Gezondheid alle pijlers

HPV-virus vaccinatie?

21-01-2014 16:35 181 berichten
Alle reacties Link kopieren
De brief lag op de mat vandaag, oudste krijgt binnenkort een oproep voor de HPV-vaccinatie. Ik ben moeder van 2 meiden en wist natuurlijk dat dit eraan zat te komen. Ooit eens een documentaire gezien en er al eens over gelezen. Maar nooit de keus gemaakt, want het was nog een ver-van-mijn-bed-show. Maar nu niet meer.

En ik weet het echt niet. Ik lees op sites alle voors en tegens, en denk dan dat ik het niet ga doen. Maar als ik dan denk aan mij kind wat later misschien baarmoederhalskanker krijgt "omdat ik ze niet heb laten enten..." De schuldgevoelens rijzen alweer de pan uit.

Mijn dochter boeit het overigens niet en ik probeer er met haar over te praten maar ze heeft geen idee. Heb haar de toegestuurde folder gegeven maar ze leest hem door en zegt vervolgens:"Beslis jij maar."

Mede-meiden-moeders, welke keus hebben jullie gemaakt en waarom?
Mijn dochter heeft van de huisarts het advies gehad om de inenting pas te halen als ze van partner verandert. Ze is nu al tien jaar bij dezelfde, maar als ze van partner verandert zou een inenting wel verstandig zijn.

Lastig hè, die keuzes... ik vond het uiteindelijk het prettigst om er met de huisarts over te praten. Mijn huisarts heeft benadrukt dat meiden op die leeftijd nogal van elkaar verschillen. De ene vrouw meldt zich zelf voor een inenting als ze op latere leeftijd een partner met een ex krijgt en begrijpt dat ze dan kans loopt op het virus, de ander moet je op tijd inenten.
Zo lang ze maagd zijn kunnen ze ingeënt worden. Dus als ze een vriendje krijgt het er weer over hebben? Misschien is ze dan wat ouder en wil ze zelf beslissen.

Ik zou het overigens doen. Sterker nog, als het nut had gehad, had ik hem zelf nog wel willen hebben. Maar ben al járen geen maagd meer .
Precies een jaar geleden zat ik met het zelfde dilemma. Ik heb me vooral ingelezen via internet en gesproken met andere moeders die hun dochter al of niet hadden laten inenten.

Voor mij wogen de voordelen en nadelen zoals deze bijvoorbeeld via internet werden vermeld even zwaar, dus op basis daarvan kon ik eigenlijk nog geen keus maken.

Mijn dochter zelf wilde perse wel ingeent worden, dus dat gaf voor mij de doorslag. Ze heeft inmiddels dus haar drie entingen gehad.
He Melissa? Ik begreep juist dat de prik het beste zou werken voordat je seksueel actief werd.
quote:Ephina schreef op 21 januari 2014 @ 16:44:

Zo lang ze maagd zijn kunnen ze ingeënt worden. Dus als ze een vriendje krijgt het er weer over hebben? Misschien is ze dan wat ouder en wil ze zelf beslissen.

Ik zou het overigens doen. Sterker nog, als het nut had gehad, had ik hem zelf nog wel willen hebben. Maar ben al járen geen maagd meer .Zo lang ze geen huid-op-huid-contact in de schaamstreek (gaat dus niet alleen om seks!) hebben gehad met iemand die eerder met een ander is geweest. Heeft dus niet specifiek met penetratie te maken en ook niet met maagdelijk zijn of niet. (Dat is ook de reden dat mijn dochter die al tien jaar samen is het advies heeft gekregen om de inenting alleen te nemen als ze ooit nog van partner verandert.)
Zeeuwsknoopje,

hoe meer partnes je hebt gehad (en hoe meer partners die partners hebben gehad) hoe groter de kans dat je al besmet bent met HPV. Dan heeft de enting geen nut meer.

Dus als je 1 of 2 partners hebt gehad valt het nog te overwegen.
quote:melissa-x schreef op 21 januari 2014 @ 16:47:

[...]

Zo lang ze geen huid-op-huid-contact in de schaamstreek (gaat dus niet alleen om seks!) hebben gehad met iemand die eerder met een ander is geweest. Heeft dus niet specifiek met penetratie te maken en ook niet met maagdelijk zijn of niet. (Dat is ook de reden dat mijn dochter die al tien jaar samen is het advies heeft gekregen om de inenting alleen te nemen als ze ooit nog van partner verandert.)Ja, ja ok . Zo lang ze nog niet seksueel actief zijn dan.
quote:zeeuwsknoopje schreef op 21 januari 2014 @ 16:45:

He Melissa? Ik begreep juist dat de prik het beste zou werken voordat je seksueel actief werd.Zo werd dat in eerdere campagnes geformuleerd. Maar het gaat erom dat je de inenting krijgt voordat je het virus hebt opgelopen. Als een vrouw zelf naar de huisarts gaat om haar situatie voor te leggen, krijgt ze een wat specifieker advies.
quote:Ephina schreef op 21 januari 2014 @ 16:49:

[...]

Ja, ja ok . Zo lang ze nog niet seksueel actief zijn dan.Ik gok dat mijn dochter na tien jaar met haar partner toch wel seksueel actief zal zijn. ;) Maar die inenting zou ze dus pas bij de volgende partner krijgen.
Dit vraagstuk doet denken aan wat er in dit topic is besproken. Lastige beslissing. De mate waarin de voordelen van HPV-vaccinaties en uitstrijkjes opwegen tegen de nadelen, hangt af van de risico's die de vrouw in kwestie loopt. Er zijn grote verschillen in kansen tussen de verschillende groepen. Dit zijn moeilijke afwegingen, vooral zo lang de richtlijnen hiervoor nog in ontwikkeling zijn. En dat zijn ze helaas nog.
Hoe oud is je dochter dan?
quote:duet schreef op 21 januari 2014 @ 16:45:

Precies een jaar geleden zat ik met het zelfde dilemma. Ik heb me vooral ingelezen via internet en gesproken met andere moeders die hun dochter al of niet hadden laten inenten.

Voor mij wogen de voordelen en nadelen zoals deze bijvoorbeeld via internet werden vermeld even zwaar, dus op basis daarvan kon ik eigenlijk nog geen keus maken.

Mijn dochter zelf wilde perse wel ingeent worden, dus dat gaf voor mij de doorslag. Ze heeft inmiddels dus haar drie entingen gehad.

Dit is ook het beste besluit.

Als je als ouder erg twijfelt laat dan je kind de knoop doorhakken.
quote:melissa-x schreef op 21 januari 2014 @ 16:50:

[...]

Ik gok dat mijn dochter na tien jaar met haar partner toch wel seksueel actief zal zijn. ;) Maar die inenting zou ze dus pas bij de volgende partner krijgen.

Dat komt omdat ze, indien haar vriend haar besmet heeft, het virus nu toch al heeft. En als haar vriend het niet heeft; ze ook niet besmet zal raken.

Dus als ze gaat wisselen heeft ze 1 partner in het verleden en is het het overwegen waard om zich alsnog in te enten.
quote:nikki_28 schreef op 21 januari 2014 @ 17:02:

[...]

Dit is ook het beste besluit.

Als je als ouder erg twijfelt laat dan je kind de knoop doorhakken.Dat lijkt mij ook terecht. Sterker nog, tussen de 12 en 16 jaar beslissen ouders en tieners sowieso samen. Als de ouders of het kind 'nee' zeggen, vindt de inenting niet plaats. Veel meiden stellen de keuze uit. Boven de 16 jaar kunnen ze er volledig zelf over beslissen.
quote:Ephina schreef op 21 januari 2014 @ 17:06:

[...]

Dat komt omdat ze, indien haar vriend haar besmet heeft, het virus nu toch al heeft. En als haar vriend het niet heeft; ze ook niet besmet zal raken.

Dus als ze gaat wisselen heeft ze 1 partner in het verleden en is het het overwegen waard om zich alsnog in te enten.Dat klopt niet helemaal. Als haar dochter het virus al zou dragen, zou een inenting niet worden aangeboden. Het zal er dus meer omgaan dat zowel zij als haar vriend geen exen hebben en dus het virus niet dragen. Wisselt ze van partner, dan is de kans groot dat ze iemand treft die wel een ex of meerdere exen heeft. Daar moet ze dan tegen beschermd worden.
mooi dat het kan!
Mijn dochter is nu 12 en wordt in augustus 13.

Oké, dus zolang ze nog niet seksueel actief is (en alleen maar schuurt met kleren aan ) hoeft ze nog niet geënt te worden. Logisch inderdaad. Misschien dat ze tegen de tijd dat ze wat ouder is, het eerste vriendje om de hoek komt kijken ze zelf een goede keus kan maken? Of is het mijn taak als moeder om haar die keus te maken voor haar?

Ja, al die keuzes!!
quote:Supersas09 schreef op 21 januari 2014 @ 17:09:

Mijn dochter is nu 12 en wordt in augustus 13.

Oké, dus zolang ze nog niet seksueel actief is (en alleen maar schuurt met kleren aan ) hoeft ze nog niet geënt te worden. Logisch inderdaad. Misschien dat ze tegen de tijd dat ze wat ouder is, het eerste vriendje om de hoek komt kijken ze zelf een goede keus kan maken? Of is het mijn taak als moeder om haar die keus te maken voor haar?

Ja, al die keuzes!!

Nee vind het absoluut niet jou taak om die keus te maken.

Vind het wel jou taak om haar erin te laten verdiepen.

In zowel de voor en nadelen.

Ze komt toch op een leeftijd om leren belangrijke keuzes te maken dus dan is dit een goede eerste lijkt mij.
Als jouw dochter voorlopig nog geen vriendje krijgt dat al ervaring heeft met een ander, kun je de keus uitstellen. Vanaf 12 jaar beslissen jullie sowieso samen (als zij niet wil kan ze niet worden ingeënt). Het voordeel aan het uitstellen van de keus is dat de vaccinatie langer op de markt is, jouw dochter wat ouder is en er iets meer bekend is over het verloop van haar liefdesleven. Enkele mensen beginnen nooit of laat met seks. En een groep mensen blijft bij de eerste partner. Ook daar weet ze over een paar jaar meer over. Belangrijk is wel dat je haar volledig voorlicht over het HPV-virus. Dat gebeurt nog te weinig op scholen. Je dochter moet weten in welke situaties ze beter wel een vaccin kan halen.
quote:femke_leest, 2 minuten geleden

Als jouw dochter voorlopig nog geen vriendje krijgt dat al ervaring heeft met een ander, kun je de keus uitstellen. Vanaf 12 jaar beslissen jullie sowieso samen (als zij niet wil kan ze niet worden ingeënt). Het voordeel aan het uitstellen van de keus is dat de vaccinatie langer op de markt is, jouw dochter wat ouder is en er iets meer bekend is over het verloop van haar liefdesleven. Enkele mensen beginnen nooit of laat met seks. En een groep mensen blijft bij de eerste partner. Ook daar weet ze over een paar jaar meer over. Belangrijk is wel dat je haar volledig voorlicht over het HPV-virus. Dat gebeurt nog te weinig op scholen. Je dochter moet weten in welke situaties ze wel beter een vaccin kan halen.Seks is ook vaak onvrijwillig, vergeet dat niet. Er zijn geen valide argumenten tegen de inenting, alleen een hoop ononderbouwde meningen van foekiewoekiewebsites. Ik zou haar gewoon de prikken laten halen, ben blij dat het kan.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 21 januari 2014 @ 17:20:

[...]

Seks is ook vaak onvrijwillig, vergeet dat niet. Er zijn geen valide argumenten tegen de inenting, alleen een hoop ononderbouwde meningen van foekiewoekiewebsites. Ik zou haar gewoon de prikken laten halen, ben blij dat het kan.

Aan alle entingen zitten ook nadelen.

Er kan ook iets gebeuren door de enting net als er iets kan gebeuren als ze niet geent is.

Het is en blijft afwegen.

Het is mooi dat het er is maar het is nieuw en het lange termijn effect is nog niet bekend.
Ik heb hier ook al naar geïnformeerd bij de huisarts omdat het toch een wat ingewikkelde kwestie is. De huisarts heeft ons uitgelegd dat veel tieners met 16 of 17 jaar seksueel actief worden. In de meeste gevallen gaat dit om wat experimenteren onderling en is het virus in deze groepen niet aanwezig. Pas vanaf een jaar of 19, 20 begint het HPV-virus door een leeftijdsgroep te gaan als gevolg van eerdere relaties, oudere partners en one night stands. Onze kinderen begrijpen hoe het werkt en hebben besloten dat ze goed opletten. Als ze een relatie krijgen, nemen ze een beslissing op grond van leeftijd, exen en/of HPV-test.
En nog iets: ik heb mijn zoon net zo goed voorgelicht als mijn dochters. Dat de vrouwen met de grootste gevolgen van het HPV-virus zitten (vaccinaties, uitstrijkjes of zelfs de echt serieuze gevolgen) betekent niet dat zoons er niets over hoeven te weten.
@Marco: Ik geloof niet dat ik op m'n 19 of 20e voor een uitstrijkje zou zijn geweest (als HPV-test)... Dat is de leeftijd die denkt "boeiend! Dat heb ik toch niet". Zeker omdat je fysiek absoluut niks merkt!

Ik ben al 1,5 jaar onder strenge controle (na behandeling van ernstig afwijkende cellen in de baarmoederhals), dus mocht ik ooit een dochter krijgen dan zou ik toch heeeel graag willen dat zij die vaccinatie krijgt!!

Er is een reden waarom dit een bevolkingsonderzoek is! Het komt vaker voor dan je denkt en daarom denk ik: "je bespaart je kind een hoop ellende voor maar 3 prikjes..."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven