Lijf & Lijn alle pijlers

Ik ben dik

24-02-2014 00:26 121 berichten
Ik ben dik. Zo. Dat is eruit. Verschrikkelijk om toe te moeten geven maar het is nu eenmaal zo. Ik weeg 108 kilo bij 176 cm en moet dus dringend 30 kilo afvallen.

En daar zit het probleem. Ik zit ziek thuis en kan niet sporten, maar eten gaat me prima af helaas. En zo dus in 3 maanden tijd 9 kilo aangekomen. Was al nooit slank maar dit is echt mijn dieptepunt.

Wat ik met dit topic wil? Niet veel, weet wat ik moet doen en dat ik het zelf moet doen maar wellicht wat herkenning of lieve motiverende woorden?
Sporten hoeft ook niet meteen volop de sportschool in te zijn. Juist met een burn out is bewegen belangrijk, ook als je geen zin hebt. Al is het elke dag naar de supermarkt wandelen of een rondje door het park, of een paar banen zwemmen of een stukje fietsen. Dat is ook al bewegen.

En als je dan ook minder snoept dan gaat het al snel goed. En het is best te doen. 30 kilo als doel stellen vind ik alleen wel een behoorlijke grote berg die je voor jezelf opwerpt. Waarom niet eerst eens onder de 100 komen, en dan kijken hoe je je voelt. Dat is met een maand of 2 wel te halen, en je zult zien dat je je dan al beter voelt.
quote:winkelfanaat schreef op 24 februari 2014 @ 09:12:

TO, heb je weleens je bmi berekend? Ik denk dat je misschien het beste even langs je huisarts kunt gaan. Je zit echt in de gevarenzone, als ik jouw gegevens invul op de site van de hartstichting, heb je obesitas en zit je nog nét in het vakje voor morbide obesitas, nog 1 kilo erbij en je zit in het vakje: extreme obesitas. (ik ben er even vanuit gegaan dat je 30jaar bent)

Het is echt tijd om actie te ondernemen!!!Dat lijkt me ook wat overdreven. Ik heb volgens mijn BMI ook obesitas, en ik heb gewoon maat 42 bij 1.70. Ja, ik ben te zwaar, maar ik ben niet op sterven na dood en ik heb al helemaal niet de behoefte om naar de huisarts te gaan. Dat hele gevarenzone vind relatief.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen reden waarom jij niet zou kunnen sporten. Je hebt er gewoon geen zin in. Doe zoals sommigen hier al schreven: ga wandelen. Is nog eens goed tegen de burnout ook. En geen troep meer in huis halen.

Is in het begin moeilijk, want suiker is enorm verslavend, maar als je het een paar dagen niet gegeten hebt, is de behoefte ook al minder.
Cum non tum age
Hoi life is hard, door ziekte kan ik ook niet sporten en de kilo's vlogen er bij mij ook aan. Wat ik nu doe is: niet meer snaaien, (haal het gewoon niet in huis), elke dag een klein stukje wandelen in de buurt en gezonde dingen eten.

Ook vul ik elke dag op de eetmeter van het voedingscentrum in wat ik eet, mij helpt dat wel om een idee te krijgen van de hoeveelheid kcal die ik eet. Op die manier ben ik inmiddels al een aantal kilo afgevallen, dus sporten is echt niet belangrijk. Je moet alleen wel ophouden met allerlei smoezen te verzinnen voor jezelf en de knop omzetten.
There is no always forever...just this...
quote:Thordis schreef op 24 februari 2014 @ 09:17:

[...]

Dat lijkt me ook wat overdreven. Ik heb volgens mijn BMI ook obesitas, en ik heb gewoon maat 42 bij 1.70. Ja, ik ben te zwaar, maar ik ben niet op sterven na dood en ik heb al helemaal niet de behoefte om naar de huisarts te gaan. Dat hele gevarenzone vind relatief.Ze heeft een BMI van bijna 35, dat is wel veel hoor.
Cum non tum age
quote:life_is_hard schreef op 24 februari 2014 @ 01:17:

en ik hou niet van sporten. Zit thuis met een flinke burnout dus fysiek kan ik wel sporten maar het 'moeten' staat mij zo erg tegen dat het nu even niet gaat. Zeker niet dagelijks.

Besef je wel dat als je onlangs zo bent aangekomen dat dit niet vanzelf stopt. Het is niet zo dat je op dit gewicht blijft als je niet wat aan je voedingspatroon en activiteiten gaat veranderen. Over een jaar ben je gewoon nog eens 10 a 20 kg zwaarder als je zo doorgaat.

Straks ben je dan zo dik dat je niet eens meer kan gaan bewegen.

Je hoeft echt niet meteen fanatiek te gaan sporten en je op te geven bij een sportschool. Je kan ook beginnen met een aantal keer per week een stuk te gaan wandelen of fietsen.
Ik hoor hier noten en fruitsappen, die zijn dan wel gezonder dan toastjes brie, maar niet echt minder calorisch.

In noten zit nogal wat, en in fruitsappen zit net zoveel suiker als in frisdrank.

Ik zou overgaan op gewoon normaal eten. Drie keer per dag. Niet te moeilijk doen, wie eet er nou noten tussendoor, ik zie het nooit gebeuren. Wat is er mis met een appel, een banaan of een rijstwafel?

Noten leuk voor bij een glaasje wijn in het weekend (om het vol te houden), beter dan chips.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:noa schreef op 24 februari 2014 @ 09:25:

[...]

Ze heeft een BMI van bijna 35, dat is wel veel hoor.Dat is ook vele, dat zeg ik niet. Maar er spelen zoveel andere factoren mee dat een BMI niet altijd zoveel zegt.
Erg veel begripvolle reacties, fijn. Dat motiveert me echt! Mijn bmi is 32 en idd veel en veel te hoog. Onlangs wel een bloedonderzoek gehad en mijn suiker, cholesterol en schildklier waarden zijn gelukkig goed. Op papier lijk ik gezond, dat komt omdat ik gezond eet en dondersgoed weet hoe dat moet en wat voor mij werkt.

Het lijkt sinds ik thuiszit alsof het me haast niet boeit. Wel hoe ik eruit zie, maar niet wat ik in mijn mond stop.

En dan ga je van dagelijks veel beweging op je werk naar niks doen en dan ook nog eens vreten.

Ik doe het zelf en baal er van! Die knop om krijgen is zo lastig maar de lieve begripvolle reacties helpen mij echt! Bedankt daarvoor! Ook voor de (nog milde) kritische reacties. Gewoon iedereen die tijd neemt mijn verhaal te lezen en te reageren en een aantal die hun verhaal delen. Doet me goed.

Zometeen even bewegen! Moet boodschappen doen dus aan de wandel.
Koop een hond. Je hebt dan gelijk een extra liefde in huis en de verplichting om elke dag naar buiten te gaan wandelen.
Wat eerder al werd genoemd is dat suiker behoorlijk verslavend is. Door suiker uit je voedingspatroon te schrappen, wordt snaai behoefte echt minder. Ik heb zelf in januari de ikeetsuikervrij.nl cursus gedaan, dat is gewoon gratis en je krijgt dan 12 dagen lang elke dag een email met info over suiker. Ik hoef niet perse af te vallen, maar zonder suiker heb ik veel minder snaaidrang en meer energie.

Je hele leven in een keer omgooien is vaak lastig, maar als je begint met een paar kleine stappen, zoals elke dag een stukje wandelen of fietsen en iets ongezonds uit je voedingspatroon te schrappen dan kom je er echt wel!
En het is vandaag heerlijk weer, dus maak een extra ommetje voordat je naar de supermarkt gaat en geniet van het zonnetje.
quote:Lexie85 schreef op 24 februari 2014 @ 06:47:

De diëtiste wordt wel vergoed. Standaard 3 uur in het basispakket, gaat alleen wel van je eigen risico af..Dan wordt het dus toch juist niet vergoed als het van je eigen risico af moet??
quote:dolfje schreef op 24 februari 2014 @ 11:40:

[...]

Dan wordt het dus toch juist niet vergoed als het van je eigen risico af moet??

Wakker worden Dolf

Alles gaat af van je eigen risico.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Jawel, dan wordt het wel vergoed. Je moet alleen de eerste 350 euro aan uitgaven zelf betalen. Het heet niet voor niks eigen risico.
Ja dan betaal je het toch zelf dus wordt het niet vergoed toch?
quote:LillyFeeee schreef op 24 februari 2014 @ 11:43:

Jawel, dan wordt het wel vergoed. Je moet alleen de eerste 350 euro aan uitgaven zelf betalen. Het heet niet voor niks eigen risico.Ja dus de eerste 10x betaal je zelf als het 35 euro per keer kost. Ik vind dat niet vergoeden hoor.
Herkenbaar verhaal hoor TO. Ook te dik, ook ooit burnout gehad en het dondersgoed weten wat je fout doet maar het niet kunnen stoppen van dat foute gedrag. Ik kijk terug op een glansrijke carriere aan dietisten, dieten, therapien etc en het beste wat ik gedaan heb is besloten nooit meer op dieet te gaan en in therapie te gaan bij PsyQ om van mijn emo-eten af te komen. De beste oefening die ik toen kreeg was erachter te komen op wat voor momenten ik altijd ging eten en waar ik dan was. Voor mij was dat altijd het moment dat mijn kind op bed lag en ik op de bank plofte. De psych zei toen dat ik best mocht snaaien op dat moment, maar dat ik dat op een andere plek moest doen. Bijvoorbeeld aan tafel. Zo'n simpele oefening, maar zo effectief. Want wat is dat stom zeg, om chips ofzo te eten zittend aan tafel. Zo ben ik eindelijk van mijn emo-eten afgekomen.

Dit is echter jaren nadat ik uit mijn burnout ben gekomen. Uit je burnout komen is een ander project dan veel kilo's afvallen. Ik ben een type wat maar 1 project tegelijk aankan, maar misschien kan jij beide. Ik zou wel proberen natuurlijk niet meer aan te komen en het klopt, van gezond eten en wandelen ga je je uiteindelijk beter voelen. Ook in je koppie. Ik ben met mijn burnout naar een fysio gegaan die wat meer ervaring had met mensen die psychisch er doorheen zaten. Dat heeft me goed geholpen.

Sterkte TO!
Is maar een remedie om af tevallen en die luidt: stop met je zelf vol vreten en haal geen ongezonde troep in huis!

Klinkt lullig maar zo is het en niet anders..

Je brengt je eigen leven en gezondheid in gevaar, dus ga naar de dokter en laat die je door verwijzen naar een dieetiste..

Ben zelf ook jaren terug 15kg afgevallen en als je op dar punt komt dat je ogen zijn geopend moet je alle zeilen bij zetten om die ongezonde troep uit huis teverbannen en ook niet meer in huis halen! En ga googlen voor lekkere gezonde maaltijden en snacks! Je hoeft echt niet op een handje zaden televen en konijnenvoer en wortels.

Als eerste stoppen met koek,snoep,chips en snacks(junkfood),sausjes bij het eten als je daar mee begint ben je al zoveel geholpen.

Suc6 en geef jezelf een schop onder je hol en wordt nu streng voor jezelf die zooi de deur uit en ACTIE! En volhouden natuurlijk want wat zul jij jezelf beter gaan voelen met al dat gewicht minder
Tenzij je je eigen risico al op hebt gemaakt aan iets anders, dan kost het je niks. Het wordt dus vergoed.
Ik herken veel in je verhaal TO!

In oktober verhuisd, van veel drukte ben ik in een gat van rust gevallen. Daar voelde ik me niet fijn bij en ging steeds slechter in mijn vel zitten. Ook ik heb moeite om met gevoelens ect om te gaan en ging dan gewoon eten. Resultaat.. 12 kg aangekomen sinds oktober.

Naast het feit dat ik tegen een burn out aan zat, ben ik ook nog eens zoveel aangekomen, dat ik moeite had om in de spiegel te kijken. Ik ging vriendinnen ect ontwijken, omdat ik wist dat ze door zouden hebben dat ik niet lekker in mijn vel zat. Ik had echt geen zin om daar over te praten.

Juist toen kwam ik een in neerwaartse spiraal. Na nog een week met zelfmedelijden, heb ik mezelf streng toegesproken. Want als ik zo door zou gaan, wordt het alleen maar erger en de drempel hoger om je problemen aan te pakken.

Het komt erop neer dat je niet altijd alles in de hand hebt. Maar dat gaat niet op voor je gewicht. Alles wat je in de mond stopt heb je zelf in de hand.

Je kan lang zoeken/wachten op de knop die om gaat. Maar dat bestaat niet. Je bepaalt denk ik zelf wanneer je die "knop" om wil zetten en waar die zit.

Ondanks dat ik niet lekker in mijn vel zat, heb ik besloten om toch gezonder te gaan eten en meer te bewegen om mijn bmi van 33 naar beneden te brengen. Tot nu toe gaat het goed en ik voel me direct positiever.

Dus ga ervoor! Niet zoeken naar een goede one-liner die je net genoeg kan motiveren om ervoor te gaan. Je bent je eigen baas, kan je eigen keuzes maken.

Het gaat je lukken!
Ik herken ook veel in je verhaal. Niet aan de kant van het gewicht, maar wel in het 'luie' op de bank hangen en uit verveling eten. Ik had hetzelfde toen ik vorig jaar korte tijd werkloos thuis zat.

Waar ik normaal naast mn werk makkelijk alle ballen hoog hield, 'kon' ik in mn werkloze periode amper een bordje afwassen. Zo enorm lusteloos en op een gegeven moment ging ik mezelf daardoor gewoon een ontzettende losert vinden en kwam ik niet meer uit de cirkel.

Wat bij mij hielp: kleine, realistische doelen stellen. En dan realistisch voor jou voor dat moment. Bijvoorbeeld:

- vandaag wil ik 1 was draaien en opruimen

(en niet: vandaag wil ik alle was draaien, strijken, opruimen want dat doen 'normale' mensen ook in een avondje, dus dat moet ik ook kunnen. )

of

- vandaag wil ik lopend boodschappen doen en ik ga voor niet meer dan 3,50 ongezond snoepgoed/snaaiwerk kopen

Stel jezelf zo 3 kleine makkelijke doelen per dag en reflecteer (met jezelf of met een partner?) elke avond hoe het gegaan is. Ik merkte heel erg dat ik een positief gevoel kreeg van het in ieder geval halen van doelen. En daardoor kon ik mezelf steeds grotere doelen stellen en klom ik uit de negatieve spiraal. Ik snap dat het nu even heel bewolkt lijkt, maar je zult zien dat je echt een supergoed gevoel hebt op het moment dat je wel dat rondje bent gaan lopen of wél de zak chips na een halve zak hebt dichtgebonden en weggelegd.
En hoewel de slogan officieel niet bij deze situatie hoort, ook hier geldt: Het houdt niet op, niet vanzelf.

Op de bank gaan zitten wachten tot je jezelf beter gaat voelen, helpt niet. Als je een situatie wilt veranderen zul je er zelf energie in moeten stoppen om de boel in gang te zetten.
quote:laylalala schreef op 24 februari 2014 @ 12:28:

En hoewel de slogan officieel niet bij deze situatie hoort, ook hier geldt: Het houdt niet op, niet vanzelf.

Op de bank gaan zitten wachten tot je jezelf beter gaat voelen, helpt niet. Als je een situatie wilt veranderen zul je er zelf energie in moeten stoppen om de boel in gang te zetten.Mee eens ;)
quote:Very__Cherry schreef op 24 februari 2014 @ 10:03:

In noten zit nogal wat, en in fruitsappen zit net zoveel suiker als in frisdrank.

In de UK mag fruitsap niet meer tot de 5-a-day (vergelijkbaar met ons 'twee ons groente en 2 stuks fruit' gerekend worden. Het staat nu gelijk aan frisdrank.

In NL moeten we ook eens af van het idee dat vruchtensap gezond is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven