Lang kerstdiner + lage rugpijn

maandag 23 december 2013 om 23:37
Vanmiddag ben ik door mijn rug gegaan. Plat liggen en staan/lopen zijn best te doen, maar zitten houd ik (nog) niet lang uit. Gelukkig heb ik deze dagen vrij, dus kan ik alles op mijn eigen tempo doen. Maar zowel eerste als tweede kerstdag heb ik een diner, lang zitten dus... Ik hoop dat de pijn de komende dagen afzwakt, maar mocht dat tegenvallen: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en tips en adviezen hebben om het kerstdiner door te komen?
Qua pijnstilling heb ik vandaag paracetamol geprobeerd, dat helpt maar een klein beetje. Aangezien ik veel andere pijnstillers die vrij verkrijgbaar zijn niet mag ga ik morgen denk ik ook de huisarts maar even bellen om te overleggen over pijnstilling.
Qua pijnstilling heb ik vandaag paracetamol geprobeerd, dat helpt maar een klein beetje. Aangezien ik veel andere pijnstillers die vrij verkrijgbaar zijn niet mag ga ik morgen denk ik ook de huisarts maar even bellen om te overleggen over pijnstilling.

maandag 23 december 2013 om 23:44
Wat een ellende, maar ik zou toch echt niet tegen heug en meug op een stoel gaan zitten en verrekken van de pijn als liggen mij verlichting zou geven. Dan zou ik toch lekker op de bank gaan liggen bij de betreffende gastheer/gastvrouw en mogen ze me lekker de verschillende gangen op een dienblad aanreiken. Zo ben je er toch tenminste nog bij. Beterschap!

maandag 23 december 2013 om 23:48
Ja, eigenlijk zou ik dat het liefste willen, maar ook weer niet. Ik ben de afgelopen jaren veel ziek geweest en daardoor al vaak iemand geweest waar rekening mee gehouden moest worden en die door pijn etc niet optimaal mee kon doen. En nou dit weer, ik wil gewoon ook eens een jaartje normaal meedoen!
Plus, eerste kerstdag gaan we naar mijn ouders en die hebben de bank ik een andere ruimte dan de tafel staan. Als ik daar ga liggen ben ik echt afgezonderd. Of ik moet lekker op het aanrecht gaan liggen
@ Samova, ouders en schoonouders, wel vertrouwde en huiselijke omgeving dus.
Plus, eerste kerstdag gaan we naar mijn ouders en die hebben de bank ik een andere ruimte dan de tafel staan. Als ik daar ga liggen ben ik echt afgezonderd. Of ik moet lekker op het aanrecht gaan liggen
@ Samova, ouders en schoonouders, wel vertrouwde en huiselijke omgeving dus.
maandag 23 december 2013 om 23:49
Balen zeg.
Ik zou ook af en toe even gaan liggen. Daarnaast goed opletten op wat voor stoel je gaat zitten.
Ik heb thuis een soort van kussen wat heel goed helpt
http://www.halfords.nl/pr ... rugsteun-ventilerend.html
Je zou zoiets kunnen proberen en eventueel meenemen.
Ik zou ook af en toe even gaan liggen. Daarnaast goed opletten op wat voor stoel je gaat zitten.
Ik heb thuis een soort van kussen wat heel goed helpt
http://www.halfords.nl/pr ... rugsteun-ventilerend.html
Je zou zoiets kunnen proberen en eventueel meenemen.

maandag 23 december 2013 om 23:52
quote:samova schreef op 23 december 2013 @ 23:46:
Waar ga je heen? Ik hoop voor je dat hetbij iemand thuis is. Denk aan je gezondheid en ga gewoon na elke gang ff plat op de bank. Dat snapt iedereen. Wel vervelend voor jeJa, dit zou ik ook doen. Ik zou niet het eten op de bank laten serveren. Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Dat kun je natuurlijk ook overwegen, als het écht niet gaat: thuisblijven, of korter gaan dan gepland.
Waar ga je heen? Ik hoop voor je dat hetbij iemand thuis is. Denk aan je gezondheid en ga gewoon na elke gang ff plat op de bank. Dat snapt iedereen. Wel vervelend voor jeJa, dit zou ik ook doen. Ik zou niet het eten op de bank laten serveren. Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Dat kun je natuurlijk ook overwegen, als het écht niet gaat: thuisblijven, of korter gaan dan gepland.

dinsdag 24 december 2013 om 00:01
Als het kan natuurlijk geregeld gaan liggen, maar dat is mss lastig. Verder: Geen hakken aan doen zodat je je voeten plat op de grond kunt zetten. Kussentje in je rug zodat je goed rechtop zit. Geen schalen aanpakken en daardoor met je rug gaat draaien. Warmte pleister op je rug plakken, hierdoor wordt de pijn verzacht. Af en toe op staan en gaan wandelen. Sterkte!

dinsdag 24 december 2013 om 00:37
Zoek een stoel waar je wel oké op kan zitten en neem die mee. Misschien zit een tuinstoel met kussen bijvoorbeeld beter dan die hippe maar totaal niet ergonomische designer stoelen. Zet eventueel iets onder je voeten zodat je deze echt goed kan neerzetten (onbewust compenseer je vaak veel met je rug.
Eventueel zo'n warmte kussen tegen je rug en in beweging blijven. Dus tussendoor dingetjes blijven doen (chocolaatjes op een schaaltje leggen, komkommer snijden, etc.).
Sterkte! Hoe vertrouwd het ook is, het is altijd vervelend om de hele avond zo mee bezig te moeten zijn
Eventueel zo'n warmte kussen tegen je rug en in beweging blijven. Dus tussendoor dingetjes blijven doen (chocolaatjes op een schaaltje leggen, komkommer snijden, etc.).
Sterkte! Hoe vertrouwd het ook is, het is altijd vervelend om de hele avond zo mee bezig te moeten zijn

dinsdag 24 december 2013 om 01:08
Laatst ook door m'n rug gegaan en voor mij werkt het dan altijd het best om in beweging te blijven en veel af te wisselen. Ik was met twee dagen weer behoorlijk opgeknapt. Wat voor mij funest is is stil gaan liggen/zitten. M'n rug wordt dan stijf en dan kom ik nog maar moeilijk in beweging. Op die manier heb ik wel eens 2 wkn met klachten rondgelopen. Succes!

dinsdag 24 december 2013 om 01:12

dinsdag 24 december 2013 om 01:14
goede pijnstilling om te voorkomen dat je verkrampt
en regelmatig even van je stoel om een stukje te lopen (de gastvrouw helpen, niet al te zwaar gaan tillen natuurlijk)
en zorg voor een stoel waar je goed op kan zitten. vaak worden bij dat soort gelegenheden alle stoelen overal weggeplukt, je kan gerust iemand vragen te ruilen als je er niet goed in kan zitten ivm rugpijn
en regelmatig even van je stoel om een stukje te lopen (de gastvrouw helpen, niet al te zwaar gaan tillen natuurlijk)
en zorg voor een stoel waar je goed op kan zitten. vaak worden bij dat soort gelegenheden alle stoelen overal weggeplukt, je kan gerust iemand vragen te ruilen als je er niet goed in kan zitten ivm rugpijn

dinsdag 24 december 2013 om 06:53
Gaan ze bij jullie thuis tussen de gangen door niet op de bank zitten om bijv. een film te kijken?
Ik zou korter gaan en bijv. alleen mee aperitieven (op de bank) en daarna 2 voorgerechten mee eten. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk toch al aardig je maag vol en dan lekker naar huis comfortabel op je eigen bank gaan liggen.
Ik zou korter gaan en bijv. alleen mee aperitieven (op de bank) en daarna 2 voorgerechten mee eten. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk toch al aardig je maag vol en dan lekker naar huis comfortabel op je eigen bank gaan liggen.
dinsdag 24 december 2013 om 07:21
dinsdag 24 december 2013 om 10:39
En mss een statafel regelen zodat jij deels ook staand kunt eten? Collegaatje van mij deed dat altijd voor haar werk. (Zelf kan ik juist met rugpijn alleen maar zitten en niet staan en lopen dus verder geen praktische tips.) En de dokter ff bellen over pijnstilling? Er zijnvoldoende niet zon heftige oplossingen qua pijnstilling maar ik zou met de huisarts overleggen. En vooral veel bewegen!
En mss idd een warmtepleister of kersenpitkussen?
Sterkte!
En mss idd een warmtepleister of kersenpitkussen?
Sterkte!

dinsdag 24 december 2013 om 14:01
@buaya
Heb je al pijnstillers? Zo niet, neem dan de max paracetamol, verdeeld over de dag (2 per keer). Dan bouw je een spiegel op en werkt het beter.
Verder idd zoveel mogelijk tussendoor even lopen (of wiebelen, stilstaan is funest) en/of liggen. Hebben je (schoon)ouders een goede bureaustoel met meeverende rugleuning? Zo ja, ga daar dan op zitten. Dan zit je namelijk actiever, wat ook beter is voor een zere rug en langer is vol te houden. Even zo instellen dat je benen in een hoek van precies 90 graden plat op de grond staan. En eventuele armleuning ook goed verstellen, zodat ze precies aansluiten op je ellebogen, wanneer je die in een hoek van 90 graden houdt.
Heb je al pijnstillers? Zo niet, neem dan de max paracetamol, verdeeld over de dag (2 per keer). Dan bouw je een spiegel op en werkt het beter.
Verder idd zoveel mogelijk tussendoor even lopen (of wiebelen, stilstaan is funest) en/of liggen. Hebben je (schoon)ouders een goede bureaustoel met meeverende rugleuning? Zo ja, ga daar dan op zitten. Dan zit je namelijk actiever, wat ook beter is voor een zere rug en langer is vol te houden. Even zo instellen dat je benen in een hoek van precies 90 graden plat op de grond staan. En eventuele armleuning ook goed verstellen, zodat ze precies aansluiten op je ellebogen, wanneer je die in een hoek van 90 graden houdt.

dinsdag 24 december 2013 om 15:02
Die ruggesteun waar Wickyvi het over had zou ik gebruiken als ik jou was (als je nog terecht kunt bij Halfords).
Ik heb het ook al jaren in mijn rug en ik gebruik hem ook, neem hem ook mee als ik uit eten ga zelfs! Zo maak je een vervelende stoel een stuk aangenamer voor je rug!
Verder idd paracetamols slikken en eventueel insmeren met tijgerbalsem kan ook wat verlichten.
En tussen door steeds wat lopen, al is het maar een klein stukje.
Erg bedankt trouwens Wickyvi, nu weet ik waar ik no zo'n exemplaar kan kopen! Was al langer op zoek naar nog een exemplaar maar waar ik hem gekocht had hebben ze hem al lang niet meer!
Ik heb het ook al jaren in mijn rug en ik gebruik hem ook, neem hem ook mee als ik uit eten ga zelfs! Zo maak je een vervelende stoel een stuk aangenamer voor je rug!
Verder idd paracetamols slikken en eventueel insmeren met tijgerbalsem kan ook wat verlichten.
En tussen door steeds wat lopen, al is het maar een klein stukje.
Erg bedankt trouwens Wickyvi, nu weet ik waar ik no zo'n exemplaar kan kopen! Was al langer op zoek naar nog een exemplaar maar waar ik hem gekocht had hebben ze hem al lang niet meer!
dinsdag 24 december 2013 om 15:11
1) zorg voor goede pijnstillers, vraag eventueel je apotheek wat de beste voor jou zijn. En bouw en spiegel op, dus neem voldoende pijnstillers, niet wachten totdat de pijn heel erg is.
2) ijs op de pijnlijke plek, maximaal een kwartiertje. Uiteraard de ijszak niet direct op de huis, maar leg er een tissue of doek tussen. Dit kan je elk uur herhalen
3) blijf in beweging
4) mocht je toch zitten, dan het liefst op een rand van een tafel, of op een hoge tuinstoel. In ieder geval moeten je knieën lager zitten dan je heupen. Bij het opstaan, eerst naar de rand schuiven en dan met een rechte rug (eventueel steunend op de leuningen of knieën) gaan staan.
5) bij het liggen op de rug een kussentje onder je knieën leggen, zodat de spanning van je onderrug af is. En bij het liggen op de zij, een kussen tussen de knieën, zodat je de torsie/draaiing uit de onderrug haalt.
6) verder geduld, geduld en nog meer geduld hebben en rustig blijven bewegen.
7) stil staan vermijden, mocht je toch langer stil moeten staan (tandenpoetsen, haar borstelen, etc) dan 1 voet wat hoger zetten. Bijvoorbeeld op een opstapje of een ouderwetse stoof, ongeveer 1 traptrede hoog. Afwisselen met links en rechts. Wanneer je dan naar voren buigt (om mond te spoelen) dan buig je vanuit je heupen en niet vanuit de rug.
2) ijs op de pijnlijke plek, maximaal een kwartiertje. Uiteraard de ijszak niet direct op de huis, maar leg er een tissue of doek tussen. Dit kan je elk uur herhalen
3) blijf in beweging
4) mocht je toch zitten, dan het liefst op een rand van een tafel, of op een hoge tuinstoel. In ieder geval moeten je knieën lager zitten dan je heupen. Bij het opstaan, eerst naar de rand schuiven en dan met een rechte rug (eventueel steunend op de leuningen of knieën) gaan staan.
5) bij het liggen op de rug een kussentje onder je knieën leggen, zodat de spanning van je onderrug af is. En bij het liggen op de zij, een kussen tussen de knieën, zodat je de torsie/draaiing uit de onderrug haalt.
6) verder geduld, geduld en nog meer geduld hebben en rustig blijven bewegen.
7) stil staan vermijden, mocht je toch langer stil moeten staan (tandenpoetsen, haar borstelen, etc) dan 1 voet wat hoger zetten. Bijvoorbeeld op een opstapje of een ouderwetse stoof, ongeveer 1 traptrede hoog. Afwisselen met links en rechts. Wanneer je dan naar voren buigt (om mond te spoelen) dan buig je vanuit je heupen en niet vanuit de rug.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover