Verplichtte cursussen
maandag 15 december 2025 om 15:18
Hoort erbij, of je het leuk/zinvol vindt of niet.
Vorig jaar als kudde naar DISC (Niet te Blauw zijn, ook niet te Geel), dit jaar naar Belbinteamrollen (Wees vooral een plant), volgend jaar CliftonStrengths (want daar staat de directeur achter, vanuit zijn vorige baan).
Of iets met impact. Communiceren met impact.
Of invloed. Invloed voor niet-leidinggevenden.
Ga er goedgemutst naartoe. Lever een bijdrage.
Eventueel kan je een bingokaart afwerken.

En soms leer je daadwerkelijk iets.
Vorig jaar als kudde naar DISC (Niet te Blauw zijn, ook niet te Geel), dit jaar naar Belbinteamrollen (Wees vooral een plant), volgend jaar CliftonStrengths (want daar staat de directeur achter, vanuit zijn vorige baan).
Of iets met impact. Communiceren met impact.
Of invloed. Invloed voor niet-leidinggevenden.
Ga er goedgemutst naartoe. Lever een bijdrage.
Eventueel kan je een bingokaart afwerken.

En soms leer je daadwerkelijk iets.
explorista wijzigde dit bericht op 15-12-2025 15:23
20.39% gewijzigd
Zoek eens een andere hobby
maandag 15 december 2025 om 15:20
Mag je zelf een cursus voorstellen?
Hierzo tips:
werk-studie/welke-persoonlijke-ontwikke ... ges/430496
Hierzo tips:
werk-studie/welke-persoonlijke-ontwikke ... ges/430496
Zoek eens een andere hobby
maandag 15 december 2025 om 15:25
Mwoah...dat vraag ik me af. Even heel erg gechargeerd, maar als jij ergens op de binnendienst Sales van dakmaterialen werkt en je werkgever stuurt je onder werktijd naar een Tantra cursus met je collega's, dan gok ik dat je dat wel mag weigeren.
Een cursus samenwerken lijkt me wel mogen.
Maar, ik zeg er eerlijk bij, ik zou niet weten welke juridische grondslag dit heeft.
Vanwaar je vraag TO? Moet je op een cursus die je niet ziet zitten?
maandag 15 december 2025 om 15:44
Ze hebben op het werk een nieuwe leerlijn bedacht die iedere werknemer moet volgen. Ik heb de eerste training die hier bij hoort open minded in proberen te gaan. Maar dan zit je opeens met collega’s over persoonlijke zaken, g schema’s en de hele kermis te praten omdat dat de samenwerking zou bevorderen.Zarah schreef: ↑15-12-2025 15:25Mwoah...dat vraag ik me af. Even heel erg gechargeerd, maar als jij ergens op de binnendienst Sales van dakmaterialen werkt en je werkgever stuurt je onder werktijd naar een Tantra cursus met je collega's, dan gok ik dat je dat wel mag weigeren.
Een cursus samenwerken lijkt me wel mogen.
Maar, ik zeg er eerlijk bij, ik zou niet weten welke juridische grondslag dit heeft.
Vanwaar je vraag TO? Moet je op een cursus die je niet ziet zitten?
Ik heb niks tegen g-schema’s of trainingen om samenwerken te verbeteren. Maar ik heb er wel iets op tegen dat het zo diep gaat dat het voelt alsof ik opnieuw bij de ggz zit. Waar ik jarenlang onderzoek, therapie, onderzoek etc heb doorlopen en eindelijk “klaar” was. Ik merk dat ik het gewoon echt niet trek om als neurodivers persoon mee te moeten gaan doen met een training die overduidelijk voor neurotypische mensen bedoeld is met een trainer die ASS en ADHD nog net niet ontkent in zijn bestaan.
Heb hier met leidinggevende over proberen te praten. Resultaat is dat ik het nu af moet maken met 1 op 1 sessies met diezelfde trainer. Met een preek dat er meer gaat komen in de toekomst en dat ze niet continue een uitzondering voor mij kunnen maken.
maandag 15 december 2025 om 15:50
Badeendje92 schreef: ↑15-12-2025 15:44Ze hebben op het werk een nieuwe leerlijn bedacht die iedere werknemer moet volgen. Ik heb de eerste training die hier bij hoort open minded in proberen te gaan. Maar dan zit je opeens met collega’s over persoonlijke zaken, g schema’s en de hele kermis te praten omdat dat de samenwerking zou bevorderen.
Ik heb niks tegen g-schema’s of trainingen om samenwerken te verbeteren. Maar ik heb er wel iets op tegen dat het zo diep gaat dat het voelt alsof ik opnieuw bij de ggz zit. Waar ik jarenlang onderzoek, therapie, onderzoek etc heb doorlopen en eindelijk “klaar” was. Ik merk dat ik het gewoon echt niet trek om als neurodivers persoon mee te moeten gaan doen met een training die overduidelijk voor neurotypische mensen bedoeld is met een trainer die ASS en ADHD nog net niet ontkent in zijn bestaan.
Heb hier met leidinggevende over proberen te praten. Resultaat is dat ik het nu af moet maken met 1 op 1 sessies met diezelfde trainer. Met een preek dat er meer gaat komen in de toekomst en dat ze niet continue een uitzondering voor mij kunnen maken.
Dat lijkt me persoonlijk ook best irritant. Zou het je lukken om er oppervlakkiger in te gaan staan? Niet het achterste van je tong laten zien, maar een klein en simpel voorbeeld geven ipv iets echt persoonlijks? Kost wel veel energie denk ik, best wel een gedoe eigenlijk dus ik snap je weerstand wel.
maandag 15 december 2025 om 15:54
Ik weet dat dat het beste zou zijn, maar daar zit tegelijkertijd ook een groot deel van mijn irritatie. Dan ben je al autistisch en je (onbewust) continue aan het aanpassen naar de “norm”. En dan moet je ook nog eens jezelf anders voor gaan doen op een training die nou juist zou moeten gaan over wie jij bent. Ik raak daarin de logica kwijt van wat daar dan het nut van is.S-Groot schreef: ↑15-12-2025 15:50Dat lijkt me persoonlijk ook best irritant. Zou het je lukken om er oppervlakkiger in te gaan staan? Niet het achterste van je tong laten zien, maar een klein en simpel voorbeeld geven ipv iets echt persoonlijks? Kost wel veel energie denk ik, best wel een gedoe eigenlijk dus ik snap je weerstand wel.
Het helpt denk ik ook niet mee dat we door afwezigheid van een collega al langere tijd onder bezet zijn, terwijl de werkdruk alleen maar toeneemt.
maandag 15 december 2025 om 15:58
Badeendje92 schreef: ↑15-12-2025 15:54Ik weet dat dat het beste zou zijn, maar daar zit tegelijkertijd ook een groot deel van mijn irritatie. Dan ben je al autistisch en je (onbewust) continue aan het aanpassen naar de “norm”. En dan moet je ook nog eens jezelf anders voor gaan doen op een training die nou juist zou moeten gaan over wie jij bent. Ik raak daarin de logica kwijt van wat daar dan het nut van is.
Het helpt denk ik ook niet mee dat we door afwezigheid van een collega al langere tijd onder bezet zijn, terwijl de werkdruk alleen maar toeneemt.
Ja dat begrijp ik heel goed. Totaal niet nuttig ook en puur weer door hoepels moeten springen. En als de cursusleider nou nog kennis van zaken had zou je nog kunnen overwegen om wél open te zijn en zo mogelijk de samenwerking daadwerkelijk bevorderen, maar dat is dus ook al niet het geval. Geen idee wat je hier nou het beste mee zou kunnen eerlijk gezegd. Misschien zelf een cursus aandragen, eentje waarvan jij weet/inschat dat het door iemand gegeven wordt met kennis van zaken?
maandag 15 december 2025 om 15:59
Ik mis heel veel informatie, behalve dat ik je frustratie snapBadeendje92 schreef: ↑15-12-2025 15:44Ze hebben op het werk een nieuwe leerlijn bedacht die iedere werknemer moet volgen. Ik heb de eerste training die hier bij hoort open minded in proberen te gaan. Maar dan zit je opeens met collega’s over persoonlijke zaken, g schema’s en de hele kermis te praten omdat dat de samenwerking zou bevorderen.
Is dat beter om een 1-op-1 sessie te doen? Dat lijkt mij nog erger eerlijk gezegd, want dan kun je nergens aan ontsnappen. In een groep moet een trainer uiteindelijk ophouden met doorvragen.
Waarom moet je überhaupt die 'leerlijn' volgen? Hoe gaat dat de 'samenwerking bevorderen'? Wat is nu het probleem dan?
Heb je verteld waarom je niet klikte met de trainer?
Uiteindelijk moet je denk ik toch vrij open zijn naar je leidinggevende toe, zonder dingen los te laten die je niet wilt vertellen. Tenminste, als hij/zij ook open staat voor jou.
maandag 15 december 2025 om 16:12
Nee het is absoluut niet beter om het 1 op 1 te moeten doen. Maar ipv dat het aan me gevraagd werd of dat een oplossing was, werd het aan me medegedeeld. Ik heb er wel een gesprek over proberen te voeren, maar ik merk dat ik het een beetje beu word dat overal een weerwoord op komt zonder dat het voelt alsof er echt naar je geluisterd wordt.Laura1992 schreef: ↑15-12-2025 15:59Ik mis heel veel informatie, behalve dat ik je frustratie snap
Is dat beter om een 1-op-1 sessie te doen? Dat lijkt mij nog erger eerlijk gezegd, want dan kun je nergens aan ontsnappen. In een groep moet een trainer uiteindelijk ophouden met doorvragen.
Waarom moet je überhaupt die 'leerlijn' volgen? Hoe gaat dat de 'samenwerking bevorderen'? Wat is nu het probleem dan?
Heb je verteld waarom je niet klikte met de trainer?
Uiteindelijk moet je denk ik toch vrij open zijn naar je leidinggevende toe, zonder dingen los te laten die je niet wilt vertellen. Tenminste, als hij/zij ook open staat voor jou.
Mijn leidinggevende is al op de hoogte van mijn persoonlijke traject wat ik hier voor heb gevolgd.
En tja.. waarom die trainingen moeten. Ik kan je geen betere reden vertellen “omdat het MT zegt dat het moet”. Organisatie breed moet iedereen het volgen.
Persoonlijk ervaar ik geen problemen in het samenwerken. Ik kan het met de meeste collega’s goed vinden en meningsverschillen kunnen gewoon uitgepraat worden. Zover als ik weet vinden mijn collega’s me ook niet vervelend. (Al weet ik natuurlijk niet wat er achter mijn rug om gezegd wordt).
Als ik dit zo uittik ga ik denken dat ik beter een andere baan kan gaan zoeken.
maandag 15 december 2025 om 16:15
Binnen werktijd mag er best veel, maar zeker niet alles. 
Sowieso moet zo'n training vergoed worden door je werkgever. Daarnaast moet je vergoed worden voor de tijd die je er aan besteed en eventuele reiskosten.
Dus dan is het gewoon werktijd.
Maar waar loop je tegen aan?
EDIT: pffft... ik zou er ook geen behoefte aan hebben om allerlei persoonlijk zaken te moeten bespreken. Een collega van mij antwoordde dan iets heel oppervlakkigs zoals: ik ben Jan, ben 43 en werk als X. Hij kreeg toen vragen over zijn privéleven en gaf toen aan dat hij het daar niet over wilde hebben. Waarom? Dat is privé.
Sowieso moet zo'n training vergoed worden door je werkgever. Daarnaast moet je vergoed worden voor de tijd die je er aan besteed en eventuele reiskosten.
Dus dan is het gewoon werktijd.
Maar waar loop je tegen aan?
EDIT: pffft... ik zou er ook geen behoefte aan hebben om allerlei persoonlijk zaken te moeten bespreken. Een collega van mij antwoordde dan iets heel oppervlakkigs zoals: ik ben Jan, ben 43 en werk als X. Hij kreeg toen vragen over zijn privéleven en gaf toen aan dat hij het daar niet over wilde hebben. Waarom? Dat is privé.
dianaf wijzigde dit bericht op 15-12-2025 16:24
37.33% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 15 december 2025 om 16:15
Als de organisatie zo slecht met je meedenkt, heb je weinig opties behalve gewoon uitzitten. Gesprek voeren heeft geen enkele zin. Ze luisteren toch niet. De enige optie is quiet quitting. En solliciteren natuurlijk
Misschien kun je het zien als een training in opdringerige trainers van je lijf houden. Dan heb je in ieder geval nog iets nuttigs geleerd.
Misschien kun je het zien als een training in opdringerige trainers van je lijf houden. Dan heb je in ieder geval nog iets nuttigs geleerd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in