 23:27
quote:velveteen-rabbit schreef op 21 november 2013 @ 23:24:
Herkenbaar, maar ik had het tijdens afbouwen van medicatie...slik jij ook medicijnen? en heb je daar verandering in gehad toen dit begon misschien? En inderdaad even langs een arts gaan.
Ik ben er gelukkig wel vanaf, maar weet hoe verschrikkelijk beangstigend het kan zijn...sterkte!!!ik slik geen medicatie nee...
Herkenbaar, maar ik had het tijdens afbouwen van medicatie...slik jij ook medicijnen? en heb je daar verandering in gehad toen dit begon misschien? En inderdaad even langs een arts gaan.
Ik ben er gelukkig wel vanaf, maar weet hoe verschrikkelijk beangstigend het kan zijn...sterkte!!!ik slik geen medicatie nee...
donderdag 21 november 2013 om 23:29
quote:lichtpuntjes schreef op 21 november 2013 @ 23:25:
Ik heb het ook wel eens. Heel af en toe. Niet iedere avond. Een voorbeeld van mij: Opeens, vanuit het niets, zie ik de stoeprand op me af komen, alsof ik hem heel hard ga raken, en net op het moment dat ik hem ga raken, kom ik weer "bij", eigenlijk ben ik gewoon "bij", want ik weet ook dat ik nog gewoon wakker ben. Ook zie ik wel eens gezichten voor me. Maar toch zie ik ze niet écht, waardoor ik ze dus ook niet zo kan waarnemen, zoals een écht gezicht. Vaak lig ik dan in bed te denken, wat ik net ook alweer zag, en dan ben ik het gelijk weer kwijt. Ik weet niet of dit herkenbaar voor je is, maar het is heel moeilijk om te beschrijven. Volgens mij ben je dan toch half bij bewustzijn en half niet.Ik zie de beelden wel gewoon goed, maar veel te kort om er goed naar te kunnen kijken, net of iemand je een foto recht voor houd en dan direkt weer voor je neus weg trekt, maar dan met de meest gruwelijke senario's
Ik heb het ook wel eens. Heel af en toe. Niet iedere avond. Een voorbeeld van mij: Opeens, vanuit het niets, zie ik de stoeprand op me af komen, alsof ik hem heel hard ga raken, en net op het moment dat ik hem ga raken, kom ik weer "bij", eigenlijk ben ik gewoon "bij", want ik weet ook dat ik nog gewoon wakker ben. Ook zie ik wel eens gezichten voor me. Maar toch zie ik ze niet écht, waardoor ik ze dus ook niet zo kan waarnemen, zoals een écht gezicht. Vaak lig ik dan in bed te denken, wat ik net ook alweer zag, en dan ben ik het gelijk weer kwijt. Ik weet niet of dit herkenbaar voor je is, maar het is heel moeilijk om te beschrijven. Volgens mij ben je dan toch half bij bewustzijn en half niet.Ik zie de beelden wel gewoon goed, maar veel te kort om er goed naar te kunnen kijken, net of iemand je een foto recht voor houd en dan direkt weer voor je neus weg trekt, maar dan met de meest gruwelijke senario's
donderdag 21 november 2013 om 23:33
Wat gruwelijk Dreamer! Ik zie ook wel vaak beelden voordat ik ga slapen, maar best 'saaie': ik zie woorden. Alsof ik naar de bladzijden van een boek kijk. Ik kan ze lezen ook, maar er zit geen verhaal in, allemaal losse woorden na elkaar. Dan weet ik: "oh, ik ben in slaap aan het vallen, m'n boek is er weer." Maar met van die gruwelijke beelden zou ik echt bijna bang worden om te gaan slapen denk ik.
donderdag 21 november 2013 om 23:34
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 november 2013 @ 23:28:
Och nee lieverd. Hersenen zijn wonderlijke dingen, soms gaat daar gewoon iets mis. Ik zou je zeker adviseren om naar de huisarts te gaan, misschien is er wel iets aan te doen, zou dat niet fijn zijn?
Dat zou me inderdaad een hele hoop nachtrust schelen!!!
Het is vaak dat ik me schaam dat mensen mij raar vinden ofzo? Realistisch gezien weet ik heeeel goed dat een HA vaak genoeg met dit soort dingen te maken krijgt, maar ik heb al wel eens eerder een afspraak gemaakt, en toen het puntje bij paaltje kwam dan durfde ik er niet over te praten, krijg het mijn strot gewoon niet uit ( gelukkig had ik toen nog iets anders waardoor ik niet helemaal voor niks op afspraak ben geweest hihi )
Och nee lieverd. Hersenen zijn wonderlijke dingen, soms gaat daar gewoon iets mis. Ik zou je zeker adviseren om naar de huisarts te gaan, misschien is er wel iets aan te doen, zou dat niet fijn zijn?
Dat zou me inderdaad een hele hoop nachtrust schelen!!!
Het is vaak dat ik me schaam dat mensen mij raar vinden ofzo? Realistisch gezien weet ik heeeel goed dat een HA vaak genoeg met dit soort dingen te maken krijgt, maar ik heb al wel eens eerder een afspraak gemaakt, en toen het puntje bij paaltje kwam dan durfde ik er niet over te praten, krijg het mijn strot gewoon niet uit ( gelukkig had ik toen nog iets anders waardoor ik niet helemaal voor niks op afspraak ben geweest hihi )
donderdag 21 november 2013 om 23:34
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 november 2013 @ 23:17:
Het lijkt wel op de hypnagoge hallucinaties, maar dan anders.
Daar lijkt het inderdaad op:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... aties.html
Het lijkt wel op de hypnagoge hallucinaties, maar dan anders.
Daar lijkt het inderdaad op:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... aties.html
donderdag 21 november 2013 om 23:36
quote:dreamer_x schreef op 21 november 2013 @ 23:34:
[...]
Realistisch gezien weet ik heeeel goed dat een HA vaak genoeg met dit soort dingen te maken krijgt, Ik denk dat een huisarts nog wel vreemdere dingen hoort en een psycholoog of psychiater zeker! Niets om je voor te schamen, gewoon vertellen en kijken wat hij/zij zegt.
[...]
Realistisch gezien weet ik heeeel goed dat een HA vaak genoeg met dit soort dingen te maken krijgt, Ik denk dat een huisarts nog wel vreemdere dingen hoort en een psycholoog of psychiater zeker! Niets om je voor te schamen, gewoon vertellen en kijken wat hij/zij zegt.
donderdag 21 november 2013 om 23:36
quote:mater_matuta schreef op 21 november 2013 @ 23:33:
Wat gruwelijk Dreamer! Ik zie ook wel vaak beelden voordat ik ga slapen, maar best 'saaie': ik zie woorden. Alsof ik naar de bladzijden van een boek kijk. Ik kan ze lezen ook, maar er zit geen verhaal in, allemaal losse woorden na elkaar. Dan weet ik: "oh, ik ben in slaap aan het vallen, m'n boek is er weer." Maar met van die gruwelijke beelden zou ik echt bijna bang worden om te gaan slapen denk ik.Ja daar heb ik nu dus ook last van, ik probeer dan maar gewoon wakker te blijven, terwijl ik stage loop in de zorg en dus geregeld om 5 uur me bedje weer uit moet, met tot gevolg dat ik totaal verrot op mijn werk aankom
Wat gruwelijk Dreamer! Ik zie ook wel vaak beelden voordat ik ga slapen, maar best 'saaie': ik zie woorden. Alsof ik naar de bladzijden van een boek kijk. Ik kan ze lezen ook, maar er zit geen verhaal in, allemaal losse woorden na elkaar. Dan weet ik: "oh, ik ben in slaap aan het vallen, m'n boek is er weer." Maar met van die gruwelijke beelden zou ik echt bijna bang worden om te gaan slapen denk ik.Ja daar heb ik nu dus ook last van, ik probeer dan maar gewoon wakker te blijven, terwijl ik stage loop in de zorg en dus geregeld om 5 uur me bedje weer uit moet, met tot gevolg dat ik totaal verrot op mijn werk aankom
donderdag 21 november 2013 om 23:44
quote:bootje_op_de_golven schreef op 21 november 2013 @ 23:40:
Echt even gaan hoor, je problemen worden anders alleen maar groter.
Ik geef je even een virtueel schopje om morgen een afspraak te maken.
Die afspraak zal ik maken! ( moet heel toevallig weer ook voor iets anders naar de HA ).
Wat er uit komt zal ik na het bezoek wel even posten!
Echt even gaan hoor, je problemen worden anders alleen maar groter.
Ik geef je even een virtueel schopje om morgen een afspraak te maken.
Die afspraak zal ik maken! ( moet heel toevallig weer ook voor iets anders naar de HA ).
Wat er uit komt zal ik na het bezoek wel even posten!