Speciaal kerst fruit dessert
zaterdag 30 november 2013 om 18:11
Hallo,
Ik ben op zoek naar een lekker, apart, fruit dessert voor kerst.
Naast verschillende soorten fruit ben ik op zoek naar iets zoets voor erbij. Liefst geen soesjes, poffertjes of chocoladecake.
Ik wil het op een aparte en leuke manier serveren.
Bijv. Fruit spiesen maken.
Heeft iemand nog andere leuke ideeën?
Ik kom niet verder als dit.
Alvast bedankt!
Ik ben op zoek naar een lekker, apart, fruit dessert voor kerst.
Naast verschillende soorten fruit ben ik op zoek naar iets zoets voor erbij. Liefst geen soesjes, poffertjes of chocoladecake.
Ik wil het op een aparte en leuke manier serveren.
Bijv. Fruit spiesen maken.
Heeft iemand nog andere leuke ideeën?
Ik kom niet verder als dit.
Alvast bedankt!
zaterdag 30 november 2013 om 18:19
zaterdag 30 november 2013 om 18:22
Of appels uit de oven, even met appelboor een gat in maken, deze wat groter maken met een mes. Bodem heel laten. Dan amandelspijs kneden met een ei, kaneel, en evt, rozijnen. Een ontdooid plakje bladerdeeg erover vouwen, bestrijken met ei en bestrooien met kaneel en suiker. Dan in voorverwarmde oven 20 min op 200 graden. Even in de gaten houden of het niet te donker wordt!
zaterdag 30 november 2013 om 18:23
Een variante van de gekende sinaasappelsla met Cointreau of Grand Marnier. De sinaasappels worden gepocheerd in gekruide wijn. Een fris en licht einde voor een zware maaltijd.
Voor 4 personen
Ingrediënten
• 4 sinaasappels, tot op het vruchtvlees geschild
• 1 dl zoete witte wijn
• geraspte schil van 1 sinaasappel
• sap van 2 sinaasappels
• 1 el rietsuiker
• 1 kaneelpijpje
• 1/2 kl vierkruiden
• 5 kruidnagels
• 1 steranijs
Bereiding
1. Snijd de sinaasappels in fi jne schijfjes. Zet koel.
2. Giet de wijn in een sauspan met zware bodem. Voeg de geraspte schil en het sap van de sinaasappels, de suiker, het kaneelpijpje, de vierkruiden, de kruidnagel en het steranijs toe. Breng aan de kook, verlaag dan de temperatuur tot de helft en laat het voor 2/3 inkoken. Neem het kaneelpijpje en de kruidnagels eruit. Zet koel.
3. Verdeel de sinaasappelschijfjes over diepe borden of kommetjes. Giet de ingekookte siroop erover.
4. Geweldig met een in de oven geroosterd sneetje honingkoek.
ik vond dit heel lekker.
ik gebruikte wel meer suiker dan opgegeven voor de siroop.
en een stukje honingkoek of peperkoek stak ik gewoon in de broodrooster.
Voor 4 personen
Ingrediënten
• 4 sinaasappels, tot op het vruchtvlees geschild
• 1 dl zoete witte wijn
• geraspte schil van 1 sinaasappel
• sap van 2 sinaasappels
• 1 el rietsuiker
• 1 kaneelpijpje
• 1/2 kl vierkruiden
• 5 kruidnagels
• 1 steranijs
Bereiding
1. Snijd de sinaasappels in fi jne schijfjes. Zet koel.
2. Giet de wijn in een sauspan met zware bodem. Voeg de geraspte schil en het sap van de sinaasappels, de suiker, het kaneelpijpje, de vierkruiden, de kruidnagel en het steranijs toe. Breng aan de kook, verlaag dan de temperatuur tot de helft en laat het voor 2/3 inkoken. Neem het kaneelpijpje en de kruidnagels eruit. Zet koel.
3. Verdeel de sinaasappelschijfjes over diepe borden of kommetjes. Giet de ingekookte siroop erover.
4. Geweldig met een in de oven geroosterd sneetje honingkoek.
ik vond dit heel lekker.
ik gebruikte wel meer suiker dan opgegeven voor de siroop.
en een stukje honingkoek of peperkoek stak ik gewoon in de broodrooster.
zaterdag 30 november 2013 om 18:25
zaterdag 30 november 2013 om 18:26
Het is denk ik niet wat je bedoelt, er zitten geen fruitspiesen bij.
Maar
aardbeiensoep met bolletje ijs erin en geroosterde amandelsnippers ?
Limoentaart?
Aardbeien-witte-chocolade-triffle;
Hangop met aardbeiencompote;
Sinaasappelpudding op 2 manieren geserveerd, je ziet dat het niet kerstig is opgemaakt maar met een kleine aanpassing met de opmaak kan je het heel erg kerstig maken;
Maar
aardbeiensoep met bolletje ijs erin en geroosterde amandelsnippers ?
Limoentaart?
Aardbeien-witte-chocolade-triffle;
Hangop met aardbeiencompote;
Sinaasappelpudding op 2 manieren geserveerd, je ziet dat het niet kerstig is opgemaakt maar met een kleine aanpassing met de opmaak kan je het heel erg kerstig maken;
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zaterdag 30 november 2013 om 18:29
En wat ik altijd een simpele topper vindt: een stuk pure chocolade in een ovenvast schaaltje doen, daarop bosvruchten(diepvries) en een bol vanille ijs. Schaaltje afdekken met bladerdeeg en instrijken met ei, bestrooien met suiker. 15 min op 220 graden bakken.
Ook altijd een groot succes is mijn rabarber Crumble. Rabarber mouse jn een ovenschaal( heb ik altijd in de vriezer, maak dat in de zomer) daarop een Crumble van 300 gram zelfrijzend bakmeel, 150 gram blue band en 150 gram suiker. Dit 25 min op 220 graden bakken. Serveren met een bol roomijs.
En ook een simpele topper, lijkt op kersen monchou taart maar dan in glas: bastogne koekjes verkruimelen en laagje in glas, dan laagje monchou gemengd met kwark en evt suiker/zoetstof. Dan laagje kersen vlaai vulling.
En een laatste topper heel gezond, een doosje diepvries bosvruchten met een halve liter dikke yoghurt en een bevroren banaan in stukken jn de blender. Wordt heerlijk romig bosvruchten yoghurt ijs. Wel direct eten, smelt snel!
Ook altijd een groot succes is mijn rabarber Crumble. Rabarber mouse jn een ovenschaal( heb ik altijd in de vriezer, maak dat in de zomer) daarop een Crumble van 300 gram zelfrijzend bakmeel, 150 gram blue band en 150 gram suiker. Dit 25 min op 220 graden bakken. Serveren met een bol roomijs.
En ook een simpele topper, lijkt op kersen monchou taart maar dan in glas: bastogne koekjes verkruimelen en laagje in glas, dan laagje monchou gemengd met kwark en evt suiker/zoetstof. Dan laagje kersen vlaai vulling.
En een laatste topper heel gezond, een doosje diepvries bosvruchten met een halve liter dikke yoghurt en een bevroren banaan in stukken jn de blender. Wordt heerlijk romig bosvruchten yoghurt ijs. Wel direct eten, smelt snel!