Geld & Recht alle pijlers

Wonen boven winkel

24-02-2014 19:17 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje,

Mijn ouders hebben een winkel met daaraan vast een woning.

Boven de winkel is een grote ruimte beschikbaar welke via het woonhuis toegankelijk is.

Zou ik dit mogen gebruiken als woonruimte voor mijzelf?

Mijn ouders vragen hiervoor geen huur.
Bij ons in de stad bestaan er zelfs flinke subsidies om wonen boven winkels mogelijk te maken. Ze willen graag dat er ook weer mensen gaan wonen in de winkelstraten, zodat het levendiger en dus veiliger wordt.
Ik begrijp nog steeds niet wat het bezwaar zou kunnen zijn óf ik heb een totaal verkeerd beeld van de omschrijving van het winkelpand met woonruimte. Ons huis was ook (wel vrijstaand dan) de ene helft van de benedenverdieping een bedrijfspand, en de andere helft van de benedenverdieping plus de gehele bovenverdiepingen priveruimte waar wij zelf woonden.
Kijk even op ruimtelijkeplannen.nl

Als er recentelijk een bestemmingsplan is vastgesteld kan je hem digitaal inzien. Gemeentes zijn na 2008 verplicht dit voor nieuwe bestemmingsplannen te doen.
Volgens mij zit je goed zolang die ruimte maar kadastraal bij het huis van je ouders hoort, daar zit immers sowieso woonbestemming op. Kan (zoals Fame al aangeeft) dat de winkel en het huis kadastraal bij elkaar horen, dan zit er een gemende bestemming op.

Er zijn ook genoeg ouders die hun kids een aparte woonruimte geven op een bovenverdieping, je mag natuurlijk doorgaans gewoon een extra badkamer en kitchenette in je huis bouwen als je wilt. Je moet alleen niet verwachten dat je er een officiële woning van kan maken, je blijft ingeschreven bij je ouders.

Of het veilig is, dat is natuurlijk een heel ander verhaal, maar ik neem aan dat je ouders je daar veiliger zouden laten wonen dan in een willekeurig brandgevaarlijk studentenhuis.
Dit is allemaal geregeld!
quote:NummerZoveel schreef op maandag 24 februari 2014 21:16 @fame

Hoe de panden bij jullie zijn, zegt niets over het pand waar TO het over heeft. Hoe groot is de afstand van de ruimte die zij wil verbouwen tot een buitendeur? Is de ruimte veilig te verlaten bij brand? Hoe oud is het pand en hoe is de afwerking? Is er geen asbest aanwezig? Is het wel voldoende geïsoleerd voor bewoning? Wordt de vocht voldoende afgevoerd, om schimmelvorming bij bewoning te voorkomen? Is de verdiepingsvloer wel stevig genoeg voor bewoning? Allemaal vragen waar een bouwkundige naar zou kijken, alvorens de ruimte goed te keuren voor bewoning. Dit is allemaal geregeld!
Wat amby zegt mbt bestemmingen klopt niet helemaal. Binnen 1 kadastraal perceel kunnen meerdere verschillende bestemmingen gelden. Het kadaster is in dit geval dan ook niet het belangrijkste om te checken, maar wel het bestemmingsplan via ruimtelijkeplannen.nl of anders via de gemeentelijke website.
quote:parelmoertje schreef op 24 februari 2014 @ 21:18:

[...]

Nee dat is niet de bedoelingDan kun je het toch gewoon navragen bij de gemeente, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je daarmee slapende honden wekt? Wij kunnen nu wel van alles roepen, maar niemand hier weet precies hoe het nu echt zit.
Ja hoor kan prima mits je goede nooduitgangen hebt.

Wij hebben jaren geleden babykamer en slaapkamer boven onze winkel gemaakt.

Zelf wonen we achter de winkel, maar door komst kinderen meer ruimte moeten maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven