Jonge (aanstaande) ouders tot 23 jaar!

07-02-2014 21:37 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hierbij open ik een topic voor jonge moeders of aanstaande moeders! Of natuurlijk moeders die een kinderwens hebben op jonge leeftijd!!

Hier kunnen we steun van elkaar krijgen ivm onze leeftijd!

Brand los!!
Mees; daar ben ik het wel mee eens. Maar bewust op je 19e aan kinderen beginnen vind ik gewoon niet zo slim. Ik was zelf 19 toen ik zwanger was, bijna twintig toen mijn zoon kwam. En toch; zou ik het nooit meer zo weer doen. Ik heb nooit spijt van mijn keuzes gehad, en ik ben blij met de keuzes die ik gemaakt heb.

Toch weet ik zeker dat als ik wat ouder was, dat het allemaal wat beter was geweest. Ik heb mijn opleiding gewoon af kunnen ronden, ik kon goed voor hem zorgen financieel gezien..

Maar ook omdat ouders vaak in zo'n situatie niet zo lang bij elkaar zijn, vele malen jonger zijn en dus sneller in de knoop komen met hun relaties. Je moet nog zoveel leren op zo'n leeftijd, en een kindje krijgen is zo'n ingrijpend iets.

En het kan ook goed gaan. Ik heb een vriendin die 16 was, en nu alles goed op de rails heeft. Maar zij heeft ook nooit ontkent; dat het vreselijk zwaar was.

Ik heb nooit een vooroordeel gehad dat ik het niet zou aankunnen; wel dat het heel zwaar voor mij zou worden. En dat klopt ook.

Je bent altijd voor het eerst moeder, bent net zo onervaren als een oudere moeder. Maar; dat stukje levenservaring in het leven is mooi meegenomen voor je kind.
En 19 en 22 vind ik in dat opzicht een groot verschil.
quote:Derpina schreef op vrijdag 07 februari 2014 22:21 Dankje Ranny doet me goed!Asjeblieft!
@ ranny en al plannen voor een 2 de ?
Hoihoi,

Ik ben nu 23 en heb twee kindjes; een van 4 en een van 16 maanden.

Was 18 toen ik mijn eerste kreeg en 21 toen mijn tweede geboren werd.
quote:wiennie schreef op zaterdag 08 februari 2014 10:25 @ ranny en al plannen voor een 2 de ?Plannen niet, het begint wel weer te klapperen. Maar mijn zoontje is overleden toen hij vier maanden oud was dus ik ben er heel voorzichtig in. Maar ik weet wel zeker dat ik wel graag een 2e wil. Maar ik ga geen overhaaste beslissingen maken.
Hallo dames!

Leuk topic, met wisselende reacties.

Zelf sta ik er neutraal in, ik snap de reacties van de dames die iets ouder een kindje hebben gekregen of willen. Maar ik snap de iets jongere dames ook. Zelf zijn mijn vriend nu bezig met de eerste 'ronde' ook voor ons eerste kindje. Zelf ben ik 21, bijna 22 en mijn vriend 29. Allebei werk, een koophuis en een stabiele relatie. Het is voor iedereen gewoon persoonlijk denk ik.

Liefs
Ik ben nu 20 en wil stoppen met de pil wanneer mijn opleiding afgerond is. (Waarschijnlijk eind 2015, begin 2016).

Ook ik heb de droom om jong moeder te worden, maar ik vind inderdaad wel dat je relatie, financiële situatie en je woonplaats stabiel moet zijn.

Verloofde en ik zijn er verder allebei aan toe, het is nu alleen nog wachten op mijn diploma.
quote:ranny1989 schreef op 08 februari 2014 @ 10:45:

[...]

Plannen niet, het begint wel weer te klapperen. Maar mijn zoontje is overleden toen hij vier maanden oud was dus ik ben er heel voorzichtig in. Maar ik weet wel zeker dat ik wel graag een 2e wil. Maar ik ga geen overhaaste beslissingen maken. oei ,wat erg voor je ! sorry. idd geen overhaaste beslissingen nemen als, de tijd er rijp en klaar voor is
quote:ranny1989 schreef op 08 februari 2014 @ 10:45:

[...]

Maar mijn zoontje is overleden toen hij vier maanden oud was dus ik ben er heel voorzichtig in. Maar ik weet wel zeker dat ik wel graag een 2e wil. Maar ik ga geen overhaaste beslissingen maken. Schrok er van toen ik dit las! Wat erg.. Mag ik vragen waaraan hij is overleden?
quote:wiennie schreef op zaterdag 08 februari 2014 10:52 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="ranny1989 in "Jonge (aanstaande) ouders tot 23 jaar!"" class="messagelink">ranny1989 schreef op 08 februari 2014 @ 10:45</a>:</b>

[...]

Plannen niet, het begint wel weer te klapperen. Maar mijn zoontje is overleden toen hij vier maanden oud was dus ik ben er heel voorzichtig in. Maar ik weet wel zeker dat ik wel graag een 2e wil. Maar ik ga geen overhaaste beslissingen maken. </div></blockquote>oei ,wat erg voor je ! sorry. idd geen overhaaste beslissingen nemen als, de tijd er rijp en klaar voor is

Geeft niet hoor. Ja precies, maar ben er wel erg mee bezig. Dat is iets goed denk ik; dat ik er weer voor open durf te staan.

Het verschilt ook heel erg per situatie natuurlijk. Zie ook genoeg vrouwen hier waarvan ik denk; de weten waar ze mee bezig zijn.
Ranny1989

Wat erg voor je zoontje... Bighug!

Ik snap wel waarom je wat voorzichtiger bent nu.

Doe het rustig aan en maak pas een 'keuze' met je partner als jullie er aan toe zijn.

Heel dapper dat je het hier durft te delen.
21 was ik toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Mijn situatie was toen niet ideaal.. Ik woonde nog op kamers en ging naar school. Vriend woonde op de camping. Maar we hebben geen moment getwijfeld en ons kindje was meteen welkom. Was wel ff een paar maand stressen want we moesten snel een huisje vinden. Gelukkig werden we binnen 4 maand uitgeloot voor een woning. En hebben we ons huisje tip top in orde kunnen maken voor ons kleine mannetje.

Financieel hebben we het ook wel goed. En kunnen ons makkelijk redden. School heb ik niet af kunnen maken maar ik was zeker wel van plan het weer op te pakken. Mijn zoontje moet het goeie voorbeeld krijgen dat een diploma belangrijk is!

Mannetje is nu 12 weken.
Hoi Rossita, ik ben 20 met een kinderwens, maar we wachten totdat ik over 2 jaar mijn studie hebben afgerond en maand naar Amerika zijn geweest. Misschien gaan we wel langer als dat kan. Ik wil eerst deze dingen doen omdat het zoveel moeilijker wordt met een kind. Niet onmogelijk, maar wel veel lastiger.

Ben je al aan het proberen en wat is jouw situatie op het moment? En ook die van je vriend is niet onbelangrijk. Mensen zijn kritisch omdat het een uitzondering is dat een 20jarige een opleiding heeft afgerond en alles financieel op orde heeft, dus ik kan me de reacties en de vragen wel voorstellen. Zie deze reacties dus niet als "raar", maar als een les omdat ze gewoon meer levenservaring dan jij en ik hebben en het vooral goed bedoelen.
Hallo lieve schrijvers,

Ik snap dat jullie venieuwd zijn naar mijn situatie Wii zijn vanaf december begonnen met een kinderwens. Ik ben in juni gediplomeerd en woon sinds november 2012 samen. Toen hebben wij een huis gekocht met z'n 2e. Toen al plannen dus ook een eengezinswoning

Ik doe nu werkend leren, maar heb een vaste baan aangeboden gekregen. Met vaste uren :)mijn vriend werkt al een hele tijd bij de vaste werkgever en fulltime ;) hij is overigens 23.

Wij hebben alles financieel goed op orde! Goede inkomsten allebei ;)

Wij zijn geen uitgaans mensen. Ook nooit van gehouden.

Ik hoop dat dit de reacties wat veranderd. Ikzelf heb heel veel levenservaring uit mijn verleden. Soms helaas maar soms komt het ook van pas! Mijn ouders zijn allebei verstandelijk beperkt, waardoor ik al op hele jonge leeftijd voor mijzelf moest zorgen en dus ook vroeg volwassen ben geworden!
Oja en in mei dit jaar gaan we trouwen
dag rosita,

hier is dit ook zo allebei een full time job ... ik 22 en mijn vriend word er deze maand 24 , wij zijn ook bezig voor een eerste kindje ... al begint het niet zo goed, sinds december gestopt met de pil maar nog geen menstruatie te bespeuren . nog steeds aan het wachten dus hoeveel dagen de eerste ronde duurt. wachten duurt lang . dus ik wil alvast een jonge mama zijn.
Persoonlijk denk ik, als (zeer) jonge aanstaande moeders dingen gaan zeggen als: 'Wij houden toch niet van uitgaan' of 'ik wil niet dat mijn zoon van school gehaald wordt door iemand die zijn oma had kunnen zijn', als dát de argumenten zijn om nu aan kinderen te beginnen, ze daarmee bewijzen dat ze nog te jong zijn om een kind op te voeden...
Occam's razor
welke leeftijd bedoel je dan met (zeer ) jonge ouders ?
Rossita, wat erg dat je zo snel volwassen moest worden. Ik vind het heel knap en onbaatzuchtig van je dat je dat voor je ouders gedaan hebt. Daarom vraag ik me af waarom je je nu van de ene verantwoordelijkheid in de andere wilt storten.
quote:wiennie schreef op 10 februari 2014 @ 15:52:

welke leeftijd bedoel je dan met (zeer ) jonge ouders ?

Dat doet er toch niet toe dan?

'Ik wil geen oma zijn als ik mn kind ophaal' is gewoon een puberuitspraak. Het is typisch voor pubers om hun eigen keuzes te verantwoorden door de keuzes van anderen af te keuren. 'Jemig, al die lui met hun merkkleren zijn zo oppervlakkig, mij zul je daar nooit in zien, ik ben alto', 'Ik ben dan misschien jong moeder, maar jij ziet eruit als een oma, je kind zal zich schamen'. Als je vindt dat je volwassen genoeg bent om kinderen te krijgen, dan hoef je daar geen slappe argumenten voor te gebruiken als dat oudere moeders oma zijn (overigens, als je een veertigjarige vrouw al een oma vindt, dan ben je sowieso nog veel te jong. Serieus, perspectief is alles...)

En geen uitgaanstypes? Je kunt maar beter wel een uitgaanstype zijn. Ik ben ook geen uitgaanstype en mijn slaap is me heilig, in tegenstelling tot uitgaanstypes. En raad eens waar je tekort aan gaat krijgen als je kinderen krijgt?

Bovendien: alsof het leven alleen maar draait om thuis op de bank zitten, versus uitgaan. Het klinkt alsof je dan eerst wat meer levenservaring op moet doen...
Occam's razor
@rossita klinkt inderdaad dat je de situatie goed in orde hebt! Leuk dat jullie voor een kindje gaan. Heel veel succes en laat het ons weten als het raak is hihi
Ik vind deze wisselende reacties erg vervelend. Ik wil niet bemoederd worden door de oudere moeders onder ons. Ik weet zelf wel beter hoe mijn situatie eruit ziet dan jullie. En niemand die hier praat heeft hetzelfde mee gemaakt.

Ann90: natuurlijk laat ik het weten, tenzei ik dit topic verwijder ivm de nare reacties.
Laat je niet kennen Rosita! Iemand van 20 kan best een heel stuk volwassener zijn dan iemand van 30, dat is heel persoonlijk. De ene is gewoon eerder aan kinderen toe dan de andere en als de situatie dat toelaat en je op een volwassen manier kijkt naar de haalbaarheid hiervan en dat wat je je kindje kunt bieden (en te wachten als de situatie het nog niet helemaal toelaat bijvoorbeeld), dan is het toch helemaal prima?

Ik moet zeggen dat de behoefte aan stappen en het niet willen dat mensen denken dat oma het kind van school haalt niet steekhoudende argumenten zijn om aan kinderen te denken. Als je jong bent en je weet dat je situatie goed is, dat je een stabiele relatie hebt, huisvesting en financiële middelen, hoef je je niet te verdedigen met deze argumenten.

Ik ben 23, al 2 jaar klapperende eierstokken (bijna 6 jaar samen, inmiddels getrouwd, een prachtige huurwoning, 2 jaar samenwonend). Maar ik weet gewoon dat wij ons kindje meer kunnen bieden wanneer we nog even wachten. Ik ben volgende week als het goed is afgestudeerd en ik vind het belangrijk dat ik werk heb. Een inkomen is prima, maar op twee inkomens leven is vele malen prettiger! En als we dan op een gegeven moment beginnen (ik hoop toch echt dat dat dit jaar mag gebeuren) en ik zwanger raak, dan krijg ik geheid commentaar (is het wel gepland? ga je het houden? je hebt nog een heel leven voor je). Maar ik weet dat mijn man en ik (op het moment dat ook onze financiën ruimte bieden voor een kleine) er klaar voor zijn en volwassen genoeg zijn om het kind stabiel op te laten groeien. Ik mis misschien de levenservaring die een moeder van 30 heeft, maar ik ben ervan overtuigd dat wij er aan toe zijn! Wanneer je daar van overtuigd bent (en niet verwacht dat het ouderschap een eitje zal worden, want ik ben ervan overtuigd dat velen dit onderschatten en alleen het koetiekoetie gehalte van een baby zien), dan is het toch goed? Keuzes maak je zelf en daar ben je zelf verantwoordelijk voor, dus dan kun je er maar beter volledig achter staan. (ook als je op een latere leeftijd zwanger raakt kun je commentaar krijgen, zorg ervoor dat je dat commentaar op een volwassen manier bekijkt en tips ter harte neemt en dingen waar je het niet mee eens bent laat voor wat het is. Jij weet het beste hoe jouw situatie is )
quote:wijnkonijn schreef op 11 februari 2014 @ 11:20:

Ik moet zeggen dat de behoefte aan stappen en het niet willen dat mensen denken dat oma het kind van school haalt niet steekhoudende argumenten zijn om aan kinderen te denken. Als je jong bent en je weet dat je situatie goed is, dat je een stabiele relatie hebt, huisvesting en financiële middelen, hoef je je niet te verdedigen met deze argumenten.

Dat is precies mijn punt. Af en toe wordt er hier een topic geopend door een jonge vrouw die twijfelt of ze al aan kinderen moet beginnen en deze argumenten komen steevast tevoorschijn (hier zie ik ze ook alweer voorbijkomen). Het is gewoon tekenend dat je de prioriteiten niet juist hebt. En het is gek dat deze vrouwen wel vinden dat ze commentaar mogen hebben op oudere moeders (oma's), maar dat dat andersom niet mag (en daarmee bedoel ik geen sneer naar TO, maar de ervaring hier op het forum)...

Ik heb een aantal vriendinnen die al 'vroeg' kinderen kreeg en dat gaat prima. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die volledig financieel afhankelijk zijn van hun echtgenoot. Dit zijn meestal de lager opgeleide dames voor wie een oppas meer geld kost dan dat hun baan hen oplevert. En dan kiezen ze er toch voor om niet te gaan werken. Dat kan natuurlijk goed gaan, vroeger deden hele volksstammen dat, maar we zien hier ook regelmatig topics voorbijkomen van vrouwen rond de 40 die om welke reden dan ook gaan scheiden en verbaasd zijn dat ze nergens meer aan de bak komen en nu in paniek zijn omdat ze geen huis kunnen huren en dus niet weg kunnen bij hun (aggressieve) man. Als je denkt goed voor je kinderen te kunnen zorgen, moet je niet vergeten dat daar ook financiele plichten bij komen kijken. En die kun je niet goed vervullen als je járen uit het arbeidsproces blijft.

Maar dat geldt natuurlijk voor alle vrouwen, hoewel jonge moeders meer kans hebben om fulltime te gaan moederen door omstandigheden.
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven