Gezondheid alle pijlers

Allergisch voor garnalen, nu ook tonijn??

13-01-2014 14:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar jaar ben ik allergisch voor garnalen en wat er nog meer bij die groep hoort (krab, kreeft, gamba's, etc.). Met vis heb ik nooit problemen gehad, behalve anjovis. Dat zit dan weer in veel vissauzen verwerkt, dus die laat meestal ook aan me voorbij gaan.

Belangrijkste allergische reactie: opgezwollen gezicht en oren. Indien grotere hoeveelheden ook: braken, diarree, koorts, etc.

Het is nu heel lang goed gegaan, zonder allergische reacties, en vanmorgen word ik opeens weer met een opgezwollen gezicht en diarree wakker. Nagaand wat ik gister heb gegeten springt alleen een broodje tonijnsalade eruit. Maar dit is een broodje dat ik heel regelmatig eet, altijd van dezelfde bakker! Kan het dan toch dat ik opeens spontaan ook allergisch ben voor tonijn??

Hoop het niet, want ben echt gek op vis en dan horen zalm en zo er waarschijnlijk ook bij.

Voor zover ik weet gebruiken ze tonijn uit blik om de salade te maken. Kan er opeens iets toegevoegd zijn? Veranderde receptuur?

Grrr.. baal hier enorm van. Telkens zo'n gepuzzel om te achterhalen wat het nou is.
Vraag even na bij de bakker of ze het recept hebben veranderd en of er schaaldieren in de buurt zijn geweest.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wellicht heeft de tonijn of het broodje dichtbij schaaldieren gelegen of via via ermee in contact gekomen.
Zet alles eens op een rijtje wat je gisteren gegeten hebt, garnalen worden ook verwerkt in etenswaar waarvan je het misschien niet verwacht.

Vraag het de bakker eens. Misschien is er eenmalig iets verkeerd gegaan. Maakt de bakker de salade zelf of koopt hij deze kant en klaar in?
Kan kruisbesmetting zijn, tonijnsalade naast de garnalensalade, zelfde lepel gebruikt en hoppa. Ik heb hetzelfde probleem met schelpdieren, één mossel in de buurt van mijn eten en ik kan naar het ziekenhuis.
verba volant, scripta manent.
Bij een heftige allergie zou ik zelf niet graag belegde broodjes kopen die besmet kunnen zijn. Dan gewoon zelf maken.
Ja, ik zal nog eens langs die bakker gaan.. Ik dacht misschien ook een ander merk blik-tonijn of zo.. met iets toegevoegd waar ik niet tegen kan. Iemand hier ervaring mee?

Want voor zover ik weet verkopen ze daar niets met schaaldieren. Bij de meeste restaurant zeg ik het er dan ook bij als in dezelfde keuken dingen met garnaal worden bereid...
Het kan zelfs bij de 'inblikker' van de tonijn fout zijn gegaan, op de productielijn. Vaak worden er veel verschillende soorten vis ingeblikt, dus is er dan, ondanks maatregelen, toch een kleine kans op 'kruisbesmetting'.
Heb je kroepoek op misschien?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 13 januari 2014 @ 14:30:

Heb je kroepoek op misschien?
Nou kroepoek weet ik gelukkig dat dat van garnalen is, heet in het engels ook gewoon 'shrimp bread'. Maar dacht misschien nog wel aan wat zoutjes die ik gister (voor het eerst) heb gegeten. Heb de ingredienten gecheckt, maar kon niks 'visserigs' vinden...
Pin je niet vast op 1 ervaring. Maar ik ken idd iemand die eerst alleen allergisch was voor mosselen, en ondertussen voor alle schelpdieren, toen schaaldieren en nu zelfs voor wit-vis (kabeljauw etc). Dus blijkbaar kan het wel.
Misschien iets gegeten met trassi erin verwerkt? (Vaak in Chinese/Aziatische gerechten)
Mmmm.. ik begin die zoutjes steeds meer te verdenken, met allerlei kunstmatige smaakstoffen...

Maar voor de zekerheid ook maar geen broodjes tonijnsalade meer. Heb een anti-allergie pil genomen (histamine remmer) maar de zwellingen in mijn gezicht willen nog niet echt afzakken...
Welke zoutjes waren het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven