Geld & Recht alle pijlers

Wat te doen met spaargeld?!

30-11-2013 22:07 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nederlandse huishoudens hebben gemiddeld ¤42.500¤ aan spaargeld als een reserve voor mindere tijden. Door de lage spaarrente wordt het nauwelijks meer waard. Sterker nog, het wordt ieder jaar minder waard door (gemiddeld) 2,5% inflatie. Wat zal jij doen met het spaargeld? Op de Spaarrekening zetten, spaardeposito nemen, beleggen, hypotheek mee aflossen of uitgeven?
ik heb een lang verlanglijstje voor kerst???
Hypotheek aflossen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
¤42500!!!

Denk dat de miljonairs dit gemiddelde erg omhoog trekken. Sodeju!!! Als ik dat had ging ik gelijk verbouwen in huis
Gemiddeld ¤42.500? Jeetje dat is veel.

Ik heb geen spaargeld, ook geen spaarrekening, huis is afgelost en ik heb genoeg geld elke maand om dingen te kopen. Ook als er iets breekt/kapot gaat.

Als ik een vakantie wil, dan spaar ik dat op mijn normale bankrekening.
Ik heb niks dus dat is makkelijk
hier wordt het spaargeld jaarlijks in het huis gestoken, of in de kinderen (in de vorm van rijbewijs, auto, enz)

het spaargeld dat we laten staan voor onvoorziene uitgaven is niet zó veel dat we aan dit gemiddelde komen, hier is het probleem dus niet zo groot
Buffer houden voor 'onvoorziene kosten' en dan genoeg om een paar maanden van te kunnen leven (zeg ¤10.000) en voor de rest hypotheek aflossen zodat die maandelijkse kosten naar beneden gaan.
Hoe kom jij eigenlijk aan dit hoge bedrag?
Spaardeposito's stellen niet zoveel voor op dit moment (dat komt na de crisis wel weer), dus ik zou zeggen: laat maar op de spaarrekening staan.

Ik vind dit bedrag trouwens helemaal niet zo hoog. Op dit bedrag zat ik dertig jaar geleden ongeveer, toen ik een jaar of 27, 28 was. En ik heb nooit een bijzonder inkomen gehad en altijd part time gewerkt. Wat mijn partner in die tijd had, weet ik niet meer, dus met een heel huishouden kan ik het niet vergelijken. Dit ging geloof ik over hele huishoudens. Maar als je niet zoveel uitgeeft gaat het sparen vrij hard, dat weet ik in ieder geval wel.
Bron:

wegwijs.nl

Geld.nl

Spaarbaak.nl

En zo kan ik nog wel doorgaan...
At jij alleen maar brood met pindakaas Melissa? Ik snap niet hoe dat kan, nu moet ik krom liggen om zon beetje 300 euro te sparen per maand. Werken allebei fulltime. Mensen in mijn omgeving hebben net als wij een paar duizend euro ofzo meer echt niet. En wat ik er wel mee gedaan heb is een nieuwe keuken en het huis verbeterd voor meer confort (laat zeggen bewoonbaar aan moderne maatstaven) de rest reizen en gewoon bewaren voor onvoorziene tijden.
quote:viiiiie schreef op 30 november 2013 @ 22:34:

At jij alleen maar brood met pindakaas Melissa? Ik snap niet hoe dat kan, nu moet ik krom liggen om zon beetje 300 euro te sparen per maand. Werken allebei fulltime. Mensen in mijn omgeving hebben net als wij een paar duizend euro ofzo meer echt niet. En wat ik er wel mee gedaan heb is een nieuwe keuken en het huis verbeterd voor meer confort (laat zeggen bewoonbaar aan moderne maatstaven) de rest reizen en gewoon bewaren voor onvoorziene tijden.

Brood met pindakaas? Nee, we zijn gek op koken.

Ik verdiende ongeveer 1500 per maand en gaf daarvan 700 uit aan alle vaste lasten en eten (= de helft van het totaal, want mijn partner betaalt de andere helft uit zijn inkomen). Dus spaarde ik vanzelf zo'n 800 euro per maand. Dat betekent ieder jaar zo'n 9600 euro erbij. Ik gok dat mijn partner ook zoveel spaarde, al heeft hij iets duurdere hobbies, dus misschien spaart hij minder. Ik zou niet weten waar ik dit geld aan had willen uitgeven. Maar ik houd niet van verre reizen, dus dat maakt misschien nog een verschil. We blijven meestal binnen Europa. Verder weet ik het niet te verklaren. Maar als mijn kinderen het erven is dat ook een prima bestemming.
quote:viiiiie schreef op 30 november 2013 @ 22:34:

At jij alleen maar brood met pindakaas Melissa? Ik snap niet hoe dat kan, nu moet ik krom liggen om zon beetje 300 euro te sparen per maand. Werken allebei fulltime. Mensen in mijn omgeving hebben net als wij een paar duizend euro ofzo meer echt niet. En wat ik er wel mee gedaan heb is een nieuwe keuken en het huis verbeterd voor meer confort (laat zeggen bewoonbaar aan moderne maatstaven) de rest reizen en gewoon bewaren voor onvoorziene tijden.Ik geloof best dat er veel mensen zijn die minder spaargeld hebben, uiteraard, maar ik moet wel zeggen dat wij onze omgeving heus ook niet vertellen hoeveel wij hebben. Dus wat dat betreft moet je er misschien vanuit gaan dat je niet zeker weet hoeveel geld mensen hebben.
Melissa ik ben wel benieuwd hoeveel spaargeld je dan nu hebt als je 30 jaar geleden al 40.000 had. En je dus blijkbaar niet zoveel uitgeeft.

Ons spaargeld staat op de spaarrekening, bedoelt voor als we gaan verhuizen, nieuwe keuken, badkamer, stukje hypotheek, zoiets.
Wij houden een minimale buffer van ong. 20.000 aan, rest gaat naar de hypotheekaflossing, zodat we hopelijk over drie jaar daar vanaf zijn.

Spaargeld levert weinig op, hupotheekrente is meer.
oud-collega (zzp-er) houdt een jaarsalaris achter de hand, dan zit je al snel voorbij de 30.000 euro.

Tijdje geleden las ik een onderzoeksuitslag dat 1/3 van de Nederlanders weinig/geen buffer heeft, 1/3 ongeveer de buffer die aangeraden wordt door Nibud en 1/3 een hoger bedrag.

Ik behoor bij de 1/3 ;-p
quote:Pucker schreef op 30 november 2013 @ 22:48:

Melissa ik ben wel benieuwd hoeveel spaargeld je dan nu hebt als je 30 jaar geleden al 40.000 had. En je dus blijkbaar niet zoveel uitgeeft.

Ons spaargeld staat op de spaarrekening, bedoelt voor als we gaan verhuizen, nieuwe keuken, badkamer, stukje hypotheek, zoiets.We kregen toen we in de dertig waren drie kinderen. Financieel hebben we daar weinig van gemerkt (qua boodschappen, vaste lasten en school viel het mee). Wel hebben we uiteindelijk een deel van het geld aan de studies van de kinderen besteed. Maar toen ze gingen studeren waren we al weer in de vijftig, dus toen waren we al zoveel verder met sparen dat de studiekosten niet zo hoog leken. Ik ben niet meer dagen gaan werken toen ik kinderen kreeg, maar mijn inkomen is langzamerhand nog wat gestegen. Dus al met al ging mijn vermogensopbouw gewoon zo door. Ik zou het geld op zich wel willen besteden aan de studies van de kleinkinderen, als mijn kinderen dat een goed idee vinden. En anders erven ze het wel.
Hoe hoog is de buffer die Nibud aanraadt?
Ik vind het ook lastig. Ik zit dit jaar voor het eerst boven de 42.000 euro en moet dus voor het eerst vermogensrendementsheffing betalen.

Heb er over gedacht af te lossen op de hypotheek maar de hypotheekrente is 2,85 procent en staat nog voor de komende 22 jaar vast. Netto betaal ik dus weinig en zal dat voor de rest van de looptijd ook blijven doen.

Ik weet het dus nog niet. Een gedeelte staat nu nog op de spaarrekening en een gedeelte op de beleggingsrekening zodat het risico toch een beetje gespreid wordt.
@melisa, realiseer je wel dat als je vrij veel,vermogen hebt de erfbelasting vrij hoog is, je kunt overwegen nu al met de warme hand te schenken, mag nu zelfs 1 ton pp als het voor aankoop huis of aflossing hypotheek gebruikt wordt.
Zelf even gezocht. Die Nibud buffer slaat nergens op. Je krijgt dan het bedrag te zien dat vergelijkbare huishoudens op de spaarrekening hebben ("Anderen doen dit"). Ik had verwacht dat die buffer zou zijn: een 'verstandig' bedrag om achter de hand te houden, voortkomend uit een rekensom van maandelijkse inkomsten en uitgaven ("Nibud raadt XX aan op basis van de volgende argumenten").
quote:-teuntje- schreef op 30 november 2013 @ 23:12:

@melisa, realiseer je wel dat als je vrij veel,vermogen hebt de erfbelasting vrij hoog is, je kunt overwegen nu al met de warme hand te schenken, mag nu zelfs 1 ton pp als het voor aankoop huis of aflossing hypotheek gebruikt wordt.

Goede tip, dankjewel.

We zijn nu tegen de 60 en niet van plan een huis of een boot of iets anders groots te kopen. We hebben drie kinderen en inmiddels één kleinkind, dus we zouden ons inderdaad eens over een schenkingsplan moeten buigen.
quote:Haley schreef op 30 november 2013 @ 23:12:

Zelf even gezocht. Die Nibud buffer slaat nergens op. Je krijgt dan het bedrag te zien dat vergelijkbare huishoudens op de spaarrekening hebben ("Anderen doen dit"). Ik had verwacht dat die buffer zou zijn: een 'verstandig' bedrag om achter de hand te houden, voortkomend uit een rekensom van maandelijkse inkomsten en uitgaven ("Nibud raadt XX aan op basis van de volgende argumenten").Valt wel mee, heb hem net even ingevuld. Er staat bij mij dat vergelijkbare huishoudens 31.000 hebben maar dat het Nibud een buffer van minimaal 6.100 aanraad. Dat laatste vind ik dan weer vrij weinig.
quote:melissa-x schreef op 30 november 2013 @ 22:41:

[...]

Brood met pindakaas? Nee, we zijn gek op koken.

Ik verdiende ongeveer 1500 per maand en gaf daarvan 700 uit aan alle vaste lasten en eten (= de helft van het totaal, want mijn partner betaalt de andere helft uit zijn inkomen). Dus spaarde ik vanzelf zo'n 800 euro per maand. Dat betekent ieder jaar zo'n 9600 euro erbij. Ik gok dat mijn partner ook zoveel spaarde, al heeft hij iets duurdere hobbies, dus misschien spaart hij minder. Ik zou niet weten waar ik dit geld aan had willen uitgeven. Maar ik houd niet van verre reizen, dus dat maakt misschien nog een verschil. We blijven meestal binnen Europa. Verder weet ik het niet te verklaren. Maar als mijn kinderen het erven is dat ook een prima bestemming.

Ik pel de 700 euro even af:

100 zorg

200 huur

150 boodschappen

50 g/w/

Zit ik al op 500(!) en dit zijn minimum bedragen, klinkt niet realistisch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven