Gezondheid alle pijlers

Wat is een normale stoelgang?

09-02-2014 20:16 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga maar twee keer per week. Ik weet dat sommigen zelfs meerdere keren op een dag moeten.

Het lijkt mij niet gezond dat ik zo weinig moet ontlasten maar op internet staat dat het bij iedereen anders is en dat hoevaak niet van belang is zolang als het soepel is.
Iedere ochtend na het ontbijt, en soms ook nog even na het avondeten. Ik vind het heerlijk, poepen.
Meer vezels én water. Alleen meer vezels binnen krijgen werkt veel minder goed. Je moet de combinatie maken met extra vezels én extra water. Er is een wisselwerking tussen die twee.
Mijn stoelgang is vreselijk. Al vanaf kleins af aan ook. Als klein meisje viel ik regelmatig flauw omdat ik zoveel buikpijn heb, ik kon gewoon niet naar de wc. Foto's laten maken, 2 jaar lang elke dag bisacodyl slikken voor het slapen gaan, toen ging het iets beter en ben ik daar mee gestopt. Rond m'n 16e ging het weer mis, elke dag buikpijn en niet naar de wc kunnen, toen ben ik begonnen aan elke dag 1 of 2 zakjes metamucil. Ondertussen ben ik daar ook weer mee gestopt omdat het beter ging, maar het is tegenwoordig ook weer dramatisch. Ik ben nu al zeker 5 dagen niet geweest. Ik vraag me echt af wat mijn lichaam doet met al het eten dat ik eet; andere mensen poepen 1x per dag en ik soms maar 1 keer in de 10 dagen en dan is het helemaal niet heel veel of zo, dat kan toch niet als je gewoon normale hoeveelheden eet?

De week na mijn menstruatie kan ik wel altijd heel goed naar de wc haha.

Misschien heeft iemand nog tips? Ik eet zowel rauwe als gekookte/gewokte groenten op een dag, ik eet zeker 3 stuks fruit op een dag (sowieso elke dag een kiwi), ik sport, ik eet gezond.. Ik snap het gewoon echt niet. Sowieso maar weer een keer naar de huisarts, alhoewel die het ook niet echt meer weet denk ik.
Cookie, volgens mijn huisarts 'stopt' een kiwi ook.

Drink je wel goed?
quote:winters schreef op 10 februari 2014 @ 15:26:

Cookie, volgens mijn huisarts 'stopt' een kiwi ook.

Drink je wel goed?

Serieus ja? Wauw, ik eet dus altijd een kiwi bij het ontbijt omdat het goed voor je ontlasting zou zijn haha.. Misschien maar een tijdje geen kiwi's eten dan.

Ik drink zeker 2 liter op een dag, voornamelijk water, wat thee en een heel enkele keer een glas frisdrank of een glas versgeperste sinaasappelsap. Vroeger dronk ik wel veel frisdrank, maar daar krijg ik buikpijn van dus dat laat ik nu zoveel mogelijk achterwege. Het is gewoon echt alsof mijn lichaam het er niet uit wilt hebben haha.
quote:rob_uit_zeist schreef op 10 februari 2014 @ 15:01:

De standaard is dat 1x per dag de regel is. Onzin, er is geen standaard aldus mijn huisarts. De één poept drie keer per dag, de ander vier keer week. Als je al je hele leven vier keer per week poept en je ontlasting is verder prima in orde dan is er niets aan de hand. Als je van drie keer per dag naar 3 keer per week gaat zou er wat aan de hand kunnen zijn.
Ik zal mijn tip uit het andere topic ook hier plaatsen: gebruik eens een poep-kruk.

Meer informatie en een filmpje: http://www.groenevrouw.nl/poepdokter/

Poepen op een krukje

Het kan zijn dat je op het toilet niet alles kwijtraakt en dat er wat ontlasting achterblijft in je dikke darm. Waarom? Omdat een toilet een volkomen verkeerde houding geeft om te poepen. Je zou het niet zeggen, maar een mens is niet gemaakt om te zitten als hij poept. Van nature horen we te hurken om ons te ontlasten.

Maakt dat uit? Behoorlijk, zo blijkt. Als je staat, trekt een spier aan rondom het onderste gedeelte van je darmen, waar je dikke darm overgaat in je endeldarm. Als je zit zoals op een stoel of op het toilet, ontspant deze spier zich slechts gedeeltelijk. Hierdoor moet de ontlasting nogal moeite doen om naar buiten te komen. Als je hurkt, ontspant deze spier zich volledig en kan alles soepel passeren. Geloof je me niet? Kijk hier maar eens, dit geweldige filmpje legt het allemaal uit en biedt ook gelijk de oplossing.

Hurken dus. Met een krukje waar je je voeten op kunt zetten terwijl je zit. Een mooi krukje van kersenhout dat precies om je toiletpot past. Of nou ja, een heel gewoon krukje van de Ikea of de Blokker doet het ook. Minder chique maar wel net zo effectief en een stuk goedkoper.
Ik ga ook zo 2 keer per week. Wel ben ik onlangs voor galstenen bij het ziekenhuis geweest en is er standaard ook een buikecho gemaakt en daar kwam uit dat ik helemaal verstopt zit.

Nu neem ik elke dag een flinke hoeveelheid laxeermiddelen (dat is dus op doktersadvies, krijg het ook vergoed)

Nu ga ik denk ik 3 keer per week, het lastige bij mij is dat ik ook een zeer hoge dosis ijzer moet slikken ivm. bloedarmoede en dat verstopt.

In ieder geval zou ik het gewoon eens aankaarten als je toch bij de huisarts bent.
Niet alles gelezen, dus misschien is deze tip al genoemd.

Ik kon "vroeger" ook hooguit 3 keer per week. Ik eet nu elke dag 15 gram tarwezemelen (zak van 1 Euro zonnatura) en ik kan elke ochtend. Ik gooi ze door een glas water (niet te pruimen, maar dan zijn ze zo snel mogelijk weg )

Maar je kunt ze ook door de yoghurt roeren (maar vind ik dan weer zo jammer van die lekkere yoghurt).
quote:belle_epoque schreef op 09 februari 2014 @ 23:06:

Eén a twee keer per week. Ik heb er veel last van, een opgezwollen buik, winderigheid. En altijd harde ontlasting en pijn bij het poepen. Als kind had ik er al veel last van, veel buikpijn gehad. Ik denk dat ik door de jaren heen zowat alles heb geprobeerd en heb heel vaak bij de dokter gezeten. Nu is het wel redelijk stabiel en als het langer dan een week duurt neem ik laxeermiddel (op aanraden van arts). Zelfs dat helpt niet altijd, dan moet ik twee dagen laxeertabletten slikken. Soms helpt het om mijn buik te masseren, maar ook niet altijd. Ik heb maar geaccepteerd dat dit voor mij 'normaal' is heb je al eens lijnzaad geprobeerd?
quote:shoplustige78 schreef op 10 februari 2014 @ 18:43:

[...]

heb je al eens lijnzaad geprobeerd?Ja, geen verschil. Ik heb denk ik alles al geprobeerd, pffff.
Hier ook 1x per dag. En als ik veel gegeten heb of iets soms 2x maar dat is niet vaak.
Dit topic doet me denken aan maarten 't hart met zijn dieetboek het Dovemansorendieet. Met uitspraken als 'overal mag ik in bijten, mits ik daarvan flink ga schijten.' En

'Niet ontberen maar laxeren.'

Zo n grappig boek, soort beschrijvend dieetboek. Heel leuk om te lezen. Hij eet dusdanig dat hij 5x per dag n de wc gaat..dus wie nog tips zoekt...

En natuurlijk is kiwi laxerend.
Ik heb op school geleerd dat normaal tussen de drie keer per dag en één keer per drie dagen is. Je zit dan dus nog net aan op de grens van wat normaal is.
Hier een pds patient die 4-5 keer per dag alles weer kwijt raakt

Heel soms periodes van extreme verstopping waarbij ik dan niet eens kan lopen van de pijn. Het fijnst zijn de periodes van 1-2 keer keer per dag, maar die komen helaas weinig voor.. Typisch voor Prikkelbaar Darm Syndroom. Echt waar het enige voordeel is dat ik zonder moeite slank blijf. Maar kak.. The story of my life. 2x per week kan ik me niets bij voorstellen, maar als je er verder niet veel last van hebt, zou ik het accepteren als jouw ritme.
Alles tussen 3x per dag en 3x per week is volgens de boekjes normaal maar uiteindelijk verschilt het natuurlijk nog steeds per persoon.

Twee keer week vind ik niet veel, maar als dat voor jou normaal is....

Je zegt dat je minder rijst wilt gaan eten, maar rijst hoeft niet per se slecht te zijn. Het is belangrijk om zo veel mogelijk volkorenproducten te gebruiken voor de vezels (volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkorenbrood). In wit brood, "witte" rijst, "gewone" pasta zitten geen vezels meer die je wel nodig hebt.

Verder zijn groente, noten en pinda's vezelrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven