Gezondheid alle pijlers

Waarom wordt homeopathie eigenlijk nog vergoed?

03-03-2014 09:24 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net in een topic dat er aan een moeder van een slecht slapende peuter homeopathie wordt aangeraden.

Hoewel veel mensen gebruik maken van homeopathie, is er geen enkel wetenschappelijk bewijs leverbaar dat de alternatieve geneeswijze werkt. Dit blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE).

Ik vind het raar dat de meeste verzekeringen iets vergoeden dat wetenschappelijk gezien niet werkt, ook al is het via de aanvullende verzekering. Een rollator wordt niet vergoed, maar kwakzalverij wel! En dat terwijl er zo wordt bezuinigd op de gezondheidszorg? Belachelijk.
Toch ken ik iemand die door acupunctuur van haar migraine af is.

Maar dat zal wel weer suggestie zijn of ze zou er vanzelf ook wel overheen gegroeid zijn. Voorlopig is ze ervan af.

En mijn schoonzusje kan dankzij reiki makkelijker met haar reuma omgaan dan daarvoor. Het gaat niet over, maar ze kan er beter mee overweg. Hoeft ze niet meer zoveel prednison te slikken (dat is ook zo goed voor je).

Je hoeft toch niet zo star anti te zijn. Gelukkig kan ik zelf keuzes maken. Zo slim ben ik wel.

Ik had last van mijn knie, al 6 weken. Kon nauwelijks de trap op. Mri scan gehad en ja, er was iets een beetje afgesleten. Kijkoperatie was nodig. Vond ik eng en ruggenprik had ik ook geen zin in. Het duurde nog twee maanden voordat ik aan de beurt was.

Van de ene dag op de andere was het over en kon ik alles weer doen. Zonder operatie.

Hoeveel mensen worden er wel niet geopereerd terwijl het uiteindelijk niet nodig is.
Afijn, de 'ongelovigen' zijn ieder geval weer een paar dagen zoet met dit topic.
odi et amo
quote:Emma95 schreef op 04 maart 2014 @ 17:43:

Maar dat zal wel weer suggestie zijn of ze zou er vanzelf ook wel overheen gegroeid zijn. Voorlopig is ze ervan af.

En mijn schoonzusje kan dankzij reiki makkelijker met haar reuma omgaan dan daarvoor. Het gaat niet over, maar ze kan er beter mee overweg. Hoeft ze niet meer zoveel prednison te slikken (dat is ook zo goed voor je).

Je hoeft toch niet zo star anti te zijn. Gelukkig kan ik zelf keuzes maken. Zo slim ben ik wel.

Ik had last van mijn knie, al 6 weken. Kon nauwelijks de trap op. Mri scan gehad en ja, er was iets een beetje afgesleten. Kijkoperatie was nodig. Vond ik eng en ruggenprik had ik ook geen zin in. Het duurde nog twee maanden voordat ik aan de beurt was.

Van de ene dag op de andere was het over en kon ik alles weer doen. Zonder operatie.

Hoeveel mensen worden er wel niet geopereerd terwijl het uiteindelijk niet nodig is.Of zou de prednison gewoon zijn werk doen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Hoeveel mensen worden er wel niet geopereerd terwijl het uiteindelijk niet nodig is.Waarheid als een koe, dat veel mensen onnodig geopereerd worden. Er zijn ook veel mensen onnodig dik. Maar wat zegt dat verder?
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Hoeveel mensen worden er wel niet geopereerd terwijl het uiteindelijk niet nodig is.

Iedereen kent wel iemand die...

Dat zegt niets over de werkzaamheid van de methode, dat herstel kan ook door allerlei andere oorzaken of spontaan optreden.

Net als bij je knie. Als je klachten aan hadden gehouden had je hulp gekregen, maar zoals zoveel klachten is het vanzelf overgegaan. Stel dat je niet twee maanden had willen wachten en naar een reiki-goeroe was gegaan, dan was die met de eer gaan strijken, en dan had je nu hier geschreven dat je door reiki van je knieklachten was afgekomen.

Terwijl het gewoon vanzelf weer is overgewaaid.

Een heleboel van die alternatieve methoden komen neer op beter leren ontspannen (yoga of sporten is net zo effectief), of op gezonder eten (en dat kun je bij de dietist of de weight watchers ook leren). Dat interessantige en prijsopdrijvende alternatieve sausje is nergens voor nodig.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 17:50:

Afijn, de 'ongelovigen' zijn ieder geval weer een paar dagen zoet met dit topic. Het hele topic staat vol inhoudelijke argumenten van onze kant. Van jou heb ik er nog niet één gezien.
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 17:55:

[...]

Het hele topic staat vol inhoudelijke argumenten van onze kant. Van jou heb ik er nog niet één gezien.De ware gelovige heeft geen argument nodig. Die vóelt gewoon dat hij gelijk heeft.
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 17:55:

[...]

Het hele topic staat vol inhoudelijke argumenten van onze kant. Van jou heb ik er nog niet één gezien.Sorry,Ik wist niet dat het verplicht was om mee te discusseren.
odi et amo
dubbel
odi et amo

.

Nog een leuk artikel over reiki.

Onderzoek naar reiki

Door Rob Nanninga – 12 November 2012

Reiki is een gecompliceerd soort handoplegging waarbij universele levensenergie wordt doorgegeven en energetische blokkades worden opgeheven. Uit een recente enquête onder 800 Amerikaanse ziekenhuizen bleek dat 15 procent reiki aanbood. Verscheidene oncologische afdelingen zien het als een manier om het welbevinden van patiënten te bevorderen.

Anita Catlin (2011), professor of nursing aan een universiteit in Californië, leidde een onderzoek waarbij reiki met pseudo-reiki werd vergeleken. De reikibehandeling werd uitgevoerd door een oncologisch verpleegkundige die in reiki was opgeleid en daar ook les in gaf. Zij volgde een vast protocol van twintig minuten, waarbij ze haar handen in verschillende posities op het lichaam van de patiënt plaatste. Ze begon met het hoofd en werkte over de kleding heen naar beneden. Zes veronderstelde energiecentra werden behandeld, waaronder de kruinchakra, de keelchakra en de hartchakra.

De pseudotherapeut was eveneens een oncologisch verpleegkundige. Zij volgde hetzelfde voorgeschreven protocol. Er werden vier reiki-instructeurs ingeschakeld om ervoor te zorgen dat ze vrijwel precies hetzelfde deed als de echte therapeut. Dr. Catlin zorgde er ook voor dat beide behandelaars in zoveel mogelijk opzichten op elkaar leken. Een verschil was dat de placebobehandelaar niet in levensenergieën geloofde, geen reiki-inwijding had ontvangen, en tijdens de behandeling in gedachten rekensommen maakte of een boodschappenlijst opstelde.

De patiënten waren naar een kliniek gekomen voor een infuus met chemotherapie. Daar werden ze op de hoogte gesteld van de mogelijkheid aan het onderzoek deel te nemen. In totaal waren er 189 patiënten die eraan meededen. Zij moesten eerst een Comfort Questionnaire en een Well-Being Analog Scale invullen, met allerlei vragen over hoe ze zich voelden. Een op de drie deelnemers ontving alleen chemotherapie en werd verder niet behandeld. De rest kreeg reiki of pseudo-reiki terwijl ze aan het infuus lagen. Er was ook een reguliere verpleegkundige aanwezig, maar zij wist niet wie de echte reikibehandelaar was.

De dagen waarop reiki, pseudo-reiki of niets werd gegeven, waren aselect gekozen. De behandeling die de patiënten kregen, hing af van de dag waarop ze naar de kliniek kwamen, want het was praktisch gezien niet goed mogelijk om voor elke patiënt een afzonderlijke toevalskeuze te maken. Na afloop van de handopleggingen liet men de patiënten de eerdere vragenlijsten opnieuw invullen om het effect van de behandeling te meten.

Een reiki-sessie bleek het mentale welzijn van de patiënten significant te verbeteren. Maar dat gold in precies dezelfde mate voor de pseudo-reiki. Vermoedelijk was Catlin er goed in geslaagd om uiterlijke verschillen tussen echt en nep te elimineren. Op het lichamelijk welzijn had de behandeling minder effect. Al boekte de pseudo-reiki als enige een significant resultaat wat betreft ‘physical comfort’. De namaakbehandeling was dus toevallig nog iets effectiever dan de echte. Catlin concludeerde dat men het welzijn van de patiënten kan bevorderen door ze wat extra aandacht te geven.

Dit stukje is ook verschenen als kadertekst bij het artikel Therapeutic Touch: evidence based of paranormaal? dat in Skepter 25/1 verscheen.

Auteur: Rob Nanninga

Dus jij kunt het ook doen bij je zus, scheelt haar weer geld en het werkt beter.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Emma, weet jij eigenlijk wat homeopathie is?

Je spreekt over acupunctuur.... Heeft niks met homeopathie te maken.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:04:

[...]

Sorry,Ik wist niet dat het verplicht was om mee te discusseren. Hoe moet ik jouw posts dan zien? Zeemeeuwposting?
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 13:54:

[...]

Het aller aller aller ergste is dat ik er vroeger ook in geloofde. Totdat ik me er eens echt in ben gaan verdiepen.Ik ook hoor. Ik heb van alles geprobeerd, van homeopathie tot iriscopie en van acupunctuur tot Dr. Vogel (molkosan ). Ik geloofde trouwens ook in de Celestijnse Belofte toen dat boek zo'n hype was.
Ga in therapie!
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 14:21:

[...]

Ja. Drie keer op een in leer gebonden boek slaan. Alsof ik die heb staan.Serieus? Het klinkt een beetje als hekserij.
Ga in therapie!
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 18:08:

[...]

Hoe moet ik jouw posts dan zien? Zeemeeuwposting?

Grote lappen tekst zijn in deze gewoon tijdverspilling.

Jullie kennen mijn mening al. Anders blijf ik mezelf maar quoten.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:15:

[...]

Jullie kennen mijn mening al. Anders blijf ik mezelf maar quoten.Jouw mening is dat het werkt omdat jij dat gelooft en wij kortzichtig zijn. Waarvan akte. Geloof wat je wil geloven.
quote:Debora schreef op 04 maart 2014 @ 15:40:

Maar t ben t er wel mee eens dat regulier en alternatief meer samen moeten werken.

Ook bij het bouwen van bruggen. Ik vind het zo arrogant als reguliere architecten denken dat zij de ultieme waarheid in pacht hebben over het berekenen van draagkracht en zwaartekracht. Een alternatieve architect kan ook een belangrijke bijdrage leveren over holistische aurabenadering en shiatsubekabeling. Alsof natuurwetten het enige zijn waar we rekening mee moeten houden met bruggen bouwen. Er is zoveel meer tussen hemel en aarde dan de beperkte reguliere architectuur. Ik ga tegenwoordig geen brug meer over zonder eerst mijn archipractor geraadpleegd te hebben, hoor. En jullie arrogante, bekrompen mensen mogen het allemaal lekker zelf weten, maar ik ben nog nooit door een brug gezakt, terwijl je toch nog regelmatig verhalen hoort over bruggen uit de reguliere architectuur die zijn ingestort met mensen erop die volledig vertrouwden op de regulieren. Wat mij betreft zijn reguliere architecten absoluut niet te vertrouwen. Laten ze eerst de problemen in de reguliere architectuur eens gaan oplossen in plaats van met het vingertje te wijzen naar de alternatieven. Maar ja, sommige mensen zijn liever blind dan slim...Hahahaha Ik dacht héél even dat je het meende
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 04 maart 2014 @ 18:15:

[...]

Serieus? Het klinkt een beetje als hekserij.Ssssst. Niet verder vertellen.
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:15:

[...]

Jullie kennen mijn mening al. Anders blijf ik mezelf maar quoten.Je komt dus alleen maar even om je heen spugen. Constructief.
quote:dubiootje schreef op 04 maart 2014 @ 18:18:

[...]

Hahahaha Ik dacht héél even dat je het meende Dacht ik ook even
quote:BWitched schreef op 04 maart 2014 @ 18:18:

[...]

Jouw mening is dat het werkt omdat jij dat gelooft en wij kortzichtig zijn. Waarvan akte. Geloof wat je wil geloven.

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Als je behoefte hebt om anderen te laten denken dat je allemaal zo goed weet wat voor wie werkt, ga je gang. Je bent vast en zeker

dokter dan. Wel in de reguliere zorg dan natuurlijk.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:30:

[...]

Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Als je behoefte hebt om anderen te laten denken dat je allemaal zo goed weet wat voor wie werkt, ga je gang. Je bent vast en zeker

dokter dan. Wel in de reguliere zorg dan natuurlijk.Hoef je geen dokter voor te zijn maar gewoon onderzoeken lezen.
quote:Nouschi schreef op 04 maart 2014 @ 18:34:

[...]

Hoef je geen dokter voor te zijn maar gewoon onderzoeken lezen.Oh ja natuurlijk, want we zijn allemaal hetzelfde en we reageren allemaal hetzelfde.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 04 maart 2014 @ 18:37:

[...]

Oh ja natuurlijk, want we zijn allemaal hetzelfde en we reageren allemaal hetzelfde.

Je kent het principe van wetenschappelijk onderzoek?

Heb je het stuk gelezen wat ik over reiki plaatste? Wat vind je daar dan van?
quote:dubiootje schreef op 04 maart 2014 @ 18:18:

[...]

Hahahaha Ik dacht héél even dat je het meende

Hahaha, ik schrok er zelf ook van

Zachte heelmeesters... Maar het is de enige manier om uit te leggen dat het geen teken van beschaving, redelijkheid en logica is om de regulieren met de alternatieven samen te laten werken. Of beter: de zorgverleners die werken volgens science en evidence based geneeskunde versus zij die dat niet doen.

Het klinkt zo mooi: maar als we nu sámen, met zn allen, lekker aan de slag gaan. Nee, dat is geen starheid dat men dat niet wil, want als we noeste arbeid met volstrekte kolder gaan mengen, wordt het dus chaos. Ik hoop dat iedereen van z'n zorgverlener eist dat ie weet waar ie mee bezig is. En de alternatieven hebben geen plausibele verklaring voor hun hocus pocus.
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven