Gezondheid alle pijlers

Waarom wordt homeopathie eigenlijk nog vergoed?

03-03-2014 09:24 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in een topic dat er aan een moeder van een slecht slapende peuter homeopathie wordt aangeraden.

Hoewel veel mensen gebruik maken van homeopathie, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs leverbaar dat de alternatieve geneeswijze werkt. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).

Ik vind het raar dat de meeste verzekeringen iets vergoeden dat wetenschappelijk gezien niet werkt, ook al is het via de aanvullende verzekering. Een rollator wordt niet vergoed, maar kwakzalverij wel! En dat terwijl er zo wordt bezuinigd op de gezondheidszorg? Belachelijk.
Als het maar werkt, toch? Er zijn genoeg mensen en dieren! die wel baat hebben bij homeopathie.

En zat mensen die helemaal niet geholpen zijn met reguliere medicijnen.

Mijn vriendin is reiki master en een heleboel mensen hebben baat bij wat zij doet. Dat vinden veel mensen ook poespas. So what? Als het voor jou maar helpt.
quote:julius schreef op 03 maart 2014 @ 14:46:

[...]

Dat zijn dus geen homeopathische medicijnen. Het eindeloos verdunnen van een stofje in water met de claim erbij dat water geheugen heeft; je moet het maar durven. Zeker aangezien er nog nooit enig bewijs is geleverd voor de werking ervan.

Natuurgeneesmiddelen zijn iets heel anders. Zelfs de grootste homeopathie-critici zullen beamen dat bijvoorbeeld Valeriaan rustgevend werkt. Homeopathische middelen waar zogenaamd Valeriaan in zou zitten; die werken dan weer niet.Ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt, dat water een geheugen heeft. Dat is nog gekker dan gek. Homeopathische druppels zijn een verdunning van de werkzame stof/plant.
odi et amo
Homeopathie werkt niet, placebo's wel. Dat is wetenschappelijk aangetoond.

In dat licht zou er iets voor te zeggen zijn om homeopathie te vergoeden bij mensen die de diagnose hypochondrie of extreme goedgelovigheid hebben gekregen.

Is allicht goedkoper dan een echte dokter of een echt medicijn.
quote:doddie schreef op 03 maart 2014 @ 10:37:

Het kan me niet schelen wat het is, ik en mijn kinderen knappen er van op. Geloof jij dat het niets is. Waar gaat het om? Resultaat toch? Als het zo simpel is dat de verzorger er in geloofd hoefde ik ook die druppels niet te geven.Inderdaad Maar baad het niet dan schaad het niet, is het motto, toch?
Ga in therapie!
Homeopathie kan wel degelijk schadelijk zijn.

Mensen met (kinderen met) klachten zoeken hun heil bij toverdrankjes, met het gevaar dat serieuze klachten niet juist gediagnosticeerd en behandeld worden, met alle gevolgen vandien.

Ik zou wel een willen weten hoeveel mensen er jaarlijks overlijden omdat ze hun heil zoeken bij kwakzalvers. Het Silvia Millecamp-effect, zeg maar.
In het verleden heb ik schade opgelopen aan mijn staartbotje...hij moest eruit volgend de artsen.

Ik had pijn, enorme pijn! Kon niet meer zitten, fietsen oid...

Ik kreeg als advies om naar een homeopaat te gaan, opereren (dat echt zsm moest volgens de arts) kom altijd nog dacht ik.

Ik moest een olie op mijn staartbotje (buitenkant) smeren en druppeltjes nemen....2 maanden gedaan en het knapte op. Na 4 maanden was het helemaal weg en op de foto was niets meer te zien. Zeg het maar....

Verder weet ik dat er een (ahum) zeer goed middel is voor de bloeddruk...daarbij moet met wel 5 extra middelen gebruiken tegen de bijverschijnselen. Jaja de reguliere medicatie is echt top voor de knip van artsen!

In de medische zorg moeten toch de snoepreisjes betaald worden die onder het mom van "bij scholing" gegeven worden. Leer mij de zorg kennen, ik zit er met mijn neus bovenop!

Apothekers zien duizenden euro's inmiddels niet meer binnenkomen (al komt er nog voldoende)...wordt tijd dat men ze eens aan gaan pakken!

Bah bah bah....

Homeopathie , natuurgeneeskunde etc. zouden ze vaker in moeten zetten, scheelt veel geld en pas dan kunnen de verzekeringen echt omlaag!
quote:Crique schreef op 03 maart 2014 @ 15:59:

Mensen met (kinderen met) klachten zoeken hun heil bij toverdrankjes, met het gevaar dat serieuze klachten niet juist gediagnosticeerd en behandeld worden, met alle gevolgen vandien.

Ik zou wel een willen weten hoeveel mensen er jaarlijks overlijden omdat ze hun heil zoeken bij kwakzalvers. Het Silvia Millecamp-effect, zeg maar.

Het verhaal van Sylvia MIllencamp kun je niet in deze discussie gooien, dat slaat nergens op

Verder ben ik er wel voor dat eerst alles uitgezocht moet worden voordat je een homeopaat bezoekt.

Dan is er niets schadelijks aan!
quote:Enjoy73 schreef op 03 maart 2014 @ 16:01:

In het verleden heb ik schade opgelopen aan mijn staartbotje...hij moest eruit volgend de artsen.

Ik kreeg als advies om naar een homeopaat te gaan, opereren (dat echt zsm moest volgens de arts) kom altijd nog dacht ik.

Ik moest een olie op mijn staartbotje (buitenkant) smeren en druppeltjes nemen....2 maanden gedaan en het knapte op. Na 4 maanden was het helemaal weg en op de foto was niets meer te zien. Zeg het maar....

Verder weet ik dat er een (ahum) zeer goed middel is voor de bloeddruk...daarbij moet met wel 5 extra middelen gebruiken tegen de bijverschijnselen. Jaja de reguliere medicatie is echt top voor de knip van artsen!

In de medische zorg moeten toch de snoepreisjes betaald worden die onder het mom van "bij scholing" gegeven worden. Leer mij de zorg kennen, ik zit er met mijn neus bovenop!

Apothekers zien duizenden euro's inmiddels niet meer binnenkomen (al komt er nog voldoende)...wordt tijd dat men ze eens aan gaan pakken!

Bah bah bah....

Homeopathie , natuurgeneeskunde etc. zouden ze vaker in moeten zetten, scheelt veel geld en pas dan kunnen de verzekeringen echt omlaag!

Tuurlijk joh, allemaal geldbeluste misdadigers die artsen, de mensen die er NIETminstens twaalf jaar voor gestudeerd hebben, die weten er pas echt veel van.

Jij ziet het feit dat de gezondheidszorg efficiënter georganiseerd kan worden als een bewijs dat kwakzalverij wél werkt.

Dat bewijst al wel dat je niet tot de slimsten behoort.

Juist wanhopige mensen met minder gemakkelijk te verhelpen klachten zijn een makkelijk slachtoffer voor geld- en machtbeluste charlatans.

Wist je dat 80% van de klachten vanzelf weer overgaan? Dat weet je kruidenvrouwtje ook hoor.
quote:Crique schreef op 03 maart 2014 @ 16:07:

[...]

Tuurlijk joh, allemaal geldbeluste misdadigers die artsen, de mensen die er NIETminstens twaalf jaar voor gestudeerd hebben, die weten er pas echt veel van.

Jij ziet het feit dat de gezondheidszorg efficiënter georganiseerd kan worden als een bewijs dat kwakzalverij wél werkt.

Dat bewijst al wel dat je niet tot de slimsten behoort.

Juist wanhopige mensen met minder gemakkelijk te verhelpen klachten zijn een makkelijk slachtoffer voor geld- en machtbeluste charlatans.

Wist je dat 80% van de klachten vanzelf weer overgaan? Dat weet je kruidenvrouwtje ook hoor.Goh..waarom had ik nu zo'n reactie al verwacht?
quote:Enjoy73 schreef op 03 maart 2014 @ 16:14:

[...]

Goh..waarom had ik nu zo'n reactie al verwacht?

Geen idee, misschien ben je ook wel paranormaal begaafd?

Ook een uitstekende manier om de goedgelovigen van hun centen te beroven, trouwens.
quote:Crique schreef op 03 maart 2014 @ 16:21:

[...]

Geen idee, misschien ben je ook wel paranormaal begaafd?

Ook een uitstekende manier om de goedgelovigen van hun centen te beroven, trouwens.

Ga door ga door....het begint leuk te worden!

*klapstoel uit* *kaasje erbij?*

Bah bah bah....

En wat bewijst dit? Helemaal niks. Misschien had je je stuitbeentje gebroken of gekneusd. Doet vreselijk pijn, maar gaat (na een aantal weken tot maanden vanzelf voorbij). Jij dus maar die dure olie smeren terwijl het gewoon vanzelf over zou gaan.

http://www.salusi.nl/stui ... ssingen-pijnlijk-stuitje/
Iedereen kan homeopaat worden, maar de meeste verzekeraars vergoeden alleen die homeopaten die aan allerlei kwaliteitseisen voldoen, dus niet elke kwakzalver wordt vergoed.

Mijn jongste was een huilbaby, ten einde raad toch maar eens naar zo'n osteopaat (een fysiotherapeut die daarna osteopatie heeft gedaan). Ik vond het zo wonderlijk... maar al na de eerste behandeling merkten we verschil, ze was minder gespannen. En na drie behandelingen hadden we een supervrolijk kind, die ze nog steeds is.

Even terugkomend op dreamer: Mijn zoon was anderhalf met de chronische bronchitis, geen leeftijd voor ergens overheen groeien...

Over het weghalen van amandelen is de wetenschap ook nog niet uit, gevolgen op lange termijn bijvoorbeeld.... Maar bij mij zijn ze op mijn 4e weggehaald en daarna ben ik totdat ik pfeiffer kreeg niet meer ziek geweest. Bij mijn 3e en 4e kind zijn ze met anderhalf en twee weggehaald en ze knapten zienderogen op. Terwijl het bij het kind van de buren geen zier uitmaakte... dat is reguliere geneeskunst en daar weten ze ook niet alles van.

Tegenwoordig is homeopathie denk ik meer dan alleen een watertje...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:markovic schreef op 03 maart 2014 @ 17:06:

[...]

En wat bewijst dit? Helemaal niks. Misschien had je je stuitbeentje gebroken of gekneusd. Doet vreselijk pijn, maar gaat (na een aantal weken tot maanden vanzelf voorbij). Jij dus maar die dure olie smeren terwijl het gewoon vanzelf over zou gaan.

http://www.salusi.nl/stui ... ssingen-pijnlijk-stuitje/

Nee hoor dat was niet het geval, er was een totaal ander iets aan de hand. Er kon, volgens arts, niets anders dan operatie en verwijdering.

Dure olie? Haha goedkoper dan een antibiotica kuur hoor.

Maar...wie is er nu een kwakzalver dan? Mocht het waar zijn wat jij verteld?

Een arts wil direct opereren met dagen opname, medicatie, fysiotherapie etc.....een homeopaat doet het met een olie van ong. 30 euro.

Over geldverspilling gesproken....

Dit is een raar verhaal. Een gebroken stuitje geneest vanzelf en verwijderen wordt in Nederland bijna nooit gedaan. Heel veel crèmes en homeopathische oliën helpen omdat masseren helpt.

Zoals arnicagel tegen blauwe plekken. De kleur is groen, dat is camouflage tegen het blauw/rood van de bloeduitstorting. En masseren zorgt er voor dat de blauwe plek, wat niets anders is dan onderhuidse bloeding , sneller wordt afgebroken. Kijk , arnicagel helpt echt.

Verder is kruidengeneeskunde iets heel anders dan homeopathie.
quote:single-lady schreef op 03 maart 2014 @ 21:08:

[...]

Dit is een raar verhaal. Een gebroken stuitje geneest vanzelf en verwijderen wordt in Nederland bijna nooit gedaan. Heel veel crèmes en homeopathische oliën helpen omdat masseren helpt.

Hij was niet gebroken hoor, wat er wel precies was ben ik even kwijt, maar het zou niet vanzelf kunnen herstellen iig.

Tja en dat verwijderen....gelukkig was het niet nodig.

Ik heb er nooit meer last van gehad, dat telt!
het is raar, maar een verzekeraar beoordeelt niet de juistheid van de behandeling. Een verzekeraar biedt pakketten aan die mensen graag willen.
quote:Enjoy73 schreef op 03 maart 2014 @ 16:03:

[...]

Verder ben ik er wel voor dat eerst alles uitgezocht moet worden voordat je een homeopaat bezoekt.

Dan is er niets schadelijks aan!Hoe weet je dat eigenlijk? Als het een werkzaamheid heeft, kan het toch ook bijwerkingen hebben?
Ga in therapie!
quote:Enjoy73 schreef op 03 maart 2014 @ 21:12:

[...]

Hij was niet gebroken hoor, wat er wel precies was ben ik even kwijt, maar het zou niet vanzelf kunnen herstellen iig.

Ik heb er nooit meer last van gehad, dat telt!Je denkt wel dat de dokter een kloppende diagnose heeft gesteld?
Ga in therapie!
quote:doddie schreef op 03 maart 2014 @ 10:19:

Kinderartsen, fysiotherapie, het mocht niet haten, homeopathie werkte wel en mijn kind was er na nooit meer ziek. Ook een homeopatische griepmiddel wordt bespot maar ik zweer erbij omdat het helpt. [...]Zo gaat dat met homeopatie: het werkt niet maar het helpt wel.
quote:julius schreef op 03 maart 2014 @ 14:46:

[...]

Dat zijn dus geen homeopathische medicijnen. Het eindeloos verdunnen van een stofje in water met de claim erbij dat water geheugen heeft; je moet het maar durven. Zeker aangezien er nog nooit enig bewijs is geleverd voor de werking ervan.

Natuurgeneesmiddelen zijn iets heel anders. Zelfs de grootste homeopathie-critici zullen beamen dat bijvoorbeeld Valeriaan rustgevend werkt. Homeopathische middelen waar zogenaamd Valeriaan in zou zitten; die werken dan weer niet.Dat weet ik, ik reageerde op m'n voorgangster, die ineens alles over één kam schoor
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 03 maart 2014 @ 14:29:

Dus nu is homeopathie ineens hetzelfde als acupunctuur, natuurgeneeskunde enzovoorts? En zelfs manuele therapie?

Bij onze fysiotherapie-groep zit een fysiotherapeute, die manuele therapie als aparte studie erbij gedaan heeft. Die is dan ineens niet meer betrouwbaar?

En natuurgeneeswijzen zijn aantoonbaar wél werkend. Kijk alleen maar naar wat eerder in dit topic stond: er zijn diverse medicijnen, die gebaseerd zijn op natuurlijke stoffen. Aspirine komt oorspronkelijk uit de bast van een wilg. Digitalis is de basis voor een hartmedicijn. Zo zijn er nog meer voorbeelden Ach ach.. klok klepel. Natuurgeneeswijze is iets anders dan het toepassen van natuurlijke verbindingen als medicijn. Dat gebeurt op grote schaal. Als iets aantoonbaar werkzaam is en beheersbare bijwerkingen heeft voor de aandoening dan wordt iets gewoon toegelaten als medicijn. Of het nou een natuurlijk stofje is (zoals Aspirine) of niet.
quote:Enjoy73 schreef op 03 maart 2014 @ 21:12:

[...]

Ik heb er nooit meer last van gehad, dat telt!Je weet zelf niet eens wat er aan de hand was en toch concludeer je dat de homeopathie geholpen heeft. Naa maanden smeren met een zalfje. 80% van alle klachten/aandoeningen gaan vanzelf voorbij, dus dat zegt helemaal niks.
quote:Crique schreef op 03 maart 2014 @ 15:59:

De meeste mensen met (kinderen met) klachten, geven hier juist aan eerst het hele medische circuit door te zijn gegaan, waar ze verder niet afdoende geholpen werden. Daarna bleek homeopathie wel te helpen.

Ik ben verder geen voor- of tegenstander. Het valt me hier in deze discussie gewoon op. Homeopathie zou werken dmv placebo-effect, maar ik denk dan dat het placebo-effect, dat uiteraard ook aan reguliere medicatie hangt, juist net zo goed zou moeten werken. Mét de aantoonbare werkzame medicatie dus. Maar dit blijkt dus niet altijd zo te zijn, waarna men zich naar de homeopathie wendt. En daar werkt het dan ineens wel. Dat is op z'n minst toch bijzonder te noemen.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 04 maart 2014 @ 09:53:

[...]

De meeste mensen met (kinderen met) klachten, geven hier juist aan eerst het hele medische circuit door te zijn gegaan, waar ze verder niet afdoende geholpen werden. Daarna bleek homeopathie wel te helpen.

Ik ben verder geen voor- of tegenstander. Het valt me hier in deze discussie gewoon op. Homeopathie zou werken dmv placebo-effect, maar ik denk dan dat het placebo-effect, dat uiteraard ook aan reguliere medicatie hangt, juist net zo goed zou moeten werken. Mét de aantoonbare werkzame medicatie dus. Maar dit blijkt dus niet altijd zo te zijn, waarna men zich naar de homeopathie wendt. En daar werkt het dan ineens wel. Dat is op z'n minst toch bijzonder te noemen.

Nee, dat komt omdat 80% van de klachten vanzelf overgaan, en het menselijk lichaam inderdaad zo gecompliceerd in elkaar zit dat de medische wetenschap lang niet overal een pasklaar antwoord op heeft.

Als de reguliere geneeskunde het probleem niet op kan lossen, wenden mensen zich tot een homeopaat, en als na maanden van slokjes water en korreltjes suiker de klachten vanzelf verdwijnen, gaat de kwakzalver met de eer strijken.

En sommige mensen knappen ook enorm op van een beetje aandacht en het gevoel dat ze serieus worden genomen, dat klopt ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven