Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen > welke constructie?!

01-02-2014 11:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
CASE CLOSED
Waarom neem je geen hypotheek bij je vader dan? Google eens op 'familiebank'. Lijkt me de kortste klap, is snel te regelen, en is het meest voordelig voor jullie (je betaalt minder rente dan je bij de bank zou betalen) en voor je vader (hij ontvangt meer rente dan hij bij de bank zou krijgen).
Geld overmaken kan niet voordat je naar de notaris gaat. Je gaat toch geen tonnen betalen zonder een ontvangstbewijs van de ontvanger te krijgen?

En ik denk dat je "ontbindende voorwaarden" bedoelt? Zorg je dan wel voor een bouwtechnische keuring vooraf? Want je wilt toch wel zeker weten dat je geen bouwval koopt?

Als je vader zeker weet dat hij de woning kan financieren als de hypotheek voor jullie niet rond komt, dan kun je idd wel zonder "onder voorbehoud van financiering" bieden. Overleg echter wel met je vader wat er zou gebeuren als de bank toch geen hypotheek wil verstrekken. En laat alles goed vastleggen.
case closed
juffert22 wijzigde dit bericht op 03-02-2014 12:50
Reden: case closed
% gewijzigd
Ja, een hypo bij je vaders bv is hiervoor een goede oplossing. Heeft je vader ook een beter rendement dan de huidige spaarrente. Wel netjes bij de notaris regelen en uitzoeken wat een minimale marktconforme rente is (om te voorkomen dat de BD het ziet als verkapte schenking). Je vader kan je zelfs jaarlijks een bedrag schenken, waarmee jij dan weer (deels) de hyporente kunt betalen. Tot iets van eur 5000 is dit vrijgesteld van schenkbelasting.

Blijft over: hoe regel je dit goed met je vriend. Dat is ook belangrijk, niet zozeer voor zolang het goed gaat tussen jullie, maar voor als jullie ooit uit elkaar zouden gaan.
Waarom exact is een bouwtechnische keuring niet nodig?
quote:ericito schreef op 01 februari 2014 @ 12:17:

Blijft over: hoe regel je dit goed met je vriend. Dat is ook belangrijk, niet zozeer voor zolang het goed gaat tussen jullie, maar voor als jullie ooit uit elkaar zouden gaan.Dit gaan we regelen, dat komt goed. Wil graag advies over hoe de financiering te regelen zodat wij de meeste kans op gunning krijgen, omdat het verkoop op inschrijving betreft. Er zijn veel gegadigden dus willen met de beste voorwaarden (=geen) komen...
case closed
quote:Dit gaan we regelen, dat komt goed. Wil graag advies over hoe de financiering te regelen zodat wij de meeste kans op gunning krijgen, omdat het verkoop op inschrijving betreft. Er zijn veel gegadigden dus willen met de beste voorwaarden (=geen) komen...Ik denk dat de hoogste bieding nog de meeste kans maakt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
case closed
quote:Ook indien zij als ontbindende voorwaarden opgeven dat de financiering nog rond moet komen (bijv. 5 weken) en er een bouwtechnische keuring dient te geschieden?

Je zegt dat er veel gegadigden zijn. Als de ene koper het toch niet rond krijgt, dan kan de verkoper de volgende benaderen.

En je zegt al dat de prijs heel scherp is omdat er veel aan moest gebeuren. Dan denk ik dat er bij een bouwtechnische keuring niet veel extra schokkends naar boven komt. Dus weinig kans dat het daarop zal stuklopen.

Ook zullen de meeste mensen wel weten wat ze kunnen lenen.
quote:himalaya schreef op 01 februari 2014 @ 12:24:quote:Dit gaan we regelen, dat komt goed. Wil graag advies over hoe de financiering te regelen zodat wij de meeste kans op gunning krijgen, omdat het verkoop op inschrijving betreft. Er zijn veel gegadigden dus willen met de beste voorwaarden (=geen) komen...Ik denk dat de hoogste bieding nog de meeste kans maakt.

Dit, het immers niet een gewone verkoop maar een soort beurs begrijp ik?

TO, ik zou dan eerst maar goed de kleine lettertjes lezen, best mogelijk dat er ontbindende voorwaarden op voorhand worden uitgesloten.
Op basis van jullie inkomen kan je niet heel veel lenen bij de bank. Is een hypotheek bij de Bv niet gewoon een optie? Om in aanmerking te komen voor rente aftrek moet je wel aan wat voorwaarden voldoen dus verdiep je je goed in.
quote:himalaya schreef op 01 februari 2014 @ 12:32:

Je zegt dat er veel gegadigden zijn. Dat is mijn inschatting op basis van de bezichtigingsdag... Er waren veel mensen van wie ik het idee kreeg dat ze vooral voor de prijs kwamen < 200.000, maar zich niet realiseerden dat er nog voor sowieso 50.000+ aan verbouwd moet worden (vooral jonge stellen en jonge gezinnen met kids). Je kunt natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken, maar mijn verwachting is wel dat er veel mensen zullen afhaken als ze nagaan hoeveel er nog moet gebeuren aan het huis. Zeker als je hier nog iemand voor moet inhuren.
Wij hebben eens meegedaan aan een bieding. De woning stond met 425.000 ver onder de prijs te koop. Wij hebben toen 470.000 geboden en de woning ging naar de bieder die 580.000 (!!!) euro bood. Staar je dus niet blind op de vanaf prijs, maar bepaal voor jezelf welke prijs je voor de woning over hebt (rekening houdend met de werkelijke waarde van de woning en de kosten voor noodzakelijk verbouwingen).
case closed
@NummerZoveel.. het is geen vanafprijs, maar een vraagprijs. Vraagprijs is wel reëel naar aanleiding van de woningwaarde en de hoeveelheid werk aan verbouwingen die er nog in zit.
Garant staan, daar doen de banken tegenwoordig niet meer aan heb ik laatst begrepen.
Bij inschrijving is de vraagprijs altijd een vanaf prijs!
De verkopend makelaar heeft daarnaast door laten schemeren dat hij het belangrijk vind dat het snel wordt geregeld, waarbij ontbindende voorwaarden juist belangrijk zijn om eventueel de keuze te maken voor een lager bod indien de voorwaarden beter zijn (als iemand een hoog bod doet maar zijn huis eerst zelf wil verkopen is dit bijv. een no-go).
quote:NummerZoveel schreef op 01 februari 2014 @ 12:46:

Bij inschrijving is de vraagprijs altijd een vanaf prijs!Is hierbij niet het geval.. maar laten we hier niet dieper op ingaan
quote:De verkopend makelaar heeft daarnaast door laten schemeren dat hij het belangrijk vind dat het snel wordt geregeld, waarbij ontbindende voorwaarden juist belangrijk zijn om eventueel de keuze te maken voor een lager bod indien de voorwaarden beter zijn (als iemand een hoog bod doet maar zijn huis eerst zelf wil verkopen is dit bijv. een no-go).

Nou, dan proberen jullie het, zetten jullie er bij dat het geld van je vader geregeld wordt en dat jullie geen bouwkeurige keuring hoeven want je vader weet al wat er mee moet gebeuren.

Als dat de verkoper aanspreekt en jullie doen een goed bod, dan is het huis voor jullie.

Tenzij de verkoper anders beslist natuurlijk.
een bod doen zonder standaard ontbindende voorwaarden lijkt me onvoorzichtig. zeker als de verkopende makelaar expliciet zegt daar de voorkeur aan te geven, gaan bij mij alarmbellen rinkelen.

en de mondelinge toezegging van de makelaar dat je na het bod nog uitgebreid mag inspecteren en ontbinden, daar schiet je niets mee op: het staat niet zwart op wit dus hoe bewijs je die toezegging als je later toch je contract wil ontbinden?

afgezien van de bouwtechnische staat kunnen er meer addertjes onder het gras zitten.

die verkopende makelaar klinkt als een addertje :-)
Juffert, als je bod niet voldoende is, kun je dat met de randvoorwaarden niet meer goedmaken. Ik zou me dus vooral richten op wat dit huis jullie waard is. Natuurlijk wel het ontbreken van voorbehoud van financiering vermelden, maar dat geeft jullie pas een voordeel als er twee (zo goed als) gelijke biedingen zijn.

Succes!
Stel dat jullie de hypotheek rond krijgen, hoe ga je dan de verbouwing financieren?

Qua constructie zal ik kijken naar een financiering via de BV. De accountant van je vader kan jullie daar over informeren.

De verkoopmakelaar wil gewoon graag verkopen en zal van alles toezeggen om jullie tot een bod te verleiden. Zolang je deze toezeggingen niet op papier hebt, zal ik hem niet vertrouwen op zijn blauwe ogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven