Gezondheid alle pijlers

Antibiotica en de pil

07-01-2013 10:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een korte vraag..

Voorheen was het altijd zo dat ik bij een antibioticakuur een bijsluiter kreeg waarbij stond dat daardoor de pil niet betrouwbaar meer is. Maar nu meen ik te hebben gelezen (van onder ander Yvetje) dat dit achterhaald is.

Weet iemand hier het fijne van?
Ik heb dit ook gehoord, dat het prima samen kan alleen als je aan de diarree bent of overgeeft door de antibiotica dat het niet meer veilig is.
Alleen als je diarree krijgt of moet overgeven van de antibiotica is de pil niet veilig meer. Heb je daar geen last van is de pil gewoon betrouwbaar.
Mmm.. Ik heb nu al een paar dagen een kuur, wel last van diarree gehad in de avond maar ik neem mijn pil in de ochtend na het opstaan. In de bijsluiter staat dat alleen als dat binnen drie uur na nemen van de pil gebeurt het alleen dan niet meer betrouwbaar is?
Ja, dat is inderdaad achterhaald op een enkele vorm AB na, maar daar word je dan wel over geinformeerd. Die zwangerschappen ontstonden door foutief pilgebruik danwel diaree of overgeven. Maar wanneer je het echt niet vertrouwd gebruik je toch even tijdelijk condooms? Kan ook weer een leuke afwisseling zijn.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Die verhalen hoor ik ook steeds vaker. Maar toch: ik zou het er niet op gokken, en tijdens een kuur een condoom erbij gebruiken.
quote:Ster_ schreef op 07 januari 2013 @ 10:26:

Mmm.. Ik heb nu al een paar dagen een kuur, wel last van diarree gehad in de avond maar ik neem mijn pil in de ochtend na het opstaan. In de bijsluiter staat dat alleen als dat binnen drie uur na nemen van de pil gebeurt het alleen dan niet meer betrouwbaar is?

Klopt. De pil wordt binnen 3 uur opgenomen in je bloed, dus dan kan je hem niet meer kwijtraken zeg maar. Ontspan!

(En ga geen topic openen nu met de vraag of je zwanger bent he! )
Ja dat doen we sowieso Fame, maar ik vroeg het me eigenlijk gewoon af.. Daarnaast kosten die dingen een godsvermogen, en m'n pakje is nu op haha
Dan zal het wel bij mij toeval zijn geweest dat ik precies 2x na een antibiotica kuur voor blaasontsteking zwanger was
Haha nee nee.. Dan is even de Etos/Kruidvat in rennen sneller
Wat Keet zegT. Dan maar een weekje DD.
quote:Ster_ schreef op 07 januari 2013 @ 10:28:

Ja dat doen we sowieso Fame, maar ik vroeg het me eigenlijk gewoon af.. Daarnaast kosten die dingen een godsvermogen, en m'n pakje is nu op haha

Serieus, ga eens naar de Lidl, daar verkopen ze 12 stuks voor 3.49 en dan ook nog keus uit geuren, kleuren, smaken, ribbels, etc.

En die zijn gewoon verantwoord, anders mogen ze niet verkocht worden want daar zijn de regels heel streng op.
Geen Lidl hier in de buurt noch bij mijn ouders waar ik af en toe in het weekend verblijf. Maar goed, is maar een weekje dus een klein pakje kan er nog wel vanaf
Mooi, have fun.
quote:suusjesuusje schreef op 07 januari 2013 @ 10:29:

Dan zal het wel bij mij toeval zijn geweest dat ik precies 2x na een antibiotica kuur voor blaasontsteking zwanger was Of je had dus diaree binnen 3 uur na innamen van de pil.
Even ter informatie de pil werkt echt niet tijdens een antibiotica kuur voor een blaasontsteking.

Dit weet ik omdat mijn dochter zwanger is geworden .

Ze slikte een zware pil omdat ze een hele rare menstruatie cyclus heeft en beslist niet zwanger wilde worden.

Ze kreeg een blaasontsteking en een kuur daar voor.

Ze is nu 10 weken zwanger.

Dames het is algemeen bekend dat de pil niet werkt als je een antibiotica kuur krijgt.

Het zelfde overkwam een collega van me met haar 14 jaar oude dochter.

Alstublieft wees waakzaam.
"Sinds jaar en dag worden pilgebruiksters geïnformeerd over aanvullende contraceptieve maatregelen bij gebruik van amoxicilline of een tetracycline. Dit gaat veranderen per 1 januari 2012.

De vermeende interactie stond al langer ter discussie wegens gebrek aan onderbouwing. De effectiviteit is wel verminderd als er sprake is van verminderde opname van een combinatiepil door braken of diarree."

Ik zal even door geven dat we het allemaal weer moeten terug draaien, want de dochter van 2300 is zwanger en dus is er zo "bewezen" dat de pil dan niet meer werkt. Dat het eventueel komt door het niet netjes innemen van de pil of klachten van diarree, dat negeren we gemakshalve maar even.
De link bij T-.rex haar stukje : https://www.nhg.org/actue ... naal-meer-over-interactie

Maar laten we idd de ngh niet geloven en 1 iemand hier op het forum wel
Van ab kan je aan de diarree gaan. Zie bijsluiter pil wat te doen bij diarree.
Er bestaat géén interactie tussen pil en antibiotica.

Wél kan je van antibiotica als bijwerking diarree krijgen en die diarree vermindert de werking van de pil.

Dus nogmaals: niet de antibiotica!
Als je persé niet zwanger wilt worden dan neem je toch geen risico? Een weekje condooms is een stuk goedkoper dan een kind. Een een stuk minder traumatisch dan een abortus.

Kwestie van keuzes maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven