Studeren en samenwonen
donderdag 13 februari 2014 om 17:33
Vanaf de zomer willen mijn vriend en ik samen naar Groningen verhuizen voor onze studies. Wij wonen nu nog allebei thuis. Ik heb al een paar jaar gewerkt, dus behoorlijk wat spaargeld. Mijn vriend krijgt nog studiefinanciering. Verder zullen we daar allebei naast devdtudie een (bij) baantje nemen.
Mijn vraag is het volgende. Wat voor woonruimte kunnen wwij het beste zoeken en waar en hoe zoek je dat? Ik zit te denken aan een plaats buiten de stad Groningen. Ongeveer 20 minuten treinen vinden we nog wel te doen. Sociale huurwoningen maken we geen kans op als we ons nu nog moeten inschrijven. Particulier huren willen ze meestal dat je 4x je maandhuur verdient. Alleen met loon komen wij daar niet aan. Wie kent deze situatie en heeft misschien tips voor ons? Alvast heel erg bedankt!
Mijn vraag is het volgende. Wat voor woonruimte kunnen wwij het beste zoeken en waar en hoe zoek je dat? Ik zit te denken aan een plaats buiten de stad Groningen. Ongeveer 20 minuten treinen vinden we nog wel te doen. Sociale huurwoningen maken we geen kans op als we ons nu nog moeten inschrijven. Particulier huren willen ze meestal dat je 4x je maandhuur verdient. Alleen met loon komen wij daar niet aan. Wie kent deze situatie en heeft misschien tips voor ons? Alvast heel erg bedankt!
donderdag 13 februari 2014 om 17:37
donderdag 13 februari 2014 om 17:47
Ik ben ook gaan samenwonen tijdens mijn studie, wij zijn gegaan voor een ruime studio die wel via een studentenorganisatie hebben gekregen. Veel woningcorporaties hebben een aparte "lijst" voor studenten die een stuk korter is dan de gewone lijst, ik had binnen een half jaar een woning in de randstad. Misschien hebben ze in Groningen ook dergelijke voorzieningen.
donderdag 13 februari 2014 om 17:48
Ik zou eigenlijk niet buiten groningen gaan wonen, op twintig minuten treinen zou je assen en haren eventueel kunnen overwegen, maar beide schelen denk ik niet superveel in woonkosten. Haren is misschien zelfs duurder.. Zeker als je bijvoorbeeld kijkt in wijken zoals lewenborg, hoogkerk of beijum.
Zuidhorn, grijpskerk, hoogezand, winsum, etc. gewoon niet doen... Behalve als je bv van plan bent een gezinnetje te stichten tijdens jullie studie.
Ga kijken naar leuke studio's, of kijk of je ouders garant kunnen staan.
Zuidhorn, grijpskerk, hoogezand, winsum, etc. gewoon niet doen... Behalve als je bv van plan bent een gezinnetje te stichten tijdens jullie studie.
Ga kijken naar leuke studio's, of kijk of je ouders garant kunnen staan.
donderdag 13 februari 2014 om 17:51
Heb 7 jaar in Haren gewoond (20 minuten fietsen naar Grun of 5 minuten met de trein)
Ik had een apartement gekocht nog voor mijn 22ste en ben 2 jaar geleden verhuisd naar een eengezinswoning.
Dit apartement staat nog te koop (verhuur dit nu via leegstandwet) maar wat ik niet begrijp is dat studenten wel ¤500 huur kunnen ophoesten maar niet ¤300 hypotheek kunnen krijgen (of regelen via ouders).
Is dat niet een idee voor jullie? Er staat genoeg te koop in en om Groningen.
Ik had een apartement gekocht nog voor mijn 22ste en ben 2 jaar geleden verhuisd naar een eengezinswoning.
Dit apartement staat nog te koop (verhuur dit nu via leegstandwet) maar wat ik niet begrijp is dat studenten wel ¤500 huur kunnen ophoesten maar niet ¤300 hypotheek kunnen krijgen (of regelen via ouders).
Is dat niet een idee voor jullie? Er staat genoeg te koop in en om Groningen.
donderdag 13 februari 2014 om 18:07
Hypotheek is ¤500 en ze willen 2 HBO-ers?
Onze hypotheek is meer dan ¤700 en we hebben dus de hypotheek op het apartement nog. Mijn man is monteur met vast contract en ik was toen net begonnen bij nieuwe werkgever. Geen enkel probleem om een hypotheek te krijgen.
Ook toen ik alleen was en tijdelijk contract had...
Onze hypotheek is meer dan ¤700 en we hebben dus de hypotheek op het apartement nog. Mijn man is monteur met vast contract en ik was toen net begonnen bij nieuwe werkgever. Geen enkel probleem om een hypotheek te krijgen.
Ook toen ik alleen was en tijdelijk contract had...
donderdag 13 februari 2014 om 18:18
quote:hoggy schreef op 13 februari 2014 @ 17:51:
Heb 7 jaar in Haren gewoond (20 minuten fietsen naar Grun of 5 minuten met de trein)
Is dat niet een idee voor jullie? Er staat genoeg te koop in en om Groningen.Misschien kunnen ze jullie appartement wel huren?
Is dat niet een idee voor jullie? Er staat genoeg te koop in en om Groningen.Misschien kunnen ze jullie appartement wel huren?
donderdag 13 februari 2014 om 18:20
Groningen is leuk, maar buiten de stad is er niet zoveel. Ik zou dus niet 20 min uit Groningen gaan wonen, dan kom je echt in suffe plaatsen terecht. Ik zou kiezen voor de stad Groningen en dan in de particuliere sector opzoek gaan naar een klein appartement of misschien 2 grote kamers bij elkaar. Misschien moet je dan wel het sanitair delen, maar daar zou ik niet zo'n probleem van maken. Mag ik vragen hoe oud jullie zijn? Gaan jullie allebei beginnen met studeren of studeren jullie al langer?
donderdag 13 februari 2014 om 18:21
donderdag 13 februari 2014 om 18:25
quote:sophietjekalewietje schreef op 13 februari 2014 @ 18:21:
Weet je zeker dat je uit huis wil gaan samenwonen? Heel eerlijk gezegd vind ik dit het vreemdst. Ik snap dat je verliefd bent en graag samen wil zijn, maar op jezelf wonen is zo leerzaam. Ik had dat nooit willen missen. Maar ik snap dat dat je vraag niet is en daarom zal ik er niet verder op ingaan. Maar het verklaart wel waarom ik die andere vragen stelde over jullie leeftijd en studie:)
Weet je zeker dat je uit huis wil gaan samenwonen? Heel eerlijk gezegd vind ik dit het vreemdst. Ik snap dat je verliefd bent en graag samen wil zijn, maar op jezelf wonen is zo leerzaam. Ik had dat nooit willen missen. Maar ik snap dat dat je vraag niet is en daarom zal ik er niet verder op ingaan. Maar het verklaart wel waarom ik die andere vragen stelde over jullie leeftijd en studie:)
donderdag 13 februari 2014 om 18:27
Qua wonen is verder mijn ervaring: neem genoegen met weinig. Echt, het went en alles wat je daarna krijgt is groter, nieuwer, mooier, beter. Ik heb echt in krotten gewoond, maar (bijna) altijd dolgelukkig want mijn eigen plekje. En lage woonlasten is zoooooo fijn. Echt, daar kan geen droger/afwasmachine/dakterras tegen op!
donderdag 13 februari 2014 om 18:32
Zoek gewoon allebei een eigen kamer, is juist zo leuk als je studeert. En als je allebei in de stad woont, kun je vaak genoeg bij elkaar zijn.
Mocht je echt willen samenwonen, dan zijn er volgens mij studio's e.d. genoeg. Heb je al eens bij de woningbouwvereniging en de studentenhuisvestingsorganisatie geïnformeerd naar de mogelijkheden?
Mocht je echt willen samenwonen, dan zijn er volgens mij studio's e.d. genoeg. Heb je al eens bij de woningbouwvereniging en de studentenhuisvestingsorganisatie geïnformeerd naar de mogelijkheden?
donderdag 13 februari 2014 om 18:35
Ik zou sowieso in stad Groningen gaan wonen: ook in de stad is genoeg te krijgen voor redelijke prijzen, en de stad is ontzettend leuk. Ik zou nooit overwegen om 20 minuten verder te gaan zitten . Ga inderdaad eens kijken bij particuliere verhuurders, via makelaars, en neem genoegen met wat kleins (50-60 m2). Groningen is leuk!
donderdag 13 februari 2014 om 18:39
quote:pampas schreef op 13 februari 2014 @ 18:35:
Ik zou sowieso in stad Groningen gaan wonen: ook in de stad is genoeg te krijgen voor redelijke prijzen, en de stad is ontzettend leuk. Ik zou nooit overwegen om 20 minuten verder te gaan zitten . Ga inderdaad eens kijken bij particuliere verhuurders, via makelaars, en neem genoegen met wat kleins (50-60 m2). Groningen is leuk!Ik onderschrijf jouw advies, maar 50-60m2 "iets kleins" noemen klopt niet. Daar wonen hele gezinnen in! Klein voor 2 personen is eerder 30-40 m2, ik vind 50-60 gewoon normaal (en voor studenten royaal!). En in de stad Groningen hoeft natuurlijk niet per se het centrum te zijn, dat lijkt me vrij duur. Maar binnen de gemeentegrenzen bedoel ik.
Ik zou sowieso in stad Groningen gaan wonen: ook in de stad is genoeg te krijgen voor redelijke prijzen, en de stad is ontzettend leuk. Ik zou nooit overwegen om 20 minuten verder te gaan zitten . Ga inderdaad eens kijken bij particuliere verhuurders, via makelaars, en neem genoegen met wat kleins (50-60 m2). Groningen is leuk!Ik onderschrijf jouw advies, maar 50-60m2 "iets kleins" noemen klopt niet. Daar wonen hele gezinnen in! Klein voor 2 personen is eerder 30-40 m2, ik vind 50-60 gewoon normaal (en voor studenten royaal!). En in de stad Groningen hoeft natuurlijk niet per se het centrum te zijn, dat lijkt me vrij duur. Maar binnen de gemeentegrenzen bedoel ik.
donderdag 13 februari 2014 om 18:52
quote:Supersoulfighter schreef op 13 februari 2014 @ 18:39:
[...]
Ik onderschrijf jouw advies, maar 50-60m2 "iets kleins" noemen klopt niet. Daar wonen hele gezinnen in! Klein voor 2 personen is eerder 30-40 m2, ik vind 50-60 gewoon normaal (en voor studenten royaal!). En in de stad Groningen hoeft natuurlijk niet per se het centrum te zijn, dat lijkt me vrij duur. Maar binnen de gemeentegrenzen bedoel ik.
Helemaal eens met alles wat jij zegt. Al woon je maar een jaartje op jezelf, dat is zo'n waardevolle ervaring vind ik. Gewoon eens op jezelf zijn.
Bovenstaande vind ik ook helemaal waar. 50-60m2 is echt een paleis als je voor het eerst op jezelf gaat wonen! Ik begon op 7m2 en was er zielsgelukkig.
[...]
Ik onderschrijf jouw advies, maar 50-60m2 "iets kleins" noemen klopt niet. Daar wonen hele gezinnen in! Klein voor 2 personen is eerder 30-40 m2, ik vind 50-60 gewoon normaal (en voor studenten royaal!). En in de stad Groningen hoeft natuurlijk niet per se het centrum te zijn, dat lijkt me vrij duur. Maar binnen de gemeentegrenzen bedoel ik.
Helemaal eens met alles wat jij zegt. Al woon je maar een jaartje op jezelf, dat is zo'n waardevolle ervaring vind ik. Gewoon eens op jezelf zijn.
Bovenstaande vind ik ook helemaal waar. 50-60m2 is echt een paleis als je voor het eerst op jezelf gaat wonen! Ik begon op 7m2 en was er zielsgelukkig.
donderdag 13 februari 2014 om 19:33
quote:bootje_op_de_golven schreef op 13 februari 2014 @ 19:03:
Oh, ik woon in 'iets kleins'
Maar toen ik nog studeerde was het dus nog groot voor studenten
Woon je samen? Dan heb je toch niet meer nodig? Mijn beste vriendin is opgegroeid op 50m2 met zijn vieren. Heb haar huis nooit klein gevonden! Was erg jaloers op haar stapelbed zelfs
Ouders waren ook bepaald niet arm overigens, maar vonden het gewoon een fijn huis. Ik kan het alleen maar met ze eens zijn
Oh, ik woon in 'iets kleins'
Maar toen ik nog studeerde was het dus nog groot voor studenten
Woon je samen? Dan heb je toch niet meer nodig? Mijn beste vriendin is opgegroeid op 50m2 met zijn vieren. Heb haar huis nooit klein gevonden! Was erg jaloers op haar stapelbed zelfs
Ouders waren ook bepaald niet arm overigens, maar vonden het gewoon een fijn huis. Ik kan het alleen maar met ze eens zijn