Wonen vlakbij snelweg
woensdag 5 februari 2014 om 18:17
Hoi allemaal!
Nu er een baby op komst is zijn mijn vriend en ik ons aan het oriënteren op een ander huis. We wonen (middenin) de randstad en willen hier ook blijven wonen. Nu hebben we een paar mooie woningen gezien die eigenlijk in alle opzichten perfect zijn, met als enige nadeel dat ze vrij dicht langs een snelweg liggen (ongeveer 250 meter er vanaf). Je ziet de weg niet, maar hoort 'm wel (afhankelijk van hoe de wind staat denk ik). Qua geluidsoverlast kan ik er wel aan wennen, we wonen nu ook in een drukke omgeving, alleen kan ik nu niet zo goed inschatten of vlak langs zo'n weg ook gevaren voor de gezondheid met zich meebrengt. Enerzijds denk ik van wel, anderzijds denk ik dat de hele randstad een stedelijk en vervuild gebied is dus weet ik ook weer niet of het zoveel uitmaakt.
Iemand hier ervaring mee? Of tips?
Nu er een baby op komst is zijn mijn vriend en ik ons aan het oriënteren op een ander huis. We wonen (middenin) de randstad en willen hier ook blijven wonen. Nu hebben we een paar mooie woningen gezien die eigenlijk in alle opzichten perfect zijn, met als enige nadeel dat ze vrij dicht langs een snelweg liggen (ongeveer 250 meter er vanaf). Je ziet de weg niet, maar hoort 'm wel (afhankelijk van hoe de wind staat denk ik). Qua geluidsoverlast kan ik er wel aan wennen, we wonen nu ook in een drukke omgeving, alleen kan ik nu niet zo goed inschatten of vlak langs zo'n weg ook gevaren voor de gezondheid met zich meebrengt. Enerzijds denk ik van wel, anderzijds denk ik dat de hele randstad een stedelijk en vervuild gebied is dus weet ik ook weer niet of het zoveel uitmaakt.
Iemand hier ervaring mee? Of tips?
woensdag 5 februari 2014 om 18:23
Je kunt de mate van vervuiling terugvinden op het internet. Als het toevallig de omgeving van Rotterdam is kun je even zoeken op de website van de DCMR, voor andere gebieden weet ik niet welke websites je moet zoeken maar ik denk dat je al iets verder komt als je zoekt op "milieu" of "luchtkwaliteit" en (bijvoorbeeld) Amsterdam, Sneek, Venlo enz..
verba volant, scripta manent.
woensdag 5 februari 2014 om 18:30
woensdag 5 februari 2014 om 18:39
Ik heb op ongeveer 300-400 meter van de snelweg gewoond. Die hoorde ik eigenlijk alleen maar 's nachts (maargoed, een doorgaande weg naast je huis neemt een hoop van de snelwegruis weg) als ik goed mn best deed om te luisteren. Nu woon ik langs het spoor en de trein hoor je echt wel, maar je went er aan.
Het zal ook afhangen van hoe het huis gebouwd is. Het grootste voordeel: ik was in letterlijk 2 minuten op een groot knooppunt
Het zal ook afhangen van hoe het huis gebouwd is. Het grootste voordeel: ik was in letterlijk 2 minuten op een groot knooppunt
woensdag 5 februari 2014 om 19:35
In mijn studententijd op 400m afstand gewoond. Het geluid is niet zon probleem: wel het fijnstof. zeker bij kinderen komen longproblemen meer voor en je hebt meer kans op hart en vaatproblemen. Ik begreep dat het vergelijkbaar is met 10 sigaretten per dag roken. Vandaar dat ik leuke huizen voorbij heb laten gaan die binnen 1km van de snelweg te liggen.
als je googlet op snelweg ongezond zie je een hoop krantenartikelen en links naar een zemblauitzending ed hierover.
als je googlet op snelweg ongezond zie je een hoop krantenartikelen en links naar een zemblauitzending ed hierover.
woensdag 5 februari 2014 om 19:40
woensdag 5 februari 2014 om 19:50
bedenk goed dat het voor een eventuele koper in de toekomst ook een drempel kan zijn.
Stel je kleine krijgt ademhalingsproblemen en je zit met zo'n huis naast een snelweg....
* wij hebben vorig jaar ook ons droomhuis 'laten gaan' puur vanwege dat de snelweg er vlak langs liep. Achteraf zijn we daar niet rouwig om
Stel je kleine krijgt ademhalingsproblemen en je zit met zo'n huis naast een snelweg....
* wij hebben vorig jaar ook ons droomhuis 'laten gaan' puur vanwege dat de snelweg er vlak langs liep. Achteraf zijn we daar niet rouwig om
woensdag 5 februari 2014 om 19:55
Hier 20 meter van de snelweg. Nergens last van. Ik hoor het niet welke kant d3 wind ook op staat. Fijnstof ook geen last van. Geen van ons allen ademhalingsproblemen. Partner is vrachtwagenchauffeur. Enige nadeel in t begin was collegas die gingen toeteren snachts, savonds.
Zal er wel aan gewend zijn geraakt want ook dat hoor ik niet meer.
Zal er wel aan gewend zijn geraakt want ook dat hoor ik niet meer.