Afwijzing sollicitatie
woensdag 27 november 2013 om 14:19
Hoi allemaal,
Vandaag ben ik afgewezen voor een vacature waar ik qua gewenste profiel volledig aan voldoe. Nu ben ik afgewezen dmv een standaardmail dat ik niet voldoe aan de gewenste eisen. Mij is ooit gezegd dat een brutaal mens de halve wereld heeft en ben dus van plan om hier eens een tegenwoord terug te sturen. Dit wil ik wel doen met een kleine knipoog.
Dus mijn vraagt luidt als volgt: iemand tips?
Vandaag ben ik afgewezen voor een vacature waar ik qua gewenste profiel volledig aan voldoe. Nu ben ik afgewezen dmv een standaardmail dat ik niet voldoe aan de gewenste eisen. Mij is ooit gezegd dat een brutaal mens de halve wereld heeft en ben dus van plan om hier eens een tegenwoord terug te sturen. Dit wil ik wel doen met een kleine knipoog.
Dus mijn vraagt luidt als volgt: iemand tips?
woensdag 27 november 2013 om 14:24
Wat schiet je er mee op? Je zet jezelf hoogstens te kijk als slechte verliezer. Op een beetjevacature reageren honderden kandidaten, waarvan velen wellicht volledig aan het profiel voldoen. Denk je dat ze die allemaal uitgebreid een verhaal doen toekomen met tot in details de redenen?
Je kunt altijd naar de redenen vragen, maar ik zou er niet op rekenen dat er wat zinnigs uitkomt.
Je kunt altijd naar de redenen vragen, maar ik zou er niet op rekenen dat er wat zinnigs uitkomt.
woensdag 27 november 2013 om 14:26
woensdag 27 november 2013 om 14:27
Doen! Niet met een knipoog maar serieus.
Ik ken iemand die na een afwijzing ook een mail heeft gestuurd met de vraag waarom. Toen ze vervolgens een mail terugkreeg met de punten waarop ze was afgewezen heeft ze een uitgebreide mail gestuurd waarom ze het daar niet mee eens was en waarom zij de baan zou moeten hebben.
Uitgenodigd voor een vervolggesprek en de baan gekregen!
Succes!
Ik ken iemand die na een afwijzing ook een mail heeft gestuurd met de vraag waarom. Toen ze vervolgens een mail terugkreeg met de punten waarop ze was afgewezen heeft ze een uitgebreide mail gestuurd waarom ze het daar niet mee eens was en waarom zij de baan zou moeten hebben.
Uitgenodigd voor een vervolggesprek en de baan gekregen!
Succes!
woensdag 27 november 2013 om 14:31
Ik zou gewoon bellen, maar ik zou er niet te veel van verwachten. Waarschijnlijk heeft er iemand gereageerd die jonger/goedkoper/een bekende van de leidinggevende is/vul maar in en kun je er hoogstens iets van leren waar je bij je volgende sollicitatie iets aan hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 27 november 2013 om 14:39
Ik heb het wel altijd gedaan, om een reactie vragen. Dat werd meestal gewaardeerd.
Maar dan niet met een knipoog. Je kunt toch gewoon zeggen dat je het ontzettend jammer vind dat ze jou niet gekozen hebben. En dat je benieuwd bent naar de motivatie.
Je laat dan zien dat je echt interesse hebt, en mochten de kandidaten die wel door zijn naar een volgende ronde afvallen om wat voor reden dan ook, dan zullen ze misschien jouw sollicitatie nog eens in overweging nemen.
Maar dan niet met een knipoog. Je kunt toch gewoon zeggen dat je het ontzettend jammer vind dat ze jou niet gekozen hebben. En dat je benieuwd bent naar de motivatie.
Je laat dan zien dat je echt interesse hebt, en mochten de kandidaten die wel door zijn naar een volgende ronde afvallen om wat voor reden dan ook, dan zullen ze misschien jouw sollicitatie nog eens in overweging nemen.
woensdag 27 november 2013 om 14:40
woensdag 27 november 2013 om 14:41
Vaak is er ook een ongeschreven profiel, cq wensenlijstje. Ik heb laatst intern gesolliciteerd op een functie waarvoor ik absoluut de beste kandidaat (van de twee sollicitanten ) was. Tot mijn (en ieders) verbazing werd ik afgewezen. Wat navraag leerde dat de afdeling al iemand op het oog had van een andere vestiging, maar de vacature mocht pas breed worden opengesteld als er bij onze vestiging geen geschikte kandidaten waren. Lullig, maar zo gaat dat helaas wel eens.
woensdag 27 november 2013 om 14:56
Zelf reageer ik altijd op mensen die oprecht nog extra toelichting willen, na inderdaad een eerste standaard afwijzing (maar ja, kan niet, zoals bij de laatste vacaturen, op 200+ mensen allemaal persoonlijk reageren). Wanneer er echt arrogant gezegd wordt 'kunnen jullie niet even de moeite nemen om persoonlijk te reageren en ik voldoe overal aan, dus waarom word ik afgewezen', deze mensen krijgen inderdaad geen antwoord. Een 'knipoog' (wat moet ik me hierbij voorstellen?) kan dus ook anders uitegelegd worden dan jij bedoelt!
Heb overigens wel eens geprobeerd (why o why) om mensen op zaken te wijzen die beter kunnen. Voorbeeld: heel basis, áls je dan al een brief kopieert/plakt en alleen de functietitel wijzigt, zorg dan in elk geval dat dit hetzelfde lettertype heeft, zodat dit niet opvalt... Krijg je nog een onbeschoft mailtje terug ook... Goed, ik hou het wel bij standaard afwijzingen....
Heb overigens wel eens geprobeerd (why o why) om mensen op zaken te wijzen die beter kunnen. Voorbeeld: heel basis, áls je dan al een brief kopieert/plakt en alleen de functietitel wijzigt, zorg dan in elk geval dat dit hetzelfde lettertype heeft, zodat dit niet opvalt... Krijg je nog een onbeschoft mailtje terug ook... Goed, ik hou het wel bij standaard afwijzingen....
woensdag 27 november 2013 om 15:36
quote:plop77 schreef op 27 november 2013 @ 14:39:
Ik heb het wel altijd gedaan, om een reactie vragen. Dat werd meestal gewaardeerd.
Inderdaad.
Zelf weet je ook wat je kan verbeteren voor de volgende keer.
Inderdaad.
Zelf weet je ook wat je kan verbeteren voor de volgende keer.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
woensdag 27 november 2013 om 15:41
quote:Pingpong schreef op 27 november 2013 @ 14:56:
Zelf reageer ik altijd op mensen die oprecht nog extra toelichting willen, na inderdaad een eerste standaard afwijzing (maar ja, kan niet, zoals bij de laatste vacaturen, op 200+ mensen allemaal persoonlijk reageren). Wanneer er echt arrogant gezegd wordt 'kunnen jullie niet even de moeite nemen om persoonlijk te reageren en ik voldoe overal aan, dus waarom word ik afgewezen', deze mensen krijgen inderdaad geen antwoord. Een 'knipoog' (wat moet ik me hierbij voorstellen?) kan dus ook anders uitegelegd worden dan jij bedoelt!
Heb overigens wel eens geprobeerd (why o why) om mensen op zaken te wijzen die beter kunnen. Voorbeeld: heel basis, áls je dan al een brief kopieert/plakt en alleen de functietitel wijzigt, zorg dan in elk geval dat dit hetzelfde lettertype heeft, zodat dit niet opvalt... Krijg je nog een onbeschoft mailtje terug ook... Goed, ik hou het wel bij standaard afwijzingen....precies dit.
Heb overigens wel eens geprobeerd (why o why) om mensen op zaken te wijzen die beter kunnen. Voorbeeld: heel basis, áls je dan al een brief kopieert/plakt en alleen de functietitel wijzigt, zorg dan in elk geval dat dit hetzelfde lettertype heeft, zodat dit niet opvalt... Krijg je nog een onbeschoft mailtje terug ook... Goed, ik hou het wel bij standaard afwijzingen....precies dit.
En doooooor!
woensdag 27 november 2013 om 16:07
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 november 2013 @ 14:34:
Een vriend had exact hetzelfde, heeft gereageerd en nooit meer iets gehoord.
Verspilde moeite.
Niet in de zin dat je het maar weer even kwijt bent.
Maar als je het doet in de verwachting dat je wel een antwoord terug zal krijgen, kun je het inderdaad beter laten.
Een vriend had exact hetzelfde, heeft gereageerd en nooit meer iets gehoord.
Verspilde moeite.
Niet in de zin dat je het maar weer even kwijt bent.
Maar als je het doet in de verwachting dat je wel een antwoord terug zal krijgen, kun je het inderdaad beter laten.
Het is mij: shaHla
(Iranian version)
woensdag 27 november 2013 om 16:25
Pingpong : om exact die reden durf ik mensen dus niet altijd de echte of volledige afwijzing te sturen Iemand die een mail vol schrijf- en stijlfouten stuurt en zichzelf bijzonder goed in de Nederlandse taal noemt...
Maar als ik iets terug zou krijgen met een 'knipoog' ben ik gauw klaar met je. Geen tijd voor, niet grappig. Gewoon geïnteresseerd mailen of bellen met een oprechte vraag.
Maar als ik iets terug zou krijgen met een 'knipoog' ben ik gauw klaar met je. Geen tijd voor, niet grappig. Gewoon geïnteresseerd mailen of bellen met een oprechte vraag.