Geld & Recht alle pijlers

Wonen boven winkel

24-02-2014 19:17 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje,

Mijn ouders hebben een winkel met daaraan vast een woning.

Boven de winkel is een grote ruimte beschikbaar welke via het woonhuis toegankelijk is.

Zou ik dit mogen gebruiken als woonruimte voor mijzelf?

Mijn ouders vragen hiervoor geen huur.
Is het een huur- of kooppand?

Zijn er al voorzieningen zoals toilet, water etc?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kijk in het bestemmingsplan.. Als het bedoeld is om er ook in te wonen, dan zijn er mogelijkheden. Als je daar illegaal een woning maakt, en de gemeente komt daar achter, dan moet je er uit. Denk ook aan brandveiligheid enzo.

En was het de bedoeling om er iets zelfstandigs van te maken? Je mag niet zomaar een woning ergens in maken. Je kan waarschijnlijk ook geen afvalcontainers krijgen, of zlfs je inschrijven op het adres van de winkel.. Ga dat soort dingen ook na!
Het is een kooppand

De woning en de winkel zijn aan elkaar verbonden, dus ik hoef me niet ergens anders in te schrijven. Het is 1 adres.

De ruimte is nu leeg maar er komt een eigen keuken en badkamer.
Dus je hebt geen eigen huisnummer, geen eigen voordeur, je betaald straks geen huur en hebt geen recht op huursubsidie. Het is in feite een gastenruimte aan het huis vast en boven de winkel met keuken en douche ruimte. Ik denk dat je dan alleen moet controleren wat er in het bestemmingsplan is opgenomen .
Bel in iedrer geval ook de verzekering van de winkel.Als je via dezelfde ingang moet. Niet dat er straks een inbraak is en er niks wordt uitgekeerd omdat er een 'derde' woont.
Was er een paar maanden terug geen brand in een soort gelijk pand en zijn de bewoners niet omgekomen? De brandweer wist nl. niet dat de bovenverdieping als bewoning werd gebruikt.

Ik weet niet meer of het nu ging om illegale bewoning omdat het niet als woonhuis was gekeurd of dat ze gewoon niet hadden vermeld bij de gemeente dat ze daar woonden?

Toch wel belangrijk om te weten zou ik denken.
De bovenruimte heeft een aparte ingang (niet via de winkel) maar is ook verbonden met het woonhuis. Ik zal de ingang via het woonhuis gaan gebruiken.

De winkel en het woonhuis zijn 1 adres en ik zal geen huur etc. betalen. Gas/water/elektra gaat via het woonhuis.
quote:parelmoertje schreef op maandag 24 februari 2014 20:22 De bovenruimte heeft een aparte ingang (niet via de winkel) maar is ook verbonden met het woonhuis. Ik zal de ingang via het woonhuis gaan gebruiken.

De winkel en het woonhuis zijn 1 adres en ik zal geen huur etc. betalen. Gas/water/elektra gaat via het woonhuis.

Dus je gaat gewoon weer thuis wonen.

Het is 1 adres zeg je. Volgens mij is er dan geen verbod op het gebruik van een ruimte.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja het zit aan het woonhuis vast. Met een aparte ingang maar met het zelfde huisnummer als de woning en de winkel.

Ik zal de ingang gebruiken die vast zit aan de woning en mijn post zal ook via de woning binnen komen.

Mijn vraag is of ik boven de winkel mag wonen omdat het een bedrijfspand is, maar wat wel gekoppeld is aan het woonhuis...
Maar wat zou het verschil dan zijn met thuiswonen, of als je ouders daar zouden wonen?
Dat ik een eigen woonkamer, badkamer en keuken heb. Mijn eigen plek zeg maar
Begrijp ik, maar waarom zou het niet mogen? Je ouders zouden er toch ook mogen wonen als het pand en de winkel van hen is? Lijkt mij? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja dat lijkt mij ook, maar et schijnt dat er toch wat addertjes onder het gras zitten omdat het een bedrijfspand is...
ingewikkeld zeg, dus er mogen wel zakken aardappels liggen maar jij mag er niet gaan slapen/eten/tv-kijken.
it's a big club and you ain't in it
Ik ben opgegroeid in een winkelstraat en bijna iedereen die daar woonde, woonde boven en/of achter het eigen winkelpand. Maar wellicht hangt het er vanaf of een pand ook al geschikt is voor bewoning? Geen idee hoe het zit eerlijk gezegd.
De panden in een winkelstraat zijn vaak winkel met woonbestemming.

Wie zou ik hier het beste voor kunnen benaderen? Ik wil geen slapende honden wakker maken door bij de gemeente te informeren..

Ik zie het probleem er niet van in om daar een eigen plekje van te maken...
wellicht kadaster.... Meen dat daar status van object genoemd wordt, dus: 'bedrijfspand' of 'bedrijfspand met inpandige woning' oid.

Of laat kennis informatie inwinnen over de status van het pand.
Een huis kan toch meerdere badkamers hebben? Ik zou echt niet weten wat een bezwaar kan zijn. Je gaat gewoon weer thuis wonen.
Parelmoertje, of jij het probleem ziet, is niet zo relevant. Uiteindelijk zijn al die regels bedoeld om jouw gezondheid en veiligheid te waarborgen, dus dat kun je maar beter wel serieus nemen.
Hier zijn winkelpanden als volgt. Een twee onder een kap woning maar dan de helft van de benedenverdieping als winkel met een etalage en rinkelbeldeur. De andere benedenhelft en de gehele bovenverdieping van beide panden wordt als woonhuis gebruikt. Kadastraal is het 1 adres. Het gehele pand heeft verschillende toegangsdeuren. Voordeur, achterdeur, zijdeur.

Moppie, niemand gaat letten op welke deur je gebruikt. Die zijn aanwezig om te gebruiken. Net als die verdieping. Die hoort gewoon bij het woonhuis want verbonden met een deur.
quote:parelmoertje schreef op 24 februari 2014 @ 20:58:

Wie zou ik hier het beste voor kunnen benaderen? Ik wil geen slapende honden wakker maken door bij de gemeente te informeren..

Ik zie het probleem er niet van in om daar een eigen plekje van te maken...Geen slapende honden wakker maken? Dus als het niet mag doe je het toch?
Hoezo slapende honden wakker maken. Je gaat gewoon weer bij je ouders wonen. En ruimte in een huis is er niet om niet te mogen gebruiken. Het is 1 adres. Dus woon-winkelbestemming.
@fame

Hoe de panden bij jullie zijn, zegt niets over het pand waar TO het over heeft. Hoe groot is de afstand van de ruimte die zij wil verbouwen tot een buitendeur? Is de ruimte veilig te verlaten bij brand? Hoe oud is het pand en hoe is de afwerking? Is er geen asbest aanwezig? Is het wel voldoende geïsoleerd voor bewoning? Wordt de vocht voldoende afgevoerd, om schimmelvorming bij bewoning te voorkomen? Is de verdiepingsvloer wel stevig genoeg voor bewoning? Allemaal vragen waar een bouwkundige naar zou kijken, alvorens de ruimte goed te keuren voor bewoning.
quote:Trotter schreef op maandag 24 februari 2014 21:10 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="parelmoertje in "Wonen boven winkel"" class="messagelink">parelmoertje schreef op 24 februari 2014 @ 20:58</a>:</b>

Ik zie het probleem er niet van in om daar een eigen plekje van te maken...</div></blockquote>Geen slapende honden wakker maken? Dus als het niet mag doe je het toch? Nee dat is niet de bedoeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven