De verloedering van de Nederlandsche Taal :)

09-06-2008 21:21 296 berichten
Alle reacties Link kopieren
Word ik oud? Kunnen mensen tegenwoordig niet meer schrijven? Of is het gewoon evolutie van de taal?

Ik erger me zo aan de volgende taalvauten die ik zo vaak tegenkom dat ik haast zou denken dat ik iets heb gemist. Me ipv mijn (me man, me auto, me ventje etc), mjah (maar ja), tog (het is toch toch tog?) en nog meer waar ik zo snel niet op kom.

Naja wat denken jullie er nou van .
anoniem_25873 wijzigde dit bericht op 10-06-2008 16:01
Reden: En nog wel zo goed opgelet of ik geen vauten zou maken...
% gewijzigd
Jee, ik herken mijn eigen taal niet meer terug.............
Die mag je me eens uitleggen, Missisbladie8888...

Mis ik iets?
Blijft leuk deze (ik vind het maar raar hoor, gevoelsmatig klopt het gewoon niet) topic.

Hartstikke mensen, hartstikke...

Oh Lad, hier een Randstedeling en inderdaad gaat de klemtoon hier op káár. Komt hier dan ook het verschil in uitspreken van overleg vandaan? Wij spreken hier over een overlég, een oud-collega heeft liever óverleg. Vind ik zo gek klinken!
goet toppik dit > Nee, even serieus: je hebt helemaal gelijk. Ik vind dat we best wat zorgvuldiger met onze taal om zouden mogen gaan. Ik erger me vooral aan al die buitenlandse woorden of verbastereingen die in het Nederlands sluipen. Héél erg vind ik bijvoorbeeld servicedienst, brr. Nu je ook kunt gaan betalen met je vingerafdruk zag ik het woord vingertip voorbijkomen. Waarom niet vingertop, of desnoods fingertip ?
Oja, veel gehoord; "Ik werd gebeld door dat bedrijf." Ik zie dan een stenen gebouw voor me met armen en een hoorn. Afhankelijk van wie het zegt, vraag ik graag of dat bedrijf handjes heeft dan.
ik bedoelde natuurlijk verbasteringen
op een geboortekaartje wat ik laatst kreeg stond het woord : nieuwschierig... een fout die mij gelijk in t oog sprong, gewoon omdat ik het een stomme fout vind.

maar nu valt me op dat het heel vaak gebruikt wordt!

het kan aan mij liggen natuurlijk maar dit is toch zo`n woord waaraan je ziet dat het fout is???

en dan de volgende, graag hoor ik jullie mening over het volgende.

liefde is het enige wat zich vermenigvuldigd als je het deelt.

is het in deze zin nu vermenigvuldigt of vermenigvuldigd? volgens mij met een T maar ook dit kreeg ik op een geboortekaartje toegezonden, en de ouders zijn dus zeker van de d, ze hadden het namelijk uitgebreid opgezocht op internet en hebben de meeste stemmen gelden gedaan...

ik hoor het graag van jullie, want ik weet het niet meer!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Vermenigvuldigt met een T inderdaad (want: tegenwoordige tijd).

En ook: nieuwsgierig. Zie ook Van Dale:

U hebt gezocht op het woord: nieuwsgierig.

RESULTAAT (max 20 woorden)

nieuws·gie·rig (bijvoeglijk naamwoord; nieuwsgieriger, nieuwsgierigst; nieuwsgierigheid)

1 verlangend om iets te weten of waar te nemen
Peas on earth!
dank u prinses!

wat betreft het niewsgierig, de uitleg leek mij heel makkelijk, je bent gierig naar nieuws, en vandaag nieuwsgierig. Je bent niet schierig naar nieuw!..

ik snap niet dat mensen soms zulke rare fouten kunnen maken!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Nieuwsgierig is inderdaad een van die woorden die vaak verkeerd wordt geschreven... Dat de drukker dat niet gezien heeft! Foei!

En ja vermenigvuldigT, inderdaad. Internet is niet altijd een valide bron van informatie als je niet weet waar je moet zoeken. Meeste stemmen gelden??!! Er zijn toch gewoon regels voor, haha.

Zag laatst ook op een geboortekaartje: Trots zijn wij met de geboorte....

Vind ik zo raar klinken, bij mijn weten is het 'trots op' of 'blij met'.
tja, dat krijg je als je zelf je kaartjes via internet laat drukken en niet even iemand een controle laat doen.

en de meeste stemmen gelden ja , ik moest er ook om lachen.... het is toch allemaal niet zo moeilijk. ( al schijnen heel veel mensen het toch heel moeilijk te vinden)
Misschien dat ik zelfs het 'wat' nog wel zou vervangen door 'dat'...

Ook 'dat' vind je terug op internet... Is daar ook over gestemd?!
quote:__justme__ schreef op 20 juni 2008 @ 16:11:

Nieuwsgierig is inderdaad een van die woorden die vaak verkeerd wordt geschreven... Dat de drukker dat niet gezien heeft! Foei!

...een van die woorden die vaak verkeerd worden geschreven. ;)
quote:__justme__ schreef op 20 juni 2008 @ 16:19:

Misschien dat ik zelfs het 'wat' nog wel zou vervangen door 'dat'...

Ook 'dat' vind je terug op internet... Is daar ook over gestemd?! Dat is zeker een grapje? Het is natuurlijk 'het enige wat', niet 'het enige dat'.
quote:Roelfien schreef op 20 juni 2008 @ 16:27:

[...]

...een van die woorden die vaak verkeerd worden geschreven. ;)

Excusez le mot! Er worden natuurlijk meerdere woorden verkeerd geschreven...

Dat laatste was overigens een grapje inderdaad... Als we dan toch gaan stemmen!
quote:zoefie schreef op 20 juni 2008 @ 15:55:

goet toppik ditToppik? Ik kan me voorstellen dat een vrouw na een potje seks zegt: "Wat een toppik!"
World of Warcraft: Legion
Ja Hans, dat kan ik me ook voorstellen
Wat ik ook irritant vind: ik communiceer het naar hem toe. Zo lelijk! Je kunt het ook gewoon aan hem vertellen.
quote:Roelfien schreef op 20 juni 2008 @ 16:27:

[...]

...een van die woorden die vaak verkeerd worden geschreven. ;)Tja, ik vind juist een van de woorden die verkeerd geschreven wordt goed en niet jouw verbetering.
Roelfien heeft gelijk. Er worden woorden verkeerd geschreven, en daar is het er een van.

maar:

Een van de woorden die verkeerd worden geschreven dient als voorbeeld in deze discussie.
Ik vind hier dingen van.
quote:CL2 schreef op 20 juni 2008 @ 15:56:

Oja, veel gehoord; "Ik werd gebeld door dat bedrijf." Ik zie dan een stenen gebouw voor me met armen en een hoorn. Afhankelijk van wie het zegt, vraag ik graag of dat bedrijf handjes heeft dan.

Ik vind dit wel normaal om te zeggen eigenlijk? In het Engels zeggen we het ook zo....is het in het Nederlands zo fout?

Je bedoelt toch dat je van het bedrijf hebt gehoord (als geheel) en niet per se van Mevr. ..., secretateresse van die-en-die?

Ik vind het eigenlijk wel logisch.
quote:Sabeltandcavia schreef op 21 juni 2008 @ 11:31:

Roelfien heeft gelijk. Er worden woorden verkeerd geschreven, en daar is het er een van.

Volgens Onze Taal, Van Dale en andere taalsites niet hoor. Die geven alle aan dat beide opties correct zijn.
Ik vind ook dat Roelfien en Sabeltandcavia gelijk hebben. In "een van de woorden die verkeerd worden geschreven" slaat "worden" op "die" dat slaat op "de woorden", meervoud dus. Er wordt niet één woord verkeerd geschreven, maar meerdere.
Het zou best kunnen dat volgens Onze Taal en Van Dale beide opties correct zijn, maar je hebt dan wel betekenisverschil. Roelfien ging er waarschijnlijk van uit dat er meerdere woorden vaak verkeerd geschreven worden, en "nieuwsgierig" is daar één van.
quote:jaimie schreef op 20 juni 2008 @ 15:14:

[...]

Eeeeehm, vandaar dus die wink smiley aan het eind, dat was sarcastisch bedoeld......Oh...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven