Hooggevoelig zijn

06-02-2014 09:48 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er achtergekomen dat ik misschien hooggevoelig ben. Ik merk dat het me erg in de weg staat. Vooral in mijn werk. Maar om er echt zeker van te zijn dat ik ook daadwerkelijk hooggevoelig wil ik iets van een officiële test o.i,d. afleggen. Hebben jullie een goede tip?
Helaas weet ik heel goed wat autisme inhoudt, en ik kan je beloven dat dat niets met HSP te maken heeft.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:Sense-1970 schreef op 08 februari 2014 @ 00:12:

[...]

Volgens sabbatical Meds wel,... ook autisme/asperger was geouwehoer om mensen maar een stempeltje op te kunnen drukken.. volgens haar allemaal flauwekul en zijn mensen alleen maar mensen, en kunnen ze onderling niet verschillen..

(over kinderachtig, arrogantie en communicatie stoornissen gesproken....)Wat een rijke fantasie heb je. Hoort dat bij HSP?
Kom toch nog even terug want het topic blijft natuurlijk voor mij interessant. Vooral de ontzettende weerstand en beledigingen die er in voort komen. Ik begrijp het niet zo goed. Ik snap de negatieve ervaringen maar het doorgaan op elkaar afkaffelen op dit onderwerp niet.

Het is een hot item binnen de psychiatrie en psychologie. En het wordt steeds serieuzer genomen. Dat het op viva nog steeds een taboe is en een reden is voor een lekkere rel snap ik. Jammer, ja. Maar ik snap het wel. Wat de boer nie kent, vret ie nie. Zegt genoeg.
quote:lizzx schreef op 06 februari 2014 @ 23:42:

Maar wat versta jij onder HSP dan Sense? Want hooggevoelig heeft juist veel te maken met het omgaan met emoties, zelfkennis en omgang met anderen/sociale vaardigheden. Wanneer iemand nog niet goed genoeg om weet te gaan met HSP zijn die basiselementen inderdaad valkuilen vanwege een soort van overspoeling maar wanneer diegene er beter mee leert omgaan dan zijn die basiselementen juist heel sterk ontwikkeld.

Aron heeft een nieuw boek, HSP en psychotherapie. Lijkt me erg interessant omdat in de GGZ vaak niet gekeken wordt naar HSP maar het juist vaak onder diagnoses als borderline etc terecht komt.

HSP kan echt een belemmering zijn wanneer je niet weet hoe er mee om te gaan in de huidige samenleving.Terwijl EQ juist een voordeel is. Er is niet zoiets als "te emotioneel intelligent". Als je niet goed om kan gaan met die elementen, dan scoor je dus laag op EQ, niet "te hoog". Als je die elementen goed hebt ontwikkeld, dan zul je hoger scoren. Maar dan ben je dus ook niet meer hooggevoelig.
Ga in therapie!
quote:Rary schreef op 07 februari 2014 @ 01:39:

Moeite met tegenslagen, teleurstellingen, andere mensen te goed aanvoelen, moeite met veranderingen in structuur enz enz.

Ik heb geleerd om te relativeren en mijn emoties en gedrag aan te pakken. Misschien is hooggevoeligheid het tegenovergestelde van veerkracht (resilience)?
Ga in therapie!
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 februari 2014 @ 23:59:

[...]

sterke band met de natuur? wat moet ik me daarbij voorstellen? ?

Zoiets, denk ik. Of dat je het liefst in een bos schijt, ipv op een w.c.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:lizzx schreef op 07 februari 2014 @ 08:09:

Het was best een interessant topic maar zoals ik de laatste reacties weer lees wordt er totaal niet open gestaan voor elkaar en is het wederom m.b.t. dit onderwerp afzeiken geworden.

Zo ontzettend jammer dat dit onderwerp niet normaal besproken kan worden op viva of men elkaar in hun waarde laat. Trek me dus verder ook terug uit dit topic. (Niet dat het waarschijnlijk iemand kan schelen maar toch...)Jammer, ik was wel geïnteresseerd in wat wetenschappelijke onderbouwing. Nog iets gevonden?
Ga in therapie!
Tuurlijk niet, want het is niet waar
Dubiootje, het kan inderdaad zijn dat hooggevoeligheid een tegenoverstelling is van veerkracht. Het leven niet aan kunnen zoals anderen er mee kunnen dealen. Het te zwaar ervaren en te gevoelig zijn voor bepaalde omstandigheden. Misschien hoort het zelfs wel in de DSM terecht. Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat het niet met aanstellerij te maken heeft en dat het telkens tegen aanlopen dat je je aanstelt, te gevoelig bent en je niet aan kan passen aan de huidige maatschappij het een erg grote pijnprikkel is om dat hier terug te lezen. Omdat je het al zovaak gehoord hebt, je je aan blijft passen en het bijna nooit goed doet. Vanwege die ervaring, kan je je misschien vinden in het labeltje HSP. Voelt dat veilig, omdat je toch ergens bij wilt horen, jezelf wilt verklaren en een basis zoekt. Dus ik begrijp de pijnlijke gevoelens hierin, eveneens dat ik begrijp dat mensen een allergie hierin in hebben.

Heb nog geen wetenschappelijk onderzoek hierin gevonden verder, mijn allergie vanuit dit topic overheerst ook behoorlijk nu om hier mee verder te gaan en het daarna te delen na deze reacties. Beetje HSP nu
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2014 @ 00:16:

[...]

Wat een rijke fantasie heb je. Hoort dat bij HSP?

Daar was geen greintje fantasie bij, gewoon een opsomming van wat ik zoal van jou tegen kom..

Is het jaloezie? Dat jij jezelf geen stempeltje kunt geven? Echt ik begin me meer en meer te verbazen over hoe jij reageert. Wat maakt dat jij zo mag/kunt oordelen, veroordelen zonder dat je er ook maar enig weet van hebt

Ik weet dat je ooit een vaag medisch verleden hebt gehad (tot dusverre heb ik het wel gevolgd de afgelopen 4 jaar hier) maar blijkbaar zit jij nog elke dag met je neus in de medische boeken om je zelf dit recht toe te eigenen.

Is het voor jou zo moeilijk om onderwerpen die je niets aangaan, die je zogenaamd op je allergie raken gewoon over te slaan en de mensen die hier wel over willen schrijven gewoon in hun waarde te laten?

Ik ben niet egoistisch, ik ben niet egocentrisch, op een enkeling in mijn omgeving na, en een huisarts (niet mijn eigen huisarts) weet niemand dat ik HSP heb, want ik loop er niet mee te koop, ik ga er niet onder gebukt, ik heb anders dan rary of anderen hier er zelf prima mee om leren gaan. Ik weet hoe me te handhaven op feestjes/verjaardagen, ik weet hoe mijn prikkels te omzeilen zodat ik er zelf veel minder last van heb. Ik val niemand lastig met eventuele zaken die ik aanvoel.. (als ik al iets aanvoel laat ik de persoon wel naar mij komen indien hij/zij wil praten)

Je zit als een zuur mensen barstens vol vooroordelen terwijl je er totaal geen kaas van hebt gegeten. En het lukt je gewoon niet in te zien dat je daarmee mensen meer pijn doet dan ik die netjes voor mezelf houdt dat ik HSP ben, en hier met mensen die het zelfde ervaren wil praten, of juist over de onderlinge verschillen wil discussieren.

Jij hebt me al eerder flink een veeg over de neus gegeven omdat ik ook al niet mocht 'discussieren' over mijn partner met asperger, want jaaaaa het is zooooo fout om mensen een 'labeltje' op te plakken.

Mens ga eens werk/ een hobby zoeken... dan kom je wellicht nog eens van dat ZWS af...
quote:dubiootje schreef op 08 februari 2014 @ 00:30:

[...]

Misschien is hooggevoeligheid het tegenovergestelde van veerkracht (resilience)?Dat hooggevoelingen op bepaalde gebieden geen/weinig veerkracht kennen klopt, je zit ook op bepaalde gebieden veel sneller tegen bepaalde grenzen aan.
quote:Sense-1970 schreef op 08 februari 2014 @ 00:43:

[...]

Daar was geen greintje fantasie bij, gewoon een opsomming van wat ik zoal van jou tegen kom..

Is het jaloezie? Dat jij jezelf geen stempeltje kunt geven? Echt ik begin me meer en meer te verbazen over hoe jij reageert. Wat maakt dat jij zo mag/kunt oordelen, veroordelen zonder dat je er ook maar enig weet van hebt

Ik weet dat je ooit een vaag medisch verleden hebt gehad (tot dusverre heb ik het wel gevolgd de afgelopen 4 jaar hier) maar blijkbaar zit jij nog elke dag met je neus in de medische boeken om je zelf dit recht toe te eigenen.

Is het voor jou zo moeilijk om onderwerpen die je niets aangaan, die je zogenaamd op je allergie raken gewoon over te slaan en de mensen die hier wel over willen schrijven gewoon in hun waarde te laten?

Ik ben niet egoistisch, ik ben niet egocentrisch, op een enkeling in mijn omgeving na, en een huisarts (niet mijn eigen huisarts) weet niemand dat ik HSP heb, want ik loop er niet mee te koop, ik ga er niet onder gebukt, ik heb anders dan rary of anderen hier er zelf prima mee om leren gaan. Ik weet hoe me te handhaven op feestjes/verjaardagen, ik weet hoe mijn prikkels te omzeilen zodat ik er zelf veel minder last van heb. Ik val niemand lastig met eventuele zaken die ik aanvoel.. (als ik al iets aanvoel laat ik de persoon wel naar mij komen indien hij/zij wil praten)

Je zit als een zuur mensen barstens vol vooroordelen terwijl je er totaal geen kaas van hebt gegeten. En het lukt je gewoon niet in te zien dat je daarmee mensen meer pijn doet dan ik die netjes voor mezelf houdt dat ik HSP ben, en hier met mensen die het zelfde ervaren wil praten, of juist over de onderlinge verschillen wil discussieren.

Jij hebt me al eerder flink een veeg over de neus gegeven omdat ik ook al niet mocht 'discussieren' over mijn partner met asperger, want jaaaaa het is zooooo fout om mensen een 'labeltje' op te plakken.

Mens ga eens werk/ een hobby zoeken... dan kom je wellicht nog eens van dat ZWS af...

Jij hebt echt Haaaa Es Peee

En je partner heeft asperger

Samen zijn jullie de steunpilaren van de DSM IV

gelukkig loop je er niet mee te koop
quote:Sense-1970 schreef op 08 februari 2014 @ 00:45:

[...]

Dat hooggevoelingen op bepaalde gebieden geen/weinig veerkracht kennen klopt, je zit ook op bepaalde gebieden veel sneller tegen bepaalde grenzen aan.Je weet helemaal niet waar de grenzen van anderen liggen. Je weet ook niet wat de norm is.

[...]

Mens ga eens werk/ een hobby zoeken... dan kom je wellicht nog eens van dat ZWS af...Ik heb eens geGoogled, maar zws staat voor zijwaarts, zwangerschap of zware struik.

[...]

Ik weet dat je ooit een vaag medisch verleden hebt gehad...Die gedwongen opname, bedoel je?
quote:lizzx schreef op 08 februari 2014 @ 00:41:

Dubiootje, het kan inderdaad zijn dat hooggevoeligheid een tegenoverstelling is van veerkracht. Het leven niet aan kunnen zoals anderen er mee kunnen dealen. Het te zwaar ervaren en te gevoelig zijn voor bepaalde omstandigheden. Misschien hoort het zelfs wel in de DSM terecht. Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat het niet met aanstellerij te maken heeft en dat het telkens tegen aanlopen dat je je aanstelt, te gevoelig bent en je niet aan kan passen aan de huidige maatschappij het een erg grote pijnprikkel is om dat hier terug te lezen. Omdat je het al zovaak gehoord hebt, je je aan blijft passen en het bijna nooit goed doet. Vanwege die ervaring, kan je je misschien vinden in het labeltje HSP. Voelt dat veilig, omdat je toch ergens bij wilt horen, jezelf wilt verklaren en een basis zoekt. Dus ik begrijp de pijnlijke gevoelens hierin, eveneens dat ik begrijp dat mensen een allergie hierin in hebben.

Heb nog geen wetenschappelijk onderzoek hierin gevonden verder, mijn allergie vanuit dit topic overheerst ook behoorlijk nu om hier mee verder te gaan en het daarna te delen na deze reacties. Beetje HSP nu

Je haalt nu wel meteen het zwaarste van het zwaarste aan, in dat stukje zal lang niet iedereen met HSP zich kunnen identificeren.

Het gaat om prikkels binnen de maatschappij die een HSP moeilijk kan hanteren, niet de algehele maatschappij, of het gehele leven zoals jij omschrijft.

Voor mij zijn verjaardagen/feestjes een mooi voorbeeld. Hoe gezellig ook (ik trap er nog steeds in ) het vergt gewoon ontzettend veel energie. Ik kan geen enkel gesprek voeren, alleen omdat ik werkelijk alle gesprekken in de kamer opvang en volg.

Zie het als antennes, iedereen heeft die antennes, antennes waarmee je geluid opvangt, en waarmee je bepaald wat je hoort, waar je op focussed.

Ik kan ze dus niet individueel uitzetten. Ik hoor alles, en volg alles,

Mooi voorbeeld is op mijn werk, daar hoor ik dus ook alles, dus als ik aan de telefoon zit, hoor ik wat er voor in mijn winkel gezegd wordt, Op het moment dat de telefoon gaat, en het een belangrijk gesprek is moet ik al het magazijn in lopen om het gesprek gedetailleerd te kunnen voeren (wat dus weer niet kan op het moment dat ik alleen in de winkel ben)

Ja het vergt erg veel energie, en op sommige momenten kan ik me door afzondering onttrekken van de chaos om me heen (die er niet is, maar voor mij is het chaos) Op verjaardagen was roken een goede smoes om even buiten alleen op adem te komen, en de puinhoop van alle gesprekken weer op een rijtje te krijgen. En ik ga zover mogelijk in een hoek zitten, zodat ik niet alles meer opvang. Naar beurzen en tentoonstellingen ga ik alleen, zodat ik me niet EN op mijn gezeldschap hoef te focussen EN op hetgeen ik wil zien..

Er zijn tal van manieren om die impulsen tot rust te laten komen, je moet alleen wel je eigen grenzen duidelijk in kaart brengen en manieren zoeken die jij kunt handelen om die rust te pakken.

[...]

Ik ben niet egoistisch, ik ben niet egocentrisch, op een enkeling in mijn omgeving na, en een huisarts (niet mijn eigen huisarts) weet niemand dat ik HSP heb, want ik loop er niet mee te koop, ik ga er niet onder gebukt, ik heb anders dan rary of anderen hier er zelf prima mee om leren gaan. Ik weet hoe me te handhaven op feestjes/verjaardagen, ik weet hoe mijn prikkels te omzeilen zodat ik er zelf veel minder last van heb. Ik val niemand lastig met eventuele zaken die ik aanvoel.. (als ik al iets aanvoel laat ik de persoon wel naar mij komen indien hij/zij wil praten)Wat je nu beschrijft is een vorm van emotionele intelligentie. Iedereen heeft (over)gevoeligheden. De meeste mensen leren hoe ze daarmee om moeten gaan. Dat is behoorlijk universeel. Net als "je anders voelen dan de rest".
Ga in therapie!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 februari 2014 @ 00:55:

[...]

Die gedwongen opname, bedoel je?Wees er maar trots op.
Ga in therapie!
sprake van een persoonlijk onderonsje hier? Jammer, want het vervuild dit topic. En zal dus verder elk topic mbt dit onderwerp hierdoor vervuilen. Snap de taboe hierin echt niet.
quote:sabbaticalmeds schreef op 08 februari 2014 @ 00:52:

[...]

Je weet helemaal niet waar de grenzen van anderen liggen. Je weet ook niet wat de norm is.

zie je dat knopje? Rechts boven.. doe maar, klik maar .. je kunt het .. ECHT!

het heet Negeren!... ook best knap als je dat kunt aanklikken.. sterker nog.. het maakt je de sterkste van ons 2, dat wil jij toch zo graag?

Vechten, afbekken, rottigheid trappen is toch het enige wat je hier komt doen?
quote:Sense-1970 schreef op 08 februari 2014 @ 00:57:

[...]

Op het moment dat de telefoon gaat, en het een belangrijk gesprek is moet ik al het magazijn in lopen om het gesprek gedetailleerd te kunnen voeren

Vind ik helemaal geen mooi voorbeeld; dat doen 9 van de 10 mensen bij een belangrijk gesprek.

Wat typisch dat jij zoiets typisch HSP vindt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 februari 2014 @ 00:53:

[...]

Ik heb eens geGoogled, maar zws staat voor zijwaarts, zwangerschap of zware struik.

ZWS = zwangerschap

Dat zijn ook de enige drie letters die kloppen in die post
quote:lizzx schreef op 08 februari 2014 @ 00:59:

sprake van een persoonlijk onderonsje hier? Jammer, want het vervuild dit topic. En zal dus verder elk topic mbt dit onderwerp hierdoor vervuilen. Snap de taboe hierin echt niet.

Dat is nu dat ZWS

valt hier niet te omzeilen..
quote:Sense-1970 schreef op 08 februari 2014 @ 00:59:

[...]

zie je dat knopje? Rechts boven.. doe maar, klik maar .. je kunt het .. ECHT!

het heet Negeren!... ook best knap als je dat kunt aanklikken.. sterker nog.. het maakt je de sterkste van ons 2, dat wil jij toch zo graag?

Vechten, afbekken, rottigheid trappen is toch het enige wat je hier komt doen?Jij ben overgevoelig, beter bescherm je jezelf, want op mij heb je totaal geen invloed. Ik snap dat je dat moeilijk vindt gezien je afwijking
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 februari 2014 @ 01:00:

[...]

Vind ik helemaal geen mooi voorbeeld; dat doen 9 van de 10 mensen bij een belangrijk gesprek.

Wat typisch dat jij zoiets typisch HSP vindt.Ik doe dat niet hoor. Als er lawaai is en ik neem mijn telefoon aan, ga ik gewoon heel hard schreeuwen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven