Geld & Recht alle pijlers

Ontslag... en dan?

14-01-2014 13:53 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie hulp willen in de volgende situatie.

Gistermiddag heb ik te horen gekregen dat het bedrijf niet meer met mij verder wil. (Komend) ontslag dus.

Ik heb toen de opgelegde keuze gekregen om of zelf per direct te stoppen en het contract af te laten lopen per 1 maart en zodoende loon misloop, of om aan het werk te blijven tot 1 maart maar dan in een andere functie. Ik werk nu in de zorg en zou dan tijdelijk worden “overgeplaatst” naar een facilitaire afdeling???

Toen ik zei dat ik sowieso een week bedenktijd wilde hebben om na te denken over hoe en wat, werd mij verteld dat ik het donderdag om 08:00 moet laten weten. (Die dag moet ik ook werken) want anders zou ik (nog) meer in de min uren komen en die moet ik al “wegwerken”?

Overrompelt ben ik naar huis gegaan...En ja dan komen de vragen....

Wat moet ik doen? Hoe ga ik het doen? Wat wil ik doen?

Van dit alles is nog niks op papier gezet en heb dus ook nog niks tastbaars om eventueel te laten “checken”.

Sta ik in mijn recht om eerst te eisen dat ik dingen zwart op wit wil zien en dan pas mijn keuze maak?

Als iemand nog andere op/aanmerkingen of vragen heeft dan hoor ik dat graag.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp!
Ik mis hierin het opzegtermijn van je werkgever! Als jij een contract voor onbepaalde tijd hebt, moet daarin volgens mij een wederzijdse opzegtermijn staan. Informeer dit even goed bij je rechtsbijstandverzekering! Zelfs als je er met hun uitkomt en er een 'vrijwillige vertrekregeling' komt, maar zij houden zich niet aan hun wettelijke opzegtermijn (en dat kan nooit per 1 maart zijn volgens mij), dan verspeel jij gedurende hun opzegtermijn jouw eventuele WW. Laat je alsjeblieft goed informeren! Wat ze je ook aanbieden, jij wordt er nooit beter van en zij wel. Dus zet je hakken in het zand...

Veel succes!
quote:lucifers schreef op 14 januari 2014 @ 16:44:

Ik heb niet het idee dat advocaat meer indruk maakt dan rechtsbijstand. Maar kwaad kan het niet. Er werken advocaten en je krijgt er 1 toegewezen. Dus je miszegt er in elk geval niets mee.

Bij een rechtsbijstandsverzekering werken ook juridisch medewerkers en juristen, je krijgt niet per definitie een advocaat toegewezen.

Verder zijn de grootste blunders die ik voorbij heb zien komen in brieven en stukken van rechtsbijstandsmedewerkers afkomstig. Echt beschamende fouten.

Tot slot weet je dat een rechtsbijstandsverzekering dat ze zaken zo snel mogelijk willen afwikkelen en er zo min mogelijk tijd aan willen besteden. Tijd is immers geld. Dus 'tot het gaatje' zullen ze niet snel gaan.

Dus nee, ik zou echt 'advocaat' roepen. (Al zien ze bij de eerste brief ook wel dat je de DAS of de ARAG bedoeld, maar dat terzijde.)
@lucifers

Als werkgever wordt ik niet warm of koud van de rechtsbijstand en daar ben ik om de redenen die hier net al genoemd werden niet de enige in.

Verder is bellen niet slim. TO zit nu in een juridisch traject en alles wat zij zegt kan en zal tegen haar gebruikt worden. Daarom kun je beter geen risico's nemen en het mondelinge contact tot een minimum beperken. Bij schriftelijke communicatie heb je meer tijd om beter na te denken en zonodig met een adviseur te overleggen voordat je reageert. En bovendien lok je een schriftelijke reactie uit, die ook weer van belang kan zijn voor de dossiervorming.
NummerZoveel ( even off topic) wil ik toch even tegen je zeggen dat ik al veel adviezen en berichtjes van je gelezen heb en dat ik onder de indruk ben van hoe je dit doet. Helder, begripvol, geen woord teveel of te weinig. Ik 'hoop' altijd als ik zo'n onderwerp als dit lees dat jij langs komt om advies te geven! ( ik post trouwens niet veel maar lees wel veel).
@Djuuls

Dankjewel voor het compliment! Dat vind ik echt heel leuk om te horen
Zo hier ben ik weer!

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Heb gistermiddag rechtsbijstand gebeld en die vonden het inderdaad ook van geen kanten kloppen. Die adviseerde ook om voortaan alleen maar schriftelijk te reageren zodat ik in ieder geval altijd de juiste bewijzen heb.

Heb een bericht terug gehad van p&o waarin staat dat ze morgen nog graag een gesprek willen hebben om het een en ander uit te leggen.... Ben benieuwd! Maar ga inderdaad nog niks tekenen mochten ze al iets op papier hebben gezet.

Ga zelf natuurlijk wel aantekeningen maken.

Dankzij jullie en de uitermate vriendelijke man van de rechtsbijstand voel ik me al een stuk beter .

Het is even niet leuk maar ik sla me er zeker doorheen!

Ik ben zometeen een dagje weg met mijn moeder en morgenochtend dan naar m'n werk.

Ik houd jullie op de hoogte
En misschien handig om iemand mee te nemen naar t gesprek? Die voor je op kan komen. Twee horen meer dan 1. Je wordt denk ik makkelijk overdonderd. Je vangt misschien niet alles op. Zou ik altijd doen. Hun zitten daar met meer dan een en hebben totaal andere belangen dan jij.

Succes
quote:12twister schreef op 14 januari 2014 @ 17:36:

[...]

Bij een rechtsbijstandsverzekering werken ook juridisch medewerkers en juristen, je krijgt niet per definitie een advocaat toegewezen.

Verder zijn de grootste blunders die ik voorbij heb zien komen in brieven en stukken van rechtsbijstandsmedewerkers afkomstig. Echt beschamende fouten.

Tot slot weet je dat een rechtsbijstandsverzekering dat ze zaken zo snel mogelijk willen afwikkelen en er zo min mogelijk tijd aan willen besteden. Tijd is immers geld. Dus 'tot het gaatje' zullen ze niet snel gaan.

Dus nee, ik zou echt 'advocaat' roepen. (Al zien ze bij de eerste brief ook wel dat je de DAS of de ARAG bedoeld, maar dat terzijde.)

Onzin,ik heb al jarenlang DAS als rechtsbijstandsverzekering.

Ben zeer tevreden over hen zowel zakelijk als particulier.

Ze gaan echt wel tot het gaatje.Voor een rechtszaak mbt een aannemer waren de proceskosten en alles erom heen vele malen hoger dan het bedrag dat de aannemer ons schuldig was door niet nagekomen afspraken en werkuitvoering.

Tot heden hebben we alle zaken nog gewonnen door DAS,soms door alleen 1 of meerdere brieven en soms door een rechtszaak.

Reken eens een gewone advocaat voor 200 euro per uur,dan ben je met een rechtsbijstandsverzekering stukken goedkoper uit.
Pommes,

Bij het gesprek morgen alleen luisteren en niets accepteren.

Als ze je een voorstel doen, alleen zeggen dat je er over na wilt denken en eerst juridisch advies wilt vragen.

Laat je niet verleiden tot negatieve uitspraken over de gang van zaken. Houd je op de vlakte, alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.
Het advies van Amarna is het enige dat je nodig hebt voor morgen volgens mij! Succes!
Hoe is het gegaan Pommes?
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Ik ben ook benieuwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven