Gezondheid alle pijlers

Roaccutane, wel of niet?

11-11-2013 22:10 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Na jaren worstelen met acne heb ik over een kleine drie weken een afspraak bij de dermatoloog.

Ik heb veel te lang zelf en via de huisarts aangemodderd en ondertussen alles (Alles? Ja, alles!) al geprobeerd om er vanaf te komen.

Van crème's, smeersels, maskers, noem maar op van huismerk tot belachelijk duur merk tot TelSell producten.

Bepaalde producten uit m'n dieet laten, bepaalde producten juist wél eten noem maar op.

De laatste dingen die mijn huisarts geprobeerd heeft zijn benzoylperoxide (eerst 50, toen 100), een maand orale antibiotica, en antibiotica in crème.

Het enige wat van de hele lijst iets helpt is de benzoylperoxide, maar op het moment dat het een beetje bij trekt, begint mijn huid als een gek te schilferen en vallen er echt stukken huid van 0,5 bij 0,5 cm van m'n gezicht af. Ook geen pretje.

Nu zei mijn huisarts dat de dermatoloog naar alle waarschijnlijkheid roaccutane voor zou gaan schrijven.

Ik had hier natuurlijk al over gelezen op internet. De beloftes zijn geweldig, een mooie, gave huid, en nooit meer last van acne na de kuur!

Helaas vind je op internet qua ervaringen natuurlijk alleen maar horrorverhalen ( "Ik veranderde erdoor in een monster" ) over lippen die bij het minste of geringste helemaal kapot springen, zicht wat ontzettend achteruit gaat, mede door mega-droge ogen, spontane bloedneuzen, zelfs mensen die er depressief van werden.

Er zijn wel veel mensen die zeggen dat ze het ondanks alle bijwerkingen wel waard vonden.

Wat ik ook een bezwaar vind is de hele heisa qua zwanger worden er omheen. Ik heb momenteel (nog) geen kinderwens, maar ik vraag me wel af hoe het kan dat een middel wat zó schadelijk is voor een foetus, niet ontzettend schadelijk voor je eigen lijf kan zijn.

Mijn vraag is nu voornamelijk, zijn er mensen met ervaring met roaccutane die niet of nauwelijks last van de bijwerkingen hebben gehad (Lees, de hele kuur verdraagbaar door zijn gekomen)

Ik ben storemanager in een optiekzaak, met de acne rondlopen is al ontzettend storend en slecht voor mijn zelfvertrouwen, als ik door mijn laatste redmiddel er een half jaar uit ga zien als "een monster" weet ik niet of het me wel waard is.
Jaren gebruikt? Een kuur duurt toch ongeveer een half jaar of heb ik het nu mis?

Ik zou over vijf maanden de dosis binnen moeten hebben, hoop toch dat het dan ook klaar is..
Na zo'n kuur van een half jaar zou het niet moeten terugkomen maar dat klopt helaas niet. Na het stoppen komt je onreine huid gewoon weer terug. Ik ben begon op mijn 19e en tot mijn 25e heb ik ongeveer 4 kuren gehad, maar gelukkig nooit last van ernstige bijwerkingen.
Iemand die ik goed ken gebruikt het nu een maand of twee. Hij heeft inderdaad voor het eerst in zijn leven lippenbalsem nodig, maar man! Wat is zijn huid nu mooi gaaf geworden al!! Het is dat het zo'n agressief middel is, maar anders had ik het zelf ook wel gewild. Heb weliswaar geen puistjes, maar ook alle grove poriën en mee-eters zijn weg bij hem :-)
Vandaag met mijn huisarts besproken om dit middel te gaan gebruiken, aangezien zowel de diane als de jasmijn pil bij mij teveel andere klachten geven.

Heb nu eerst nog een creme gekregen, Acid a... tretinoïne.

Ik moet van de huisarts eerst alle andere opties gebruikt hebben alvorens te beginnen met Roaccutane.

Het schijnt toch ook niet zo heel goed te zijn voor je.

Mijn acne is hormonaal en ik hoop dat de creme helpt en ik uiteindelijkde roaccutane niet zal hoeven gebruiken.

Maar ik hoef niemand uit te leggen wat acne met je doet. Het is een aandoening die behalve uiterlijk ook veel met het innerlijk doet...

Als de creme niet helpt, zal ik zeker overgaan op Roaccutane.
Sterker door Strijd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven