Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 3

20-04-2013 22:10 2709 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Ha ladies,

Nou, ik laat ook weer even wat vanmij horen. Ik leef nog en ja, ik loop ook nog! Inmiddels alweer 5x3 minuten, hoezee! En ja, ben er echt blij mee. Zo fijn om weer aan de slag te kunnen. En nu ik alweer een kwartier los mag begint het ook eindelijk echt weer ergens op te lijken. Met 10 minuten flink inwandelen, de wandelminuutjes tussendoor en 10 minuten uitwandelen, zit je zo toch alweer op een training van 40 minuten, dus dat is al best wat.

Verder alleen erg druk, dus vandaar dat ik het forummen even op een lager pitje heb gezet. Lees zeker mee, maar zal voorlopig even niet/weinig posten. Niet dat dat wat uitmaakt want van spannende loopverhalen kan ik jullie de komende weken toch nog niet voorzien

Fijn in ieder geval om te lezen dat hier verder alles wat betreft lopen goed gaat. Nieuwe marathonplannend worden gesmeed en ravanches op gecancellende marathons worden genomen. Durf zelf voorlopig helaas nog niet aan een marathon te denken, maar blijf mezelf maar gewoon stug voorhouden dat dit alles niet voor niets is geweest en dat ik er alleen maar sterker uit ga komen. Wie gelooft, die heeft wat. Of zoiets
Perenijsje fijn dat het uitbouwen nu goed gaat. En wat goed ook dat je niet al een gefrustreerde kip gaat rondlopen maar gewoon geniet van de loopmomenten. Ik vond dat namelijk wel een dingetje.

Anke ik heb nog geen nieuws. Behalve dan dat hij gisterennacht is wakker geworden. Hetgeen schijnbaar heel snel was en waarschijnlijk te danken aan zijn goede conditie. En het is natuurlijk maar de vraag of als deze man niet had gesport er niet hetzelfde was gebeurd vanuit een luie stoel, of misschien wel veel eerder en gelijk fataal.

Ik neem mezelf maar als voorbeeld. Heb dan wel hele andere hartproblemen maar zonder mijn toch wel goede conditie door het sporten zou ik er waarschijnlijk veel meer hinder van ondervinden. Of zou ik in ieder geval in het dagelijkse leven veel eerder problemen hebben ondervonden.

Ik heb al verschillende keren een groot sport medisch onderzoek laten doen met maximaal test. Op zich voor een ieder aan te raden (zeker als je marathon plannen hebt of pas op latere leeftijd gaat sporten) maar het is ook maar een moment opname. Of te wel je kunt velen dingen uitsluiten, maar heel veel ook niet (bleek bij mij maar weer)

Typisch dat jij de stap van de 10 naar de 16 groter vond dan van de 5 naar de 10. En de stap van de 10EM naar de halve marathon dan weer ineens kleiner. Waarschijnlijk ben je dan te snel begonnen richting 10EM. Want het feit dat de stap richting halve marathon weer gemakkelijk ging betekend dat de duur uiteindelijk niet te veel is voor je lijf.
Nog niemand geweest hier vandaag? Wel gelopen? Had vanavond heerlijk lange intervallen op het programma staan. Dat vind ik toch wel lekkerder dan die korte intervallen. Alleen zijn het wel steeds een boel rondjes. Alles bij elkaar met in en uitlopen erbij ruim 19km gelopen, reken maar uit hoeveel rondjes dat geweest zijn. Steeds afwisselend 2000-1000 waarbij de 1000 dan wel steeds wat sneller moest. Volgende week wordt het steeds 3000-1000. Prima loopweertje. Droog, niet te warm, niet te koud en nog eens droog ook.

Ook nog even besproken het hoe en waarom van bepaald trainingen en bepaalde tempo's. Dingen die ik op zich wel weet maar ook weer dingen die soms niet genoeg herhaald kunnen worden om die kennis ook daadwerkelijk in daden om te zetten.
Ik heb woensdagavond een intervaltraining gedaan en ga vanmiddag even 5 km loslopen voor de Montferlandrun van zondag.
veel plezier daar Hannah! Ik wilde hem eerst ook gaan lopen maar omdat meelopen met zo'n evenement toch veel meer tijd kost dan een gewoon rondje rennen en ik een belachelijk volle agenda heb toch maar even overslaan...

Ik heb gisteren 1.5 uur gelopen, ging wel lekker, sneller dan de vorige keer en heerlijk weertje! Morgen of overmorgen weer een uurtje.
@Baukje, oh wat gaaf zeg dat je een vos heb gezien!

@Lily, goed bezig zeg met je pr, wat voel je je dan trots he?

@Fiekes, 180 km. fietsen knap hoor.

@Hannah, succes zondag toegewenst tijdens de Montferlandrun.

Mijn man en zoon zijn erg verkouden. Mijn zoon blijft vandaag een dagje thuis.

10 dagen geleden heb ik voor het laatst gelopen en vanmiddag moet ik HARDLOPEN. Hm. als ik naar buiten kijk is het niet mijn beste planning, maar ja, niets aan te doen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ha, 't is rustig hier! Ik heb een energie dip, lopen gaat wel lekker maar verder ben ik niet vooruit te branden en voel ik me algeheel sikkeneurig (terwijl ik er geen duidelijke reden voor kan vinden). Zal wel een combinatie van dingen zijn. Dus sorry, beetje stil van deze kant even. Ik trek wel weer bij.
Hier is het noodweer. Het loslopen uitgesteld tot morgenochtend. Normaal ben ik niet bang voor een beetje regen maar het valt met bakken uit de lucht en ik heb geen zin in stijve spieren vlak voor een wedstrijd.
Zo, lekker gelopen, net terug, stond best een stevige wind en lekker in de regen gelopen: 11 km. 1 uur en 11 minuten.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Hannah het begon hier eind van de middag heel hard te waaien en het werd heel donker. Maar meer als een beetje regen is er niet gevallen. Dus de echte bui is hier overgewaaid. Toch veel lekkerder de dag ervoor loslopen. Als ik op zaterdag een wedstrijd heb doe ik op donderdag altijd nog een korte interval training en afhankelijk van het programma van dinsdag en woensdag al dan niet loslopen op vrijdag. Bij een wedstrijd op zondag doe ik op donderdag ook een kortere interval training en dan op zaterdag een half uurtje loslopen met korte versnellingsblokjes. Maar ik vind het wel lekker juist de dag ervoor even gelopen te hebben.

Succes alvast voor zondag. Welke afstand is het?

Mother bij jullie dus ook erg winderig.

Beterschap voor je zoon.

Helentia lastig een dip. Fijn dat het lopen wel gaat. Krijg je daar dan geen energie van?

Ik heb vandaag een rustdag. Ga morgenochtend samen met jongste dochter naar haar training in het bos. Ga ik daar mijn eigen rondje doen. Heb een rustig programma met aan het eind nog 10min korte versnellingen. Zondag weer een lang programma.

Clubgenoot kan vanwege een longontsteking nog niet geopereerd worden. Zijn operatie staat voor dinsdag gepland als verder alles goed gaat.
Hier regende het en er viel ook hagel. Later ook nog flinke windstoten. Als ik geen wedstrijd zou doen zou ik wel gaan lopen, maar ik weet dat ik na het lopen in de regen vaak stijve spieren heb. Nu ga ik morgenochtend nog eventjes.

Ik ga de 15 km doen. Ik ben heel benieuwd of de heuveltraining heeft gewerkt.
Trouwens, Baukje, een kennis van me gaat deze loop ook doen. Zij is ook lid van een loopgroep en haar trainer heeft gezegd dat ze na de training van zondag 24 november (een week voor de Montferlandrun) niet meer mocht hardlopen (dat geldt voor alle leden van de loopgroep die meedoen). Ik weet niet zoveel van trainingsleer, maar dit lijkt me wel een erg lange rustpauze.
Nou na een week niet lopen hoef ik geen wedstrijd te lopen hoor. Zou zo stijf zijn als een hark dus ik zou van te voren al weten een blessure te lopen als ik dan voluit zou gaan.

Vele wege die naar Rome leiden. Maar 6 dagen niet lopen voor een wedstrijd dan sta je mogelijk uitgerust bij de start, alleen zo jammer dat het hele trainingseffect van de weken daarvoor ook is verdwenen.

Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen van de trainer en hoe dat hij/zij denkt het trainingsniveau zo lang te kunnen behouden zonder enkele trainingsprikkel. Moet je toch nog eens een keer navragen aan je kennis.
Kop op Helenita, zet je over de dip heen, hoe hard ook! Mijn tip van de week (die ik kreeg van de trainer toen ik hem keihard nodig had): Doe qua lopen gewoon wat je leuk vind, dan ga je de marathon halen! Het is inderdaad ook emotioneel enorm zwaar om je marathon 'even' 6 weken uit te stellen.

Ik ben inmiddels uitgedipt Woensdag een prachtige training gehad die me zoveel energie gaf dat ik er weer zin in had. Vandaag had ik opeens tijd over en heb ik de loopschoenen aangedaan, ondanks de dreigende luchten. Gewoon lekker prestatieloos gelopen, en ik heb 10 druppels geteld geloof ik. De wind viel wel tegen! Half uur werd toch weer 50 minuten. Morgen ga ik even bij mijn ouderlijk huis rennen: ik heb de smaak weer echt te pakken en zie nu al op tegen afbouwen. Ik ga alle leuke trainingen nog in deze week te proppen.

Baukje: ik hoop heel erg van harte dat het goed komt met je collega.

@hannah: heel veel succes en plezier in Montferland! Go for it!
Super tip van je trainer anke. Een schema moet inderdaad een hulpmiddel zijn naar een goede prestatie maar zodra het schema een mentale belasting wordt schiet je het doel voorbij.

Op zulke momenten is het ook wel fijn een trainer achter je te hebben staan die je neus de goede kant op weet te zetten.

Dat is ook wel het grote voordeel ook van een individuele begeleiding. Toen ik nog met de groep meetrainde werd ik prima begeleid op de momenten dat ik er was. Maar als ik door blessures oid niet mee kon trainen werd ik ook gelijk aan eigen lot overgelaten. Terwijl je op zulke momenten begeleiding (trainings technisch maar ook mentaal) het hardste nodig hebt.

Plus dat een schema nog zo perfect in elkaar kan zitten maar als het niet inspeelt op de individuele mentale en fysieke staat dan kan het toch een voor die persoon waardeloos schema worden.
Kop op Helenita. Het is zwaar, maar nog even doorbijten. Het belangrijkste werk van de voorbereiding is gedaan, het is nu kwestie van in beweging blijven. Net zoals de trainer van Anke zegt.

Perenijsje, dat begint alweer op een echte training te lijken .

Een week niet trainen voor een wedstrijd zou ik zeker niet als algemeen advies geven, maar ik denk dat een er wel grote onderlinge verschillen in een taper zijn. Zelf ben ik iemand die heel goed reageert op een week niet trainen voor een belangrijke wedstrijd.

Was altijd vervelend als je met een groepje en trainer de voorbereiding doet, want de meeste mensen doen juist wat kort snelheidswerk in de laatste dagen. Uiteraard ook wel geprobeerd, maar die week niets doen zorgt toch voor de beste resultaten.

Naarmate de totale trainingsbelasting hoger is, kun je vaak ook naar verhouding meer doen in de taper.

Komt ook omdat atleten die veel training aankunnen relatief minder schade oplopen van de trainingen en dat is dat gas terugnemen ook minder van belang (ik ken ook wel lange- afstandsatleten, die niet of nauwelijks taperen en tot de wedstrijd gewoon een behoorlijk omvang draaien.

Toevallig had mijn vriend (die tegenwoordig weinig trainingsuren meer maakt) pas in de week voor een cross niet getraind. Hij eindigde in zijn leeftijdsklasse ruimschoots als eerste, terwijl hij normaal best moet strijden met een aantal andere veteranen. Dit keer was hij echter volledig hersteld en had gewoon goede benen. Omdat hij hooguit 2 keer per week loopt, hakken die trainingen er gewoon harder in.

Uiteraard is dit een tactiek die in de trainingsopbouw niet echt werkt .
En iedereen die een wedstrijd loopt vandaag of morgen natuurlijk heel veel succes!
quote:baukje schreef op 29 november 2013 @ 22:49:

Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen van de trainer en hoe dat hij/zij denkt het trainingsniveau zo lang te kunnen behouden zonder enkele trainingsprikkel. Moet je toch nog eens een keer navragen aan je kennis.

Ik ga het morgen even vragen.

Ik heb vanochtend een heel rustig rondje van 5 kilometer gelopen.
quote:Mother2009 schreef op 29 november 2013 @ 15:28:

Zo, lekker gelopen, net terug, stond best een stevige wind en lekker in de regen gelopen: 11 km. 1 uur en 11 minuten. Mooi, al die enen
Heerlijk loop en fietsweer vandaag. Hopelijk heb je morgen ook dit weer Hannah. Ik had weer een leuke training met eerst een duurloopje van 45min (om de spieren goed warm te hebben) en vervolgens steeds ome en om 30sec snel-rustig. Daarna nog een paar km's uitlopen.

Morgen wordt het een kwestie van goed doseren. Heb een lange duurloop waarbij ik rustig moet beginnen en dan steeds sneller zodat ik bij km 20 op halve marathon snelheid zit. En dat goed doseren is bij mij altijd een dingetje.

Anky de manier van trainen van je vriend verklaart natuurlijk alles al. Waarschijnlijk heeft je vriend veel talent dat hij kan winnen met minimale trainingen maar met twee keer in de week trainen kun je nooit het optimale uit jezelf halen dus waarschijnlijk presteert hij ver onder zijn niveau bij een gedegen opbouw. Door het missen van die opbouw mist hij voldoende trainingsbelasting en dan kan zo'n aanpak van geen training inderdaad redelijk goed uitpakken.

Maar ik ga er altijd vanuit dat je een wedstrijd pas goed gelopen hebt ongeacht positie of tijd (want dat is allemaal relatief) als je je eigen grenzen op zoekt. En dan niet de grenzen van dat moment, Althans wel van dat moment maar dan met een optimale opbouw.

Zo ook bij jezelf. Je gaf al eerder aan dat je goed trainbare afstanden in een wedstrijd liep zonder die afstanden te trainen. Dat gaat prima als je ze onder je niveau loopt maar een halve marathon op duurloop 4 tempo te lopen na een week rust en zonder die afstanden getraind te hebben gaat je niet lukken.

Ik kan morgen ook een marathon gaan lopen en als ik een niet al te grote marathon uitkies lukt het me mogelijk nog om eerste te worden ook. Maar dat vind ik geen prestatie van mezelf omdat ik weet dat met gericht trainingsopbouw zo een kwartier van die tijd afloop.

Het is handig als iemand talent heeft maar het nodige gebrek aan trainings discipline is ook iets wat in je moet zitten. Soms hoor je trotse verhalen van gelopen marathon in die en die tijd zonder echt ervoor getraind te hebben. Je verwacht dan bij een eventuele volgende marathon nog mooiere tijden te gaan zien van die personen. Maar die blijken dan vervolgens niet te komen want ze hebben dan wel het aangeboren talent om te lopen maar missen dus discipline. Dus hun verhaal van als ik echt zou trainen zou ik ook die en die tijd kunnen lopen is gewoon flauwekul want dat kunnen ze gewoon niet opbrengen.
Baukje, mijn vriend is juist een voorbeeld van iemand die een weinig fysiek talent combineert met slim trainen en een hoge belastbaarheid. Hij is nu met sportpensioen, sport nog voor de lol en teert op zijn trainingsverleden.

Je laatste alinea is wat ik ook, in iets andere bewoordingen, bedoelde. Sporters zijn verschillend en dus geloof ik ook niet zo in standaard trainingswetten. Uiteraard zijn er bepaalde trainingsprincipes, die algemeen geldig zijn, maar wat voor de 1 werkt kan voor de ander een hele andere uitwerking hebben, daarom heb ik ook wat moeite met bepaalde stelligheden.

Je hebt de sporters met fysieke aanleg, die zonder noemenswaardige training snelle tijden neerzetten en je hebt de mensen, die gewoon veel training aankunnen. Op de lange afstand is de laatste groep licht in het voordeel, omdat trainingskilometers een absolute voorwaarde zijn om goed te lopen op de lange afstand.Je kunt hiermee een heel hoog niveau bereiken. Voor de echte top moet je tegenwoordig uiteraard ook het fysieke talent hebben (en een bepaalde sportslimheid.

Ik zelf ben een typisch voorbeeld van iemand die zowel fysiek als mentaal geen grote trainingsbelasting aan kan. Daardoor ken ik ook mijn beperkingen (of althans die heb ik in het verleden leren kennen ). Fysieke aanleg is leuk, maar slim trainen en heel blijven is uiteindelijk veel belangrijker.

Enfin, ik wijd wat veel uit, maar het is interessante materie .
Ik heb de laatste tijd wel mee gelezen maar niet meer geschreven. Ben bij mijn vriend weggegaan na een relatie van 9 jaar en dat kost een hoop energie. Het eten en slapen gaat dan niet echt goed meer en heb ook even niet hardgelopen, de 7 heuvelenloop ook aan mij voorbij laten gaan. Ik woon nu tijdelijk bij mijn zus en in januari kan ik weer in mijn chalet. Die ligt aan de rand van het bos dus straks van het park af zo het bos in hardlopen. Eerst werkte ik elke dag tot 4 uur maar nu werk ik 4 dagen tot 5 uur en heb de donderdag middag vrij, kan ik mooi gaan hardlopen. We proberen maar van de positieve dingen te genieten.
Bibianne, wat heftig. Ik kan me voorstellen dat je hoofd dan even niet naar hardlopen staat (maar die tijd zal ongetwijfeld weer komen). Heel veel sterkte, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten.
Hier ook even geen training (zoals al heel lang ), want ik ben ziek. Vanmorgen ineens overal spierpijn (altijd verdacht als je niet sport) en daarna koorts. Een paracetemol genomen en ik knapte gelukkig op, want ik moest met de kinderen op pad. Kinderen nu afgezet op een feest en ik ben thuis met babyzoon. Ik kreeg net ineens honger, toen ik me besefte dat ik de hele dag nog niet gegeten had. Eens kijken of er nog wat eetbaars is in huis (ik moest boodschappen doen, maar in plaats daarvan heb ik onder een deken op de bank gelegen.

Mijn plan om 5 x 1 min te lopen stel ik maar weer even uit.
Hoi, ik denk er al een tijd over te beginnen met hardlopen. Maar hoe doen jullie dit met bijvoorbeeld het avondeten en het vroege donker worden in deze maanden?
We can do it!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven