Verhuizen van stad naar dorp

19-02-2014 13:12 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn vriend en ik denken eraan om over een tijdje te gaan verhuizen naar een klein dorpje in Zeeland. We hebben een mooi huis gezien en het lijkt ons allebei heerlijk om "buiten" te wonen. Zijn ook allebei wel op onze rust gesteld.

Nou woon ik echter al mijn hele leven (31 jaar) in Den Haag.

Ik vroeg me af of meer mensen deze stap genomen hebben en hoe dat bevallen is.

Groetjes
Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken als ik jou was.

Ik ben voor mijn vriend van de stad naar een dorp verhuist en vind het helemaal niets.

Sociale controle is vaak erg groot in die dorpjes en het roddelcircuit ook. Bovendien rust en ruimte is fijn maar dat betekent wel dat je voor alles in de auto moet zitten,
Ben verhuisd vanuit een grote stad naar een klein dorpje (ong. 1000 inwoners).

Opzich is hier wonen fantastisch! het is rustig en we hebben een weids uitzicht (zowel letterlijk als figuurlijk) maar

hou er rekening mee dat in kleine dorpen, alles en iedereen in de gaten gehouden wordt.

Ik erger me daar dusdanig aan dat wij zo langzaamaan al weer aan het kijken zijn naar een andere woning, of in de buitenwijk van een grote stad, of nog verder 'achteraf' zodat we niet meer zo in de gaten gehouden worden.
Hangt ook af van de reistijd naar je werk lijkt me...
quote:pimpelmeesje67 schreef op 19 februari 2014 @ 13:18:

Hangt ook af van de reistijd naar je werk lijkt me...Dat is echt niet het grootste nadeel van naar een dorp verhuizen.
@ Sugarmiss: wat vervelend dat je het helemaal niet naar je zin hebt!

Dat iedereen elkaar kent heb ik ook wel aan gedacht ja. Lijkt me inderdaad niet echt fijn. Maar is het echt zo erg? En heeft het niet ook iets gezelligs? Of ben ik nou heel naief?

Dat weidse uitzicht lijkt me echt geweldig en denk dat ik me daardoor wel over negatieve dingen heen kan zetten..

En qua werk ben ik nog aan het kijken, maar ik werk nu ook een uur rijden van huis af. Dus veel erger kan het niet worden.
Willen jullie kinderen?

Als je in een klein dorp woont is er grote sociale controle en vaak ook druk om te conformeren aan hoe het hoort in het dorp. Anders hoor je er niet bij. Nou hoeft dat niet echt een probleem te zijn, maar als je kinderen hebt lijkt het me niet fijn als de andere kinderen uit het dorp niet met ze mogen spelen omat jullie op zondag de was buiten hangen.
Waarom een dorp in Zeeland? Als je de mentaliteit van Zuid-Holland gewend bent, is het dubbel wennen als je naar een dorp in Zeeland verhuisd. Kun je niet beter in het Groene Hart zoeken?
Leuk, die rust, maar je kunt je er dood vervelen. Winkels zijn vroeg dicht en hebben soms zelfs nog een middagpauze. Een rijbewijs en eigen auto is een must, want het OV is niet om over naar huis te schrijven. En dan moet je maar hopen dat je in de gemeenschap past.

En iedereen weet alles over je en zelfs meer, zonder overdrijven.
In Zeeland moet je best wel uitkijken om bovenstaande redenen.

Verder is het geweldig om ergens te wonen waar veel natuur is.

Ik ben geboren in een stadje, heb mijn pubertijd in een dorp doorgebracht, gillend vertrokken toen ik 18 was en woon nu weer in een dorp, maar het is het niet voor mij... Hier wordt je geboren en je gaat er weer dood, en hoe lang je hier ook woont, je blijft altijd 'die nieuwe'.
Lijkt me helemaal afhankelijk van de persoon. Ik vind het 'in de gaten gehouden worden' helemaal niet vervelend, irriteer me er geen moment aan. Lange afstanden vind ik ook niet erg, moesten 20 minuten rijden voor winkels, maar grotere winkels waren pas op een uur rijden.

Ik vond het heerlijk wonen, maar ik moet zeggen dat ik me heel makkelijk aanpas aan de omgeving en mensen.
Hier een dorpse :-) ik merk niet zoveel van dat ons kent ons... is ook maar net hoeveel je er zelf aan mee doet.

Maar heb het dan ook wel over een groot dorp (20.000 inwoners).
Ja het is echt zo erg. Veel gesprekken gaan ook zo van de vriendin van de zus van Klaas, je weet wel die met de broer van Marie is getrouwd die is ook zwanger. Jij hebt dan geen idee over wie het gaat want je kent Klaas niet eens, laat staan zijn zus, dus weet je al helemaal niet wie die vriendin is die nu dus zwanger is.

Later blijkt het dan om Mies de achterbuurvrouw te gaan die je dus eigenlijk wel kent.

Maar reken er maar op dat je niets kunt doen zonder dat het hele dorp het weet.
quote:sharra schreef op 19 februari 2014 @ 13:35:

Willen jullie kinderen?

Als je in een klein dorp woont is er grote sociale controle en vaak ook druk om te conformeren aan hoe het hoort in het dorp. Anders hoor je er niet bij. Nou hoeft dat niet echt een probleem te zijn, maar als je kinderen hebt lijkt het me niet fijn als de andere kinderen uit het dorp niet met ze mogen spelen omat jullie op zondag de was buiten hangen.Lieve help wat een vooroordelen! Ik woon al 41 jaar in Zeeland. Dit slaat werkelijk nergens op.
quote:sugarmiss schreef op 19 februari 2014 @ 13:41:

Ja het is echt zo erg. Veel gesprekken gaan ook zo van de vriendin van de zus van Klaas, je weet wel die met de broer van Marie is getrouwd die is ook zwanger. Jij hebt dan geen idee over wie het gaat want je kent Klaas niet eens, laat staan zijn zus, dus weet je al helemaal niet wie die vriendin is die nu dus zwanger is.

Later blijkt het dan om Mies de achterbuurvrouw te gaan die je dus eigenlijk wel kent.

Maar reken er maar op dat je niets kunt doen zonder dat het hele dorp het weet.Overdrijf niet zo zeg.
quote:sharra schreef op 19 februari 2014 @ 13:35:

maar als je kinderen hebt lijkt het me niet fijn als de andere kinderen uit het dorp niet met ze mogen spelen omat jullie op zondag de was buiten hangen.

En jij denkt dat het in alle dorpen zo is? In de Biblebelt misschien..

Hier een goede ervaring. Opgegroeid in de stad, tijdens en na studie in nog grotere stad gewoond, en toen vriend en ik samen zijn gaan wonen is het een dorp geworden.

Ons bevalt het heel goed. Ja er is sociale controle, maar ook heel veel gezelligheid (ik vind dat dus niet naief)

Wij hebben nog geen kinderen, maar mocht het zo ver zijn vind ik dat stukje sociale controle juist wel prettig.

Oh en de mensen doen hier ook gewoon aan grasmaaien op zondag hoor.

Het enige nadeel is reistijd.
Ik ken dat zeker wel pipootje.

@siepel Zeeland is Bible belt.
quote:sugarmiss schreef op 19 februari 2014 @ 13:41:

Maar reken er maar op dat je niets kunt doen zonder dat het hele dorp het weet.

Nee het is niet zo erg.

En dan heb ik het over een dorp van 1500 inwoners.. dus echt klein.
Ben net verhuisd van een stad naar een dorp (<2000 inwoners). Wat hierboven gezegd is kan ik beamen. Rust, ruimte zijn heerlijk. Minpunt is inderdaad dat je een auto moet hebben omdat het OV niet jedat is. En voor voorzieningen (stadhuis, bibliotheek, sportclubs) ben je (soms) aangewezen op de dichtstbijzijnde stad.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 19 februari 2014 @ 13:38:

Leuk, die rust, maar je kunt je er dood vervelen. Winkels zijn vroeg dicht en hebben soms zelfs nog een middagpauze. Een rijbewijs en eigen auto is een must, want het OV is niet om over naar huis te schrijven. En dan moet je maar hopen dat je in de gemeenschap past.

En iedereen weet alles over je en zelfs meer, zonder overdrijven.Wat een onzin allemaal zeg. Alle voorzieningen zijn hier (op walcheren) gewoon in de buurt. Kun je jezelf niet vermaken zonder vertier van buitenaf? Hoezo zou je niet kunnen fietsen? waarom zou je overal met de auto heen moeten?
Dat ons kent ons herken ik alleen maar als ik oudklasgenoten tegenkom. Zo van: goh die en die, wist je dat die daar en daar wonen? Enz... maar dat doet iederee volgens mij. Enige verschil met een stad is dat dorpelingen vaak geboren worden en doodgaan in hetzelfde dorp. Stedelingen hebben veel meer wisselingen qua buren enz. Dan kan je ook geen ons kent ons krijgen omdat het teveel wisselt...

Maar ik ken echt niet iedereen hoor! Zou me nogal een dagtaak worden zeg haha.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 19 februari 2014 @ 13:46:

Ik ken dat zeker wel pipootje.

@siepel Zeeland is Bible belt.Een deel toch maar?
Tja, waarom naar Zeeland? Vooral voor de rust en de weidsheid van de omgeving. Ik ben er nu een paar keer geweest en het beviel me altijd erg goed. Midden in de natuur.

We willen wel kinderen ja. Ik heb het idee dat het niet op zondag de auto mogen wassen e.d. inmiddels wel minder is dan vroeger. Er lijken nu wel een stuk meer gezinnen met kinderen in te trekken. En er staan ook wel redelijk wat huizen te koop. Dus dan zijn we in elk geval niet de enige nieuwen.

@ Ritz, ben jij uiteindelijk toch weer naar de stad verhuisd?
Heb je al eens gekeken naar de Achterhoek?? Ook groen maar daar zijn de voorzieningen misschien wat beter geregeld (al heb je hier net zo goed vertraging en files haha)
Zeeland is niet per definitie Bible Belt hoor.

Er zijn wel veel verschillen. Ga je bv in Tholen zitten, in Hulst, of op een van de noordelijkere eilanden, waar de sfeer veel meer zuid-hollands is, dat is een wereld van verschil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven