Geld & Recht alle pijlers

Belastingvoordeeltjes

09-12-2013 21:04 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Ik ben zelf een leek wat dit onderwerp betreft en hoop dat er wat lezers zijn die mij meer kunnen vertellen?

We hebben in januari een dochter gekregen, klopt het dat je n.a.v de geboorte van je kind meer belasting terugkrijgt dan dat wij voorheen kregen, toen we nog geen kids hadden??

Ik heb vanaf 1 mei gebruik gemaakt van ouderschapsverlof. Nu is het zo dat ik per 1 december met ontslag moest. Ik dus die periode gebruik gemaakt van ouderschapsverlof. Ik heb me laten vertellen dat als je gebruik maakt van ouderschapsverlof dat je dan best wat terug kan krijgen van de belastingdienst. Voor ik al die $$ zie ben ik even benieuwd of iemand me wat wijzer kan maken.

Die extra centjes komen nl best goed uit in deze tijd...

Ik zie je reacties graag tegemoet.

Groetjes!!
Ouderschapsverlof heb ik geen verstand van.

Je krijgt iig de inkomensafhankelijke combinatiekorting, als jullie beide werken. Kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag wanneer jullie beide werken en je kind naar een gastouder/kdv gaat, en 1x in de drie maanden kinderbijslag.

Kun je overigens allemaal berekenen op toeslagen.nl, op de kinderbijslag na, dat gaat via de SVB.
Inkomensafhankelijke combinatiekorting is trouwens een heffeingskorting, geen toeslag.

http://www.rijksoverheid. ... lasting/heffingskortingen
Ouderschapsverlof levert je 4,10 euro per uur ouderschapsverlof op, uit mijn hoofd.

Verder de combinatiekorting en als jullie tweeverdieners zijn, heb je de aanvullende combinatiekorting.

Berekenen gaat via het aangifteprogramma 2013, die in februari op belastingdienst.nl komt te staan.
quote:Doreia schreef op 09 december 2013 @ 21:34:

Ouderschapsverlof levert je 4,10 euro per uur ouderschapsverlof op, uit mijn hoofd.

Verder de combinatiekorting en als jullie tweeverdieners zijn, heb je de aanvullende combinatiekorting.

Berekenen gaat via het aangifteprogramma 2013, die in februari op belastingdienst.nl komt te staan.

heb je dat wel goed?

combinatiekorting is bij mijn weten een % over het loon van de minstverdienende, wanneer er kinderen onder de 12 zijn

daar is geen aanvullende korting op, toch?

en afhankelijk van het inkomen, kgb
Die belastingaftrek voor ouderschapsverlof gaat alleen op als je dit jaar ook daadwerkelijk minder hebt verdiend in totaal dan vorig jaar. Dus als je loonsverhoging hebt gehad, of als je ouderschapsverlof (deels) wordt doorbetaald, heb je geen recht op de aftrek.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Op de website van de belastingdienst kun je alles vinden over de heffingskortingen en de ouderschapsverlofkorting.

Ik vraag me overigens af of je je ouderschapsverlofkorting ook in mindering mag brengen op het loon van je partner. Anders kun je nog het probleem hebben dat je niet voldoende belasting hebt betaald om al die kortingen te verrekenen.
oh, kan zijn dat de aanvullende combikorting alweer is verdwenen. Ik doe het uit mijn hoofd en wil nog wel eens jaren en regelingen verkeerd aan elkaar koppelen dan!
quote:Doreia schreef op 09 december 2013 @ 22:12:

oh, kan zijn dat de aanvullende combikorting alweer is verdwenen. Ik doe het uit mijn hoofd en wil nog wel eens jaren en regelingen verkeerd aan elkaar koppelen dan!

ik dacht dat het - ooit- alleenstaande ouder, aanvullende alleenstaande ouder + combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting voor alleenstaande ouders was

voor twee-ouders was het volgens mij combinatiekorting voor de minstverdienende

en die aanvullende kortingen zijn volgens mij omgezet in kgb, maar misschien zit ik er naast

de belasting weet het vast beter en je kan ze ook bellen om het daarna via digi-d te wijzigen
De combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting zijn per 1 januari 2009 gewijzigd in: inkomensafhakelijke combinatiekorting. Is bij werkende fiscaal partners afhankelijk van het inkomen van de minstverdienende partner. De minstverdienende partner moet minimaal ¤ 4815 inkomen hebben en krijgt dan een basis-combinatiekorting van ¤ 1025. De iack kan afhankelijk van het inkomen minst verdienende partner oplopen tot ruim ¤ 2000.

De alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting (deze laatste alleen voor werkenden) zijn miv 2011 gecombineerd tot: de alleenstaande ouderkorting.

N.B: voor beide kortingen geldt dat er langer dan een half jaar een kind moet zijn ingeschreven op het woonadres.

Het kindgebonden budget is géén belastingkorting maar 1 van de 4 toeslagen. Heette t/m 2007 kinderkorting, in 2008 is de naam veranderd in kindertoeslag.

En vanaf 2009 werd de naam kindgebonden budget. En afhankelijk van het inkomen fiscale partners. Allemaal heel verwarrend inderdaad.

Het belastingprogramma over 2013 is nu al beschikbaar. Maar dan in de vorm van de VA2013. (voorlopige aanslag 2013) De fiscale uitkomsten zijn prima via dit programma te berekenen. Klikken op specificaties in het overzicht.

Het belastingprogramma 2013 is beschikbaar vanaf 1 januari 2014. De VIA (vooringevulde aangifte) is beschikbaar vanaf 1 maart 2014

Wat betreft de ouderschapsverlofkorting 2013. Het inkomen moet niet alleen lager zijn dan in 2012, maar men moet ook in het bezit zijn van een ouderschapsverlofverklaring van de werkgever. Lees hier de voorwaarden van de ouderschapsverlofkorting.

En lees hier over de heffingskortingen van de jaren 2011, 2012 en 2013.
quote:fisbel schreef op 10 december 2013 @ 00:50:

Wat betreft de ouderschapsverlofkorting 2013. Het inkomen moet niet alleen lager zijn dan in 2012, maar men moet ook in het bezit zijn van een ouderschapsverlofverklaring van de werkgever. Lees hier de voorwaarden van de ouderschapsverlofkorting.

En lees hier over de heffingskortingen van de jaren 2011, 2012 en 2013.

Bovenstaand is niet correct.

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2013? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2013 dan af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.

Als uw ouderschapsverlof bijvoorbeeld is ingegaan in 2012, hebt u de gegevens nodig van uw belastbaar loon over 2011 en 2013. Uw maximale ouderschapsverlofkorting is namelijk uw belastbaar loon over 2011, min uw belastbaar loon over 2013.
quote:sebas1980 schreef op 13 december 2013 @ 15:12:

[...]

Bovenstaand is niet correct.

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2013? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting anders. U trekt uw belastbaar loon over 2013 dan af van uw belastbaar loon over het jaar vóór het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.

Als uw ouderschapsverlof bijvoorbeeld is ingegaan in 2012, hebt u de gegevens nodig van uw belastbaar loon over 2011 en 2013. Uw maximale ouderschapsverlofkorting is namelijk uw belastbaar loon over 2011, min uw belastbaar loon over 2013.Ik geef u helemaal gelijk. De belastingdienst stelt dat peiljaar is het jaar dat het ouderschapsverlof is ingegaan. Deze uitleg / interpretatie staat echter niet in de Wet inkomstenbelasting. In artikel 8.14b lid 2 is het volgende te lezen:

De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar

met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.

Mij is geen ministeriële beschikking bekend waarom als peiljaar niet het voorgaande jaar gekozen zou mogen worden i.p.v. het jaar dat het ouderschapsverlof is ingegaan.

Voorbeeld: inkomens 2011, 2012, 2013 zijn resp. ¤ 23.000 ¤ 26.000 en ¤ 24.000 / per 1 december 2011 is het ouderschapsverlof ingegaan.

Er is geen recht op ouderschapsverlofkorting 2013 als 2011 als peiljaar wordt genomen (interpretatie / informatie belastingdienst) Immers: het inkomen 2011 is lager dan het inkomen in 2013.

Als echter de tekst wet inkomstenbelasting art 8.14b lid 2 wordt gehanteerd is er wel recht op ouderschapsverlofkorting. Immers: het inkomen 2012 is ¤ 2000 hoger dan het inkomen in 2011. Lees de wet hier
Zou het niet gaan om het peiljaar waarin het ouderschapsverlof is ingegaan dan zou 99% van de gevallen maximaal een jaar gebruik kunnen maken van de regel. De belastingdienst bevestigd ook dat het om het jaar gaar waarin ouderschapsverlof is gestart.

Overigens heb je gelijk, de regel spreekt zichzelf op vele vlakken tegen. Sel dat je je ouderschapsverlof in laat gaan medio december dan ben je in je onwetendheid al vrijwel zeker de sigaar.
quote:sebas1980 schreef op 16 december 2013 @ 10:09:

Zou het niet gaan om het peiljaar waarin het ouderschapsverlof is ingegaan dan zou 99% van de gevallen maximaal een jaar gebruik kunnen maken van de regel. De belastingdienst bevestigd ook dat het om het jaar gaar waarin ouderschapsverlof is gestart.

Overigens heb je gelijk, de regel spreekt zichzelf op vele vlakken tegen. Sel dat je je ouderschapsverlof in laat gaan medio december dan ben je in je onwetendheid al vrijwel zeker de sigaar.

De eerste zin begrijp ik niet. Is onduidelijk geformuleerd.

En natuurlijk bevestigt de Belastingdienst de informatie die op de eigen site is te lezen.

Het gaat erom dat de wet inkomstenbelasting artikel 8.14b lid 2 anders formuleert dan de interpretatie van deze wet door de Belastingdienst. De Belastingdienst voegt toe dat als peiljaar het jaar genomen moet worden voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof.

De wet vermeldt als peiljaar het jaar voorafgaand aan het belastingjaar. In lid 3 van artikel 8.14b is vermeld dat bij ministeriële beschikking nadere regels kunnen worden gesteld voor de toepassing van dit artikel.

Ik heb echter geen ministeriële beschikking aangaande lid 2 van artikel 8.14b kunnen vinden. Misschien is er een antwoord van de minister geweest op een vraag hoe dit artikel geïnterpreteerd dient te worden. Ik heb hierover niets kunnen vinden. U wel?

Als die beschikking er niet is en nooit geweest of als er geen interpretatie door de minister heeft plaatsgevonden hoe dit artikel moet worden gelezen kan m.i. eenvoudigweg, als dat beter uitkomt, als peiljaar het jaar voorafgaand aan het belastingjaar worden genomen. I.p.v. het jaar voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof. Als de inspecteur deze stellingname afwijst met beroep op de eigen informatie kan gewezen worden op de wet inkomstenbelasting artikel 8.14b lid 2 en een bezwaarschrift worden geschreven.
Ik ga uit van hetgeen de belastingdienst op haar site verteld en ook telefonisch bevestigd. Men kan van de gemiddelde burger niet verwachten dat hij of zij het Nederlands wetboek uit zijn hoofd kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven