afkopen pensioen
zondag 1 december 2013 om 14:25
Wie kan ons adviseren?
Mijn man werkt nu als ZZP'er in de bouw.
Hij heeft in het verleden pensioen opgebouwd bij twee verschillende bedrijven.
Bij een daarvan heeft hij niet heel lang gewerkt en nu heeft hij een brief gekregen om dat pensioen af te kopen.
Het gaat om een bedrag van ¤ 3907,69 (bruto) waarvan na loonheffing
¤2461,84 overblijft. Omdat het bedrag lager is dan de wettelijke afkoopgrens van ¤ 451,22 bruto per jaar is het dus mogelijk om dit af te kopen.
Hij heeft nu nog geen pensioenpotje omdat hij pas voor zichzelf is begonnen dus is het een goed idee om dit daarvoor te gebruiken of moeten we dit bedrag gewoon laten staan(er gaat immers een hoop belasting af).
Wat is jullie advies?
Mijn man werkt nu als ZZP'er in de bouw.
Hij heeft in het verleden pensioen opgebouwd bij twee verschillende bedrijven.
Bij een daarvan heeft hij niet heel lang gewerkt en nu heeft hij een brief gekregen om dat pensioen af te kopen.
Het gaat om een bedrag van ¤ 3907,69 (bruto) waarvan na loonheffing
¤2461,84 overblijft. Omdat het bedrag lager is dan de wettelijke afkoopgrens van ¤ 451,22 bruto per jaar is het dus mogelijk om dit af te kopen.
Hij heeft nu nog geen pensioenpotje omdat hij pas voor zichzelf is begonnen dus is het een goed idee om dit daarvoor te gebruiken of moeten we dit bedrag gewoon laten staan(er gaat immers een hoop belasting af).
Wat is jullie advies?
zondag 1 december 2013 om 14:39
Mijn advies is om je te laten adviseren door een deskundige. Waarschijnlijk is het het verstandigst om het geld rechtstreeks door te laten storten in een alternatief pensioenpotje, zonder dat er eerst belasting over betaald hoeft te worden, maar een deskundige kan daar beter over adviseren (en vertellen wat je moet doen om te voorkomen dat het bedrag toch belastbaar wordt).
zondag 1 december 2013 om 16:27
Let op , als je het pensioen nu laat afkopen, wordt het bij je belastbare inkomen van dit jaar opgeteld, Voor het jaar waarin het wordt uitbetaald heb je dan dus opeens een afwijkend hoger inkomen, wat flink gevolgen kan hebben voor de ontvangen toeslagen (zorg, huur, kindgebonden, kinderopvang). Alleen voor de huurtoeslag geldt een bijzondere regeling m.b.t het vrijlaten van de afkoopwaarde, maar voor de andere toeslagen kan je dus flinkk moeten terugbetalen. Of het dan nog zo lonend is?
zondag 1 december 2013 om 19:29
Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat we het maar gewoon laten staan, want ik had nog niet aan de toeslagen gedacht. De enige toeslag die we krijgen is voor kinderopvang en volgend jaar ga ik een behoorlijke stap terug in salaris dus dan denk ik dat we er niet veel mee opschieten.
Nogmaals bedankt!
Ik denk dat we het maar gewoon laten staan, want ik had nog niet aan de toeslagen gedacht. De enige toeslag die we krijgen is voor kinderopvang en volgend jaar ga ik een behoorlijke stap terug in salaris dus dan denk ik dat we er niet veel mee opschieten.
Nogmaals bedankt!
zondag 1 december 2013 om 23:46
Precies wat Gismo zegt pas op hiermee ik zou me ook door een deskundige laten informeren.
Als je naar een nieuwe baas gaat kan je vaak ook nog de waarde overhevelen naar de pensioenverzekeraar van je nieuwe baas maar ik zie dat je man zelfstandige is dus dat gaat nu niet op.
Als je je laat informeren kan je meteen kijken voor een eigen pensioenplan voor je man het lijkt nu nog ver weg misschien maar is toch heel belangrijk voor straks. Succes.
Als je naar een nieuwe baas gaat kan je vaak ook nog de waarde overhevelen naar de pensioenverzekeraar van je nieuwe baas maar ik zie dat je man zelfstandige is dus dat gaat nu niet op.
Als je je laat informeren kan je meteen kijken voor een eigen pensioenplan voor je man het lijkt nu nog ver weg misschien maar is toch heel belangrijk voor straks. Succes.
woensdag 4 december 2013 om 20:42
Een klein pensioen (tot ca. 450 euro) kan afgekocht worden. dit heeft niets te maken met een (prognose uitkering per jaar)
Over de afkoopwaarde betaal je belasting (52%) en revisierente (boete voor vroegtijdige afkoop van 20%.
Als je de netto uitkering kunt gebruiken dan moet je dat zelf weten. Wil je die belasting niet betalen dan kun je dit pensioen voortzetten (zonder verdere inleg). Evt. kun je dit bedrag in de toekomst in een ander pensioen voortzetten (als hij bv. weer in loondienst gaat)
Over de afkoopwaarde betaal je belasting (52%) en revisierente (boete voor vroegtijdige afkoop van 20%.
Als je de netto uitkering kunt gebruiken dan moet je dat zelf weten. Wil je die belasting niet betalen dan kun je dit pensioen voortzetten (zonder verdere inleg). Evt. kun je dit bedrag in de toekomst in een ander pensioen voortzetten (als hij bv. weer in loondienst gaat)
Lijflied: Somethin' in my mouth - Gare du Nord