Ervaringen met zonnepanelen?

20-01-2014 14:08 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met zonnepanelen op zijn dak? Ik wil ze graag laten plaatsen maar kijk toch een beetje op tegen hoge kosten. Ik ben daarom met name benieuwd naar de volgende zaken:

- Zijn jouw zonnepanelen voor zover je daar inzicht in hebt rendabel als je afschrijving etc meerekent?

- Heb je subsidie ontvangen bij het plaatsen?

- Heb je tips voor het kiezen van een goede leverancier?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Voor je ze plaatst ga dan na of je huis wel een goede zonligging heeft. Zonnepanelen zijn pas echt rendabel als ze op het zuiden geplaatst kunnen worden en eventueel op het zuidwesten.

Ook moet je geen grote bomen voor je huis hebben staan die voor schaduw zorgen op het dak.

Bij ons kon het niet uit maar zonnepanelen zijn de laatste tijd wel goedkoper geworden dus ze zijn waarschijnlijk wel sneller rendabel. Je zou dat kunnen laten berekenen.
Let er ook op dat de levensduur van bepaalde zaken met betrekking tot zonneenergie zeer beperkt is in relatie tot de terugverdientijd, dit geldt vooral voor de omvormer welke je dus in principe over 10 jaar moet vervangen. Daarnaast neemt de opname capacitiet van de energiepanelen ook af. Wat je dus in de eerste jaren binnen haalt wordt in de loop van de jaren minder, neem dit ook mee.

Mocht je willen teurgleveren aan de energiemaatschappij verdiep je even in de nieuwe wetgeving waarbij ze de terugleverancier als bedrijf willen classificeren waardoor je dus BTW en belastingaangifte moet doen over de teurggeleverde energie. Al me al is bovenstaande voor ons reden om niet te investeren in zonneenergie, hebben pui van het huis wel laten isoleren voor 1500 euro waardoor we daardoor al flink besparen op de kosten.
Hi Jannie

Ik heb je even prive berichtje gestuurd!

Met handige tips voor je!
Weet wat je zegt, maar zeg nooit wat je weet
Ha Jannie,

Ik heb je ook een PB gestuurd, hopelijk heb je er wat aan!
Dat berichtje komt nooit aan, dat kan ik je nu al vertellen. Waarom geef je je tips niet gewoon in dit topic, zodat anderen er ook nog iets aan kunnen hebben?
In mijn geval omdat mijn man een bedrijf heeft in duurzame energie technieken en precies de vragen die TO stelt, doorrekent in een advies waarin subsidies, fondsen en inderdaad BTW teruggaaf worden meegenomen, waarna je zelf kunt kijken wat je ermee wilt.

Maar spammen mag niet.
quote:gordijn87 schreef op 20 januari 2014 @ 14:37:

Let er ook op dat de levensduur van bepaalde zaken met betrekking tot zonneenergie zeer beperkt is in relatie tot de terugverdientijd, dit geldt vooral voor de omvormer welke je dus in principe over 10 jaar moet vervangen. Daarnaast neemt de opname capacitiet van de energiepanelen ook af. Wat je dus in de eerste jaren binnen haalt wordt in de loop van de jaren minder, neem dit ook mee.

Mocht je willen teurgleveren aan de energiemaatschappij verdiep je even in de nieuwe wetgeving waarbij ze de terugleverancier als bedrijf willen classificeren waardoor je dus BTW en belastingaangifte moet doen over de teurggeleverde energie. Al me al is bovenstaande voor ons reden om niet te investeren in zonneenergie, hebben pui van het huis wel laten isoleren voor 1500 euro waardoor we daardoor al flink besparen op de kosten.

Dat is dus je reinste onzin! Omdat het om relatief kleine bedragen gaat wordt daar een forfait voor ingehouden en kun je zelfs de BTW aftrekken!

Wij zijn heel goed geholpen en voorgelicht door het bedrijf Zondag Solar. Niet de goedkoopste maar nemen wel alle zorgen uit handen. En de omvormers zijn tegenwoordig ook al van veeeeel beter kwaliteit. Wij hebben zelfs 20 jaar garantie gekregen op de omvormers en op de panelen wordt na 20 jaar nog 80% opbrengst gegarandeerd. Wij hebben de investering van 8000,- euro (na aftrek van BTW op aanschaf, die vorig jaar door maas in de wet nog mogelijk was) met 7 jaar terug verdiend.

En daarna is het cashen!

Geen enkele spaarrekening die een dergelijk rendement levert!
Wat Druppel zegt inderdaad. Zondag Solar is niet van mijn man, maar wel vergelijkbaar. Zo'n bedrijf moet je hebben TO.
Wij hebben 24 panellen op ons dak staa (plat dak, geplaats in zomer 2013) met de constructie ben je iets meer kwijt omdat je de stellage ook nog moet neerzetten en bij schuine panellen word dit op je dak vastgemaakt. Wij hebben uitgerekend dat wij dit binnen 10 jaar ongeveer terug verdient hebben (kosten iets meer van 10K). Hierbij hebben wij idd iets van subsidie ontvangen maar daar kan je nog geen 5 panellen van kopen. En ja je kan je laten inschrijven als klein ondernemer als je teruglevert echter moet je dan wel meer terugleveren dan een x bedrag, wat bij de meeste gevallen van thuis gebruik niet te halen is. Maar lees dat goed na, voor ons kwam het niet in aanmerking. Tevens is ons huis volledige afhankelijk van electra en zouden wij met het aantal panellen per jaar gelijk moeten spelen.

Wat bereft leverancier vraag gewoon een hoop offertes, ga op internet zoeken naar evaringen van mensen. Wij hebben ze uiteindelijk zelfs geplaatst zo moeilijk is dat niet, laat wel iemand meekijken met de aansluiting als je hier zelf geen verstand van hebt.
Bedankt voor alle reacties! Ik ga een adviesgesprek aanvragen bij de onderstaande bedrijven:

Woonbewust

DeltaZon

SolarBird

Mocht ik overgaan tot plaatsing dan kom ik er nog wel even op terug!
Wij hebben meegedaan aan een project van Eneco vorig jaar. We hebben een paar honderd euro aan subsidie teruggehad en zijn nu bezig met de teruggave van de BTW, Eneco heeft ons daarop geattendeerd. Het duurt een 10tal jaar voordat je het terugverdiend hebt, maar je doet wat voor het milieu en op een spaarrekening levert het ook nauwelijks wat op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven