Geld & Recht alle pijlers

Hoe lang nog studiefinanciering?

27-11-2013 07:10 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Omdat ik nu even geen tijd heb om een uur te wachten voordat ik aan de beurt ben aan de telefoon met DUO, vraag ik het jullie alvast even.

Momenteel ben ik bezig met mijn tweede HBO studie, zit in het tweede jaar hiervan. Mijn vorige HBO studie heb ik niet afgemaakt, hier ben ik na twee jaar mee gestopt. Ik heb tot nu toe altijd studiefinanciering ontvangen, want dit valt natuurlijk gewoon onder die vier jaar dat je er recht op hebt.

Nu heb ik me eens door een decaan laten vertellen dat de DUO werkt met een jaar "uitloop", dus één jaar extra stufi na die vier jaar. Alleen ik begin er nu sterk aan te twijfelen of dit wel zo is. Als dit niet zo is, weet ik dat ik alsnog 3 jaar recht heb om te lenen. Maar het zou natuurlijk heel fijn zijn als ik nog een jaar extra stufi mag ontvangen

Weten jullie (misschien uit eigen ervaring of door anderen) hier meer van?

Alvast bedankt!
Je kunt een jaar extra krijgen als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden. Normaal gesproken heb je recht op de duur van één studie (hbo 4 jaar). Ga je nog een Master doen dan kunnen daar weet andere regels voor gelden.
Als je studievertraging op hebt gelopen vanwege bijvoorbeeld ziekte of een hele zware thuissituatie, kun je inderdaad wel eens recht hebben op wat extra maanden. Dit moet dan echter worden toegewezen door bijvoorbeeld de studentenpsycholoog. Als dit niet het geval is, heb je gewoon recht op het aantal jaren dat de studie duurt.
Het wordt toegewezen door duo Spagaat. De psycholoog kan hoogstens een verklaring afleggen over het bestaan en de ernst van de problemen.
Ja, maar je kun je gewoon bij DUO aankloppen dan? Je moet toch eerst die verklaring van je universiteit hebben?
Je moet de officiële duo-procedure volgen. Een psycholoog kan niet besluiten of jij recht hebt op extra stufi, alleen een verklaring afleggen over de aanwezige problemen. Duo beslist.
Kijk eens op de site. Staat het allemaal uitgelegd.
Bij een hbo studie kreeg je altijd je studieduur + 1 jaar (5 totaal dus):je hoeft pas nòg een jaar 'aan te vragen' als er bijvoorbeeld ADHD of iets anders waardoor je logischerwijs wat meer vertraging zou kunnen oplopen is/wordt gediagnostiseerd.

Of dat nu nog zo is weet ik niet, met al die veranderingen.
Hoe kom je daar nou bij Nemesis?? Je krijgt gewoon de duur van je studie.
www.duo.nl:

Studievertraging

Heeft een student door arbeidsongeschiktheid of bijzondere omstandigheden studievertraging opgelopen? Dan kan deze student in sommige gevallen in aanmerking komen voor een speciale voorziening. Deze voorziening moet de student meestal samen met en na overleg met de studentendecaan aanvragen.

Aanvraag voorzieningen

Als een student denkt voor één van deze regelingen in aanmerking te komen, dan kan hij contact opnemen met een studentendecaan. Deze studentendecaan beoordeelt of de student een verzoek kan indienen. De student kan het verzoek indienen met het formulier Verzoek voorziening hoger onderwijs bij arbeidsongeschiktheid of bijzondere omstandigheden. Bij een positief oordeel vult de studentendecaan vraag 3 van het formulier in. Als deze vraag niet of niet volledig is ingevuld, kan DUO geen voorziening toekennen. Wil een student de prestatiebeurs omzetten op grond van de Wajong? Dan hoeft hij geen contact op te nemen met een studentendecaan.

Medische omstandigheid

Als een student een verzoek indient vanwege een medische omstandigheid, dan moet hij ook het formulier Medische informatie meesturen.
Van de DUO site:

Hoelang studiefinanciering?

Je krijgt voor de meeste studies 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Volg je een studie die langer duurt? Dan krijg je extra beurs. Je moet al je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Studievertraging oplopen

Extra geld of langer de tijd

Soms lukt het door een bijzondere omstandigheid (bijvoorbeeld ziekte) niet om op tijd af te studeren. Dan kunnen we je beurs verlengen of helemaal opnieuw toekennen. Als je noodgedwongen moet stoppen met je opleiding, kunnen we je beurs omzetten in een gift. Ook als je geen diploma hebt gehaald.

Wat moet je doen?

Denk je in aanmerking te komen? Neem dan contact op met je studentendecaan. Je studentendecaan beoordeelt of je in aanmerking komt en welke voorziening het beste bij jouw situatie past.

Dus wel eerst via je je universiteit als je bijvoorbeeld door ziekte het niet binnen de tijd haalt. Anders krijg je gewoon 4 jaar en moet je de rest lenen/werken.
quote:LillyFeeee, 7 minuten geleden

Hoe kom je daar nou bij Nemesis?? Je krijgt gewoon de duur van je studie.

Omdat ik dat heb gekregen met dezelfde manier van studeren als TO.
Dat is al heel heel lang niet meer Nemesis.
Dat kan maximaal 1,5 jaar zo zijn, want toen kreeg ik mijn 5e jaar
Dan was daar vast een bijzondere reden voor, want niemand krijgt dat. Toevallig een beta master gedaan?

Echt, stufi is vier jaar, daarna mag je alles lenen.
Nee, gewoon een bachelor. Ga niet te ver uitweiden over alles nu hier, maar ik heb echt 2+3 jaar gehad.
Ik heb voor een WO ba+ma 4 jaar gehad. Ivm uitloop dus 1 jaar moeten lenen.
.
Dan ben jij een van de 0,5% Nemesis. Daar zal dan wel een reden voor geweest zijn, maar het is echt zeldzaam.
Ik begin nu echt aan mezelf te twijfelen.... Maar goed. Het is sowieso nu niet meer zo
Een woensdagochtendmysterie
Dat zijn de verschikkulukste
Ik heb ook een 4e jaar stufi gekregen in mn bachelor, zonder echt een reden... dus Nemesis zegt volgens mij niks raars.

Ik kreeg dan wel geen stufi meer tijdens mn master.
quote:AnAppleADay schreef op 27 november 2013 @ 10:07:

Ik heb ook een 4e jaar stufi gekregen in mn bachelor, zonder echt een reden... dus Nemesis zegt volgens mij niks raars.

Ik kreeg dan wel geen stufi meer tijdens mn master.

Dus dan heb je toch net als iedereen 4 jaar stufi gekregen. Dat je dat in je bachelor al opgemaakt hebt maakt dan toch geen verschil?

Er even van uitgaande dat het 3 jaar BA was en 1 jaar MA.
Voor een bachelor krijg je sowieso minimaal die 4 jaar, of je nou een WO-BA doet of gewoon HBO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven