Gezondheid alle pijlers

alternatieve geneeswijze bij psychische problemen

12-01-2014 13:34 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Kent iemand of heeft iemand ervaring met alternatieve geneeswijze dat kan helpen tegen psychische problemen zoals bepaalde angsten en depressies? Ik heb gezien dat acupunctuur kan helpen. Maar zijn er nog anderen?

Ik heb namelijk al heel veel regulier therapie gehad, maar heeft weinig geholpen. Ik zit nu te denken aan alternatief. Ik denk niet dat het een wonder middel is, maar als het ook maar iets helpt ben ik al blij.

Ik wil sowieso acupunctuur gaan proberen.
Geen ervaring maar ik lees wel even mee.
Huts!
bella, zou het voor jou dan ook optie zijn?
Ik heb nu reguliere therapie en dat werkt goed, maar ben altijd nieuwsgierig naar andere mogelijkheden.

Ik sta er wel open voor, mits niet te zweverig en down to earth.
Huts!
Ik lees ook mee..
Komt wel goed, schatje!
Haptotherapie!
http://www.haptotherapie.nl/

Wat is haptotherapie?

Haptotherapie is een persoonsgerichte therapie / begeleidingsvorm. Ze is er op gericht de cliënt weer in contact te brengen met zijn/haar gevoelens. En daarmee met zichzelf.

In de haptotherapie speelt, naast het gesprek en belevingsgerichte activiteiten, de positieve werking van aangeraakt worden een belangrijke rol.

Wanneer je wordt (aan)geraakt, komt datgene naar de oppervlakte wat werkelijk in je leeft. Zo wordt voelbaar gemaakt wanneer je blokkeert en jezelf terughoudt. Of juist teveel investeert.

Het geeft je inzicht in de wijze waarop je in het leven staat. En in de wijze waarop je omgaat met je problemen en klachten.

Wanneer haptotherapie?

Voor psychische/gevoelsmatige klachten, zoals:

angstig en onzeker voelen;

gevoelens van minderwaardigheid;

onvrede over je eigen functioneren;

prikkelbaarheid;

onrust;

relationele problemen;

acceptatieproblemen (van verlies of ziekte).

Voor lichamelijke klachten zonder direct lichamelijke oorzaak, zoals:

spanningshoofdpijn, nekpijn of schouderpijn;

buikklachten;

hyperventilatie;

vermoeidheid;

slaap- of concentratiestoornissen.
Ik zou niet willen dat er aan me gevoeld werd door een vreemde vent!
quote:blommit schreef op 12 januari 2014 @ 14:26:

Ik zou niet willen dat er aan me gevoeld werd door een vreemde vent!Daarom is mijn hapto een vrouw
quote: blommit, 9 minuten geleden

Hoe moet dat dan als je een keer naar de dokter moet? Of in het ziekenhuis terecht komt? Je een verloskundige nodig hebt? Kunnen allemaal 'vreemde mannen' zijn hoor.

Als je geen schimmige achterkamertjes-therapeuten gaat bezoeken hebben ze gewoon hun beroepscode en reputatie hoog te houden hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 12 januari 2014 @ 14:38:quote: blommit, 9 minuten geleden

Hoe moet dat dan als je een keer naar de dokter moet? Of in het ziekenhuis terecht komt? Je een verloskundige nodig hebt? Kunnen allemaal 'vreemde mannen' zijn hoor.

Als je geen schimmige achterkamertjes-therapeuten gaat bezoeken hebben ze gewoon hun beroepscode en reputatie hoog te houden hoor.

Ja, maar die kijken toch meer strikt technisch naar je, zonder op je gevoel te werken.

Ik denk dat ik een vrouw even eng zou vinden maar dat zal wel iets van mij zijn.
TO, hoewel er zeker alternatieve therapieen zijn die goed kunnen werken, zou ik er heel voorzichtig mee zijn om op eigen houtje te gaan zoeken. In de 'reguliere' ggz worden ook steeds neer mogelijkheden geboden voor bijv. lichaamsgerichte therapie of bijv. mindfulness. Uit ervaring weet ik dat een gelikte website, waar met goede resultaten wordt geschermd (ervaringsverhalen van clienten) niet zoveel zeggen. Het is niet controleerbaar namelijk. Een haptotherapeut is vaak ook fysiotherapeut en valt dus onder het Tuchtrecht, maar voor andere alternatieve behandelaars is er een keur aan beroepsverenigingen waar je niet echt wijs uit wordt.

Ik zou ervoor kiezen om via je huisarts of psychiater eens te overleggen wat bij jou zou kunnen passen.
onderverdeeld in de volgende categorieën:

Verbale alternatieve geneeswijzen – Verbale alternatieve geneeswijzen en therapie vormen nemen de dialoog als uitgangspunt. Vanuit die basis hebben zij elk een eigen alternatieve benadering, waarbij de nadruk ligt op bijvoorbeeld reïncarnatie of deelpersoonlijkheden.

Lichaamsgerichte alternatieve geneeswijzen – Bij lichaamsgerichte alternatieve geneeswijzen staat het lichaam centraal binnen de therapie of behandelmethode. Men kan daarbij focussen op één bepaald lichaamsdeel, of op de ervaring van het gehele eigen lichaam.

Spirituele alternatieve geneeswijzen – Spirituele alternatieve geneeswijzen gaan uit van de helende kracht van het paranormale. Van magnetiseren tot Reiki, allen gaan uit van bovennatuurlijke krachten, die de alternatieve therapeut kan gebruiken om gezondheidsklachten te genezen.

http://www.therapiehulp.nl/therapie/alternatieve
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:himalaya schreef op 12 januari 2014 @ 14:38:quote: blommit, 9 minuten geleden

Een therapie-sessie kan heel intiem zijn en ongemakkelijk voelen, juist omdat je ook je ziel blootlegt. Is imo niet te vergelijken met een bezoek aan een arts in het ziekenhuis.

Helaas biedt dat nog geen garantie, het blijft goed om kritisch te zijn.
verzicht alternatieve geneeswijzen

Acupressuur

Acupunctuur

Adem- en ademhalingstherapie

Allergietesten

Aromatherapie

Astrologie

Auratherapie

Autisme

Bio-energetische therapie

Bioresonantie

Bloesem remedies

Chakratherapie

Coaching

Counselling

Cranio sacraal therapie

Cupping methode

Dieren - Alternatieve geneeswijzen

Dorn-methode

Dr. Schussler celzouten

EMDR

Emotionele therapie

Energetisch reinigen van woningen

Energetische therapie

Feldenkrais

Fytotherapie

Geleide visualisatie

Gestalttherapie

Gezins- en relatietherapie

Gezond wonen

Healing

Holistic pulsing

Holistische therapie

Homeopathie

Hooggevoeligheid

Hulp via internet/telefoon

Hypnotherapie

Jin Shin Jyutsu

Kindercoach

Kinesiologie

Klankmassage

Kleurentherapie

Kristaltherapie

Kruidenstempelmassage

Lichaamsgerichte therapie

Lichttherapie

Loopbaancoaching

Lymfedrainage

Magnetiseren

Malva therapie

Massage

Mediation

Meditatie

Metamorfosemassage

Moxa therapie

Natuurgeneeskunde

Neuro Emotionele Integratie (NEI)

NLP Neuro Linguistisch Programmeren

Ontspanning

Orthomoleculaire voeding

Paarden - Alternatieve geneeswijzen

Paranormale geneeswijzen

Polyenergetische therapie

Prognos (diagnose en therapie)

Psychische Hulpverlening

Psychosociale Therapie

Quantum Touch

Reconnective Healing

Regressietherapie

Reiki

Relatiecoaching

Rouwverwerking

Sensi-therapie

Shiatsu

Spirituele therapie

Stervensbegeleiding

Stiltewandelingen

Su Jok

Systeem- familieopstellingen

Tachyon therapie

Tarot

Tekentherapie

Touch for Health

Transformatie Therapie

Tuina Chinese Massage

Verzamelpuntcorrectie

Voedingsadviezen

Voetreflexologie

Wichelroedelopen

Zelfontplooiingstrainingen

Uitleg van al die therapieën : http://www.alternatievehulpverleners.nl ... wijzen.php
Het kan ook schadelijk zijn om met ernstige psychische problemen naar een spirituele of whatever therapeut te gaan (zie de catergorieen van BGB). Je kunt er nog veel verder van het padje van raken.... Vandaar mijn advies om het evt. aanvullend bij de reguliere therapie te gebruiken, maar altijd in overleg met arts of psych.
Eleonora in "Alternatieve geneeswijzen bij psychische..."
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 januari 2014 @ 14:55:

Eleonora in "Alternatieve geneeswijzen bij psychische..."
TO, als therapie tot nu toe bij jou niet heeft geholpen, dan heb je misschien niet de juiste therapie gehad. Bij mij werkt praten ook niet echt, maar een pyschomotorische therapeut (binnen de ggz en onder supervisie van psychiater) heeft me heel goed geholpen!

Waarschuwing: alternatieve genezers zijn dol op mensen die teleurgesteld zijn in het reguliere circuit. Zij zullen hen dan ook graag bevestigen in hun mening dat die zorg niet werkt en dat zij wel de juiste oplossing voor je hebben.
Naaldjes prikken en geur en kleur therapieen vallen met een aantoonbare reden dus niet onder de reguliere therapie.

Als het had gewerkt zouden ze daar wel onder vallen zoals bv sport therapie en licht therapie enz..

In geen enkel geval zou ik deze weg gaan behandelen, en indien jij dat wel overweegt bespreek dit met je psychiater of psycholoog.
quote:annapalona schreef op 12 januari 2014 @ 15:01:

Naaldjes prikken en geur en kleur therapieen lijken mij niets voor niets te vallen onder de reguliere therapie.je bedoelt alternatieve therapie .
quote:lila01 schreef op 12 januari 2014 @ 15:07:

[...]

je bedoelt alternatieve therapie .Yup! Al aangepast, de zin klopte niet inderdaad.
oh Blijfgewoonbianca jee zoveel therapieën. ik zie door de bomen het bos niet meer.

Maar miss is haptotherapie iets voor mij. Ik heb erg veel moeite om aangeraakt te worden. Het heeft iets te betekenen, die moeite die ik er mee heb bij gewoon een arm om me heen of een knuffel van een ander. Ik heb zelfs moeite met handen schudden. Doe het uit beleefdheid op bepaalde momenten, maar die aanraking vind ik ergens niet fijn.
alternatief helpt niet daarom is het alternatief, het enige waardoor het kan werken is het placebo effect.
wat voor reguliere therapie heb je gehad en waarom werkt het niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven