Gezondheid alle pijlers

Waarom wordt homeopathie eigenlijk nog vergoed?

03-03-2014 09:24 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in een topic dat er aan een moeder van een slecht slapende peuter homeopathie wordt aangeraden.

Hoewel veel mensen gebruik maken van homeopathie, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs leverbaar dat de alternatieve geneeswijze werkt. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).

Ik vind het raar dat de meeste verzekeringen iets vergoeden dat wetenschappelijk gezien niet werkt, ook al is het via de aanvullende verzekering. Een rollator wordt niet vergoed, maar kwakzalverij wel! En dat terwijl er zo wordt bezuinigd op de gezondheidszorg? Belachelijk.
Wie zegt dat het helemaal niet werkt?

De reguliere medicijnen hebben hun werking ook minstens voor 30% te danken aan het placebo-effect. Is dat dan ook kwakzalverij?
Nou vergoed. Meestal niet 100%. In mijn av zit 400¤ voor alternatieve zorg. Daar valt oa homeopathie onder.
Wordt homeopathie nog vergoed? Volgens mij niet hoor. Alleen als wetenschappelijk bewezen is dat iets werkt, en dan houdt het op wat betreft homeopathie.

Er mag ook niet meer op de verpakkingen staan waar een middel tegen zou helpen. Terecht ook; homeopathische drankjes werken voornamelijk tegen de dorst.
quote:saartje- schreef op 03 maart 2014 @ 09:28:

De reguliere medicijnen hebben hun werking minstens voor 30% te danken aan het placebo-effect.

En dus werken homeopathische medicijnen? Aparte redenering.

Een placebo is geen homeopathisch medicijn. Water verkopen met de claim dat het werkt tegen een aandoening, is crimineel, zeker als je 100 euro per 20ml ervoor durft te vragen.
Omdat heel heel erg veel mensen er wel in geloven en er gebruik van maken. Dus wordt het vanuit de aanvullende verzekering gewoon gedeeltelijk vergoed. Terecht.
Sommige dingen werken andere misschien niet.

Ik slikte ginkgo biloba en of dat helpt.
Been there, done that, got the T-shirt.
Je OP klopt niet!

Volgens mij word het alleen nog vergoed als je daar een dure aanvullende verzekering voor neemt.

En bv running therapie of andere soorten therapie vallen daar ook onder terwijl ze wel werken.
quote:saartje- schreef op 03 maart 2014 @ 09:28:

De reguliere medicijnen hebben hun werking ook minstens voor 30% te danken aan het placebo-effect. Is dat dan ook kwakzalverij?Dat reguliere medicijnen ook een placebo effect kunnen geven maakt nog niet dat homeopathie wel werkzaam is. Je lost iets op in een vloeistof, verdunt dat zo vaak dat van de oorspronkelijke stof niks meer aanwezig is en noemt het dan een medicijn. En dan begin ik nog maar niet over de manier waarop Hahneman destijds zijn "onderzoeken" deed naar de werkzaamheid van zijn "geneesmiddelen".
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ik geloof dat sporten goed is voor mijn gezondheid. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Maar mijn aanvullende verzekering vergoedt de contributie toch niet.
quote:natanja schreef op 03 maart 2014 @ 09:39:

Ik geloof dat sporten goed is voor mijn gezondheid. Dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Maar mijn aanvullende verzekering vergoedt de contributie toch niet.

Nou sommige wel hoor

Bij iedere verzekering is de inhoud van de aanvullende pakketten anders. Kwestie van vraag en aanbod.

Zolang er vraag is zullen die middelen aangeboden worden..dat is waardoor mensen kiezen ergens te verzekeren.

Je moet ergens onderscheid in maken als de inhoud van de basis overal hetzelfde is hé.
Het wordt alleen vergoed vanuit de aanvullende verzekering, wat een private verzekering is en daar heeft de overheid niets mee te maken.

Geen zeurtopic voor nodig dus.
O allemachtig, ben je daar weer zeiksnor

Mens, doe iets nuttigs met je leven, ga werken ofzo.
quote:ambrosia9 schreef op 03 maart 2014 @ 09:31:

Omdat heel heel erg veel mensen er wel in geloven en er gebruik van maken. Dus wordt het vanuit de aanvullende verzekering gewoon gedeeltelijk vergoed. Terecht.Dat dus.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 03 maart 2014 @ 09:55:

O allemachtig, ben je daar weer zeiksnor

Mens, doe iets nuttigs met je leven, ga werken ofzo.
quote:bootje_op_de_golven schreef op maandag 03 maart 2014 09:55 O allemachtig, ben je daar weer zeiksnor

Mens, doe iets nuttigs met je leven, ga werken ofzo. Wat een vreemde reactie. Ik vind dit een heel nuttig topic en een zeer goede discussie.
Bergje, lees de andere topics maar eens. TO komt hier niet om te discussiëren, alleen om te rellen. Elk topic wordt een drama van haar kant.

Discussiëren doe je met een open houding, TO komt alleen maar mensen afzeiken en belachelijk maken.
Het wordt vergoed omdat de verzekeringen er geld mee verdienen, zo simpel is het.

Sommige mensen geloven er in en zijn bereidt er veel geld aan uit te geven. Een verzekering die dit deels terugbetaald kan zo dus deze klanten aantrekken.

Zelf vind ik het eigenlijk niet kunnen dat hiermee het idee wordt gegeven dat het werkt, maar spijtiggenoeg heb ik geen mutualiteit gevonden die hier niet aan mee doet...
quote:Apatura schreef op 03 maart 2014 @ 09:33:

Sommige dingen werken andere misschien niet.

Dit is geen homeopathie maar gewoon een natuur/kruidenproduct.

Homeopathie is water waar bepaalde 'krachten' aan worden toegekend.

Ik geloof zeker dat sommige natuurproducten helpen, homeopathie daarentegen werkt bewezen niet, tenzij dan door het placebo effect.
quote:nephthys schreef op 03 maart 2014 @ 10:00:

Het wordt vergoed omdat de verzekeringen er geld mee verdienen, zo simpel is het.

Sommige mensen geloven er in en zijn bereidt er veel geld aan uit te geven. Een verzekering die dit deels terugbetaald kan zo dus deze klanten aantrekken.

Zelf vind ik het eigenlijk niet kunnen dat hiermee het idee wordt gegeven dat het werkt, maar spijtiggenoeg heb ik geen mutualiteit gevonden die hier niet aan mee doet...

Mutualiteit? Woon je in Belgie?

In NL weet ik nl wel waar het niet vergoed wordt. Uit geen enkel aanvullend pakket van die zorgverzekeraar.
quote:Apatura schreef op maandag 03 maart 2014 09:33 Sommige dingen werken andere misschien niet.

Verwar homeopathie niet met natuurgeneeskunde.

homeopathie is een hele sterke verdunning van een werkzame stof. Zo dun dat er van het oorspronkelijke molecuul niks meer is terug te vinden. Je betaald dus heel veel geld voor een flesje water met een drupje alcohol.

Bepaalde kruiden of aftreksels zijn echter prima te doen. Zo is Ginkgo een aftreksel van een Japanse boom. Dit heet een bloedverdunnende werking; heeft niks met homeopathie te maken.

Ik vind het echt heel jammer dat veel mensen niet weten wat homeopathie is, maar wel met gemak 20 euro voor een flesje water neerleggen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op maandag 03 maart 2014 09:58 Bergje, lees de andere topics maar eens. TO komt hier niet om te discussiëren, alleen om te rellen. Elk topic wordt een drama van haar kant.

Discussiëren doe je met een open houding, TO komt alleen maar mensen afzeiken en belachelijk maken. Dat zal wel, maar dit is een nuttig topic en TO stelt een open vraag.
Tja, de ideale wereld zou zijn dat je zelf een pakket kunt samenstellen. Helaas. Ik vind bijv. de vergoeding van cursussen om van het roken af te komen weer waardeloos. Homeopathie en behandelingen om zwanger te worden ben ik dan weer wel voor.
Zo begint elk topic Bergje.

Je moet de mensen natuurlijk niet meteen tegen je in het harnas jagen.

Echt, elk topic verloopt op dezelfde manier, wacht maar af.
quote:clubmedfan schreef op maandag 03 maart 2014 10:04 Tja, de ideale wereld zou zijn dat je zelf een pakket kunt samenstellen. Helaas. Ik vind bijv. de vergoeding van cursussen om van het roken af te komen weer waardeloos. Homeopathie en behandelingen om zwanger te worden ben ik dan weer wel voor.Waarom ben jij voor homeopathie? Ben je ook voor hekserij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven