Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Ik deed gister toneel waarbij andere mensen mn haren aanraakten. Het is nu gewoon sowieso een stukje vetter (en gezonder/dikker). Vroeg me heel erg af of ze dat ook zouden denken en voelen... mm misschien eens een vriendin vragen of het was opgevallen..
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn kat aai heeft ze ook altijd een beetje vettige vacht, honden ook enz. Misschien hoort het juist wel bij haar en zijn wij volledig verpest door de "shampooindustrie" ...... Mijn haar voelt anders, misschien inderdaad iets vettig maar dat is heel wat anders dan een vies vet hoofd.....
@bvnw die eerste periode moet je gewoon door hoe vervelend het ook is. Ik realiseer me door enkele berichten van de afgelopen dagen dat ik vrij hard was voor mezelf in de afgelopen weken. Ik heb weinig BS gebruikt. Misschien heb ik wel het geluk dat mijn hoofd zich heel snel aanpast. Ik heb het vanavond "gewassen". Nu dus vrijdagavond weer, maar dan ga ik proberen om alleen met water te spoelen. Het zou helemaal te gek zijn als dat na (dan) 3,5 week al zou kunnen.

Ik heb eindelijk een collega in vertrouwen genomen. Zij verklaarde een goede neus te hebben en ze rook niets bij mij. Het was licht vet vandaag, maar blijkbaar echt geurloos. Ik ben zo blij dat ik het nu al 18 dagen volhoud. Ik heb eindeloos respect voor iedereen die nog langer no poo is. Dan ben ik nog maar een kleine beginneling.
Alles komt goed
Haha leseya, voor die juist geen respect want nu is het een eitje! Niets nodig, heerlijk! Ik loop soms opzettelijk in de supermarkt langs al die schappen met zeep, shampoo, maandverband enz om dan heerlijk ervan te genieten dat ik het allemaal niet meer nodig heb
edit
Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Gebruiken jullie dan ook helemaal geen stylingproducten meer?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Nee Dana, niets. Alleen 2 keer per week een beetje water.
Ik gebruik alleen nog een beetje olie, voor mijn pluizige punten..

Toen ik mijn haar 2 weken geleden met een krultang gedaan had en haarlak had gebruikt, was mijn haar superpluizig!

Pas nadat ik het weer gewassen had, werd het weer zacht.

Ik had eerder hier advies gevraagd over henna kleuringen, maar geen antwoord gekregen.. Iemand ervaring?
Spuitflacon gekocht, straks aan de slag met BS! Ik ben benieuwd

@Dana: ik gebruik sowieso nooit stylingproducten, dan is mijn haar aan het eind van de dag ontzettend vettig.
Ruby, welke kleur wil je je haar verven met henna? Een vriendin van me had rood en dat was wel een mooie kleur.

Je kan ook zelf henna mengen en wat dingen uitproberen tot je tevreden bent over de kleur.
Wat smaakt die zelfgemaakte deo vies! quote:Ruby-Ann schreef op 21 januari 2014 @ 14:55:

Ik had eerder hier advies gevraagd over henna kleuringen, maar geen antwoord gekregen.. Iemand ervaring?

Ja, ik. Wat wilde je weten?

Ik doe oude kleding aan. Smeer mijn gezicht in met zalf (dikke laag kokosvet vanaf nu ;)

Ik maak meestal een papje van zwart (75%) en een roodachtige kleur (25%) en warm water (net van de kook). Soms 2 papjes als ik iets meer variatie, met wat rodere plukken wil. Totaal gebruik ik wel 3/4 pakje van de turkse winkel per keer.

@L0r:Leuk dat je ervoor gaat! succes
quote:Dana schreef op 21 januari 2014 @ 11:47:

Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Gebruiken jullie dan ook helemaal geen stylingproducten meer?

voorheen deed ik dat ook al niet

edit: heel soms wel gebruikt styling&droogshampoo-in-1
Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Dan is het niets voor mij, ik tem te graag mijn manen. Maar ik vind het wel interessant en blijf graag af en toe meelezen in dit topic.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Phips schreef op 20 januari 2014 @ 21:38:

Haha leseya, voor die juist geen respect want nu is het een eitje! Niets nodig, heerlijk! Ik loop soms opzettelijk in de supermarkt langs al die schappen met zeep, shampoo, maandverband enz om dan heerlijk ervan te genieten dat ik het allemaal niet meer nodig heb

Wat doe je dan als je ongesteld bent als ik vragen mag?

En hoe was je je lichaam?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Dana schreef op 21 januari 2014 @ 21:33:

Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Dan is het niets voor mij, ik tem te graag mijn manen. Maar ik vind het wel interessant en blijf graag af en toe meelezen in dit topic.

Ik gebruik de bs gewoon als shampoo, dus was mijn haar zo vaak als ik zie dat nodig is. Mijn doel is niet om mijn haar alleen met water schoon te krijgen. Ik vind de bs juist wel handig, want daarna heb ik vaak geen stylingsproducten nodig.

Als ik mijn haar erg pluizig vind, doe ik er een beetje krullencreme van Andrelon in omdat ik dat voorheen ook gebruikte. Niet dat ik het zo'n geweldig product vind hoor, maar dat heb ik nog in huis.

Geef BS een kans, probeer het uit en kijk hoe jouw haar en hoofdhuid erop reageren. Vind je het niets, dan gebruik je de rest om koekjes te bakken.

Cremespoeling ga ik sowieso nooit meer gebruiken, azijn stinkt ongelooflijk, maar wat maakt het mijn haar zacht, maar niet slap! De geur is overigens helemaal weg na het uitspoelen.
quote:sprokkelientje schreef op 21 januari 2014 @ 22:16:

[...]

En hoe was je je lichaam?Ik vermoed dat zij cups gebruikt. Daar hoor ik nu steeds vaker positieve berichten over. Mocht ik ooit beslissen geen mirenaspiraal meer te willen, dan ga ik dat zeker ook eens uitproberen. Voor nu ben ik dolblij dat mijn menstruatie minimaal is.
quote:sprokkelientje schreef op 21 januari 2014 @ 22:16:

[...]

En hoe was je je lichaam?http://nl.wikipedia.org/wiki/Menstruatiecup

Hierboven schreef iemand iets over zeep, en dat je pas gaat stinken als je lichaam gewend is aan zeep. Dat als je nooit zeep gebruikt juist je natuurlijke systeem goed werkt en niet snel stinkt. Is mijn ervaring ook.
Ik gebruik sinds november 2012 geen shampoo meer. De eerste 6 weken was mijn haar inderdaad ook heel vettig en gebruikte ik BS en azijn.

Mijn haar werd echter heel droog van de BS en ik gebruik het nu al een maand of 8 niet meer. Ik spoel mijn haar met appelazijn, ik doe het in een beker. Iets van 1/4 appelazijn en de rest water. Ik gooi het over mijn haar tijdens het douchen. Ik spoel het de ene keer 1x per week en de andere keer 2x per week uit. Het ligt er net aan hoe vettig mijn haar aan voelt.

Ik vind het echt super! Mijn haar was altijd mega stijl en futloos, mijn pony hing helemaal zonder fut naar beneden was niets mee te beginnen. Nu heb ik slag, valt en voelt het voller en hoef ik er niets in te doen. Mijn haar danst .

Ik borstel het wel bijna elke avond met een borstel van echte haren. (Ze zeggen dat de olie van je haar dan verdeeld wordt en het vettige minder wordt.)

Overigens appelazijn ruikt echt niet lekker en heel sterk, maar na het uitspoelen met water en wanneer je haar droog is ruik je het niet meer.
Ik gebruik inderdaad een cup en wassen doe ik met alleppo of marseillezeep, (tenminste, die delen die nodig zijn met zeep, de rest gewoon met water ) dat verkopen ze niet in de supermarkt
quote:Dana schreef op 21 januari 2014 @ 21:33:

Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Dan is het niets voor mij, ik tem te graag mijn manen. Maar ik vind het wel interessant en blijf graag af en toe meelezen in dit topic. Hoezo is het dan niks voor jou? Als je stylingprodukten wil gebruiken mag je dat gewoon hoor, ook "als je van de no-poo bent" . Je zal waarschijnlijk wel wat vaker moeten wassen, maar dat moet je nu ook gok ik zo....
Ik wil gewoon mijn eigen (donkerbruine) kleur maar dan met een warme gloed..quote:L0r schreef op 21 januari 2014 @ 17:22:

Ruby, welke kleur wil je je haar verven met henna? Een vriendin van me had rood en dat was wel een mooie kleur.

Je kan ook zelf henna mengen en wat dingen uitproberen tot je tevreden bent over de kleur.
Haha ik kon het ook niet laten om even te proeven idd, niet echt lekker!! Maar ik heb al 2 mensen dolenthousiast gemaakt dus het is het absoluut waard! Het lijkt wel of ik haast niet meer transpireer, zelfs niet in polyester shirtjes..

Goh, die henna moet dus echt lang inwerken lees ik, wat een gedoe! En dat koop je bij de toko?

quote:laila83 schreef op 21 januari 2014 @ 18:10:

Wat smaakt die zelfgemaakte deo vies!

[...]

Ja, ik. Wat wilde je weten?

Ik doe oude kleding aan. Smeer mijn gezicht in met zalf (dikke laag kokosvet vanaf nu ;)

Ik maak meestal een papje van zwart (75%) en een roodachtige kleur (25%) en warm water (net van de kook). Soms 2 papjes als ik iets meer variatie, met wat rodere plukken wil. Totaal gebruik ik wel 3/4 pakje van de turkse winkel per keer.

Doe er wat koffieprut bij, en doe het in m`n haar. Wikkel het in met huishoudfolie (dat ziet er echt niet uit), leg een dikke (hand)doek op m`n kussen, en slaap er een nachtje mee. (mijn haar pakt normale haarverf niet, en van henna wordt meestal gezegd een paar uur, maar voor mij moet het echt lang...)

Dan uitspoelen, dan zit de hele douche onder het prut ;)

En dan lijkt het soms nog een paar dagen te duren voordat de echte kleur komt (door de invloed van zonlicht).

@L0r:Leuk dat je ervoor gaat! succes
Zo...hier leer je nog eens wat. Ik vind dit een boeiend topic al zou ik never nooit niet overstappen op deze methode(s). Teveel gepreoccupeerd met zeep, shampoo, lekkere geuren etc..

Zo ook het (mogelijk tussen mijn oren zittende) "ik ben pas schoon als ik ben afgeschrobd, gescrubd, mijn haar is gewassen etc.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik gebruik een natuurlijke biologische shampoo en mijn haar heeft nog nooit zo gekruld. Hetzelfde als met de bs moest mijn haar hier ook aan wennen. Het duurde weken voordat het niet meer zo droog en vet was. Nu was ik het 2 x pw en zonder conditioner.

Ik heb het ook wel eens geprobeerd na te spoelen met biologische appelazijn maar daar werd mijn haar slap van. Ik heb dik haar met slag en krul.
@Daaromniet: Kan me voorstellen dat dat bio shampoo net zo werkt als BS. Handig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven