Materiaal trouwringen

16-02-2014 17:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan in juni trouwen en weten al hoe onze trouwringen eruit moeten zien alleen twijfelen we over het materiaal. Wij willen zilverkeurige ringen dus onze opties zijn

Witgoud 585

Witgoud 750

Palladium 950

Platina 600

Ik heb al veel gezocht op internet maar kan niet echt een antwoord vinden op onze vraag welk materiaal het meest duurzaam en hard is. Heeft misschien iemand ervaring met één van deze materialen. Alvast bedankt.
Titanium is het hardst
Wij hebben titanium, met een randje goud, en ik met een diamantje erin. Heel mooi en blijven ook mooi.In ieder geval al weer vijf jaar
Zilver?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij hebben trouwringen van Xen, misschien vind je dat mooi? Dat is edelstaal.
Ozo.
Wat bedoel je precies met duurzaam? De winning?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nadeel van titanium is (correct me if i'm wrong) is volgens mij wel dat het niet te verstellen is.

Ik kreeg na mijn zwangerschap blijvend dikkere vingers, was wel blij dat mijn ring toen opgerekt kon worden.
Wij hebben trouwens witgoud, gewoon eenvoudig.
Titanium is inderdaad niet meer kleiner of groter te maken. Ik ben blij dat wij 7 jaar geleden voor goud zijn gegaan, na veel afvallen moest mijn ring flink kleiner gemaakt worden.
Als je het kunt veroorloven zou ik voor platina/palladium gaan. Deze zijn, het is even geleden dus vertrouw me niet blind, het hardst. Daarnaast is het punt met witgoud (vaak een legering met zilver) dat het op den duur toch gelig word en je het opnieuw moet laten rhodineren. Rhodineren is het aanbrengen van een laagje rhodium (een platinametaal, er zijn er namelijk 6).

Titanium is in mijn ogen de slechtste keus die je kunt maken voor een trouwring, tenzij je verwacht binnen afzienbare tijd te scheiden of je het geen probleem vind hem ooit in te leveren voor een andere. Repareren, vermaken, alles kun je namelijk vergeten. Wel goedkoop, dat wel.
Heb je al aan edelstaal gedacht? Mijn trouwring is van edelstaal. Ik vond de kleur van het materiaal het mooiste. Titanium vond ik - als ik me niet vergis - niet zo mooi, dat is donkerder van kleur. Witgoud vond ik ook niet mooi, er komt toch gauw een gele waas overheen. Zilver is niet geschikt voor een trouwring, het is te zacht.
Wat vind je van chirurgisch staal?
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Volgens mij is palladium nagenoeg even hard als platina maar wel veel goedkoper.

Ik zou sowieso kiezen voor palladium
Oh het moet hard zijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Palladium is een platina metaal. Palladium, iridium, rhodium en zo nog 3.

Edelstaal is ook een slecht idee, om dezelfde redenen als titanium. Tenzij dat je natuurlijk niet uitmaakt.
Titanium lijkt ons ook niet zo geschikt omdat je het nooit meer kan vermaken. Wij willen onze ring vrij hard en duurzaam omdat een deel van de ring gepolijst is en de andere helft geschuurd. Wij zijn bang dat het deel dat gepolijst is snel bekrast is en het verschil minder goed te zien is.
Ik heb daar trouwens tot op heden geen last van, dat witgoud gelig wordt. Maar goed, we zijn nog maar 5 jaar gertrouwd, wat niet is...
Onze ringen zijn van zirkonium. Dat is keihard, nagenoeg krasvast, anti-allergisch en heel licht. Net als titanium niet te vermaken, maar dat vinden we geen probleem; de ringen zaten en zitten ook na al die jaren nog steeds perfect. Het is van zichzelf grijzig/zilverkleurig, maar bij verhitting op heel hoge temperaturen wordt het zwart. Zo kun je er bijzondere effecten mee creëren.
Als je een deel van de ring wilt polijsten zou ik geen witgoud nemen; binnen de kortste keren zie je het verschil niet meer. Je kunt dat dan wel opnieuw laten polijsten, maar dat kost je elke keer een heel dun laagje van de ring waardoor die steeds dunner wordt.
Platina is het meest edele metaal. Wat je bedoelt met platina 600 snap ik niet helemaal. Platina hoort 950 te zijn kwa code. Is even prijzig maar dan hebt je wel wat!
Mijn witgoud blijft overigens gewoon wit, al bijna een decennium.
Als het gaat om duurzaamheid valt witgoud sowieso af. Platina is in de juwelierswereld de hoogst mogelijke standaard, maar palladium is in principe net zo edel.

Qua duurzaamheid, slijtvastheid en enkele andere eigenschappen zijn palladium en platina ongeveer gelijkwaardig. Omdat palladium een stuk minder weegt dan platina, kost dezelfde ring in palladium uitvoering echter 60-70% minder dan een platina exemplaar.

@chocolatechip: Bij platina 600 zitten nog 400 delen andere materialen in de ring, en is qua kleur meestal iets lichter dan platina 950. Bovendien is het minder zwaar - wat sommige mensen aangenamer vinden om te dragen. Persoonlijk vind ik het gewicht van platina 950 juist erg speciaal en luxe aanvoelen - je weet meteen welk metaal je in handen hebt.

Uiteindelijk denk ik dat het vooral afhangt van je budget! Omdat je aangeeft de keuze te hebben tussen platina 600 en palladium 950, vermoed ik dat geld wel een rol speelt en zou ik in dit geval gaan voor palladium - omdat dat het meest zuiver is. Maar als platina 950 ook een optie is, zou ik dat nemen.

(Overigens zul je ondanks de hardheid bij alle materialen al vrij snel slijtage/draagsporen krijgen, vooral de eerste krasjes zijn bijzonder opvallend!).
Een ring van plutonium is ook wel mooi, vooral in het donker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven