Gezondheid alle pijlers

vriend in ziekenhuis

18-02-2014 22:04 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel is mijn vriend opgenomen in het ziekenhuis. Het was kantje boort maar gaat gelukkig al wat beter. Toch zal hij voorlopig nog wel moeten blijven.

Momenteel wissel ik met zijn ouders enigzins de bezoekuren af. Dit betekend vaak dat ik van 12 tot 6/7 of soms later aanwezig ben. Dit vind ik prima en vind het zelfs heerlijk om bij hem in de buurt te zijn. Ik vind het alleen erg moeilijk om te bepalen hoe lang ik moet blijven. Mijn vriend zal namelijk ook wel zijn privicy willen en wil me niet opdringen. Maar als ik echt weg ben en hij alleen is krijg ik soms de vraag of ik terug kan komen. Ik heb naast mijn bezoeken wel gezorgd voor voldoende afleiding door sport en vrienden.

Wat moet ik doen. Zo lang mogelijk blijven of gewoon op gegeven moment weggaan. Wil er echt voor hem zijn en zo veel mogelijk helpen. Maar hij kan niet goed aangeven wat hij wil.
quote:joho88 schreef op 18 februari 2014 @ 22:21:

Hij slaapt dus wel als ik er ben. Te vluchtig gelezen sorry

Lijkt me verder geen probleem voor hem dan, ook omdat hij aangeeft het niet fijn te vinden om alleen te zijn. Vermaak jij je zelf wel een beetje dan?

Mocht het je op den duur toch gaan opbreken dan kun je er misschien voor kiezen om af te wisselen met zijn ouders of broers/ zussen, etc..?

Op langer termijn kan dit moeilijk vol te houden zijn denk ik.
Only dead fish go with the flow
quote:himalaya schreef op 18 februari 2014 @ 22:08: Hij maakt niks mee, misschien is hij alle verhalen van 'buiten', waar hij niet aan kan deelnemen, op een gegeven moment wel zat?Als ik ziek ben, vind ik het juist prettig als iemand tegen me aan kletst. Zolang ik maar niks terug hoef te zeggen.
Ik dacht dat zorgverlof bedoeld was om zorg te verlenen aan iemand als dat niet door een ander gedaan kan worden, maar blijkbaar valt 6 uur per dag op visite gaan daar ook onder? Bijzonder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heel erg knap dat je er zoveel bent. Ondanks dat je z'n vriendin bent en mensen dan vaak vinden dat het hoort enzo ... Vind ik het heel goed en knap. Zou het zelf ook doen.

Kun je niet vragen: vind je dat ik er te veel ben? Heb je momenten dat je alleen zou willen zijn? Waar hij kort op kan reageren en jij wat meer weet wat hij zou willen of dat het ook goed bij hem aansluiten hoe het nu gaat.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Nee is nog niet geweest. Ze hebben elkaar wel gesproken. Als ze er zijn ga ik eten ofzo. We wisselen af.
Moeilijke situatie voor jou joho!

Ik weet natuurlijk niet wat je vriend heeft... Maar een paar jaar geleden heb ik een paar maanden in het zh gelegen. De eerste 6/7 weken waren kritiek. Ik kreeg toen veel morfine en had dagen dat ik bijna niet 'bij' was. En als ik wel bij was dan had ik soms héle heldere momenten (ik kan sommige dingen/gedachten/gevoelens nog precies terughalen) Maar ook momenten dat ik rare dingen zei, alsof ik zwaar bezopen was.. Dat maakt het voor de omgeving natuurlijk extra moeilijk. Maar ik weet dus zeker dat je vriend je bezoek enorm op prijs stelt.

Wat ik wel moet zeggen is dat ik soms lag te vechten tegen de slaap als er bezoek was... Misschien kan je tussendoor in de familiekamer oid verblijven? Of even een stukje gaan lopen? Dan ben je tóch in de buurt en kun je zo weer naar hem toe.

Ik keek echt heel erg uit naar het bezoek! Vond het fijn om ook verhalen van 'buiten' mee te krijgen.

En... Geef jezelf ook de nodige rust! 6 of 7 uur achter elkaar bij iemand aan het bed zitten is heel veel. En je zegt dat het nog wel even gaat duren.... Jij moet het ook volhouden he! Want de periode die daarna komt, met waarschijnlijk revalidatie, is ook pittig en dan wil je er ook voor hem zijn. Put jezelf daarom nu niet té veel uit.

Mijn familie verbleef regelmatig in de familiekamer ofzo. Of ze wisselden elkaar af. Mijn zus nam bijvoorbeeld haar laptop mee zodat ze ook even wat 'afleiding' had tussendoor.

Heel veel sterkte iig en ik hoop dat het snel beter gaat!
Ik denk eerlijk gezegd dat je beter zorgverlof op kunt nemen als hij weer thuiskomt. Hoeveel zorgverlof heb je?

Vervelend dat hij niet alleen wil zijn, maar als het niet levensbedreigend meer is, is zolang naast zijn bed zitten in feite niet meer nodig.

Werk je ver weg van 't ziekenhuis?
Later is nu
Over het opnemen van zorgverlof is gesproken met arts en mijn werkgever. Is goed over nagedacht;)
Maar dan nog.. ik zou het niet trekken als mijn vriend zolang bij mij zat. Vriend heeft verschillende keren in het ziekenhuis gelegen en gaf dan ook aan "ga maar weer weg". Niet dat we niet van elkaar houden hoor

Fijn voor je dat je zo ruim in het zorgverlof zit.
Later is nu
Heel veel sterkte,

Ik vind het erg knap dat je 6 á 7 uur langs het bed zit.
Ik heb vorige week nog een paar dagen in het ziekenhuis gelegen en vond bezoek heel lief, maar ook vermoeiend. Een half uurtje was zat.

Daarnaast heb ik een puber die vrijwel wekelijks wordt opgenomen, meestal voor een nachtje, soms wekenlang (het maximum was 5,5 maand kliniek). In een ziekenhuis zijn we er dan wel 2 keer een paar uur per dag, verder is er een tv, een x-box en internet. In de kliniek mag er alleen woensdagmiddag bezoek komen.
Jeetje, da's niet niks, dat hij kantje boord heeft gelegen. Lief ook dat je hem wil steunen door bij hem te zijn.

Heeft hij niet veel rust nodig? Om te herstellen etc? Weet niet of hij geopereerd is of moet revalideren? Hij kan natuurlijk steun gebruiken maar ik vind het eerlijk gezegd ook wel erg veel tijd die je in het ziekenhuis doorbrengt. Heb je het idee dat je bij hem moet waken?
Wat een nare situatie. Sterkte TO voor jou en je vriend.

Mijn man heeft bijna 6 maanden aaneen in een ziekenhuis gelegen. Hij lag op een kamer alleen ivm. bacterien en ernst van zijn ziekte.

Op dagen dat ik werkte was ik er van 17.00 tot 22.00 en op dagen dat ik vrij was vaak van 13.00 tot 22.00 maar dan ging ik tussendoor wel lunchen, even wat eten of iets dergelijks.

Vaak zaten we dan samen gewoon tv te kijken of lag hij te slapen en soms viel ik dan ook in slaap. Het had iets prettigs om te zien dat hij rustig was dan kon ik ook gerust slapen. Soms werd ik wakker met een deken over me heen door een zuster gedaan. Aan het begin maakte ze me wakker maar op een gegeven moment niet meer. Ze wisten wel dat ik beter sliep daar op die stoel met mijn man in het oog dan in bed.

Ook waren er rusttijden waar je dan gewoon niet bij mocht zijn, je hebt de bezoektijden ook als houvast.

Op het einde was het anders. Mijn man raakte in paniek als hij wakker werd en ik was er niet. Begon te gillen en dan belde de verpleging mee of ik kon komen. Ik was zelf in de ziektewet en hoefde me niet meer te houden aan de bezoektijden. Soms zat ik er wel 20 uur per dag. Na dat 3 weken volgehouden te hebben heb ik gevraagd of zijn vader 2 uur per dag kon komen in de middag zodat ik kon slapen in het familiehuis of buiten het ziekenhuis even wat lunchen of wandelen.

Het is belangrijk om te kijken naar wat je vriend wilt (mijn ervaring is dat het heus wel duidelijk is of je er te veel of te weinig bent ook al geeft hij het niet concreet aan) maar ook wat goed is voor jezelf en daar balans in vinden. Veel sterkte nog!
Op de momenten dat hij erg ziek is, is je aanwezigheid erg prettig. Niet te druk doen, niet te veel praten, gewoon laten slapen, handje vast houden, nat washandje verleggen en koelhouden, slokje drinken geven met een rietje, afhankelijk van waar de pijn zit arm/been/hand strelen of masseren, af en toe een kusje geven.

zodra hij zich wat beter voelt, max twee uur achter elkaar op bezoek gaan. Verder thuis alles regelen. Snel langs gaan als hij iets nodig heeft en zorgen dat je er bent als een arts komt. Andere mensen ook langs laten gaan. Vertel het ook zijn vrienden. En geef die vrienden prive bezoektijd. Is veel leuker voor je vriend. Geef hem een ipad en boekjes, met de ipad kan hij op de wifi.

zorg goed voor je zelf, pak je rust als het lukt. Het is juist druk voor jou.

Regel het thuis allemaal, zodat je je als hij thuis komt kan focussen op hem. Hij is dadelijk 24 uurs hulp gewent en zal als hij thuis komt je hulp vaak nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven