Werk & Studie alle pijlers

Tips voor het onthouden van leerstof.

16-01-2014 17:23 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik volg de verkorte opleiding Paraveterinair Dierenartsassistente. De verkorte opleiding vraagt per toets ontzettend veel leerstof. Het probleem is, is dat ik door de grote hoeveelheid maar elke keer kleine beetjes kan onthouden.

Ik heb inmiddels al best veel onvoldoendes gehaald, en daardoor moet ik mijn opleiding sowieso verlengen.

Ik wil de opleiding heel graag halen, zeker nu ik als dierenartsassistente werk, maar ik wil graag Paraveterinair worden, aangezien daar de meeste vraag naar is en je dan ook meer leuke werkzaamheden mag verrichten.

Ik lees alles sowieso 1x door, maar dan komt het leren...

Samenvattingen maken, mind-mapping, belangrijke stukken onderstrepen, oefenvragen maken en leren, laten overhoren, ik heb het allemaal gedaan!

Ik weet niet meer hoe ik alles erin moet krijgen.

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt.
En jezelf voorstellen dat je de behandelingen daadwerkelijk bij Miep de Geit of Sammie het konijn uitvoert? Dus de lesstof koppelen aan een dier?

Je hebt je opleiding dierenartsassistente toch ook gehaald? Heb je al een gesprek met je studiebegeleider gehad?
Korte stukjes! Ga er vanuit dat je als je iets leest per keer je ongeveer 40% onthoudt/ kan herkennen. Dus herhaling, herhaling!

In blokken van 20 minuten studeren, daarna weer pauze. Studeer je langer, is het niet meer effectief.

Ken je Efaqt al? Aanrader. Je maakt zelf vragen en doordat je actief bezig bent met de stof onthou je het veel beter.

En: associaties maken! Werk bijv met looproutes in je hoofd. Als je rijtjes moet leren bijv. Route door je huis en visualiseer bij elk punt een ander stukje van het rijtje. Dan de route in gedachten doorlopen en herhalen. Associaties maken is ook de truc om dingen te onthouden
Ik heb geen opleiding voor dierenartsassistente gedaan, ik ben er door mijn huidige studie zo ingerold, maar heb er geen papieren voor.

Met mijn studiebegeleider heb ik al meerdere gesprekken gehad, maar daar kom ik niet verder mee..

quote:temporary2 schreef op 16 januari 2014 @ 17:34:

En jezelf voorstellen dat je de behandelingen daadwerkelijk bij Miep de Geit of Sammie het konijn uitvoert? Dus de lesstof koppelen aan een dier?

Je hebt je opleiding dierenartsassistente toch ook gehaald? Heb je al een gesprek met je studiebegeleider gehad?
Flitskaartjes: aan de ene kant woord/begrip, aan de andere kant vertaling/uitleg/betekenis.

Zintuigen combineren: door de stof hardop voor de lezen, zie en hoor je de tekst, waardoor deze beter blijft hangen. Ook zuigen op snoepjes kan helpen.

Kauwgom kauwen: daarmee houd je je hersens wakker.

Studietechnieken combineren: lees alles 1 keer door, maak tijdens het lezen al aantekeningen. Dat is vervolgens de basis voor je samenvatting. Neem je samenvatting ook een aantal keer door.

Herhalen: ga er niet van uit dat 1 of 2 keer doorlezen genoeg is.

Begin op tijd: niet de dag voor het tentamen. Het werkt het beste om na iedere les de leerstof even kort op te schrijven, zodat je in feite meteen je samenvattingen maakt.

Uitleggen: leg de stof aan andere mensen uit, op die manier kun je goed kijken of je het snapt. Dit zou bijvoorbeeld goed op je werk kunnen, bespreek het daarom ook met je werkgever. Kijk of jij mensen bijvoorbeeld al uit kunt leggen wat er met hun dier aan de hand is of wat er gaat gebeuren met hun beessie.

En het allerbelangrijkste: leer niet uren achter elkaar, maar steeds in blokjes van max 3 kwartier. Daarna verplicht een kwartier pauze houden (ga een rondje lopen, zet thee, hang de was op... Doe iets wat totaaaaal niets met de stof te maken heeft).

Overigens: al eens samen met een studiegenootje vragen gemaakt? Dat jij vragen voor de ander maakt, de ander voor jou, en dat jullie dan elkaars vragen maken? Werkt ook heel goed.
Hoofdpunten onderstrepen, desnoods apart op papier zetten en dat elke dag overkijken.Werkt als een tierelier.
Korte stukjes lezen en leren doe ik al. Anders raak ik mijn concentratie kwijt.

Associaties maken vind ik een goede tip, bedankt!

quote:malube schreef op 16 januari 2014 @ 17:35:

Korte stukjes! Ga er vanuit dat je als je iets leest per keer je ongeveer 40% onthoudt/ kan herkennen. Dus herhaling, herhaling!

In blokken van 20 minuten studeren, daarna weer pauze. Studeer je langer, is het niet meer effectief.

Ken je Efaqt al? Aanrader. Je maakt zelf vragen en doordat je actief bezig bent met de stof onthou je het veel beter.

En: associaties maken! Werk bijv met looproutes in je hoofd. Als je rijtjes moet leren bijv. Route door je huis en visualiseer bij elk punt een ander stukje van het rijtje. Dan de route in gedachten doorlopen en herhalen. Associaties maken is ook de truc om dingen te onthouden
Ik maakte een samenvatting en ezelbruggetjes.. en ik had een schriftje waar ik moeilijke zinnen overschreef..
Trots!
Ik begin op tijd en lees hardop. Je tip om zintuigen te combineren vind ik een goede! Thx!quote:blueeyes*3 schreef op 16 januari 2014 @ 17:39:

Flitskaartjes: aan de ene kant woord/begrip, aan de andere kant vertaling/uitleg/betekenis.

Zintuigen combineren: door de stof hardop voor de lezen, zie en hoor je de tekst, waardoor deze beter blijft hangen. Ook zuigen op snoepjes kan helpen.

Kauwgom kauwen: daarmee houd je je hersens wakker.

Studietechnieken combineren: lees alles 1 keer door, maak tijdens het lezen al aantekeningen. Dat is vervolgens de basis voor je samenvatting. Neem je samenvatting ook een aantal keer door.

Herhalen: ga er niet van uit dat 1 of 2 keer doorlezen genoeg is.

Begin op tijd: niet de dag voor het tentamen. Het werkt het beste om na iedere les de leerstof even kort op te schrijven, zodat je in feite meteen je samenvattingen maakt.

Uitleggen: leg de stof aan andere mensen uit, op die manier kun je goed kijken of je het snapt. Dit zou bijvoorbeeld goed op je werk kunnen, bespreek het daarom ook met je werkgever. Kijk of jij mensen bijvoorbeeld al uit kunt leggen wat er met hun dier aan de hand is of wat er gaat gebeuren met hun beessie.

En het allerbelangrijkste: leer niet uren achter elkaar, maar steeds in blokjes van max 3 kwartier. Daarna verplicht een kwartier pauze houden (ga een rondje lopen, zet thee, hang de was op... Doe iets wat totaaaaal niets met de stof te maken heeft).

Overigens: al eens samen met een studiegenootje vragen gemaakt? Dat jij vragen voor de ander maakt, de ander voor jou, en dat jullie dan elkaars vragen maken? Werkt ook heel goed.
Herhalen, herhalen, herhalen. Mindmapping werkt bij mij als een tierelier.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Wat bij mij hielp was spiekbriefjes maken.... en als ik die gemaakt had, had ik ze niet meer nodig want zat het in mijn hoofd
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Herhalen, herhalen, herhalen.

Bij mij werkte dat het beste. Als ik iets meerde malen doornam, scoorde ik altijd veel beter. Volgens mij is dat ook uit onderzoek gebleken: de eerste keer onhou je zoveel, de twee meer en na een derde keer is het heel hoog.

Als je het voor een tweede keer rustig leest, begrijp je het vaak ook beter. Spiekbriefjes en samenvattingen maken, kan helpen, maar hoeft niet perse. Je moet het verhaal eerst snappen, voordat je het kan samenvatten. De stappen die erin gemaakt worden, moet je kunnen volgen, dat is het belangrijkste. Zolang je die niet volgt is er geen samenhang of logica en blijft het een onbegrijpelijke brij. Daarom werkt samenvattingen van anderen gebruiken vaak ook niet goed. Je moet zelf weten waarom iets gebeurt.
Je moet je dus concentreren op de samenhang en niet op de losse onderdelen, het proces in belangrijk en dat moet je begrijpen. Daar wordt vaak in tentamens ook naar gevraagd.
Beste tip die ik je kan geven is samen met een studiegenoot studeren. Jullie lezen/leren eerst allebei een hoofdstuk en daarna leggen jullie het aan elkaar uit. Dan blijft het vaak wel goed hangen is mijn ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven