Mode & Beauty alle pijlers

No Poo? -Geen shampoo meer?!-

02-01-2012 10:04 1325 berichten
Ik lees net een topic over iemand die gevoelig is voor veel shampoo. Even gegoogled en er blijken best veel mensen te zijn die hun haar niet meer wassen met shampoo. Wat heet: er is een heuse ''no poo'' beweging.

Hun haar wordt gezonder en voller en volumineuzer (na wel 3 weken met vettig haar rond te hebben gelopen).

Haren wassen zonder shampoo

Beauty/Haar | 09 September 2009 | 10:40:04

Ik hoorde ooit dat je haar een zelfreinigend vermogen heeft en dat shampoo dus eigenlijk overbodig is. Dat intrigeerde me en bleef plakken in mijn geheugen. Een maand geleden besloot ik om het experiment eens aan te gaan: mijn haar wassen met alleen water. Het was even wennen en doorbijten, maar de resultaten waren verrassend.

De eerste week was mijn haar vooral heel erg plakkerig, hoe goed ik het ook iedere ochtend uitspoelde. Af en toe probeerde ik mijn haar met een washandje te 'poetsen', maar dat had weinig toegevoegde waarde. Ik wist dat je haar, maar vooral je hoofdhuid, een tijdje nodig heeft om 'af te kicken' van de shampoo. Dus ik hield vol.

De toestand van mijn haar werd wonderbaarlijk snel beter. De plakkerigheid bleef het langs op mijn achterhoofd. Waarschijnlijk omdat ik op mijn rug slaap en mijn achterhoofd dus de hele nacht op een kussen ligt te broeien. Maar na een week of twee werd dat beter. Langzaam maar zeker werd alle haar weer lekker zacht en soepel. En gewoon schoon.

Op een gegeven moment merkte ik tijdens het kammen dat er viezigheid in de kam achterbleef. Een soort grijze vezelachtige pluis. Ik heb nog steeds geen idee wat het was, maar vermoed (of eigenlijk hoop) dat het van mijn hoofdhuid afkwam. Sindsdien borstel ik mijn haar ook regelmatig even uit. Als extra schoonmaak-actie zeg maar.

Inmiddels zijn mijn haar en hoofdhuid helemaal gewend aan de nieuwe shampooloosheid. Mijn haar voelt goed en zit prima, eigenlijk beter dan ooit. Het lijkt of het wat dikker en gezonder geworden is. Moest ik vroeger met allerlei hulpsmeerseltjes de pluizigheid (ik heb van nature krullen) in bedwang houden en mijn haar in model dwingen, nu laat ik het gewoon aan de lucht drogen en zit het op een natuurlijke manier mooi zonder dat ik er verder iets aan hoef te doen.

Voor mij is het experiment geslaagd. Ik hoef geen shampoo meer.

http://moesjegroen.punt.nl/?id=506511&r=1

http://seersken.blogspot. ... maand-zonder-shampoo.html

http://mens-en-gezondheid ... -stoppen-met-shampoo.html

http://www.groengestippel ... no-poo-shampooloos-leven/
Alle reacties Link kopieren
ik heb een recept van een engelse site en die beweren het "gouden recept" te hebben. Voor mij was dat inderdaad het geval: 15 gram bs op 225 ml water. Ik heb het gewoon in een flesje gedaan en daarvan wat op mijn hoofd gegoten. In de loop van de tijd ben ik er steeds minder bs in gaan doen, en op een gegeven moment 1 keer per week alleen water en 1 keer per week met bs en daarna alleen nog maar water. Als je teveel bs gebruikt krijg je touwhaar. Zoveel heb je gewoon helemaal niet nodig.

Mijn kinderen hadden ook altijd eczeem op hun hoofd, dat is voorbij nu, ook al gebruikten ze al speciale shampoo. Een echte aanrader dus wat mij betreft!
Manmar, had het ook van tevoren klaar gemaakt. Brr koud! Was wel goed wakker . Denk dat onze verhoudingen grofweg overeen komen. Heb voor mijn gevoel wat meer vocht nodig om het goed op mijn hoofdhuid in te kunnen masseren, wellicht ook door mijn lange haar.

Phips, wat goed om je positieve ervaringen met eczeem te lezen! Hoop dat het bij mij ook zo goed uitpakt.

Gezien jullie ervaring met de verhoudingen moet dat geen probleem zijn bij mij. Ik kijk het even aan en ben voornemens om nog minder te proberen. Dat touwhaar ben ik wat bang voor, omdat mijn haar als zo droog is en snel klit. Conditioner maakt het haar wel slap en droogt het op den duur uit, maar mijn haar voelde heerlijk zacht.

Azijn doet zijn werk, maar moet wel even wennen aan het andere gevoel.
Wassen met alleen water is waar ik naar toe zou willen werken, maar dat klinkt voor mij nog ver weg.

Ik ga onderzoeken hoe vaak ik het nu zou moeten wassen met bs. Waste het nu met andrelon en de tuinen eigen merk shampoo zo om de twee dagen, soms om de dag.

Wil in ieder geval niet met vet haar rond lopen, kan ook niet vanwege werk. Heb al gelezen dat dat ook niet hoeft gelukkig.
hoeft inderdaad helemaal niet paradijspoes, met een vies hoofd rondlopen. Ik was na 4 maanden van alles af: shampoo en baking soda. Mijn kinderen en man al na 2 weken...... (kort haar, wellicht scheelt dat?) En ik vind het ideaal!
Phips, ik had het wel een keer gewogen hoeveel 15 gram was, maar met zoveel water krijg ik het niet op. Ik heb dan al zoveel vocht over mijn haar dat ik niet weet waar het te laten. Daarbij zijn die reisflacons van de Ikea maar iets van 150 ml en ik vind het juist zo handig dat ik met het flesje de BS direct op mijn hoofdhuid kan aanbrengen, alles wat daarna over is doe ik over de rest van mijn haar. (Korter dan schouderlengte)

PP, de "fout" met koud water maak je maar 1 keer, vond het toen best wel lullig dat niemand mij even gewaarschuwd had.
Ik doe 3 keer met mijn sprayflacon met baking soda mengsel; 1 theelepel soda met 125 cc water..

Heb het nooit als koud op mijn hoofd ervaren hoor, en ik warm het niet elke keer op voordat ik mijn haar ga wassen.. Het staat gewoon in de douche.

Wellicht doordat de spray het vernevelt, voelt het niet koud aan?
Mensen, ik word jaloers!! Ben nu bijna 4 maanden van de shampoo en ik had een soort ritme. Maar nu ik lees dat je met steeds minder aan toe kan en uiteindelijk zelfs water, daar ben ik nog lang niet en ik verwacht er ook niet te gaan komen :(

Als ik minder dan 2 theelepels BS OP 150 ml per wasbeurt gebruik wordt mijn haar echt niet schoon. Nu na drie dagen niet gewassen met BS begint het alweer vet te worden. Ik heb het vandaag express losgedragen om zeker te weten of het wel of niet kan, maar aan het einde van de dag zit mijn haar vooral bovenop slap en ben ik bang dat het vettig oogt. Ik kan op zich een week zonder BS (wel 1x tussendoor met water) maar ik moet het dus wel 5 van de 7 dagen in staart / dot etc dragen zodat het toonbaar is. Dat vind ik erg jammer! Ik denk erover naar twee keer per week BS. Dan zit ik bijna aan mijn shampoo (3 tot 4 x per week). Schiet dus niet erg op.
Ik ben nu pakweg een week of vier zonder shampoo aan de gang, maar moest naar de kapper...

Stapelgek werd ik van de jeuk, zij gebruikte natuurlijk wel shampoo en ik dacht; ach, die ene keer is niet zo erg. Wel dus. Ik had echt de neiging om haar te vragen om even lekker met de kam te krabben Ik heb drie dagen lopen krabben.

Gelukkig hoef ik de komende drie maanden niet terug en daarna zal ik ze vragen om de shampoo achterwege te laten.

En inderdaad, tot mijn verbazing heb ik geen stylingproducten meer nodig. Het zit gewoon vanzelf goed. Na jaren en jaren van schuim, haarlak, gel, wax, olie en alle andere smeerspullen die je maar kunt kopen, is dat wel een verrassing hoor.

Wat me wel verbaasde trouwens, het agressieve goedje SLS dat in shampoo zit, zit ook in babyshampoo, intiemzeep en ´zeep zonder zeep´. Ik had eigenlijk verwacht dat die spullen zeeploos en dus sls-loos zouden zijn, maar dat was dus verkeerd gedacht. Dat zit dus echt overal in
quote:manmar schreef op 27 januari 2014 @ 15:53:

je maar 1 keer, vond het toen best wel lullig dat niemand mij even gewaarschuwd had.

Met warm water sprayen vind ik het echt genieten!
Ik heb net mijn witte velours bank ook ge-BS-ed... las namelijk dat dat je het goed met shampoo kan schoonmaken, maar heb geen shampoo meer in huis...
quote:Tibi schreef op 27 januari 2014 @ 19:50:

Mensen, ik word jaloers!! Ben nu bijna 4 maanden van de shampoo en ik had een soort ritme. Maar nu ik lees dat je met steeds minder aan toe kan en uiteindelijk zelfs water, daar ben ik nog lang niet en ik verwacht er ook niet te gaan komen :(

Als ik minder dan 2 theelepels BS OP 150 ml per wasbeurt gebruik wordt mijn haar echt niet schoon. Nu na drie dagen niet gewassen met BS begint het alweer vet te worden. Ik heb het vandaag express losgedragen om zeker te weten of het wel of niet kan, maar aan het einde van de dag zit mijn haar vooral bovenop slap en ben ik bang dat het vettig oogt. Ik kan op zich een week zonder BS (wel 1x tussendoor met water) maar ik moet het dus wel 5 van de 7 dagen in staart / dot etc dragen zodat het toonbaar is. Dat vind ik erg jammer! Ik denk erover naar twee keer per week BS. Dan zit ik bijna aan mijn shampoo (3 tot 4 x per week). Schiet dus niet erg op.

Ja, kan me voorstellen dat je naar echt nul zou willen, en het jammer is als je het even vaak moet wassen als met shampoo... ben nog niet ver genoeg om te weten hoe dat werkt. Heb nu zelf in elk geval veel BS nodig, en doorkammen (heb ik soms geen zin in) is wel belangrijk.

Ervaar je wel andere voordelen van BS t.o.v. shampoo?
Ik denk ook niet dat ik ooit met alleen water zal kunnen, daar is de lucht te vervuild voor tegenwoordig..

Om de ecologische en geldbesparende redenen ben ik blij met No Poo.. Maar of mijn haar nu beter valt? Nee, dat kan ik niet zeggen. Het borstelen maakt mijn haar pluizig, voor deze methode borstelde ik nooit tussendoor, alleen onder de douche, als ik het waste (om de dag).

Ik ben wel echt hysterisch enthousiast over mijn deo, ongelooflijk hoe ik nu echt nooit meer iets van zweet ruik.
Dat dacht ik ook hoor Ruby en Tibi, maar toch kon het wel ineens zonder bs.

Manmar, ik had nog een flesje waar met gemak 250 ml ingaat, ik deed er wel een stuk of5/6 keer mee. Van kou heb ik ook nooit last gehad

Ik gebruik een houten, grove kam, is dat misschien een idee voor jou Ruby?
Thanks Phips, maar ik doe het ook wel met een grove kam en dat maakt niet veel verschil. Sinds ik no poo ben, voelt mijn haar iets steviger bij de aanzet maar mijn lengte is veel pluiziger. Het glanst minder en dat vind ik heel erg jammer. Dit terwijl ik de appelazijn 1:1 gemengd heb met water, dus behoorlijk veel zuur gebruik om de schubben weer te doen sluiten.

Mijn haar hangt tot op mijn middel en moet nodig geknipt, dat zal ook meespelen misschien.
Een beetje kokosolie in je haar doen helpt tegen het droge, Ruby.
Dat doe ik ook wel eens, maar dan wordt het heel snel vies, slierterig en vettig..

Maar ik wil blijven doorgaan, heb namelijk geen jeuk meer op mijn hoofd en het lijkt zelfs of mijn huid iets opknapt...
quote:Ruby-Ann schreef op 27 januari 2014 @ 21:00:

Ik denk ook niet dat ik ooit met alleen water zal kunnen, daar is de lucht te vervuild voor tegenwoordig..

Om de ecologische en geldbesparende redenen ben ik blij met No Poo.. Maar of mijn haar nu beter valt? Nee, dat kan ik niet zeggen. Het borstelen maakt mijn haar pluizig, voor deze methode borstelde ik nooit tussendoor, alleen onder de douche, als ik het waste (om de dag).

Ik ben wel echt hysterisch enthousiast over mijn deo, ongelooflijk hoe ik nu echt nooit meer iets van zweet ruik.

Bij mij ook, dus borstel ik het al jaren niet meer. Misschien dat je kan proberen hoe je haar zit als je niet meer borstelt?

De deo staat op mijn lijstje, heb nog geen tijd gehad kokosolie te kopen en het te maken.
quote:Phips schreef op 27 januari 2014 @ 21:20:

Manmar, ik had nog een flesje waar met gemak 250 ml ingaat, ik deed er wel een stuk of5/6 keer mee. Van kou heb ik ook nooit last gehad

Bikkel! Ik ging echt jodelen en het ergste is nog wel dat mijn puberzoon mij vierkant stond uit te lachen.

Hij gebruikt ook de BS voor zijn haar. Hij vindt het echt ideaal dat zijn haar nu niet meer slap naar beneden hangt en hij er veel gel in moet doen. Het staat nu van nature lekker rechtop aan de achterste helft van de bovenkant en hoeft hij alleen het voorste deel wat ondersteuning te geven. Azijn vindt hij maar stinken. Heb het 2x al hangend over de douchecabine over zijn haar kunnen gieten, maar dat was meer om te plagen omdat hij er zo moeilijk over deed.
De houten borstel zou ik eens kunnen proberen... Verdeelt het vet misschien beter? Ik ervaar verder wel voordelen. Mijn haar ziet er een stuk gezonder uit en het zit de eerste twee dagen een stuk beter dan na wassen met shampoo; dan zat het altijd slap en gebruikte ik stylingproducten. Overigens leek mijn haar juist niet op te knappen van de azijn dus ben ik al vrij gauw mee gestopt. Mijn haar wordt wel steeds minder pluizig hoe langer ik dit doe.
Ah, ik heb de bsoplossing (hele beker dus) in een keer gebruikt, maar zou dus ook meerdere keren mee kunnen doen. Nog wat geleerd.
Nog steeds no-poo en gisterenavond henna! Wow wat zit het weer mooi! Ook alleen met water gewassen. Het voelt dan niet zo schoon als met bs, maar het valt me toch mee. Hoop het vol te houden, zou leuk zijn als ik al die goeie verhalen hoor.

En de zelfmaak deo werkt ook als een tierelier!
gebruik je niet teveel azijn Ruby?

De deo is echt super hoor! Heb jij het nog in een oude stick gedaan Ruby? Ik krijg er binnenkort een van een vriendin, haha, gelukkig iemand die niks gek vindt en het de normaalste zaak van de wereld vind dat ik graag een lege, oude deostick wil
Ik ga het ook eens proberen. Jaren geleden wel al een poosje alleen met water gewassen en dan uitspoelen met appelazijn, maar dan werd het op een gegeven moment toch vettig.

Zal nu eens een poging doen met baking soda en dat dan langzaam afbouwen.
@Tibi: Goed te lezen dat het toch ook veel voordelen voor je heeft!

@Ruby, ooo, zulk lang haar! Misschien eens op zoek gaan naar iets wat minder heftig is dan kokosvet, maar wat je toch op je haarpunten kan smeren.. ?

@Ikkuzzz: Leuk, succes!

@Svea: oh, ik krijg ook zin om weer henna te gebruiken, is mn haar ook altijd blij mee

Ik heb vandaag chemische droogshampoo gebruikt , vond m`n haar echt te vet vanochtend, (al had ik het zondag nog gewassen) en had geen tijd meer om te wassen....

Was zondag ook te gehaast geweest met wassen, heb het idee dat ik de BS wat langer moet laten intrekken ofzo..
Hallo allemaal ik ben vanaf juni 2013 gestopt met het gebruik van shampoo. Ik waste mijn haren met bakingsoda en appelazijn. Nu ben ik sinds begin dit jaar ook daar mee gestopt en was nu mijn haar alleen nog maar met water. Ik heb haar tot ruim over de schouders en het ziet er gezond uit. De haaraanzet voelt vettig aan maar na een borstel beurt zie je dat bijna niet meer. Hopelijk wordt dit de komende weken minder. Wat is jullie ervaring?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven