Waarom Wintersport?

09-01-2014 18:41 71 berichten
Ik snap het dus niet, dat hele wintersport.

Elk jaar komen er minstens twee of drie collega's gehavend van terug, met complexe botbreuken, gescheurde schouders en kniepezen. Wordt het geen tijd om een eigen risico in te voeren voor de wintersport?

Waarom denken hordes Nederlanders dat ze de conditie en de kunde hebben om in de echte bergen te skiën? Het hele jaar door zitten ze op hun reet in ons platte landje, maar als er sneeuw ligt in de Alpen worden het opeens top-atleten.. En wij maar betalen voor dat speciale gele vliegtuig om ze op te halen als het weer eens misgaat.

Wat is dat nou voor gekkigheid?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 09 januari 2014 @ 19:25:

Tot nu toe zijn de reacties vrij voorspelbaar

Ik heb geen collega's thuis zitten vanwege andere sporten. En dat is ook juist mijn punt. Mensen die het hele jaar niks bijzonders doen, besluiten opeens te moeten skiën in de bergen. Als het dan mis gaat gaat het ook goed mis en zijn ze voor weken zo niet maanden uitgeschakeld. In mijn omgeving heeft geen andere sport zo'n impact.

Ik zou er niet over schrijven als dit niet elk jaar weer gebeurt.Maar waarom vind JIJ dit dan zo vervelend? Omdat je het werk van je zieke collega's moet overnemen ? Als het de spuigaten uitloopt, dan zou ik het erover hebben met mn werkgever om samen tot een oplossing te komen.
En je kunt nog zo goed getraind zijn, de valpartijen die ik heb gehad werden voor 80% veroorzaakt door iemand die mij heeft aangeskied.
quote:himalaya schreef op 09 januari 2014 @ 18:46:

En met dat gerook en zwanger zijn moet het ook maar eens afgelopen zijn. Kost ook veel te veel geld.

Joh, al die ouders die de kosten van kinderopvang van de belasting aftrekken! Daar betaal jij en ik ook aan mee!

Over het zeangerschapsverlof maar niet te spreken, 16 weken betaald thuis om niks te doen

Weet je hoe duur die transgender-operaties zijn? Die worden gewóón betaald door het ziekenfonds hoor.

Laat ik,voor de zekerheid niet de niet vergeten voor hunnie die de niet lazen
Je bent zelf een theepot
quote:elninjoo schreef op 09 januari 2014 @ 19:25:

Volgens mij moeten wintersporters een extra polis afsluiten bij hun reisverzekering voor risicovolle sporten. En terecht.

Lijkt me meer dan terecht!

Dus dat wintersporten is toch niet zo onschuldig als men hier doet geloven!
quote:rosanna08 schreef op 09 januari 2014 @ 19:01:

leven is risicovol, ook maar mee ophouden dan allemaal? Van leven ga je dood
Je bent zelf een theepot
quote:Razzmatazz schreef op 09 januari 2014 @ 19:28:

[...]

Maar waarom vind JIJ dit dan zo vervelend? Omdat je het werk van je zieke collega's moet overnemen ? Als het de spuigaten uitloopt, dan zou ik het erover hebben met mn werkgever om samen tot een oplossing te komen.Ik krijg minder verlof en omdat ik onderhand gewoon medelijden met mijn werkgever heb, iets wat niet snel voorkomt
quote:elninjoo schreef op 09 januari 2014 @ 19:25:

Volgens mij moeten wintersporters een extra polis afsluiten bij hun reisverzekering voor risicovolle sporten. En terecht.

Lijkt me meer dan terecht!

Dus dat wintersporten is toch niet zo onschuldig als men hier doet geloven!

De blessures zijn vergelijkbaar met andere sporten

De extra verzekering is voor het evt vervoer, de helicopter e/ o gipsvluchf bijvoorbeeld
Je bent zelf een theepot
Waar maak je je druk om? Jij vindt wandelen misschien te gek waarvan een ander denkt: waaaaaaaarom??!!!
quote:kadanz schreef op 09 januari 2014 @ 19:08:

[...]

Dat kan natuurlijk ook.

Maar voor welke andere sport heb je speciale gipsvluchten om al die helden weer naar Nederland te repatriëren? Of zijn dat ook allemaal kneuzen?

Wat maakt het voor jou uit of je collega thuis zit met een gescheurde kruisband tgv voetbal en is vervoerd met de ambulance of een gescheurde kruisband agv skiën en naar beneden is gebracht met een banaan en thuis zit?

Sportblessures

Kopie daaruit

Veel blessures door voetbal

De meeste SEH-behandelingen van sportblessures vinden plaats in verband met blessures door:

veldvoetbal (50.000)

bewegingsonderwijs (18.000)

paard- en ponyrijden (11.000)

hockey (9.600)

vechtsport (5.000)
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 09 januari 2014 @ 19:42:

[...]

Wat maakt het voor jou uit of je collega thuis zit met een gescheurde kruisband tgv voetbal en is vervoerd met de ambulance of een gescheurde kruisband agv skiën en naar beneden is gebracht met een banaan en thuis zit?

Niks, maar het is vooral de wintersport die de kruisbanden scheurt, de polsen breekt, en de schouders buiten werking stelt.
quote:SuzanneSuus schreef op 09 januari 2014 @ 19:42:

[...]

Sportblessures

Kopie daaruit

De meeste SEH-behandelingen van sportblessures vinden plaats in verband met blessures door:

veldvoetbal (50.000)

hockey (9.600)

vechtsport (5.000)

Ja, duh. Wintersporters komen natuurlijk niet hier op de EH.

(ik kon het niet laten )
Sorry, ik ski al 25 jaar en nog nooit iets gehad met skiën.
Gebeuren er alleen ongelukken tijdens de wintersport? Dacht het toch echt niet. Iedere sport brengt een risico met zich mee, zelfs schaken, daar kun je stevige koppijn van krijgen waardoor je bent uitgeschakeld. Een groot deel van de wintersportblessures is te wijten aan: slechte voorbereiding, meteen na aankomst op de latten, teveel alcohol, zelfoverschatting, verkeerd materiaal, volle pistes, de verkeersregels niet kennen en last but not least, de meeste Nederlanders kunnen niet skiën. Ik heb me ook nooit vergeleken met Martine Ertl of Lindsey Vonn, de meeste kleuters doen het beter dan ik (ik doe het al een tijd niet meer). Wie zijn hersens gebruikt verzekert zich extra goed, een tochtje met de helicopter is beslist niet gratis.
verba volant, scripta manent.
quote:ThunderassMan schreef op 09 januari 2014 @ 19:51:

[...]

(ik kon het niet laten )

Klopt en je smiley is terecht hoor

Als TO idd alleen geblesseerde collega's heeft die agv een wintersport thuis zijn en nooit agv een andere sport is dat toeval

Of ze heeft collega's die nooit sporten maar 1x per jaar gaan skien. Dan had ze hetzelfde gehad als haar collega's plots aan een zaalvoetbaltournooi hadden meegedaan.

Overigens is pré-ski gym nooit effectief bewezen om blessures te voorkomen
Je bent zelf een theepot
Als iedereen uit de wintersportlanden naar Nederland zou komen om te fierljeppen, iets dat zelfs voor veel Nederlanders een onbekende sport is, kregen we "fierljepvluchten" naar Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen, Finland enzovoort. Nederlanders worden nou eenmaal niet op ski'tjes gezet als ze nog in de luiers lopen.
verba volant, scripta manent.
Kom eens een zaterdag of zondag bij mij op de spoed kijken.... Leve de voetbal, hockey, vechtspporten of gewoon gym op school... Om over het schaatsen maar niet te spreken. In de zeldzame dagen dat er hier in Nederland ijs ligt zetten we zelfs extra verpleegkundigen in.

Zelf zit ik in de luxe positie om meerdere malen per jaar te gaan skieen en ja ik ben er extra voor verzekerd...
De extra verzekering is vooral voor de kosten voor bijvoorbeeld de helikopter die ingezet wordt bij een ski ongeluk.

Ik ga nu al 32 jaar skiën en heb nog nooit een blessure gehad, de enige collega die met gescheurde enkelbanden thuis zit is thuis van de trap gevallen.
quote:SuzanneSuus schreef op 09 januari 2014 @ 20:02:

[...]

Klopt en je smiley is terecht hoor

Als TO idd alleen geblesseerde collega's heeft die agv een wintersport thuis zijn en nooit agv een andere sport is dat toeval

Of ze heeft collega's die nooit sporten maar 1x per jaar gaan skien. Dan had ze hetzelfde gehad als haar collega's plots aan een zaalvoetbaltournooi hadden meegedaan.

Maar dat is het dus. We doen niet aan zaalvoetbaltournooien maar gaan wel massaal skiën.

Als we massaal gaan voetballen 1 maand per jaar waardoor er minstens twee of drie collega's maanden lang uitvallen, dan zet ik daar ook mijn vraagtekens bij.
waarom maak jij je hier zo druk over? Mag iedereen alleen zodanig leven dat alle risico wordt uitgesloten? Dat bij jou op het werk de meerderheid van de zieken uitvalt door skie-ongevallen, wil niet zeggen dat dat voor alle bedrijven geldt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb wel flinke klappen gemaakt met skieen en snowboarden, maar echt gewond ben ik nog nooit geweest. Wel blauwe plekken op mijn knieën, mijn kont en in mijn nek.

Ik vind het gewoon heerlijk om in de bergen te zijn: het uitzicht, de besneeuwde bomen, de frisse lucht, ziet er allemaal heel mooi uit.

Wat minder is dat je in Nederland best ver moet voor een beetje leuk skigebied.
quote:kadanz schreef op 09 januari 2014 @ 20:36:

[...]

Maar dat is het dus. We doen niet aan zaalvoetbaltournooien maar gaan wel massaal skiën.

Als we massaal gaan voetballen 1 maand per jaar waardoor er minstens twee of drie collega's maanden lang uitvallen, dan zet ik daar ook mijn vraagtekens bij.

Precies

En als je collega's regelmatige sporters zijn, zouden zij ook blessures daarvan hebben. Nu gaan ze 1x Pj skien...

Maar vergeet niet dat veel ski-blessures komen door bijv aangeskied zijn door nono's.

Een zaalvoetbaltournooi is minstens zo gevaarlijk.

Ik werk op een grote afdeling heb collega's die sportblessures hebben. agv sport of soms pure pech

Ik sport, ik ski maar mijn afwezigheid op mijn werk had daar nooit mee te maken ( aangefietst, trap, bezoek aan een bouwmarkt etc)

Ik snap ondertussen je frustratie wel hoor. Hadden jouw collega's vaker gesport dan had je net zoveel geblesseerde collega's gehad. Heus.

Eh de kosten zijn voor hun rekening of ze zijn extra verzekerd
Je bent zelf een theepot
/
Kadanz waarom krijg jij minder verlof? Jij hebt er toch gewoon recht op.

Blijf jij met je verlof uren zitten omdat je ze niet op kan nemen wegens afwezigheid collega's?

Vervelend voor je werkgever inderdaad maar daar zou ik me niet druk over maken.
quote:ThunderassMan schreef op donderdag 09 januari 2014 19:51 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="SuzanneSuus in "Waarom Wintersport?"" class="messagelink">SuzanneSuus schreef op 09 januari 2014 @ 19:42</a>:</b>

[...]

<a href="http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... res/trend/" class="link">Sportblessures</a>

Kopie daaruit

veldvoetbal (50.000)

hockey (9.600)

vechtsport (5.000)</div></blockquote>

(ik kon het niet laten ) Sowieso het niveau van het VWS-rapport. Ik zie in die cijfers vooral de populariteit van de sporten terug, niet het risico op een blessure per beoefenaar. Volgens mij is bijv. motorcross ook heel blessure-gevoelig, maar ja, dat doet maar een handje Nederlanders...
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
quote:MarianneDavids schreef op 09 januari 2014 @ 19:58:

Gebeuren er alleen ongelukken tijdens de wintersport? Dacht het toch echt niet. Iedere sport brengt een risico met zich mee, zelfs schaken, daar kun je stevige koppijn van krijgen waardoor je bent uitgeschakeld. Een groot deel van de wintersportblessures is te wijten aan: slechte voorbereiding, meteen na aankomst op de latten, teveel alcohol, zelfoverschatting, verkeerd materiaal, volle pistes, de verkeersregels niet kennen en last but not least, de meeste Nederlanders kunnen niet skiën. Ik heb me ook nooit vergeleken met Martine Ertl of Lindsey Vonn, de meeste kleuters doen het beter dan ik (ik doe het al een tijd niet meer). Wie zijn hersens gebruikt verzekert zich extra goed, een tochtje met de helicopter is beslist niet gratis.

Precies dit!

Mijn hele familie skiet al sinds mensenheugenis; niemand heeft ooit wat gebroken. Kwestie van een je hersens gebruiken idd. Ik denk dat het begrip 'vakantie' ook een belangrijke rol speelt bij het vermindere gezond verstand, en dat er daarom relatief gezien misschien meer ongelukken tijdens de wintersport gebeuren? Tijdens zaalvoetbal zit je niet echt in de vakantiesfeer, zeg maar. (sowieso lijkt dat me een totaal sfeerloze aangelegenheid, maar dat is weer een ander verhaal )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven